MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Soledad
Twee voor mij onbekende namen, volksliederen uit Scandinavië... Kijk daar word ik nieuwschierig van!

Ik Doe Moeilijk
Ik pas (loop alweer 3 albums achter), maar luister af en toe wel stiekem mee denk ik

- korenbloem
- Ataloona
- Lukk0
- IllumSphere (passief)
- soledad
- frankmulder
- sandokan
-misterfool(passief)
-the scientist
-dion_odinot

Ik denk dat het voor mij ook beter is om er mee te stoppen. Ik heb nog een heleboel platen te beluisteren en heb zo weinig tijd. Dit kan ik er echt niet bijnemen. En alhoewel ik dit topic wel blijf volgen en af en toe een plaat mee te pikken, zet ik me uit de lijst;

- korenbloem
- Ataloona
- Lukk0
- soledad
- frankmulder
- sandokan
-misterfool(passief)
-the scientist
-dion_odinot

Laat het nieuwe album maar komen....

Het wachten is op Soledad (wat klinkt dat verdomd poëtisch eigenlijk )

Soledad
Ga em morgen met jullie delen. Was het weekend weg maar morgen maak ik em bekend

Soledad

(afbeelding)

Credits
Double Bass – Reggie Workman
Drums – Pheeroan akLaff*
Piano – Andrew Hill
Tenor Saxophone, Soprano Saxophone, Flute – Sam Rivers
Trombone – Julian Priester

Wat een lastige keuze was het weer. Vooral natuurlijk omdat ons selecte groepje jazzliefhebbers ook weer uiteenlopende smaken hebben. Voor de een is freejazz bijna het enige interessante dat jazz heeft te bieden, voor de ander is het juist een ramp en die zoekt naar de wat rustigere jazz. Na mijn keuze voelde ik meteen weer een enorm gevoel van medelijden met onze trouwe Frank die altijd weer fanatiek meedoet en zelf bijna uitsluitend freejazz voor de kiezen krijgt. En toch heb ik weer voor zo'n freejazz plaat gekozen. Een pareltje, dat wel en hij voldoet aan de voorwaarde dat hij erg onbekend is in jazzland op mume.

De artiesten zijn echter stuk voor stuk wel bekend. De opname is jong maar de oude garde is goed vertegenwoordigd: Sam Rivers, Julian Priester, Andrew Hill en natuurlijk Reggie Workman zelf: de bassist die wellicht het bekendste is van zijn bijdrages in de gloriedagen van de freejazz bij ondermeer John Coltrane en Archie Shepp. Zij worden allen begeleid door Pheroeen AkLaff. Een toen nog wat jongere drummer: energiek en krachtig, werkelijk een van de betere drummers uit de jaren '80.

Platen onder naam van de bassist krijgen blijkbaar toch minder bekendheid. Deze muziek bruist tot het einde. Zeer krachtige freejazz, pure muziek uit het hart. Freejazz met een zekere structuur. Het is geweldig om al deze grootheden samen te horen spelen. Andrew Hill wordt wat meer uit het abstracte gehaald en het is verfrissend om hem in deze setting te horen spelen. Sam Rivers spettert als vanouds maar zit nog steeds vol nieuwe ideeën. Trombonist Julian Priester gaat tekeer als een gek en weet me te pakken met een instrument dat ik anders niet graag hoor. Workman zelf blijft voor mij één van de beste bassisten. Iemand die een strakke baslijn kan zetten en daarbinnen de vrijheid opzoekt. Zijn solo's zijn altijd een bijzondere combinatie van jazz blues en oosterse invloeden, wat me vaak een beetje aan mijn favoriet Jimmy Garrison doet denken.

De penguin guide geeft deze 4 sterren. Allmusic is er ook over te spreken: Summit Conference - Reggie Workman : Songs, Reviews, Credits, Awards : AllMusic

Het is wel aan te raden te luisteren met koptelefoon of over de versterker omdat dit soort muziek wat intenser geluisterd dient te worden. Anders gaat jet grotendeels langs je heen. Volgens mij is dit album niet te streamen. Kijk voor de zekerheid even op spotify.

Ik zal in ieder geval even een uploadje maken. PM me dus even als je geïnteresseerd bent dan krijg je vanavond nog een linkje.

Klinkt weer interessant!

Overigens zal ik alvast verklappen dat ik geen freejazzplaat ga nomineren, mocht het iets helpen

Soledad schreef:
Na mijn keuze voelde ik meteen weer een enorm gevoel van medelijden met onze trouwe Frank die altijd weer fanatiek meedoet en zelf bijna uitsluitend freejazz voor de kiezen krijgt.

Wat aardig. Fijn dat mijn doorzettingsvermogen in ieder geval gewaardeerd wordt. Ik moet trouwens zeggen dat het in deze JAvdW-serie behoorlijk meevalt. Veel minder "free" dan wat voorheen weleens gangbaar was.

Summit Conference is inderdaad niet te vinden op Spotify (en ook niet op Rdio). Misschien is het ook maar beter dat ik deze keer oversla. Volgende week krijgen we in elk geval geen freejazz-album.

Soledad
Werkt de link?

Soledad
Mooi misschien een idee voor de albums die niet te streamen zijn. Het is een betrouwbare site zonder al die virussen en neppe links.

Lukk0
Het werkt inderdaad erg goed, die site ga ik onthouden. Ik zal hem vanavond of morgen eens een draaitje geven, de introductie maakt me wel nieuwsgierig in ieder geval.

Sun Ra heb ik ondertussen nog wat keertjes gedraaid, en ik moet zeggen dat hij me toch een beetje begint te pakken. Echt een hele bijzondere plaat vind ik het nog steeds niet, maar het ligt wel erg lekker in het gehoor en barst toch van de kwaliteit. Valt al met al zeker niet tegen.

Het jazz-album van week 7:

(afbeelding)
McCoy Tyner - Horizon

Ik dacht dat het moeilijk zou worden een album te kiezen, gezien mijn beperkte jazz-kennis, maar toen zag ik dat een van mijn favoriete jazz-albums nog geen commentaar en maar 1 stem had. Tijd om daar iets aan te doen.

Dit album is helaas niet (meer) in zijn volledigheid te streamen, maar degenen in het JAvdW-lijstje is een alternatief geboden. Veel luisterplezier!

Ah leuk een Tyner plaat. Ken deze nog niet, ben zeer benieuwd.

Reggie Workman bevalt redelijk goed. Leuke composities en een zeer sterke Rivers.

Soledad
McCoy in de jaren '70 dat is bijna gegarandeerd smullen. Ben heel benieuwd!

Soledad
Reggie heeft misschien wat meer luisterbeurten nodig. Naar mijn ervaring pakt ie je dan beter

Soledad schreef:
Reggie heeft misschien wat meer luisterbeurten nodig. Naar mijn ervaring pakt ie je dan beter

Herkenbaar de eerste luisterbeurt dacht ik een matige remake van een Coltrane plaat te horen.

Soledad
Echt? Ik vind het juist erg ver van Trane af liggen, maar iedereen z'n luisterervaring is uiteraard anders

Soledad schreef:
Echt? Ik vind het juist erg ver van Trane af liggen, maar iedereen z'n luisterervaring is uiteraard anders

de 2e keer dacht ik heb ik de eerste keer met een half oor zitten luisteren

vandaar ook: herkenbaar dat dit een plaat is dat wat meer luisterbeurten nodig heeft

Inderdaad. (Als ik me er even mee mag bemoeien ) Rivers is een totaal andere speler als Trane. Veel meer bestudeerd en complex.Minder blues, minder organisch, lyrisch en vloeiend. Hetzelfde voor Hill, niet te vergelijken met de pianisten waar Coltrane me gespeeld heeft.

Rivers is naar mijn idee zo'n saxofonist die graag moeilijk doet om moeilijk over te komen..

Rivers is een van mijn favorieten saxafonisten net als Coltrane. Ben het wel met je eens dat Rivers technischer speelt als coltrane. Maar vind hem net zo vloeiend lyrisch en organisch. En zeker als je het vergelijkt met het vroegere werk van Trane, het is inderdaad minder bluesy en swing , maar meer 'avantgarde.

avantgarde ?

edit: Dat zeg ik, moeilijk doen om moeilijk over te komen

Soledad
Technischer weet ik niet. Coltranes solo's en zeker die voor Atlantic zijn van een enorme complexiteit. Met avant garde bedoelt korenbloem denk ik: buiten de traditie, buiten afro Amerikaanse roots muziek.

Ik hoor in Rivers spel juist eenvoud en puurheid. Grappig dat mensen dat zo verschillend aanhoren

Misterfool
Dit album laat mijn inziens horen wat er gebeurt als muzikanten goed kunnen samenspelen, maar geen chemie hebben. Er wordt te veel binnen de lijntjes gekleurd, enkele dissonante stukjes worden jammergenoeg niet doorgezet. Nummers duren consequent te lang. Heb het album 2.5* gegeven.

Wel leuk dat ik door het berichtje van frankmulder dit topic weer gevonden heb. Het was me totaal ontgaan dat we al bezig waren.

Soledad
Frank waarom heb je eigenlijk niet op je favoriet gestemd?

Soledad schreef:
Frank waarom heb je eigenlijk niet op je favoriet gestemd?

Omdat ik al een paar jaar niet echt actief ben op MuMe qua stemmen en reacties. Misschien moet ik binnenkort eens een inhaalslag gaan maken.

Soledad
Ik ben ook een tijdje weg geweest en ik moet zeggen: ik ben blij dat ik mijn verslaving weer heb gevonden

Tyner is een erg goede keuze, wil sowieso meer soloplaten van de man leren kennen en ik vind het altijd cool als er een violist meespeelt met een jazzband.

Wil verder niemand iets zeggen over de plaat van vorige week (Misterfool ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jou mening), toch de meest uitdagende keuze tot nu toe denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:51 uur

geplaatst: vandaag om 01:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.