MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
fredpit
freejazz geeft ontspanning en is goed voor lichaam en geest

Ik zeg: Brötzmann in het basispakket!!

Toen ik hier aan het begin zo maar een album postte kreeg ik de wind tegen en nu doet iedereen zo maar op. Waarom houden we ons niet meer aan de regels?

eazyfan
grovonion schreef:
Waarom houden we ons niet meer aan de regels?
We doen dat wel hoor. Dat Franse album blijft die van de week, de rest is hier gepost om niks Als extra tip maar dat hoeft zelfs niet. Dat Franse is die van deze week.

sq
eazyfan schreef:
Dat Franse is die van deze week.

Ik schrok al bij t checken van dit topic. Wel: ik vind het wel een goeie deze week. Voorlopig nog niet uitgeluisterd.

Ik vind het ook een goede (score 4*) maar vind de andere voorstellen een beetje ...ahum... vervuiling van het topic. Zo alsof er steeds iets gepost moet worden in dit topic terwijl het van mij gerust even stil mag blijven tot er iets over het album van de week gezegd wordt (ik had ergens anders iets in de aard gelezen.. "quote"jazz album van de week topic is ook bijna dood"quote" of zoiets).

fredpit
grovonion schreef:
Ik vind het ook een goede (score 4*) maar vind de andere voorstellen een beetje ...ahum... vervuiling van het topic. Zo alsof er steeds iets gepost moet worden in dit topic terwijl het van mij gerust even stil mag blijven tot er iets over het album van de week gezegd wordt (ik had ergens anders iets in de aard gelezen.. "quote"jazz album van de week topic is ook bijna dood"quote" of zoiets).

Ik, als inbrenger, vond het "akelig stil". Je bent toch benieuwd naar de eerste reacties.

Wilde aktie's inc. link/hoesfoto hoeven van mij eigenlijk ook niet..ik had het beter met een p.m.tje kunnen doen.

eazyfan
Ik vind het Jazz-album van de Week best tof, mijn interesse in verdere Europese Jazz is erdoor ietwat gewekt, ook toen Machine Gun hier vermeld werd Dus direct die en paar andere Europese toppers gehaald.

Wel moet ik toegeven dat ik dat Franse Album wat te weinig geluistert heb tot nu toe, heb niet echt de tijd met de huidige exames, toch ga ik zo spoedig mogelijk proberen hem te beoordelen e.d., laat de volgende overmorgen maar komen .

fredpit schreef:
Wilde aktie's inc. link/hoesfoto hoeven van mij eigenlijk ook niet..ik had het beter met een p.m.tje kunnen doen.

ik heb 'm ook maar meteen weer weg gehaald. vlaag van over-enthousiasme zal ik maar zeggen...

Het initiatief draag ik nog steeds een erg warm hart toe. Ik merk soms dat ik aan een week niet genoeg heb, maar het blijft wel langer dan die week in mijn cd-speler, dus uiteindelijk haal ik wel heel wat uit.
Elk weekend ben ik weer benieuwd naar de nieuwe!

Misschien ten overvloede: ook ik ben zeer verguld met dit topic zoals het nu bestaat, een week om je op een en dezelfde plaat te richten is net mooi en overzichtelijk.
(Voor jezelf langer de tijd nemen om een album te leren kennen en/of te waarderen kan natuurlijk altijd...)

eazyfan
Ik kan al niet wachten tot morgen Wie wordt trouwens de volgende voor morgen? Ik hoop Reijersen

Hier alvast een overzicht van wie al geweest is met welk album, data, dag (altijd zondag maar enfin), en mijn persoonlijke score:

#1: Eazyfan: 21 Oktober 2007: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965) (Zondag) (5*)
#2: Jesse: 28 Oktober 2007: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963) (Zondag) (4*)
#3: The Scientist: 3 November 2007: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006) (Zondag) (2*)
#4: Blabla: 10 November 2007: Baseline - The Guitar Album (2006) (Zondag) (3,5*)
#5: We Tigers: 17 November 2007: Jackie McLean - Action Action Action (1964) (Zondag) (4,5*)
#6: Paalhaas 24 November 2007: Charles Earland – Black Talk! (1969) (Zondag) (3,5*)
#7: Fredpit: 2 December 2007: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001) (Zondag) (3,5*)

#8 morgen dus.

De Vondst tot op heden: Bill Evans' solo sessies. Tegenvaller: Louis Sclavis. Het schandalige is (en daarom zal ik nooit een jazz-fan in hart en nieren worden); ik ben niet zo op freestyle-toet-claxon-geluiden van wel blaasinstrument dan ook...
Maar ik blijf nieuwsgierig!

Ik heb precies hetzelfde. Jazz vind ik geweldig zolang het lekker rustig (of ja, niet te nerveus) is, maar zodra het free-jazz wordt genoemd haak ik meestal jammer genoeg af.

Wat wordt de volgende?

sq
Ik vond Louis Sclavis het verrassendst/rijkst, en ben daar ook nog niet mee klaar. John Handy heb ik inmiddels gekocht. Charles Earland vond ik als album de minste, maar heeft toch ook zijn leuke stukken. Tot nu toe geen onvoldoendes voor mij.
Ik hoop dat we de variatie erin houden. Is al bekend wie er mag bepalen?

fredpit
wouter8 schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Jazz vind ik geweldig zolang het lekker rustig (of ja, niet te nerveus) is, maar zodra het free-jazz wordt genoemd haak ik meestal jammer genoeg af.

Wat wordt de volgende?

jazz vraagt een open houding, als jij daar niet toe bereid bent zullen er nog vele onvoldoendes gaan komen,

Aan een ieder die nog het album mag kiezen zou ik dan ook vooral het advies willen geven je niets aan te trekken van de middelmaat en gewoon je eigen karakterplaatje te kiezen.

Anders zien we hier binnenkort Kenny G. verschijnen en dat zou het einde betekenen van dit topic.

Jazz en vooroordelen passen niet bij elkaar.

Idd, een open houding, maar je moet ook weer niet jezelf gaan dwingen iets mooi te vinden, altijd van alles blijven luisteren, er komen dan dingen voorbij waardoor er een muntje valt of een schakelaar omgaat in het koppie waardoor je dingen, waar je vroeger niet doorheen kon komen, ineens heel anders kunt gaan horen en het goed vinden.
Jazz liefhebber zijn is een groeiproces.

Daarom blijf ik ook gewoon mee doen en alle albums vol hoop beluisteren, (er stond ook jammer genoeg) maar ik merk nu eenmaal dat bij de albums die tot nu voorbij zijn gekomen, de free-jazz albums ik het minste vind

laat de volgende 'karakterplaat' maar komen. Ik vind dat we tot nu toe een gevarieerd aanbod hebben. Niet alles kan je mooi vinden, maar je komt op deze manier wel albums tegen waar je zelf anders wellicht niet aan toe was gekomen. Ik geniet er elke week weer van. Ook als ik iets tref dat niet mijn smaak is, is het waardevol, want het helpt mijn voorkeuren verder te definiëren.

Goed, het jazzalbum voor de nieuwe week.
Ik heb de plaat een weekje geleden ontdekt en binnen no-time stond er 4,5* op het scorebord. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. We gaan terug naar 1960:

Zoef!!!!!!!!!!!

Downloadlinkje opvraagbaar via pm.

Ik ben benieuwd! Ik heb de Pacific Jazz-sessies en natuurlijk wat collaboraties met meneer Davis, maar deze ken ik (nog) niet! Liefhebbers van Gil Evans verwijs ik graag naar één van z'n leerlingen: Maria Schneider!

wouter8 schreef:
ik merk nu eenmaal dat bij de albums die tot nu voorbij zijn gekomen, de free-jazz albums ik het minste vind

En dat terwijl er nog geen echte free-jazz albums langs zijn gekomen.

haha ja ik bedoel natuurlijk jackie mclean en louis sclavis

...maar deze jazz-album gaat me prima bevallen! De uiteindelijke review komt op de bestemde plek, maar vooral de eerste tracks zijn geweldig. La Nevada klinkt als een soundtrack van een flitsende film uit begin jaren '60, Where Flamigos Fly is ergens tussen broeierig en pastoraal....

Erg mooi album Paap! Ik vind het een beetje filmisch klinken.

eazyfan
Interessante keuze, was volgens mij samen met Ray Charles' Impulse-album de eerste Impulse-release ooit . Ben benieuwd. Ik ken Gil al van Sketches of Spain.

Wat ik alleen wel weer mis zijn vocalen. Jammer, maar het is wel een mooi album.

Eerste reactie: goeie kerstmuziek

Tweede reactie: 1960 (hoewel ik het ook niet goed in een andere tijd kan plaatsen -> tijdloos)

Ja, die tweede reactie had ik ook ja. En vocalen mis ik trouwens niet. Maar dat verschilt sowieso per persoon.

Paap_Floyd schreef:
En vocalen mis ik trouwens niet. Maar dat verschilt sowieso per persoon.

Ik bedoelde meer dat er nog geen één jazz-album van de week is geweest met vocalen

Bij dit album had ik het ook niet echt vinden passen.

Oh, op die manier
Ik vond het al gek dat je hier vocalen bij wilde

Gast
geplaatst: vandaag om 22:39 uur

geplaatst: vandaag om 22:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.