MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
eazyfan
Welke is het nu?

ben ook beniewd

Vol verwachting klopt ons hart...

Hier is-ie dan:

(afbeelding)

Charles Earland - Black Talk! (1969)

Charles Earland, organ
Virgil Jones, trumpet
Houston Person, tenor saxophone
Melvin Sparks, guitar
Idris Muhammad, drums
Buddy Caldwell, congas

Lekker ongecompliceerde en catchy jazz van het sextet van Hammond-virtuoos Charles Earland. Eigentijdse popmuziek (Eleanor Rigby, Aquarius, More today than yesterday) wordt hier bijzonder succesvol omgezet in creatieve jazz.
De albumpagina. Veel plezier d'r mee.

eazyfan
Erg mooi, ik hoopte toch stiekem op je 4de favo Jazz-album als keuze, maar dit verrasst me nog positiever.

Bij mij werkt Paalhaas' link niet, ik heb mezelf eentje kunnen fixen via rapidshare. Dus wie die snellere link wil vraagt hem maar aan mij.

Dank.

eazyfan schreef:
Erg mooi, ik hoopte toch stiekem op je 4de favo Jazz-album als keuze.

Haha, zoals ik je al eens zei, is dat album niet echt geschikt voor dit topic. Jazz voor de wat gevorderde luisteraar, denk ik. Mijn keuze heb ik zo proberen te maken dat zo veel mogelijk mensen het leuk/mooi/goed vinden. Een echte sell-out dus.

Maar mijn #4 jazz-album mag je ook best luisteren zonder dat hij in dit topic staat, hoor.

Social_Mask
Dit lijkt me wel wat!! Eerst een geweldige Soul album en nu deze.. Dit wordt een mooie week

Doet me sterk denken aan Italiaanse muziek uit de late jaren zestig. figuren als Armando Trovaioli. Smakelijk werkje!

Tot nog toe bevalt me dit album zeer! Lekker funky en onmogelijk om stil te blijven zitten.

eazyfan
Overmorgen de nieuwe Wie kiest hem?

Goeie vraag.

Social_Mask
Bleek niet zo heel erg goed te zijn als ik (hoopte) dacht dat het was.. Maar wel een voldoende.

op naar de volgende... wie o wie?

fredpit
we tigers schreef:
op naar de volgende... wie o wie?

Daar ben ik weer

Ik twijfel tussen een allemansvriendje of een karakteralbum...

Tja... ervan uitgaande dat je toch nooit iedereen tevreden kunt stellen, pleit ik voor een zgn. karakteralbum!

Hmm, mijn keus voor een 'mainstream' jazzalbum (allemansvriendje ) heeft niet echt de gewenste uitwerking gehad. De volgende keer zal ik eens wat zwaardere kost uitzoeken.

fredpit
Edski schreef:
Tja... ervan uitgaande dat je toch nooit iedereen tevreden kunt stellen, pleit ik voor een zgn. karakteralbum!

daar heb je gelijk in.

in jazz draait het om vernieuwing, en de zoektocht naar een nieuw en origineel geluid. De muziek van Coltrane, Davis en Mingus is indertijd ook vaak verguisd en dat heeft uiteindelijk ook weinig schade tot gevolg gehad.

Morgen dus een (ook niet al te extreem) jazzalbum met karakter...

Paalhaas schreef:
Hmm, mijn keus voor een 'mainstream' jazzalbum (allemansvriendje ) heeft niet echt de gewenste uitwerking gehad. De volgende keer zal ik eens wat zwaardere kost uitzoeken.

klopt. Want ik had iets schurends uit de zwaardere categorie verwacht.
Uiteindelijk lukt het toch nooit om iets uit te zoeken waar iedereen wild van is. Kies dus een plaat waarvan je vindt dat 'ie veel meer aandacht verdient en dan komt het altijd wel weer goed.

sq
Wel de eerste grote weldaad van het deelnemen in dit project is een feit: vandaag John Handy gekocht.

fredpit
sq schreef:
Wel de eerste grote weldaad van het deelnemen in dit project is een feit: vandaag John Handy gekocht.

Ik ben benieuwd; ik luister nog steeds geregeld naar die Bill Evans, eerlijkgezegd...

ben ook beniewd....

Ik heb hem in mijn top 10 staan

fredpit
Jazzalbum van deze week wordt:

(afbeelding)

Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents

Louis Sclavis : klarinet, bas klarinet, sopraan klarinet, saxophoon
Jean-Luc Capporro : Trompet
Vincent Courtois : Cello
Bruno Chevillon : dubbel- bas (?)
Francois Merville : Percussie

Stijl: modern creative, folk/wereld, klassiek....freejazz elementen!! (alarmbellen, sirenes, boze gezichten... )

De reden van deze keuze ligt in het feit dat ik nu eens iets totaal anders wilde voorstellen. Dit album maakt tevens duidelijk hoe breed het jazzspectrum is. Ondanks het voor sommigen enge freejazz element is dit album naar mijn idee toch toegankelijk dmv emotie, (op zich al uniek voor een ECM album) sfeer (ik vind het typisch frans..) en de herkenbare melodieen die tussen de meer abstracte gedeeltes te vinden zijn.

Als het je bij voorbaat al niks lijkt (aan de hand van de streams op allmusic kun je een idee krijgen) dan heeft het naar mijn idee ook weinig zin om verder te gaan met beoordelen

Deze muziek vraagt een open houding en een welwillend oor...

Allmusic

ECM

Het album staat (nog) verkeerd op mume (correctie onderweg) Als het goed is heeft Paalhaas voor de link gezorgd

veel plezier (en succes )

Free Jazz elementen

Ik heb er weer zin in!

fredpit
Lees ook vooral even de achtergrondinfo op de ECM link. Mischien dat het een en ander dan wat meer gaat leven...

Zal straks de CD uit de kast trekken en 'm weer eens beluisteren.
Leuke keuze

eazyfan
Erg mooi, mag ik de link alvast? Bedankt en ben benieuwd.
Dit album dus moest je het niet kunnen vinden op de site.

Gish
Het regent, het stormt.... bij dit weer past "Miles Ahead"

Wijntje er bij met cubaans sigaartje.
Even geen freejazz !!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:20 uur

geplaatst: vandaag om 06:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.