MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
grovonion schreef:
maar blijkbaar zijn net die jazz-liefhebbers erg divers in hun smaken en nog kritisch wat betreft beoordeling ook.

Dat is toch juist mooi, betekend dat ze/we niet zomaar ergens in meelopen en dat ze/we ook nog eens bereid zijn een eigen mening te hebben.

Ik vind het interessanter om te zien wat individuele gebruikers hebben gestemd dan dat een album een hoge gemiddelde waardering krijgt.

fredpit
grovonion schreef:
Ik begin de indruk te krijgen dat jazz albums het moeilijk hebben om een hoge gemiddelde scores te krijgen. Enkele scores van voorbije album nominaties om dit te staven:

Scofield - This meets that: 3,03 ( 2,5*/4*)
Burrell - Midnight Blue: 3,53 (2*/4,5*)
Brecker: 2,73 (1,5*/4*)
Louis Sclavis: 3,50 (2*/4,5*)
Earland: 3,44 (1,5*/4*)

Toch niks vergeleken wat elke Britney Spears of Rhihanna krijgt...

Is mij ook al opgevallen

Er zijn duidelijk 2 kampen Het "softe/melodieuse kamp"en de wat "ruigere/experimentele kamp". Op die wijze zie je dat alle albums naar een lager gemiddelde worden getrokken.

Jazz is een brede stroming Het verschil tussen Brotzmann en Brecker is behoorlijk. De verschillen tussen de voorgedragen artiesten zijn groter als in het soul en electronic a.v.d.w. topic

Als iets mijn stijl/smaak niet is ga ik geen beoordeling geven. Als ik wel groente maar geen spruitjes lust ga ik toch ook geen spruitjes beoordelen? . De uitslag zal nml altijd "BAH" zijn en zegt totaal niets over de kwaliteiten van het spruitje

sq
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat er naar albums wordt geluisterd die niet zijn uitgekozen door de luisteraar. Ik denk dan dat een score tegen de 4 dan als bijzonder hoog gezien kan worden; John Handy is wat dat betreft overeind gebleven (3,93). Bij de soul-albums van de week zijn wel hogere scores maar die zijn dan weer voor meer grotere namen of erkende meesterwerken. Verder zien we ook daar dat toch zorgvuldig gekozen albums lage waardering krijgen van mensen die daar anders nooit naar geluisterd zouden hebben.

Bij Britney Spears geldt wellicht nog zoiets als het omgekeerde: mensen die het niets vinden luisteren geen complete BS albums af en stemmen dus ook niet.

blabla schreef:
(quote)

Dat is toch juist mooi, betekend dat ze/we niet zomaar ergens in meelopen en dat ze/we ook nog eens bereid zijn een eigen mening te hebben.

Ik vind het interessanter om te zien wat individuele gebruikers hebben gestemd dan dat een album een hoge gemiddelde waardering krijgt.

Inderdaad, daarbij is het bij "bekende"albums dat men die plaat vaak langer kent. En of dit nauw bij jazz of rock is. een plaat die 300 keer gehoord heb stemt vaak beter als een plaat die je een weekje luisterd. Platen kunnen groeien....

eazyfan
Hoe bevalt jullie het album van deze week? Ik bedoel dat er wel wat meer mensen hem mogen luisteren hoor.

Ik was er de afgelopen twee weken even 'uit', vanaf morgen ga ik me meer met het weekjazzalbum bemoeien. Interessante discussie over de gemiddelden en de analyse van fredpit klopt, volgens mij; ergens tussen Louis van Dijk en John Zorn, tussen 1920 en 2007, tussen solo en big band...

Wat mezelf opvalt is dat ik sterk neig naar "oudere jazz" (Evans, Burell) en moeite heb met het vrijere spul (Louis Sclavis), maar afhaak bij goedgespeeld maar te glad en overgeproduceerd (Brecker).

bawimeko schreef:
Wat mezelf opvalt is dat ik sterk neig naar "oudere jazz" (Evans, Burell) en moeite heb met het vrijere spul (Louis Sclavis), maar afhaak bij goedgespeeld maar te glad en overgeproduceerd (Brecker).

Ik heb precies hetzelfde, al moet ik zeggen dat ik Louis Sclavis wel mooi vond vanaf de eerste luisterbeurt. Terence Blanchard vond ik het beste album van de afgelopen weken, omdat ik niks met die gitaristen heb. Maar ik heb nog geen oordeel kunnen vellen. Dat zal zeker volgen.

Ik heb het album voor deze week klaar liggen. het wordt een "klassieker".... ik zal hem vanavond er al vast op zetten

korenbloem schreef:
Ik heb het album voor deze week klaar liggen. het wordt een "klassieker".... ik zal hem vanavond er al vast op zetten

Ik heb er zin an!

eazyfan
Ik kan ook al niet meer wachten. Ben blij dat het nu Korenbloem is .

fredpit
Ik zie de laatste tijd mooie jazz voorbijkomen bij Korenbloem...

Toch een vrij moeilijke keus,

Heb verschillende albums waarvan ik denk die moeten meer aandacht hebben. Maar een tip voor de rest... ga gewoon bij, verschillende users de stem lijsten langs en je komt veel moois tegen

Het volgende album is een ware klassieker en voor mij een van de mooiste ontdekkingen van het afgelopen jaar. Pop group - Y was de ontdekking en kwam in mijn top 10 terecht. Maar deze komt echt in mijn top 10 ontdekkingen van het afgelopen jaar.

(afbeelding)

Dave Holland Quartet: Dave Holland (bass); Anthony Braxton, Sam Rivers (flute, reeds); Barry Altschul (marimba, percussion).

Recorded at Allegro Studio, New York, New York on November 30, 1972. Includes liner notes by Dave Holland.

This 1973 release is the place to start with David Holland. In the years just prior to this recording he worked with both Miles Davis and banjo player/songwriter John Hartford and developed into a skillfully inventive and deft player. His six originals on CONFERENCE range from the galloping frenzy of "Four Winds" to the playfully mathematical "Q & A" and the folkish title tune.

The line-up of this quartet is dazzling. Anchored by Holland and drummer Barry Altschul, saxophonist/flutists Sam Rivers and Anthony Braxton fly in and around the rhythmic architecture like a pair of mating birds. Unfortunately, this was the only session these four ever made together. Minus Rivers, and with the addition of Kenny Wheeler on trumpet, they went on to be Braxton's working quartet for a couple years. Additionally, Holland and Rivers recorded a bracing pair of duet albums. But CONFERENCE OF THE BIRDS remains that rare, once-in-a-lifetime event.

Pm me maar voor een linkje (ik hoop dat het goed gaat, want het is de eerste keer dat ik rapidshare gebruik) en vooral veel luister plezier.

Oh, deze is erg mooi ja

rico-bballer
Ik interesseer me steeds meer in jazz en wil graag een keer meedoen is dit album een echte classic om mee te beginnen of niet?

fredpit
Oh ja..geweldig album

Maar op het eind van deze week zal het gemiddelde cijfer wel wat lager liggen.

Voor een ieder die weinig om intelligente en uitdagende jazz geeft heb ik het verzoek een weekje rust te nemen....

fredpit
rico-bballer schreef:
Ik interesseer me steeds meer in jazz en wil graag een keer meedoen is dit album een echte classic om mee te beginnen of niet?

nee

rico-bballer
oohw jammer

Mooi album inderdaad, ooit vergeten te stemmen, maar ik zal deze week nog eens aandachtig luisteren.

Flum
Jaja, prachtalbum. Heel ontoegankelijk is het ook weer niet. Free-jazz met toch enige structuur.
Dave Holland probeerde de magie van vogelzang (geinspireerd door de vogels uit zijn tuin) in jazz vast te leggen. Dat is hem erg goed gelukt.

fredpit

Nee, niets voor jou...te weinig soul en blues, te complex je kunt net zo goed direct 2* neerzetten.....

rico-bballer
fredpit schreef:
(quote)

Nee, niets voor jou...te weinig soul en blues, te complex je kunt net zo goed direct 2* neerzetten.....

okeee..

fredpit
rico-bballer schreef:
(quote)

okeee..

probeer maar... kom je er zelf achter.

rico-bballer
Zit nu op de 3,5

Gezien de beschrijvingen van fredpit en Paalhaas bij het album zelf ben ik zeer benieuwd naar de plaat van deze week!

eazyfan
Ik voel hier ergens de maximale score aankomen Damn wat een goed album gewoon .

Zeg dat wel, Edski. Ben ook erg benieuwd.

Ik werd erg blij van een eerste luisterbeurt. Binnenkort mijn bevindingen bij het album!

Een week geen internet thuis , zit nu weer op werk en heb daar wel internet.
Zal deze Dave Holland cd weer eens uit de kast trekken.

sq
Ergens denk ik dat het maar goed is dat dit niet de eerste was in de reeks, want ik vind dit wel de moeilijkste tot nu toe. Vooralsnog vind ik het meer knap dan mooi, maar een definitief oordeel komt later pas.

Wat ik eventjes snel heb beluisterd klonk mij allemaal te snel..... maar goed....we shall see.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:04 uur

geplaatst: vandaag om 17:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.