MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Een hele mooie

we tigers schreef:
Ik hou wel van een beetje kabbelen!

Haha, leuk uitgangspunt. Ga ik dit wat vinden aangezien ik ook een Steve Reich-fan ben? MuMe vindt trouwens dat Drive By rock is... Moeten we trouwens PM'en of krijgen vaste JAvdW'ers een voorkeursbehandeling.

pretfrit
als All About Jazz en Allmusic er iets van jazz in willen horen dan heb ik maling aan mume....mischien raar hoor...maar zo denk ik er over.

bedankt we tigers..ben erg benieuwd, veel over gehoord maar nog niet gehoord

The necks! Geweldige keus van we tigers. Deze band heeft véél maar dan ook véél te weinig stemmen hier op MuMe. Minimalisme en jazz komen in hun muziek op geweldige wijze samen. Het is een piano/bas/drums-trio, en er is voor mij geen twijfel dat er een significant jazzelement in hun muziek zit, met name vertegenwoordigd door het geweldige gefraseerde pianospel van Chris Abrahams. Drive by is één van hun allerbeste albums. Gaat dit allen luisteren!

frankmulder schreef:
Ga ik dit wat vinden aangezien ik ook een Steve Reich-fan ben?

jazeker
frankmulder schreef:
MuMe vindt trouwens dat Drive By rock is...

interesseert me geen hol. Ik vind het jazz en wat Pretfit al zei, als allaboutjazz het ook zo ziet heb ik bevestiging genoeg.
frankmulder schreef:
Moeten we trouwens PM'en of krijgen vaste JAvdW'ers een voorkeursbehandeling.
[/quote] pm heb je ontvangen als het goed is. Anderen die niets hebben ontvangen kunnen dit even doorgeven.

we tigers schreef:
interesseert me geen hol. Ik vind het jazz

Ik bedoel ook niet dat dit album daarom niet gekozen zou moeten worden, maar suggereer juist dat de genre-aanduiding van dat album aangepast wordt.

ach genres... [voeg in: hokjesgeest discussie deel 472]

Deze muziek is gewoon zó goed dat het niet in een hokje gestopt kan worden.

ik heb dit album al een paar keer gehoord, was er niet direct door weg geslagen. maar klinkt wel leuk.

Gaaf, heb Sex van The Necks thuis. Die heb ik niet om die titel gekocht, maar het gekke is dat-ie juist alleen gedraaid wordt tijdens... Nou ja, gewoon tijdens.

Oersaai op het eerste oor, maar zo stoempend dat je blijft luisteren. In de hoop dat er op het einde een orgasme komt, maar dat komt er geen enkele luisterbeurt en toch blijf ik het opzetten. Gewoon, omdat ik ook zo van kabbelen hou op zijn tijd.

Benieuwd dus. Zal 'm eens een paar keer voorbij laten rijden deze.

Moeilijk om een album te vinden voor zulke jazzfreaks als jullie. Op het gros van de jazzplaten die ik bezit, is al door jullie gestemd. Desondanks vond ik nog wat schijfjes die hier nauwelijks of niet ter sprake kwamen. Het nieuwe JAvdW stond zelfs nog niet op MuMe, ben dan ook nog in afwachting van goedkeuring door de ballotagecommissie, maar dat zal nog wel voor het einde van de week gebeuren. Ik hoop van harte dat de stijgende lijn in stemgemiddelden bij mijn JAvdW’s (3,12 -> 3,43 -> 3,50) zich nu doorzet.

We hoorden ook al heel wat nationaliteiten voorbij komen (Argentinië, USA, Ethiopië, NL, Polen, Noorwegen etc), maar nog geen Italiaan als hoofdact. Correct me if I’m wrong. De keuze is gevallen op Noir van Enrico Rava en The Electric Five, een plaatje uit 1997.

(afbeelding)

Bezetting:
Enrico Rava | Trumpet
Domenico Caliri | Electric Guitar
Roberto Cecchetto | Electric Guitar
Maier Giovanni Girolamo | Bass
Umberto Trombetta | Drums

Special Guest:
Stefano di Battista | Saxophone (op 1, 5 en 7 t/m 9)

Rava speelde samen met een hoop JAvdW-artiesten, zoals daar zijn: Gato Barbieri, Steve Lacy, Rashied Ali, Cecil Taylor, Charlie Haden, Pat Metheny, Paul Motian, John Abercrombie, Gil Evans en misschien wel meer. Hij maakte zo’n 30 albums als bandleider (dit is de enige die ik ken btw). Er zijn weinig reviews van Noir te vinden online, vandaar dat ik het volgende ff overtik uit mijn beste vriend The Penguin Guide to Jazz Recordings:

Penguin Guide schreef:
The electric group on Noir is vibrant, if a little overcooked. The better tracks are when Di Battista plays and the pace is a little less frenetic. Rava’s model is obviously the Miles Davis of the early 70s, and to that extent he does a good job, but it is an old-fashioned sound. The CD comes with a comic book – or ‘graphic novel’ – which may delight some purchasers.

Ik zal na Match of the Day alvast wat linkjes versturen (zonder dat stripboekje, dat overigens Franstalig is maar wel cool getekend).

Oké, het album is goedgekeurd door de directie en is te vinden op de volgende link: Enrico Rava - Noir (1997)

Volgens mij heeft iedereen nu een pm. If not, trek maar aan m'n jasje.

Fijne zondag.

wcs
Leuk initiatief , heb het net tussen mijn favorieten gezet . Die albums ga ik ook zeker eens uitproberen en je Engels is trouwens lang niet slecht

Gaaf! Ik zal zeker af en toe een kijkje nemen op je blog.

Mag ik als nieuweling meedoen met de JavdW

Mijn muzieksmaak is de minder experimentele en de oude jazz, hoewel ik via een jullie niet geheel onbekende vriend al dingen gehoord heb die ik ook wel boeiend vind.

(Daarnaast houd ik erg van klassieke muziek, maar dat is een ander topic)

thejazzscène
Absoluut, hoe meer jazzzielen hoe beter, Paulski!

Respect jazzscene! De manier waarop jij 24-7 met het JAvdW bezig bent (5h13...)

thejazzscène
Ik begin er al van te zweten.

Berichten verplaatst naar Genres > Overigen > Jazz

Daar is ie dan, het bonus album voor Februari.
Gary Peacock/Bill Frisell - Just So Happens

(afbeelding)
Improviseren tot het gaatje.
Ik ga er verder niet veel over vertellen, dat mag de muziek zelf doen.
Hij staat op het moment te uploaden, pm me maar voor een linkje.

Wie plaatst nu het nieuwe album?

niemand nog

pretfrit
Ik heb al een p.m. naar klaezman (op verzoek van unaej) gestuurd om het stokje aan Paalhaas te geven.

Jammer genoeg is hij al een aantal dagen niet aanwezig geweest... Nu is klaezman een erg aardige jongen die dat verzoek waarschijnlijk wel zal inwilligen.

dus.....

Ik heb inmiddels Jazz abstractions ge-upload, dus wie 'm wil hebben kan me effe een pm sturen.

Even voor de duidelijkheid: Paalhaas heeft dus dit album uitgekozen voor deze week:

(afbeelding)

John Lewis - Jazz Abstractions

frankmulder schreef:
Even voor de duidelijkheid: Paalhaas heeft dus dit album uitgekozen voor deze week:

(afbeelding)

John Lewis - Jazz Abstractions

Ik heb niks uitgekozen hoor. Ik verzorg enkel een upload waar door pretfrit om gevraagd werd. In het voorbijgaan is dit direct tot jazz-album van de week gebombardeerd. Wat ik prima zou vinden, overigens.

Daarom dacht ik: ik maak het even wat officiëler.

pretfrit
Kan natuurlijk niet zomaar. Officieel moet klaezman paalhaas aanwijzen

dus jij kunt dit album wel ff officieel javdw maken....maar dat mag dus niet.

Overigens bedankt Paalhaas. Goed album! Zou het waarschijnlijk ook wel goed doen als jazz album van de week.

pretfrit schreef:
Kan natuurlijk niet zomaar. Officieel moet klaezman paalhaas aanwijzen

Nah, ik spreek namens klaezman. Dus Jazz Abstractions ís gewoon het JAvdW nu.

Jazz Abstractions is pas het JAvdW als ik zeg dat Jazz Abstractions het JAvdW is. Oké, Jazz Abstractions is het JAvdW. (Losjes gebaseerd op The Aristo Cats.)

Scuzi voor het afwezig zijn en het niet aanwijzen van een nieuwe, maar zat in het buitenland voor werk. Heb zondag wel aan jullie gedacht om het JAvdW, maar wist dat jullie volwassen (lees: luistergierig) genoeg waren om het op te lossen.

Maar 'es gaan luisteren naar John Lewis, klinkt goed qua namen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.