Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
Gish
geplaatst: 31 maart 2008, 23:05 uur
Heb ook de lange versie, dit is natuurlijk een geweldig album en dito optreden. The Black and tan fantasy swingt de pan uit.
The Duke had wel de beschikking over de beste muzikanten.
Maar uiteindelijk hij is de regisseur.
The Duke had wel de beschikking over de beste muzikanten.
Maar uiteindelijk hij is de regisseur.

0
geplaatst: 1 april 2008, 08:45 uur
Deze heb ik al (inderdaad de lange uitvoering). Heerlijke band, knallend concert!
0
geplaatst: 2 april 2008, 18:54 uur
Om even nostalgisch terug te blikken op ronde 1:
#1: eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
#2: Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
#3: The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
#4: blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
#5: We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
#6: Paalhaas: Charles Earland – Black Talk! (1969)
#7: fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
#8: Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
#9: Wouter8: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: korenbloem: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14 Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15 sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1890)
#16 JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
#17 klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
#18: Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
#19: bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
#20: itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
#21: edris.: Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
#22: Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
#23: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
#1: eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
#2: Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
#3: The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
#4: blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
#5: We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
#6: Paalhaas: Charles Earland – Black Talk! (1969)
#7: fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
#8: Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
#9: Wouter8: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: korenbloem: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14 Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15 sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1890)
#16 JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
#17 klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
#18: Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
#19: bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
#20: itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
#21: edris.: Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
#22: Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
#23: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
0
geplaatst: 2 april 2008, 18:59 uur
Misschien even een top5 instellen?
1. Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
2. Bill Evans - The Solo Sessions, Vol. 1 (1963)
3. Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
4. John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
5. Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
Hierbij dus nogmaals mijn dankwoord aan Heemskerktollie voor die fantastische plaat!
1. Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
2. Bill Evans - The Solo Sessions, Vol. 1 (1963)
3. Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
4. John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
5. Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
Hierbij dus nogmaals mijn dankwoord aan Heemskerktollie voor die fantastische plaat!
0
geplaatst: 2 april 2008, 20:02 uur
Heb er stiekem toch te weinig geluisterd om echt een betrouwbare top10 te maken
.. zal volgende keer beter mijn best doen
.. zal volgende keer beter mijn best doen
0
eazyfan
geplaatst: 2 april 2008, 20:13 uur
1. John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival
2. Dave Holland Quartet - The Conference of the Birds
3. Gil Evans Orchestra - Out of the Cool
4. Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (kende ik al)
5. Bill Evans - The Solo Sessions Vol. 1
2. Dave Holland Quartet - The Conference of the Birds
3. Gil Evans Orchestra - Out of the Cool
4. Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (kende ik al)
5. Bill Evans - The Solo Sessions Vol. 1
0
geplaatst: 2 april 2008, 23:26 uur
1) Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
2) Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
3) Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
4)Baseline - The Guitar Album (2006)
5)John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
2) Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
3) Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
4)Baseline - The Guitar Album (2006)
5)John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
0
geplaatst: 3 april 2008, 01:07 uur
1. Baseline - The Guitar Album
2. Pharoah Sanders - Black Unity
3. John Scofield – This Meets That
4. Sonny Sharrock - Ask the Ages
5. Eric Vloeimans - Gatecrashin'
Het lijkt onbescheiden om mijn eigen bijdrage op 1 te zetten, is echter geen boze opzet, ik vind het tot op heden de beste uit de lijst.
Het bonusalbum voor April.
Thomas Chapin Trio - Anima, pm me als je interesse hebt.
2. Pharoah Sanders - Black Unity
3. John Scofield – This Meets That
4. Sonny Sharrock - Ask the Ages
5. Eric Vloeimans - Gatecrashin'
Het lijkt onbescheiden om mijn eigen bijdrage op 1 te zetten, is echter geen boze opzet, ik vind het tot op heden de beste uit de lijst.
Het bonusalbum voor April.
Thomas Chapin Trio - Anima, pm me als je interesse hebt.
0
eazyfan
geplaatst: 3 april 2008, 11:12 uur
Gewoon een persoonlijk favorietje zeg maar
. Korenbloem en blabla hebben dat ook zo te zien
.
0
geplaatst: 6 april 2008, 03:06 uur
Zo.. het is weer zondag, en ik ben door eazyfan gevraagd een nieuw plaatje uit te zoeken.
Ik heb gekozen voor een album met pas 5 stemmen, en dat zijn er veel te weinig:
Jimmy Giuffre - Free Fall

Misschien net niet zo mooi als het een jaar eerder opgenomen 'Thesis', maar aangezien dit album op de site staat in een wat makkelijkere vorm (Thesis staat er alleen op als onderdeel van dit album, samen met Fusion) .. en deze er vrij opstaat heb ik voor deze gekozen.
Op de hoes zien we een trio, en eigenlijk is het ook een trio... met:
Jimmy Giuffre - Klarinet
Steve Swallow - Bas
Paul Bley - Piano
ja.. een nog jonge Paul Bley aan het werk hier..
Maar de oplettende user zal het woord eigenlijk enkele regels hierboven gezien hebben. De heer Swallow doet op 7 van de 16 nummers een partijtje bas mee.. en meneer Bley speelt maar op 4 van deze 7 nummers ook daadwerkelijk piano.. de rest is dus alleen Giuffre op klarinet.
Maar over de muziek zelf. We horen een heel vroege vorm van vrije improvisatie op een groot deel van de nummers.. om allmusic even te quoten:
Maar wie een kakofonie aan geluid verwacht zal mistasten, het is voor het grootste heel rustig, de instrumenten worden goed in bedwang gehouden, en de eerste keer dat ik het hoorde heb ik de plaat opzij gelegd omdat ik vond dat er te weinig gebeurde, gelukkig ben ik daar later op teruggekmen, want het is toch echt een heel mooi plaatje.
enjoy! (zoals gewoonlijk bij mij per PM te vinden
)
Ik heb gekozen voor een album met pas 5 stemmen, en dat zijn er veel te weinig:
Jimmy Giuffre - Free Fall

Misschien net niet zo mooi als het een jaar eerder opgenomen 'Thesis', maar aangezien dit album op de site staat in een wat makkelijkere vorm (Thesis staat er alleen op als onderdeel van dit album, samen met Fusion) .. en deze er vrij opstaat heb ik voor deze gekozen.
Op de hoes zien we een trio, en eigenlijk is het ook een trio... met:
Jimmy Giuffre - Klarinet
Steve Swallow - Bas
Paul Bley - Piano
ja.. een nog jonge Paul Bley aan het werk hier..
Maar de oplettende user zal het woord eigenlijk enkele regels hierboven gezien hebben. De heer Swallow doet op 7 van de 16 nummers een partijtje bas mee.. en meneer Bley speelt maar op 4 van deze 7 nummers ook daadwerkelijk piano.. de rest is dus alleen Giuffre op klarinet.
Maar over de muziek zelf. We horen een heel vroege vorm van vrije improvisatie op een groot deel van de nummers.. om allmusic even te quoten:
Indeed, Free Fall was such radical music, no one, literally no one, was ready for it and the group disbanded shortly thereafter on a night when they made only 35 cents apiece for a set
Maar wie een kakofonie aan geluid verwacht zal mistasten, het is voor het grootste heel rustig, de instrumenten worden goed in bedwang gehouden, en de eerste keer dat ik het hoorde heb ik de plaat opzij gelegd omdat ik vond dat er te weinig gebeurde, gelukkig ben ik daar later op teruggekmen, want het is toch echt een heel mooi plaatje.
enjoy! (zoals gewoonlijk bij mij per PM te vinden
)
0
geplaatst: 7 april 2008, 00:11 uur
Net vluchtig het album beluisterd. Giuffre speelt hier nog behoorlijk gestructureerd, wat het (vooral als hij solo speelt) nog niet al te spannend maakt. Maar toch heeft dit album wat, het klarinet-geluid is stralend warm. Als het trio speelt doet dit niets af aan de klarinet en toch valt Bley erg positief op.
0
pretfrit
geplaatst: 7 april 2008, 08:55 uur
Geweldige keuze! Ik luister de laatste tijd veel naar dit trio (ze hebben maar een paar albums uitgebracht)
Giuffre was zijn tijd vooruit, en heeft daarnaast zijn eigen genre bedacht (noem het coole freejazz)
Erg mooi, maar ik denk dat het niet echt begrepen wordt. Het vraagt ook een welwillend oor en begrip voor wat Giuffre gedaan heeft...een jaar geleden had ook ik hier weinig aan gevonden
Giuffre was zijn tijd vooruit, en heeft daarnaast zijn eigen genre bedacht (noem het coole freejazz)
Erg mooi, maar ik denk dat het niet echt begrepen wordt. Het vraagt ook een welwillend oor en begrip voor wat Giuffre gedaan heeft...een jaar geleden had ook ik hier weinig aan gevonden
0
geplaatst: 9 april 2008, 16:53 uur
Ik heb het album pas een keer beluisterd, en sorry, ik moet bekennen dat ik er echt geen klap aan vind...
Gezien de ervaringen hieronder ga ik hem nog wel een paar keer de kans geven, wie weet zie ik in een keer nog het licht!
Gezien de ervaringen hieronder ga ik hem nog wel een paar keer de kans geven, wie weet zie ik in een keer nog het licht!
0
geplaatst: 10 april 2008, 10:01 uur
Het is misschien wat snel... maar een dag later moet ik toch al op mijn mening terugkomen.
Toen ik dit album gisteravond laat, in het donker in mijn auto op weg naar huis had opstaan beviel het me in een keer veel beter.
Misschien door de gewenning van het opnieuw horen, maar waarschijnlijk ook vooral door de omstandigheden waarin ik dit beluisterde.
Zoals met sommige andere platen is ook deze voor mij een echte "nachtplaat" denk ik. (Mijn vriendin alsmede de buren zullen er anders over denken, dus zal het bij laatavondlijke draaibeurten in de auto blijven).
Enige verwarring heeft zich dus van mij meester gemaakt hoe ik dit moet gaan beoordelen. Het lage cijfer dat ik in gedachten had gaat het echter zeker niet meer worden.
Toen ik dit album gisteravond laat, in het donker in mijn auto op weg naar huis had opstaan beviel het me in een keer veel beter.
Misschien door de gewenning van het opnieuw horen, maar waarschijnlijk ook vooral door de omstandigheden waarin ik dit beluisterde.
Zoals met sommige andere platen is ook deze voor mij een echte "nachtplaat" denk ik. (Mijn vriendin alsmede de buren zullen er anders over denken, dus zal het bij laatavondlijke draaibeurten in de auto blijven).
Enige verwarring heeft zich dus van mij meester gemaakt hoe ik dit moet gaan beoordelen. Het lage cijfer dat ik in gedachten had gaat het echter zeker niet meer worden.
0
eazyfan
geplaatst: 12 april 2008, 09:44 uur
Sorry dat ik achter kom met dit album, ik heb momenteel internetproblemen. Ik zal proberen om zo snel mogelijk de achterstand in te halen.
0
geplaatst: 12 april 2008, 14:24 uur
Ik ben zojuist uitverkoren in de tweede ronde een jazzalbum uit te zoeken. Ik zal niet proberen het freejazzgeweld te overtreffen, en wederom met iets ´gemakkelijks´ komen omdat ik daar toch wat meer in thuis ben.
Morgenmiddag in dit topic.
Morgenmiddag in dit topic.
0
geplaatst: 12 april 2008, 17:40 uur
Jef Neve Trio
Louis Sclavis
Dave Holland
Eric Vloeimans
Krzysztof Komeda
Dit zijn de vijf die ik meeste draai van wat er in dit topic naar boven is gekomen. In willekeurige volgorde.
Louis Sclavis
Dave Holland
Eric Vloeimans
Krzysztof Komeda
Dit zijn de vijf die ik meeste draai van wat er in dit topic naar boven is gekomen. In willekeurige volgorde.
0
geplaatst: 13 april 2008, 11:41 uur
Ik kom maar tot een top drie: (eigen album niet meegerekend)
1. Bill Evans
2. Bennie Maupin
3. Gil Evans Orchestra
Grootste tegenvaller; dat album van Michael Brecker; het inhuren van Grote Namen wil niet zeggen dat het een spannend/swingend album aflevert. Grootste ontdekking: Bennie Maupin en toch ook wel een beetje Dave Holland.
1. Bill Evans
2. Bennie Maupin
3. Gil Evans Orchestra
Grootste tegenvaller; dat album van Michael Brecker; het inhuren van Grote Namen wil niet zeggen dat het een spannend/swingend album aflevert. Grootste ontdekking: Bennie Maupin en toch ook wel een beetje Dave Holland.
0
geplaatst: 13 april 2008, 11:48 uur
Mijn top 5:
1. Bill Evans
2. Gil Evans
3. Kenny Burrell
4. Charles Earland
5. Baseline
Grootste tegenvaller:
Jackie Mclean: De eerste vier albums waren alle vier wel goed (de ene iets meer dan de andere) maar vanaf dat moment kreeg ik te maken met echte free-jazz, en werd ik wakker uit mijn droom
1. Bill Evans
2. Gil Evans
3. Kenny Burrell
4. Charles Earland
5. Baseline
Grootste tegenvaller:
Jackie Mclean: De eerste vier albums waren alle vier wel goed (de ene iets meer dan de andere) maar vanaf dat moment kreeg ik te maken met echte free-jazz, en werd ik wakker uit mijn droom

0
geplaatst: 13 april 2008, 14:51 uur
Ik ben Rocks, Pebbels and Sand net weer aan het herbeluisteren, heb wel weer zin in een lekkere funk jazz crossover.
0
geplaatst: 13 april 2008, 17:04 uur
Deze wordt het:

Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
Na een boel getob (gaan we ja dan wel nee voor een Art Blakey, Lionel Hampton of iets anders ver terug in de historie, of juist iets heel recents - ik heb zelfs even over Room Eleven gedacht maar die had - wellicht gelukkig voor menigeen hier
- al teveel stemmen).
Uiteindelijk is de keuze toch heel logisch voor mijzelf want eigenlijk is dit de plaat die mij het laatste zetje heeft gegeven naar de interesse voor jazz, net een ietsje eerder voordat dit mooie topic begon. Deze CD kocht ik indertijd naar aanleiding van het concert dat ik van ze zag op Roskilde 2006; feitelijk een van de weinige jazzconcerten die ik ooit heb bijgewoond.
Ze maken een soort mengvorm van jazz en electronic met een geluid dat bij popliefhebbers blijkbaar zeer aanspreekt. Ik heb weinig jazzliefhebbers in mijn kennissenkring, maar dít kan altijd wel op positieve respons rekenen.
Ik zal zelf de vaste topicbezoekers en deelnemers pm vooruit sturen, maar als er nog gelegenheidsdeelnemers zijn: laat ze zich vooral melden.

Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
Na een boel getob (gaan we ja dan wel nee voor een Art Blakey, Lionel Hampton of iets anders ver terug in de historie, of juist iets heel recents - ik heb zelfs even over Room Eleven gedacht maar die had - wellicht gelukkig voor menigeen hier
- al teveel stemmen). Uiteindelijk is de keuze toch heel logisch voor mijzelf want eigenlijk is dit de plaat die mij het laatste zetje heeft gegeven naar de interesse voor jazz, net een ietsje eerder voordat dit mooie topic begon. Deze CD kocht ik indertijd naar aanleiding van het concert dat ik van ze zag op Roskilde 2006; feitelijk een van de weinige jazzconcerten die ik ooit heb bijgewoond.
Ze maken een soort mengvorm van jazz en electronic met een geluid dat bij popliefhebbers blijkbaar zeer aanspreekt. Ik heb weinig jazzliefhebbers in mijn kennissenkring, maar dít kan altijd wel op positieve respons rekenen.
Ik zal zelf de vaste topicbezoekers en deelnemers pm vooruit sturen, maar als er nog gelegenheidsdeelnemers zijn: laat ze zich vooral melden.
0
geplaatst: 13 april 2008, 17:22 uur
Klinkt interessant, en er spelen toch ook muzikanten van The Notwist in?
0
geplaatst: 13 april 2008, 17:25 uur
Zo, nou dat weet ik niet eens. Ik ken The Notwist alleen van naam omdat die DIT jaar op Roskilde staan en dat Jelle die goed schijnt te vinden. Ga ik voor die tijd zeker nog uitzoeken.
0
geplaatst: 13 april 2008, 20:39 uur
Ook een top 5 gemaakt, exclusief eigen inbreng en blabla´s maand-albums.
1. Louis Sclavis Quintet - L'affrontements des Prétendents (2001)
2. Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
3. Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
4. Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
5. Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
Een voorkeuslijstje als dit verandert nog voortdurend. Van de reeks heb ik er inmiddels 3 gekocht (Handy, Sclavis en Gil Evans) en er staan er nog 2 in bestelling (Dave Holland en EST). Vloeimans heb ik al eens laten liggen voor 15 euro maar daar heb ik al weer spijt van.
1. Louis Sclavis Quintet - L'affrontements des Prétendents (2001)
2. Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
3. Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
4. Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
5. Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
Een voorkeuslijstje als dit verandert nog voortdurend. Van de reeks heb ik er inmiddels 3 gekocht (Handy, Sclavis en Gil Evans) en er staan er nog 2 in bestelling (Dave Holland en EST). Vloeimans heb ik al eens laten liggen voor 15 euro maar daar heb ik al weer spijt van.
0
geplaatst: 13 april 2008, 20:49 uur
Topkeuze SQ, dit album maakt na, slecht de helft er nog maar van gehoort te hebben, nu al kans om een favoriet te worden.
* denotes required fields.