MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
pretfrit schreef:
(quote)

weer zo'n structuur-figuur

wat zoeken jullie toch in de jazz jongens ?

tja.. wat zal ik zeggen, er zit genoeg tussen met genoeg structuur.

Alle muziek heeft structuur en opbouw nodig, het hoeft geen hoempapa 3 kwartsmaat te zijn, dat is mij weer veel te simpel, maar zonder structuur en opbouw is het chaos. Je kunt mij mee krijgen met moderne (atonale) muziek, mits het geen random rij tonen van random lengtes lijken. Voor mij is dat het maken van geluidseffecten, niet het maken van muziek.

Iemand zei ooit eens: Moderne (klassieke) muziek is als twee neukende hondjes, buitengewoon interessant voor de beoefenaars, maar weinig boeiend om naar te luisteren.

pretfrit
Paulski schreef:

Iemand zei ooit eens: Moderne (klassieke) muziek is als twee neukende hondjes, buitengewoon interessant voor de beoefenaars, maar weinig boeiend om naar te luisteren.

Nee, Ik vind het ook niet boeiend om naar twee neukende hondjes te luisteren....een deense dog met een tekkel is dan wel weer vermakelijk om te zien..maar zeker niet buitengewoon interessant voor de tekkel-teef (verre van)

m.a.w "iemand" is een goed voorbeeld van een persoon die het niet pakt/begrijpt en het dus maar belachelijk maakt.

Maar om het niveau weer wat op te krikken: ( ).. heb je al structuur gevonden bij het jazzalbum van deze week ?

Paulski schreef:
Alle muziek heeft structuur en opbouw nodig

Muziek is zelfs een en al structuur, alleen de ene structuur is herkenbaarder dan de andere. Sommigen zoeken de uitdaging door muziek te verkennen met een structuur die niet gelijk duidelijk is, en anderen houden het liever bij vertrouwde dingen. Ik denk dat met beide niks mis is, zolang je elkaar maar vrijlaat in wat je luistert.

Iemand nog wat te vertellen over Jazz abstractions?

pretfrit
frankmulder schreef:
(quote)

Muziek is zelfs een en al structuur, alleen de ene structuur is herkenbaarder dan de andere. Sommigen zoeken de uitdaging door muziek te verkennen met een structuur die niet gelijk duidelijk is, en anderen houden het liever bij vertrouwde dingen. Ik denk dat met beide niks mis is, zolang je elkaar maar vrijlaat in wat je luistert.

juist ja

en ook geen neerbuigende vergelijkingen met neukende hondjes of opmerkingen over debiele apen die er maar een beetje op los rammen (ja...het komt voor )

jazz dankt zijn bestaansrecht aan improvisatie en zijn onbeperkte mogelijkheden...is daarnaast progresief van karakter. sinds begin jaren 60 kennen we freejazz...die heeft alle deuren opengezet.

Dat maakt veel jazz compromisloos...en zo hoort dat ook

als je dat niet wil/kan accepteren...best ...maar doe jezelf een lol en focus je lekker op andere muziek.

pretfrit
expressie!!

juist.

Voor de goede orde, de analogie met de copulerende honden was geenzins beledigend bedoeld voor zowel de luisteraars als de beoefenaars.

En ik speel zelf voldoende muziek die sommigen als even boeiend vinden als die hondjes

En ik heb nog geen mening over de huidige javdw. Ik geef het graag nog heel even tijd. Want ik hou niet van botweg afwijzen

pretfrit
je wijst het liever wat subtieler af ?

pretfrit schreef:
en ook geen neerbuigende vergelijkingen

Ga dan ook niet Eugen Cicero vergelijken met Jan Vayne.

pretfrit schreef:
je wijst het liever wat subtieler af ?

In het geval dat ik het niet 'snap', onthoud ik mij liever van een oordeel tot ik het wel vat

In het geval dat het saai en/of slecht uitgevoerd is, zal ik zeker niet nalaten om dat te vermelden.

pretfrit
frankmulder schreef:
(quote)

Ga dan ook niet Eugen Cicero vergelijken met Jan Vayne.

ipv dat je inhoudelijk op mijn (en die van anderen) verhaal ingaat ga je lekker bijdehand selectief quoten

maar goed...wat is er neerbuigend aan de vergelijking Cicero met Jan Vayne ? beiden verstaan hun vak toch?

let wel: moderne muziek (dit is een jazztopic dus mag ik daar ook avant-garde jazz onder scharen) vergelijken met het geluid van neukende honden is volgens mij toch echt van een totaal andere orde.

(overigens zag ik er tot dit trut-commentaar van jouw de humor nog wel van in...en ging het ook nog ergens over)

tot zover..

pretfrit
Paulski schreef:
(quote)

In het geval dat ik het niet 'snap', onthoud ik mij liever van een oordeel tot ik het wel vat

In het geval dat het saai en/of slecht uitgevoerd is, zal ik zeker niet nalaten om dat te vermelden.

moet je zeker doen.

maar waarschijnlijk denk jij wel dat je het "snapt".

ben in ieder geval benieuwd wat je commentaar is (je stem (oordeel) hoeft natuurlijk niet)

pretfrit schreef:

let wel: moderne muziek (dit is een jazztopic dus mag ik daar ook avant-garde jazz onder scharen) vergelijken met het geluid van neukende honden is volgens mij toch echt van een totaal andere orde.

(overigens zag ik er tot dit trut-commentaar van jouw de humor nog wel van in...en ging het ook nog ergens over)

tot zover..

Zucht. Nog een poging dan: het ging / gaat om spreekwoordelijke hondjes. Of ben ik nu als de spreekwoordelijke ezel?

Er is maar een
persoon geweest die letterlijk iets met honden gedaan heeft op toneel en daaraan terugdenkende denk ik QED

Mocht je het nog niet snappen, dan stel ik voor deze discussie via PM voort te zetten.

Naschrift: ik sprak idd ten onrechte over 'om naar te luisteren', waar ik 'voor de toeschouwer' bedoelde, maar mijn bedoeling was verre van letterlijk.

pretfrit
ja hallo. nu doe je alsof ik niet zou begrijpen wat jij bedoelt...ik begrijp heel goed wat jij bedoelt. zie dan ook geen noodzaak deze discussie via p.m. voort te zetten...

Iemand zei ooit eens: Moderne (klassieke) muziek is als twee neukende hondjes, buitengewoon interessant voor de beoefenaars, maar weinig boeiend voor de toeschouwer

"Iemand" beweert dus dat moderne (klassieke) muziek weinig boeiend is om naar te luisteren (we hebben het tenslotte over muziek hier) en dat alleen de beoefenaars zelf er lol aan beleven..

dat is neerbuigend. niet alleen voor de artiesten die serieus met hun kunst bezig zijn maar ook voor de liefhebbers die naar deze muziek luisteren..en ervan genieten.

natuurlijk had ik door dat jij in je "grap" ten onrechte "om naar te luisteren" gebruikt. Echter als je dat niet had gedaan (zoals in de verbeterde uitvoering hier boven) dan was ik waarschijnlijk begonnen over het feit dat je muziek niet moet aanschouwen maar luisteren...het is namelijk gewoon een domme opmerking (zeg dat maar tegen "iemand")

Het jazzalbum van deze week is naar mijn gevoel niet echt experimenteel. in 1960 was de werkelijke jazzrevolutie nog maar net begonnen. De muziek op dit album bevind zich daarnaast in het redelijk oorvriendelijke Third Stream subgenre (wat mij als klassiek muziek en jazz liefhebber extra aan weet te spreken) Dolphy is altijd fijn om te horen, Hall past ook goed in deze setting en heeft met ?? (die blauwe hoes met dat hoofd) ook zelf een third stream meesterwerkje afgeleverd. aanrader voor iedereen die de gitaarklanken op dit album weten te waarderen...maar goed.

ben overigens wel benieuwd naar dat album dat jij volgende week gaat inbrengen...ken het niet, heb het ook nog nooit gehoord

welkom bij het JAVDW

Hier moet ik pretfrit wel gelijk geven. Gezien mijn eerdere opmerking "Sommigen zoeken de uitdaging door muziek te verkennen met een structuur die niet gelijk duidelijk is, en anderen houden het liever bij vertrouwde dingen. Ik denk dat met beide niks mis is, zolang je elkaar maar vrijlaat in wat je luistert." is het niet gepast om anderen aan te vallen op hun muzieksmaak, zowel niet voor pretfrit als niet voor Paulski als niet voor mij. Waarvoor zitten we anders op MuMe?

Wat Jazz Abstractions betreft zou ik de liefhebbers hier liever blij hebben gemaakt door te zeggen dat ik het een leuk album vindt, maar ik kan niet mezelf forceren om iets leuk te gaan vinden. Overigens moet ik pretfrit gelijk geven dat dit nog redelijk oorvriendelijk is; het was in ieder geval een stuk beter te verteren dan Machine Gun , en ik heb het dan ook meerdere malen beluisterd.

Terug naar de orde van de dag.

Prima, dan is deze discussie bij deze beeindigd. Vanavond zelf weer met een modern hondje spelen

pretfrit schreef:
Hall past ook goed in deze setting en heeft met ?? (die blauwe hoes met dat hoofd) ook zelf een third stream meesterwerkje afgeleverd. aanrader voor iedereen die de gitaarklanken op dit album weten te waarderen

Jim Hall - Concierto bedoel je denk ik. Ik ga hem gelijk eens proberen.

Niet dat ik jullie gezellig onder-onsje wil storen, maar Dardan (eazyfan) is terug!

PS: Dit valt dus ook onder 'Third Stream', veronderstel ik?

Dardan
Bedankt unaej (en alle anderen voor de verwelkoming)

pretfrit
frankmulder schreef:
(quote)

Jim Hall - Concierto bedoel je denk ik. Ik ga hem gelijk eens proberen.

ik geef tips vanuit mijn smaak, als je mijn smaak niet weet te waarderen laat ze dan in godsnaam gewoon rusten. Dat voorkomt van beide kanten veel frustraties.

dit zeg ik echt met de beste bedoelingen

pretfrit
unaej schreef:
]Dit valt dus ook onder 'Third Stream', veronderstel ik?

Ja zo ongeveer. Er is (gelukkig) geen vaste definitie van Third Stream. Overigens hebben we wel meer third stream (of daar dicht tegen aan schurende) albums in het JAVDW topic gehad..

noem het gestructureerde free-jazz

pretfrit schreef:
ik geef tips vanuit mijn smaak, als je mijn smaak niet weet te waarderen laat ze dan in godsnaam gewoon rusten. Dat voorkomt van beide kanten veel frustraties.

Heb je helemaal gelijk in. Maar maak je geen zorgen: het betreffende album vind ik wél leuk. Wat het JAvdW betreft ontkom je er niet aan dat je dingen luistert die je niet leuk vindt, maar daarbuiten zorg ik over het algemeen dat ik muziek vermijd waarvan ik vermoed dat ik het niet leuk ga vinden.

In afwachting van een milder oordeel voor wat betreft Jazz Abstractions (die er zeker gaat komen), Hier alvast het JavdW van deze week: (hoe verrassend):
Eugen Cicero - Rokoko-Jazz (1965)

(afbeelding)

Downloadlink per PM te verkrijgen

pretfrit
was vandaag op een platenbeurs en zag hem staan..voor 10euro

...ga ik spijt krijgen dat ik hem niet heb meegenomen ????

pretfrit schreef:
was vandaag op een platenbeurs en zag hem staan..voor 10euro

...ga ik spijt krijgen dat ik hem niet heb meegenomen ????

Als je het mij vraagt wel , maar 10 euro is een hoop geld voor een plaat en als ik het niet kende, had ik het niet gedaan...

maar deze plaat is samen met nog wat soortgelijke werken van hem, wel op cd te krijgen

thejazzscène
Paulski schreef:

Als je het mij vraagt wel , maar 10 euro is een hoop geld voor een plaat ...

Als je het mij vraagt is dat de gemiddelde prijs. Maar misschien is het wat duur om als kader van je 18de eeuwse schilderij te gebruiken.

Dan heeft de inflatie redelijk toegeslagen sinds ik van de platenmarkt weg ben. Ik betaalde hooguit 15 guldens voor een plaat die ik echt wilde hebben, maar voor de meeste platen heb ik niet meer dan de helft betaald.

ik heb hem geluisterd, maar zou hem toch eerst downloaden voor dat ik hem blind kocht.

korenbloem schreef:
ik heb hem geluisterd, maar zou hem toch eerst downloaden voor dat ik hem blind kocht.

Zeker voor dat bedrag

pretfrit
Paulski schreef:
(quote)

Als je het mij vraagt wel , maar 10 euro is een hoop geld voor een plaat en als ik het niet kende, had ik het niet gedaan...

maar deze plaat is samen met nog wat soortgelijke werken van hem, wel op cd te krijgen

ik zal je even op de hoogte brengen.

Sommig vinyl (zeker oude jazz) is goud waard.

edit: 10euro was een fatsoenlijke prijs Eugen Cicero music albums for sale - Eugen Cicero vinyl records, cds and memorobilia - GEMM.com - www1.gemm.com

Daarnaast vind ik vinyl ook meer charme hebben..

(klassiek hoor ik dan weer liever van cd)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:32 uur

geplaatst: vandaag om 08:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.