MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
thejazzscène
Schitterend bonusalbum, blabla. Wow. Ik ben er verslaafd aan het worden.

ik ga volgende week alles weer inhalen. Maar heb nog een te groot lijstje om af te werken.

blabla neemt het jazzstokje over voor komende week

En mijn keuze is gevallen op.....
Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space

(afbeelding)
Zeer sobere en kale plaat, enkel een alt saxophone en een bass.
Dit is muziek maken zonder vangnet, beide mannen kunnen dit echter goed aan.
Ik hoop dat jullie 'm leuk vinden.
Zoals altijd: pm me voor een linkje.

Ik heb even een lijstje gemaakt. Op basis van een jaar JazzAlbumVanDeWeek (inclusief bonusalbums) heb ik tien albums in een willekeurige volgorde gezet. Deze tien hebben de meeste airtime gekregen in huize We Tigers:

Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
J.F. Jenny Clark - "Unison" (1987)
Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
Krzysztof Komeda Quintet - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
Paul Motian Trio - Le Voyage (1979)
Charles Lloyd - Rabo de Nube (2008)
Baseline - The Guitar Album (2006)

met als reservealbum:
Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (2006)

Leuk, doe ik hetzelfde:

John Handy - Recorded Live At The Monterey Jazz Festival (1965)
Bill Evans - The Solo Sessions, Vol. 1 (1963)
The Gil Evans Orchestra - Out Of The Cool (1960)
Kenny Burrell - Midnight Blue (1963)
Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
Duke Ellington - At Newport (1956)
Oliver Nelson - The Blues And The Abstract Truth (1961)
J.F. Jenny Clark - Unison (1987)
Eric Dolphy - At The Five Spot, Vol. 1 (1961)
Jonas Hellborg - Aram Of The Two Rivers [Live in Syria] (1996)

Ik ben blij dat het topic nog in leven is. Kom net terug van een heerlijk weekendje Vilnius en zat me in het vliegtuig terug te verkneukelen op Studio Sport en JAVDW. Ik zag dat-ie van blabla kwam, en ik wist dat het goed was. Zal het later checken, ben pas op 44 %

Ik kan onmogelijk zo'n lijstje opstellen - 10 albums, dat is gewoon veel te weinig!

Top 10 meest geluisterd in willekeurige volgorde.

Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
Archie Shepp - Fire Music (1965)/Three for a Quarter, One for a Dime (1966)
Dave Holland Quartet - Conference of the Birds (1972)
Alexander von Schlippenbach Trio - Pakistani Pomade (1972)
John Zorn, George Lewis & Bill Frisell - News For Lulu (1987)
J.F. Jenny Clark - "Unison" (1987)
Sqtt Brrr - Vivo en La Facultad de Bellas Artes U.N.L.P. (2006)
Marc Johnson/Bill Frisell/John Scofield/Peter Erskine - Bass Desires (1985)

Op het moment vooral bezig om Jonas Hellborg ook in deze lijst te krijgen.

mijn lijstje zal ook nog wel wat gaan veranderen omdat ik nog een aantal albums in heb te halen, maar vooralsnog kwam dit lijstje lijstje vrij eenvoudig op het digitale papier.

1e v/d maand.....
Ben nog aan het nadenken voor het bonusalbum voor komende maand.
Ik plaats 'm pas nadat unaej zijn album van de week heeft bekendgemaakt, unaej doet dus het volgende JAVDW.

Inderdaad, maar nog even wachten tot morgen...

Eazyfan heeft zich gisteren trouwens uitgeschreven, iemand enig idee waarom?

Ik heb inderdaad ook Spaans-getinte (virus-achtige) mails van eazyfan in mijn inbox gekregen , maar dat lijkt me geen reden om je bewust uit te schrijven op deze site, toch?

Ja, hij associeert zijn oude naam te veel met zijn vroegere muzieksmaak (met name sommige hiphop). Heeft inderdaad niks te maken met die (Portugees-getinte) mails (die inderdaad hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van een virus).

Tot gauw op MuMe, Dardan!

Ok, dat is dus uitgeklaard. Tot nader order, Dardan!

Mijn 3e jazz-album van de week:

Artiest: Don Byron (klarinet, bas-klarinet, tenor-sax)
…met aan zijn zijde: Jason Moran (piano) Jack DeJohnette (drums), Lonnie Plaxico (bas in nummers 6-9 + 11), Ralph Alessi (trompet in 6+9)
Titel: Ivey-Divey
Opname: 2004

(afbeelding)

Sedert ik de wonderlijke pianist Jason Moran afgelopen maand aan het werk zag in de Gentse Bijloke, wil ik de aandacht van jullie, jazz-minnaars, vestigen op de man in kwestie. Zo extrovert als maar kan op scène, zo gemoedelijk komt hij achteraf zijn publiek begroeten en slaat hij hier en daar een gezellige babbel met het Belgische publiek. Genoeg daarover echter, terug on-topic.

Om jullie niet wederom lastig te vallen met een album waarin de piano op de voorgrond staat, én om het contrast te schetsen met de keuze van Vince Vega uit augustus (zijnde het Charles Lloyd Quartet met dezelfde figuur achter het klavier), heb ik voor ‘Ivey-Divey’ van Don Byron gekozen. Wie houdt van dynamische jazz waarin zowel funk als free dienen om een energetisch statement te vormen, die zitten met deze plaat als gebeiteld. Jason Moran is iemand die het sowieso strak houdt, en Jack DeJohnette zit niet verlegen om heftige drumpartijen die de escapades van zowel Moran als Byron moeiteloos ondersteunen. De onconventionele bezetting (men speelt de meeste nummers immers zonder bassist) voelt echter meteen vertrouwd aan, en zelfs de klarinet van Byron klinkt als een ingeburgerd jazz-instrument. Deze gegevens bewijzen dat de taal die men ontwikkelt op ‘Ivey-Divey’ een universele reikwijdte heeft, die een soort ode brengt aan de jazz als onstuitbare ontladings-methode. Bovendien wordt de plaat met elke luisterbeurt beter, dus laat het pareltje misschien even rijpen voor jullie met superlatieven gaan smijten…

En andere reacties:

De Standaard schreef:
Klarinettist Don Byron is moeilijk voor één gat te vangen. Als een tegendraadse conceptualist creëerde hij projecten rond klezmer, Raymond Scott, klassieke aria's en liederen en latinmuziek. Dat gebeurde met wisselend succes, maar wel met veel aplomb. Dit keer liet hij zijn oog vallen op een opmerkelijke trioplaat die de legendarische tenorsaxofonist Lester Young in 1946 opnam met drummer Buddy Rich en pianist Nat King Cole. Zijn basloze nieuwe trio met pianist Jason Moran en drumveteraan Jack DeJohnette vormt de kern. Af en toe worden daar een trompettist en een bassist aan toegevoegd.

Byron pakt standards aan die worden geassocieerd met Young, maar speelt daarnaast ook eigen stukken en versies van twee Miles Davis-klassiekers: ,,Freddie freeloader'' en ,,In a silent way''. Byron vindt een gelijkgestemde ziel in Moran, die ook graag met stijlen jongleert. De wisselwerking in het trio is opmerkelijk. Byron voert geen braaf nostalgisch nummertje op, maar haalt die klassiekers uit elkaar en maakt er vaak vlammende stukken van waarin de improvisator opbloeit. Even grijpt hij zelfs naar de saxofoon om de geest van Lester Young op te roepen in een plezierig nummer als ,,The goon rag''. Maar de klarinet blijft zijn instrument. Hij kan er fel en rauw op uithalen, maar ook ingehouden en lichtvoetig op spelen. Al klinkt hij anders en grilliger dan die donkerglanzende klarinetten uit de Europese school. Een hymne kan er ook best bij. Byron, die twee noten al kan laten dansen, bereikt in een felle ruk ook meteen een climax, alsof hij steeds weer op zoek is naar een catharsis.

(verschenen op 25 september 2004)

All about jazz schreef:
With a core group featuring piano wunderkind Jason Moran and drummer Jack DeJohnette, inarguably one of the most stylistically broad players of the past forty years, Byron pays homage to the similarly bass-less trio of Lester Young, Nat "King" Cole, and Buddy Rich. But this is no mere tribute record; in fact, Byron is quick to point out that "this is less of a repertory record than some of my others, I didn't want this just to be 'Don Byron Plays Lester Young.'" Nor is it. Instead, Byron, Moran and DeJohnette take five pieces commonly associated with Young, and stretch them to their limits.

Take "Somebody Loves Me," which is presented in two vastly different takes. Moran's modernistic stride takes both versions to places Cole might only have dreamed of, in particular on the alternate take, where the trio plays loose and free with time in ways that would have been unheard of in the '40s, while still maintaining a reverence that clearly draws a line from the past to the present.
Elsewhere Byron contributes four originals that deliver on everything from the absurd Bugs Bunny-influenced funk groove of "Leopold, Leopold!" with bassist Lonnie Plaxico providing some nice contrast to the trio pieces, to the lyrical "Himm (for Our Lord and Kirk Franklin)," a stately duo between Byron and Moran, which extends gospel into the 21st century.

And to draw a link between the distant past and the present/future, Byron tackles two pieces associated with Miles Davis, from two different periods. The bluesy "Freddie Freeloader," another trio piece, begins with a cool yet slightly disjointed groove, but soon picks up steam, heading for reaches farther afield. "In a Silent Way," with Plaxico once again sitting in, is an interesting take on the original, with an approach that is more organic yet, when DeJohnette comes in with his take on Tony Williams' signature drum beat, completely on target.

Ivey-Divey manages to succeed on many fronts, but mostly it's a consolidation of sorts, one that looks to the future without neglecting the past. The clarinet may not be the most popular instrument in jazz these days, although it does seem to be making something of a comeback, but in the hands of Byron, it's as vital and significant as any other.

Ik verstuur zo meteen links naar de trouwe deelnemers. Wie er binnen het half uur nog geen gekregen heeft, kan me natuurlijk PM'en.

thejazzscène
Tziet er in ieder geval erg interessant uit. Daarbij heeft het album veel lovende recensies gehad heb ik gezien. Maar had verder nooit gehoord van Don Byron.

de keuze voor het bonusalbum is geworden:
Jim Black - AlasNoAxis

(afbeelding)
De echte "Animal" achter de drumkit, ramt heerlijk op z'n drumstel in het rond, met soms wel vier of vijf verschillende ritmes door elkaar.

de bezetting op deze plaat zijn:
Jim Black Drums
Hilmar Jensson Guitar (Electric)
Chris Speed Clarinet, Sax (Tenor)
Skúli Sverrisson Bass (Electric)

Wat Allmusic vertelt over dit album.

Pm me maar voor een linkje.

hé kijk aan; een plaat op het fantastische Winter&Winter label!

Morgen krijgen we een nieuw album van The Scientist, en in de tussentijd heb ik een kleinere link naar mijn week-album op het net gezwierd. Dus wie het album in één stuk wil, kan PM'en.

Juist… een nieuw jazz-album van de week…

Ik sta hier (bij sommigen) nogal bekend als een fan van experimentele dingen. Dat is ook wel een beetje zo, maar dat is niet wat ik jullie vandaag voor ga leggen. Want ik heb geen hierin, maar ik heb zin weer eens iets heel anders te doen dan de dingen die we tot nu toe hier langs hebben zien komen...

Ik presenteer u:

(afbeelding)
Tin Hat Trio – Memory is an Elephant

Een plaat die, zoals ik toe moet geven, niet puur een jazz-plaat is, verre van puur zelfs (riskante keus dus).. Neem alleen het instrumentarium al, geen blazers, geen drums, geen bas, amper piano.... hoe a-jazzy kan het worden zou je zeggen? Maar ik denk dat het jazz genoeg is om hier te posten en dat de meeste mensen hier het wel goed zullen vinden.

Wat hebben we wel.... Het is zoals de naam al aangeeft een trio, een trio met de instrumenten accordeon, viool en gitaar, hoofdzakelijk... her en der komen ook door gastmuikanten bespeelde harp en tuba voorbij.. Vrijwel allemaal akoestisch. Ze zijn ook ‘bekend’ van samenwerkingen met mensen varierend van John Zorn tot Tom Waits tot Sleepytime Gorilla Museum tot Bill Frisell en Mike Patton.

Ze spelen gedeeltelijk gecomponeerde, maar ook grotendeels geïmproviseerde stukken. Het meest fascinerende is hoe ze een grote verscheidenheid aan genres weten te vermengen. Genres waar ik aan denk hierbij zijn folk, kamermuziek, zigeunermuziek, tango en uiteraard ook jazz... De invloeden zijn wel regelmatig te horen, het zijn alledrie ook muzikanten die wel enige wortels in de jazz-wereld hebben. Er zijn zelfs nummers die wel enigszins bij de experimentele jazz in de buurt komen.

Wat dit voornamelijk is is een plaatje om lekker bij weg te dromen.. Dus niet iets voor jazzfans die al te dogmatisch aan ‘hun’ instrumenten vasthouden... maar meer iets voor wie zich wil laten verrassen door wat nog meer mogelijk is...

Zoals gewoonlijk is de link weer bij mij te krijgen

Veel plezier ermee, niet alleen ondergetekende, maar ook zijn moeder ging u voor ..

En in z'n share heeft ie het niet eens onder jazz staan...

Voorlopig nog erg weinig reacties op het album. Ik heb helaas weinig tijd gehad jongstleden, maar ik ga er zo snel mogelijk eens een blik op werpen...

Ik zal er zo eens op reageren. Heb het album wel een paar keer beluisterd, maar wist nog niet goed wat ik ervan moest vinden. Bovendien heeft The Scientist mij indirect het album It's Mostly Residual van Cuong Vu aangeraden (door een recensie in de groep Evmico op last.fm te plaatsen ), en dat bleek ik een stuk leuker te vinden en dat heb ik dan ook vaker geluisterd.

Jelle heeft mij gevraagd het nieuwe album uit te zoeken, dus hierbij presenteer ik u:

(afbeelding)
Gateway

Met:
John Abercrombie - gitaar
Dave Holland - bass
Jack DeJohnette - drums

Allmusic schreef:
Abercrombie's improvisations are sophisticated yet, because his sound is rockish and sometimes quite intense (particularly on the nearly 11-minute "Sorcery 1"), there is really no stylistic name for the music.

Eigenlijk is het gewoon de bekende "verkapte"-ECM-free-jazz, alleen dan niet verkapt en eigenlijk ook nog wel wat meer fusion

Ik ben benieuwd... Ik heb één keer eerder een album van John Abercrombie beluisterd, maar dat was niet zo'n succes. Eens kijken hoe deze bevalt.

voltazy
ik ben iig zeer benieuwd

Bedankt dit dat de 4e ronde begonnen is? Op 24 augustus kregen we namelijk al een week-album van Jesse.

Is iedereen al aan de beurt geweest, dan kunnen we terug met de toplijst voor ronde 3 beginnen.

Dan zou dit dus ronde 3 zijn

10-08-08 - eazyfan: Booker Little - Booker Little (1960)
18-08-08 - Heemskerktollie: Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
24-08-08 - Jesse: Charles Gayle, William Parker & Rashied Ali - Touchin' on Trane (1991)
01-09-08 - korenbloem: William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
07-07-08 - frankmulder: Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
14-09-08 - voltazy: Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
21-09-08 - klaezman: Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
28-09-08 - thejazzscene: Aka Moon - Guitars (2002)
05-10-08 - sq: The Frank Cunimondo Trio - The Frank Cunimondo Trio Introducing Lynn Marino (1969)
12-10-08 - Vince Vega: Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (2006)
18-10-08 - We Tigers
26-10-08 - Blabla
2-11-08 - Unaej
9-11-08 - The Scientist

Ik weet niet of Bawimeko, Edski of Grovonion nog mee doen? En ik weet ook niet of we persé in rondes dit topic vol moeten maken. Het is misschien wel zo dat de een vaker een album wil plaatsen dan de ander.

Zo heeft Jelle mij op zondag nog gevraagd of ik deze week wou, omdat er schijnbaar afhakers waren. Moet je dan als er mensen steeds afhaken gaan vasthouden aan die rondes? Of laten we dat idee los en kan er gewoon vrij gekozen worden?

Wat bepaalt dan wanneer een nieuwe ronde start? Als iedereen geweest is die wat bij zou willen dragen?

Eerst hadden we daar Dardan voor.... Ik weet niet of hij bij iedereen naging of ze die ronde waren geweest. Maar een ronde houd inderdaad op als iedereen is geweest die wat bij wil dragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.