MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Goeie keuze sq!
Wie wordt de volgende eigenlijk?

sq heeft mij gevraagd om de volgende te verzinnen.
In de loop van zondag middag zal ik mijn keus bekend maken.

raffael77
Sorry maar ik vind 2 t/m 4 niets aan. Sterker nog vind ik ze zelfs niet echt Jazz.

Vloeimans gebruikt zo'n apparaatje waarmee je geluiden kan kopieëren en dan herhalen. Opzicht niets mis mee maar als je dan meer pop speelt en teveel experimenteert ermee dan gaat het fout.

Overigens vind ik veel nederlanders niet zo goed op Jazz vlak.

Room Eleven is ook zo'n typisch nederlands product dat erg zwak is.

Wouter Hamel ook niet echt mijn ding.

Ik kreeg laatst een link van een trio maar weet niet meer zo goed wat voor naam. Iets met Tied ofzo maar dat was net een dance album en wel erg anders dan Jazz.

Ik vind persoonlijk dat Jazz puur moet blijven zoals een Lou Donaldson of Donald Byrd. Coltrane of M Davis en meer van dat soort artiesten.

Niets mis met uitstapjes naar pop of dance achtige experimenten maar noem het geen Jazz en plaats het ook niet onder de noemer Jazz, want dat is een schande.

Er zijn ook verschillen in Jazz maar het blijft wel Jazz omdat het zo herkenbaar is. Toch vinden helaas vele mensen het te moeilijk om te luisteren.

Het "jazz-album van de week" voor komende week is:
Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note

(afbeelding)

Avishai Cohen is een van de meer interessante bassisten/bandleiders van de afgelopen 10 jaar.
Hij blijft als bassist gewoon met beide voeten op de grond staan, laat zich niet verleiden tot zware bas-kitch (zoals bijv. Marcus miller) maar is gewoon lekker de boel aan het begeleiden, als bandleider slaat hij bij tijd en wijlen een behoorlijke brug tussen Arabische muziek en Jazz.
Hij speelt "hondehok" en "plank" even goed.

Plaat is beschikbaar, PM me voor een linkje.

hondehok = contrabas
plank = elektrische basgitaar

Aha.. ik heb al dingen van de beste man op mijn kast staan, maar nog nooit daadwerkelijk beluisterd, ben er dus erg benieuwd naar.

kast = pc

Eindelijk weer 'es tijd om wat te posten. Heb wel meegeluisterd steeds en ga deze week 'es mijn oninteressante meningen spuien. Maar eerst nog mijn Top 5 van de eerste ronde:

01 John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
02 Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
03 The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
04 Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
05 Benjamin Herman - The Itch (2005)

eazyfan
Wie is er aangewezen voor morgen? Vanaf dan ga ik ook beginnen met het inhalen van mijn achterstand. Ik ben benieuwd wat er hier over de weken werd gekozen.

Ik heb Jesse gevraagd, maar hij heeft nog niet gereageerd.

Sorry dat ik wat laat reageer maar ik ben zaterdag altijd de hele dag van huis weg en had de PM van Ruud nog niet gezien. Ik zal het album deze week verzorgen.

Edit: Ik ben nog aan het uploaden, maar men kan uiteraard al wel een PM sturen met het verzoek voor een link (rapidshare). En voor ik het album bekend maak ben ik nog even wat achtergrond info/ mooi verhaaltje bij het album voor jullie aan het opzoeken.

En het nieuwe album is:

Beyond the Missouri Sky (Short Stories) by Charlie Haden & Pat Metheny

Charlie Haden – Bass
Pat Metheny – Acoustic Guitars and all other instruments

(afbeelding)

Toen ik net begon met het luisteren van jazz (nog geen jaar geleden) kocht ik als eerst een aantal albums een beetje op de gok. Dat waren o.a. Kenny Burrel’s Midnight (miskoop), Charles Mingus’ Ah Um (geweldig album) en deze, waar ik toen niet zoveel mee kon. Maar sinds een paar maanden weet ik dit erg te waarderen.

Beide heren komen uit kleine steden in Missouri en zijn al sinds de jaren ’70 goed met elkaar bevriend, maar dit album uit ’96 is het eerste duo album dat ze opnamen. Ze speelden al wel eerder met elkaar, voor het eerst op 80/81 van Pat Metheny.

De nummers op het album zijn van verschillende herkomst. Zo is “Waltz for Ruth” een compositie van Charlie speciaal voor dit album opgedragen aan zijn vrouw, “The Precious Jewel” dat beroemd is geworden door de Delmore Brothers (jaren ’30 country groep), “He’s Gone Away” is een folksong dat de moeder van Charlie op de radio zong onder de titel the Railroad Man, “Message to a Friend” is door Pat gecomponeerd toen hij aan Charlie dacht en “Spiritual” is een nummer van Charlie’s zoon Josh.

Allmusic schreef:
When they eschew the dirge-like tempos, as on the fantastic "The Precious Jewel," the results are just as atmospheric and are, in fact, even more evocative of the Midwestern landscapes that are featured so prominently in the album art. With Metheny setting up a strummy rhythm, Haden plays the stately melody with impeccable tone. This track, one of many, also showcases Metheny overdubbing different guitars to thicken out the sound of the performance.
...
The Jimmy Webb classic "The Moon Is a Harsh Mistress" is wonderfully nostalgic, as Metheny uses subtle guitar and synth washes to pad a beautiful duet performance, and the traditional "He's Gone Away" is the greatest lullaby that never was.

En om jullie niet onder valse voorwenselen dit album te laten luisteren, nog een klein puntje van kritiek, wederom van Allmusic.

Overall, Beyond the Missouri Sky is a fine record when the material is happening, but a bit of a chore when it is not. If Haden and Metheny had gone with the more Americana theme throughout, instead of interspersing that rootsy feel with post-bop, it would have been a much stronger record.

Die ga ik met plezier nog eens opzetten deze week!

voltazy
laatst nog met dit album in handen gestaan, toen toch maar niet meegenomen.

eazyfan
Dit album heb ik al in bezet via Jesse Nogmaals erg bedankt daarvoor, gisteren nog een paar stukken uit geluisterd. Dit belooft, je moest het album trouwens niet opnieuw ter beschikking stellen, ik had hem nog klaar staan.

Werd de eerste versie van dit bericht verwijderd? Want ik moet dit nu voor de 2de keer posten. Enfin Prachtkeuze

Het bonusalbum voor Mei:

(afbeelding)
Eric Dolphy - At the Five Spot Vol. 1

PM me voor een linkje.

sq
Verwarring!

Is er nu wel of niet elke maand een blabla bonusalbum geweest. Ik heb getracht ze alle mee te doen. Wie completeert? Blabla zelf mag uiteraard ook

nov 07 Sqtt Brrr - Vivo en La Facultad de Bellas Artes U.N.L.P. (2006)
dec 07 Old and New Dreams - Old and New Dreams (1977)
jan 08 -
feb 08 John Zorn, George Lewis & Bill Frisell - News For Lulu (1987)
mrt 08 ? heb ik die wellicht gemist ?
apr 08 Thomas Chapin Trio - Anima (1992)
mei 08 Eric Dolphy - At the Five Spot Vol. 1 (1961)

eazyfan
J.F. Jenny Clarck - Unison
Last Exit

Dat waren ook nog 2 bonusalbums als ik me niet vergis.

sq schreef:
Verwarring!

J.F. Jenny Clark was van Maart volgens mij.
Ik heb geen idee meer of ik nog meer bonus albums heb gedaan dan wat jij hier hebt staan.

eazyfan schreef:
Last Exit

Deze klinkt mij niet bekend, is volgens mij geen bonusalbum van mij geweest.

sq
Mooi

Want we zijn hier graag volledig! UPDATE van het topic tot nu toe:

# 1: eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
# 2: Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
# 3: The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
# 4: blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
# 5: We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
# 6: Paalhaas: Charles Earland – Black Talk! (1969)
# 7: fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
# 8: Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra – Out of the Cool (1960)
# 9: Wouter8: Michael Brecker – Nearness of You: The Ballad Book (2001)
#10: HiLL : Kenny Burrell – Midnight Blue (1963)
#11: Grovonion: John Scofield – This Meets That (2007)
#12: Reijersen: Terence Blenchard – A Tale of Gods Will (2007)
#13: korenbloem: Dave Holland Quartet – Conference of the Birds (1972)
#14: Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
#15: sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1980)
#16: JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
#17: klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
#18: Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
#19: bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
#20: itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
#21: edris.: Krzysztof Komeda (Quintet) - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
#22: Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
#23: Vince vega: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
#24: eazyfan: Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
#25: The Scientist: Jimmy Giuffre - Free Fall (1962)
#26: sq: Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
#27: blabla: Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
#28: Jesse: Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (1996)

Bonusalbums
nov 07 Sqtt Brrr - Vivo en La Facultad de Bellas Artes U.N.L.P. (2006)
dec 07 Old and New Dreams - Old and New Dreams (1977)
jan 08 -
feb 08 John Zorn, George Lewis & Bill Frisell - News For Lulu (1987)
mrt 08 J.F. Jenny Clark - "Unison" (1987)
apr 08 Thomas Chapin Trio - Anima (1992)
mei 08 Eric Dolphy - At the Five Spot Vol. 1 (1961)

eazyfan
blabla schreef:
Deze klinkt mij niet bekend, is volgens mij geen bonusalbum van mij geweest.
Korenbloem schreef:
Een als extra tip gekregen bij het jazz album van de week.

Maar ik denk dat ik deze misschien nog wel mooier ga vinden. Klinkt erg lekker dit.

En aangezien alleen blabla extraatjes doet .

Edit na blabla's reactie: Oké, ik wist het niet. Ik dacht van wel.

Was echt geen tip van mij, ik ken dit zelf ook niet (helaas, als ik zo die lineup lees).

itchy gaf hem toen de tijd als tip, zie 2 posten onder zijn jazz album van de week post.

Ik ben door Jesse gevraagd om het nieuwe album uit te zoeken en dat aanbod heb ik niet afgeslagen. Na mijn lichtelijk mislukte uitstapje naar mainstreamjazz van de vorige keer, heb ik de boodschap begrepen en wordt het nu dus tijd voor wat zwaarder werk. Het nieuwe jazzalbum van de week is:

(afbeelding)

The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra (1968)

Ik vind het zelf een erg aardig werkje en heb het normaal gesproken in mijn top 10 staan, maar het leek me toch tijd om dat belachelijk hoge gemiddelde eens wat te laten kelderen. Nadere uitleg is te vinden in de eerste post bij het album. Veel luisterplezier allemaal!

Pm me voor een linkje.

Sanders, Cherry, Taylor - de line-up is weer niet min.

eazyfan
Haha Ik wou eigenlijk dat Paalhaas dit zou kiezen in de vorige ronde, maar hij raadde het altijd af door het niet toehankelijke karakter van dit album.

Pas Op: Magnifieke Avant-Garde

eazyfan schreef:
Haha Ik wou eigenlijk dat Paalhaas dit zou kiezen in de vorige ronde, maar hij raadde het altijd af door het niet toegankelijke karakter van dit album.

Hehe, ja klopt. Maar het lijkt erop dat ik de deelnemers een beetje heb onderschat. Ze kunnen best tegen een stootje, ben ik inmiddels te weten gekomen. Dus bij dezen alsnog.

Waarom ik nog geen stem heb uitgebracht begrijp ik ook niet, maar ik zet deze nogmaals op deze week en zal gelijk die stem even plaatsen

voltazy
geweldig album tot nu toe (en het is pas m'n eerste luisterbeurt)

is dit album nog op cd of vinyl te krijgen trouwens?

voltazy schreef:
geweldig album tot nu toe (en het is pas m'n eerste luisterbeurt)

Het klapstuk moet nog komen dan.

is dit album nog op cd of vinyl te krijgen trouwens?

Hmm, ik zie dat hij gek genoeg niet op amazon.com en .co.uk op de marketplace staat (waar ik hem zelf nog niet zo lang terug gekocht heb volgens mij), maar je kunt hem in andere winkels nog eenvoudig vinden. Zelfs bol.com verkoopt hem.

Voor de LP zou ik even naar GEMM gaan.

Flum
Ik heb deze ook eens in een reguliere winkel gevonden (volgens mij De Jazzwinkel in Utrecht).

Nog steeds één van mijn favoriete jazzplaten!

Ja daar heb ik hem ook zien staan (in het schapje van Cecil Taylor nota bene).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:46 uur

geplaatst: vandaag om 01:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.