Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 2 maart 2008, 18:35 uur
ben ook zeer benieuwd, ziet er goed uit, moet ik een beetje in de richting van marc ribot denken?
0
geplaatst: 2 maart 2008, 18:37 uur
Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden, ik ken geen werk van Ribot...
0
geplaatst: 2 maart 2008, 18:46 uur
Uitstekende keuze, itchy! Deze ga ik met plezier nog eens opzetten deze week. 

0
geplaatst: 2 maart 2008, 18:49 uur
tip voor de mensen die dze plaat leuk vinden: luister dan eens naar Last Exit, waarn Sharrock samen met oa Peter Brötzmann 'all the way' gaat!
0
geplaatst: 2 maart 2008, 19:14 uur
korenbloem schreef:
ben ook zeer benieuwd, ziet er goed uit, moet ik een beetje in de richting van marc ribot denken?
Niet echt, Ribot heeft echt de Cubaanse sound in z'n vingers, de enige overeenkomst is het geluid van de distortion.
0
eazyfan
geplaatst: 5 maart 2008, 20:33 uur
Ik heb het album een paar keer vluchtig geluisterd, echt geconcentreerd lukt het me niet. Maar van wat ik tot nu toe gehoord heb (4 keer) gaat het richting 4,5*, erg erg sterk album. Een van de beteren uit deze topic
Dus bij deze erg bedankt.
Dus bij deze erg bedankt.
0
geplaatst: 6 maart 2008, 16:34 uur
de bonusschijf van deze maand is ook zeer smakelijk. ontdekking.
0
eazyfan
geplaatst: 9 maart 2008, 12:07 uur
Omdat het al rond de middag is en Edris. er dus niet is zal ik het album dat hij koos posten in zijn plaats.
Het gekozen album voor deze week is:
Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5)

Krzysztof Komeda: Piano
Thomasz Stanko: Trompet
Zbigniew Namyslowski: Alt. Sax
Gunther Lenz: Bas
Rune Carlson: Drum
Wie een link wil kan bij mij terecht,
Veel plezier met het album want het is echt bijzonder goed!
Het gekozen album voor deze week is:
Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5)

Krzysztof Komeda: Piano
Thomasz Stanko: Trompet
Zbigniew Namyslowski: Alt. Sax
Gunther Lenz: Bas
Rune Carlson: Drum
fredpit schreef:
De samenstellers van de penguin guide to jazz ( Richard Cook en Brian Morton) geven het overigens een kroontje...dit betekent dat het een pers. voorkeur is..geen artistieke technische of muziekhistorische beoordeling dus. een beoordeling die slechts enkele albums van de 14000 beoordeelde cd's krijgen.
De samenstellers van de penguin guide to jazz ( Richard Cook en Brian Morton) geven het overigens een kroontje...dit betekent dat het een pers. voorkeur is..geen artistieke technische of muziekhistorische beoordeling dus. een beoordeling die slechts enkele albums van de 14000 beoordeelde cd's krijgen.
Wie een link wil kan bij mij terecht,
Veel plezier met het album want het is echt bijzonder goed!

0
geplaatst: 9 maart 2008, 14:34 uur
Speelt een deel van deze club ook niet mee met Manu Katché? Stanko is een erg goeie trompettist, dus ik ben benieuwd!
0
geplaatst: 9 maart 2008, 15:46 uur
Mooie keuze. Zal deze ook weer eens draaien deze week, net als Ask the ages, waar ik nog niet aan toe ben gekomen.
0
eazyfan
geplaatst: 15 maart 2008, 10:11 uur
Hoe vonden jullie het album van deze week? 
Ik weet al zo ongeveer wie hem morgen kiest
Wordt ook een zeer leuke
.

Ik weet al zo ongeveer wie hem morgen kiest
Wordt ook een zeer leuke
.
0
geplaatst: 15 maart 2008, 15:34 uur
Ik vond het een pittig album...sommige delen vond ik prachtig en deed het me denken aan Scandinavische ECM-jazz (is geen belediging!), de laatste twee tracks deden me weinig, ik heb te weinig van het album goed gehoord om er een goede score aan te geven; hij staat nog op m'n harde schijf, misschien dat er over een tijdje een goeie beoordeling kan plaatsvinden....
0
geplaatst: 16 maart 2008, 09:42 uur
Ik hoorde het ook nog te weinig en dat komt ook omdat me het tot nu toe niet echt heeft gepakt. Post bij het album volgt nog.
0
pretfrit
geplaatst: 16 maart 2008, 09:46 uur
bawimeko schreef:
Ik vond het een pittig album...sommige delen vond ik prachtig en deed het me denken aan Scandinavische ECM-jazz (is geen belediging!), de laatste twee tracks deden me weinig, ik heb te weinig van het album goed gehoord om er een goede score aan te geven; hij staat nog op m'n harde schijf, misschien dat er over een tijdje een goeie beoordeling kan plaatsvinden....
Die link met ECM is niet zo vreemd...
0
geplaatst: 16 maart 2008, 13:59 uur
wie doet trouwens het nieuwe album van deze week.
ps fred, welkom terug
ps fred, welkom terug

0
eazyfan
geplaatst: 16 maart 2008, 15:50 uur
Normaal gezien kiest Social_Mask hem uit voor deze week nadat Toon1 zijn beurt afsloeg. Ik hoop dat hij het maar snel doet. Maar aangezien hij hier al een week niet is, zal er dus waarschijnlijk geen echte volgende zijn, dan gaan we voor de persoon die voor Social ging maar zijn beurt afsloeg. Toon1?
0
geplaatst: 16 maart 2008, 16:54 uur
Jup ik neem mijn beurt deze keer wel op 
Ik twijfelde tussen een drietal platen, waaronder een top tien plaat van mij, maar heb uiteindelijk toch voor Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974) gekozen. Een prachtig album van het ECM label (heb hem zelf op 4.5* staan), met nog maar 3 stemmen. Verdient zeker meer aandacht dus.

Een recensie die ik vond op Rateyourmusic.com:
Hier te downloaden.
Benieuwd wat julie er van vinden
.

Ik twijfelde tussen een drietal platen, waaronder een top tien plaat van mij, maar heb uiteindelijk toch voor Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974) gekozen. Een prachtig album van het ECM label (heb hem zelf op 4.5* staan), met nog maar 3 stemmen. Verdient zeker meer aandacht dus.

Een recensie die ik vond op Rateyourmusic.com:
Bennie Maupin's absence from the recording industry is a pity. He was one of the best Jazz sax players in the early 70s. In the area of crossover and early fusion – on recordings by Miles Davis ("Bitches Brew"…), Herbie Hancock ("Crossings", "Sextant", "Headhunters") and fellow Headhunters like Eddie Henderson ("Realization"), he proved there was only Wayne Shorter who could match him. After two good but unsuccessful fusion LPs for Mercury in the late seventies ("Slow Traffic To The Right" and "Moonscapes"), he disappeared.
Before he went to Mercury, Bennie Maupin recorded one LP for ECM (!) called "The Jewel In The Lotus", one of the best records from the early ECM catalog. For the recording, he gathered a highly sophisticated bunch of musicians around him, people he had played with for years, and since this was going to be very spontaneous music, it was good to be able to totally rely on the guy’s abilities: Herbie Hancock, Buster Williams, Billy Hart, Bill Summers, Frederick Waits and Charles Sullivan. Especially Side One is of rare consistency and beauty. The first song, 'Ensenada', builds on an ostinato and is an exercise in subtlety and dreamlike understanding by the musicians. 'Mappo' tops that: a motto is introduced, the percussion sets up a churning rhythm and then, Herbie Hancock plays one of his most moving acoustic piano solos of his career. The music here and on the other tracks is very “free”, however, because of the lacking egotism and Maupin´s not placing himself on top but serving the musical collective with his extraordinary abilities, "The Jewel In The Lotus" has been a rare gem for much too long.
Before he went to Mercury, Bennie Maupin recorded one LP for ECM (!) called "The Jewel In The Lotus", one of the best records from the early ECM catalog. For the recording, he gathered a highly sophisticated bunch of musicians around him, people he had played with for years, and since this was going to be very spontaneous music, it was good to be able to totally rely on the guy’s abilities: Herbie Hancock, Buster Williams, Billy Hart, Bill Summers, Frederick Waits and Charles Sullivan. Especially Side One is of rare consistency and beauty. The first song, 'Ensenada', builds on an ostinato and is an exercise in subtlety and dreamlike understanding by the musicians. 'Mappo' tops that: a motto is introduced, the percussion sets up a churning rhythm and then, Herbie Hancock plays one of his most moving acoustic piano solos of his career. The music here and on the other tracks is very “free”, however, because of the lacking egotism and Maupin´s not placing himself on top but serving the musical collective with his extraordinary abilities, "The Jewel In The Lotus" has been a rare gem for much too long.
Hier te downloaden.
Benieuwd wat julie er van vinden
.
0
geplaatst: 16 maart 2008, 17:56 uur
Klinkt allemaal intressant, maar ik denk dat er wat meer tijd voor nodig is om dit album te leren kennen.
Reflecterend op Eazyfan: Ik denk dat ongeveer iedereen nu wel een keer geweest is. Dus mijn voorstel is om nu te beginnen met een tweede ronde, gewoon volgens het bestaande systeem dat degene die nu het album heeft gekozen (Toon) de volgende aanwijst via PM.
Mochten er nog users zijn die nog niet aan de beurt zijn geweest, geef dan een schreeuw, dan heb ik er wel vertrouwen in dat hij/zij een dezer weken wel aan de beurt komen.
P.S. welkom terug Fredpit.
Reflecterend op Eazyfan: Ik denk dat ongeveer iedereen nu wel een keer geweest is. Dus mijn voorstel is om nu te beginnen met een tweede ronde, gewoon volgens het bestaande systeem dat degene die nu het album heeft gekozen (Toon) de volgende aanwijst via PM.
Mochten er nog users zijn die nog niet aan de beurt zijn geweest, geef dan een schreeuw, dan heb ik er wel vertrouwen in dat hij/zij een dezer weken wel aan de beurt komen.
P.S. welkom terug Fredpit.
0
geplaatst: 16 maart 2008, 19:55 uur
Ben benieuwd, ECM valt bijna altijd wel goed hier, dus maar eens zien of dat bij deze ook zo is 
p.s. ik wil ook wel een keer het album van de week kiezen

p.s. ik wil ook wel een keer het album van de week kiezen
0
eazyfan
geplaatst: 16 maart 2008, 20:35 uur
Er zijn nog een paar users die echt moeten, Social_Mask, Vince Vega zijn daar 2 voorbeelden van. Vanwaar de haast om aan ronde 2 te beginnen? 

0
geplaatst: 16 maart 2008, 23:12 uur
Geen haast, maar naar mijn mening wordt het vrijblijvende regulieringsysteem geremd, als we zeggen dat eerst iedereen geweest moet zijn. Terwijl ik er het volste vertrouwen in heb dat Vince Vega en Social_Mask heus niet worden overgeslagen.
Maar als iemand vindt dat we het anders moeten doen, roept u maar. Ik ben niet de enige met een mening.
Maar als iemand vindt dat we het anders moeten doen, roept u maar. Ik ben niet de enige met een mening.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 00:16 uur
Van deze 2 users is nu bekend dat zij nog mogen, en willen, dus lijkt mij dat die dan in ieder geval eerst de gelegenheid moeten krijgen om het weekalbum te bepalen voor de volgende ronde start.
Als er nog meer liefhebbers zijn moeten zij dit misschien even aangeven, geeft de rest van ons ook een idee wie er nog willen.
Als er nog meer liefhebbers zijn moeten zij dit misschien even aangeven, geeft de rest van ons ook een idee wie er nog willen.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 01:13 uur
Ik ga dit topic eens passief volgen, op een of andere manier moet ik vaststellen dat ik alle jazzalbums die ik ooit heb aangeschaft nog steeds goed vind, in tegenstelling tot vele rock en pop-platen. Misschien schuilt er een groot jazzliefhebber in mij.
Bennie Maupin draait op het moment in ieder geval.
Bennie Maupin draait op het moment in ieder geval.
0
eazyfan
geplaatst: 17 maart 2008, 20:43 uur
Het album van de week vind ik wel aardig, het klinkt vooral bijzonder mooi
Gaat ergens de 4*-richting uit
.
Gaat ergens de 4*-richting uit
.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 23:25 uur
lebowski schreef:
Ik ga dit topic eens passief volgen, op een of andere manier moet ik vaststellen dat ik alle jazzalbums die ik ooit heb aangeschaft nog steeds goed vind, in tegenstelling tot vele rock en pop-platen. Misschien schuilt er een groot jazzliefhebber in mij.
Go Marc!
Overigens is het daadwerkelijk luisteren van het album van de week al actieve deelname te noemen, hoor. Daar is geen ellenlange recensie voor nodig of zo.
0
geplaatst: 19 maart 2008, 15:44 uur
ik betrap mezelf er op dat ik elke keer langer wacht met het uitbrengen van een stem. Ik wil platen meer de kans geven zichzelf een plekje in mijn kast en/of hart te veroveren dan dat ik bij eerdere albums heb gedaan.
De jazzalbums die ik zelf als absolute persoonlijke topfavorieten beschouw hebben ook een weg afgelegd voordat ze die status hadden. Je moet een jazzplaat een beetje eigen maken. Een week is daar regelmatig niet lang genoeg voor; met als gevolg dat goede platen lage scores krijgen op basis van één of twee keer luisteren.
(ik geef toe; vaak heb je bij die eerste of tweede draaibeurt wel een beetje een idee van een richting, maar voor mij geldt dat daar nog wel eens verandering in kan komen [in zowel positieve als negatieve zin])
De jazzalbums die ik zelf als absolute persoonlijke topfavorieten beschouw hebben ook een weg afgelegd voordat ze die status hadden. Je moet een jazzplaat een beetje eigen maken. Een week is daar regelmatig niet lang genoeg voor; met als gevolg dat goede platen lage scores krijgen op basis van één of twee keer luisteren.
(ik geef toe; vaak heb je bij die eerste of tweede draaibeurt wel een beetje een idee van een richting, maar voor mij geldt dat daar nog wel eens verandering in kan komen [in zowel positieve als negatieve zin])
* denotes required fields.