Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
raffael77
geplaatst: 8 mei 2008, 09:49 uur
Ik heb hem ook geplaatst in andere topic maar hier maak ik meer kans denk ik.
Ik zoek ook een nummer en wie kan mij helpen.
Het is een hedendaags nummer en hoor hem regelmatig op 3FM.
Het is een Jazz nummer dat weg heeft van St Germain.
Er zit ook een viool spel doorheen en de vocalen zijn van vrouw.
Elke keer als ik hem hoor zeggen ze niet wie het is lol.
Ik zoek ook een nummer en wie kan mij helpen.
Het is een hedendaags nummer en hoor hem regelmatig op 3FM.
Het is een Jazz nummer dat weg heeft van St Germain.
Er zit ook een viool spel doorheen en de vocalen zijn van vrouw.
Elke keer als ik hem hoor zeggen ze niet wie het is lol.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 12:12 uur
0
geplaatst: 10 mei 2008, 23:55 uur
pretfrit schreef:
Ah leuk.....kan niet wachten op de reacties
Ah leuk.....kan niet wachten op de reacties
Pas 3 nieuwe stemmers tot nu toe helaas. Zo daalt dat gemiddelde natuurlijk nooit.
Ik zal eens even iemand gaan pm'en voor het nieuwe album van de week, dat was ik haast vergeten. 
0
geplaatst: 11 mei 2008, 00:29 uur
Zoals je wilt, 4,5 > 4,43.
Ik heb dan wel "voortijdig" ingezet op 3,5*, maar ik verwacht eigenlijk dat er minstens 4* inzitten als ik het album beter ken. Wel een lastig album om me zelf er toe te zetten dit opnieuw te draaien trouwens.
0
Heemskerktollie
geplaatst: 11 mei 2008, 15:42 uur
Ik heb deze keer de eer het album uit te kiezen, en het is het volgende geworden:

1. Hambone
2. Los Olvidados
3. Malcolm, Malcolm-Semper Malcolm
4. Prelude To A Kiss
5. Girl From Ipanema, The
6. Hambone (live)
Archie Shepp - tenor saxophone; Ted Curson, Virgil Jones - trumpets; Joseph Orange, Ashley Fennell - trombone; Marion Brown - alto saxophone; Fred Pirtle - baritone saxophone; Reggie Johnson, David Izenzon - bass; Joe Chambers, J.C. Moses, Roger Blank - drums
Niet allemaal op alle tracks. Zie: Discografie]
Allaboutjazz:
Ik vind dit echt een fantastisch album van Shepp. Een wonderbaarlijke overgang van Bop naar Free-jazz. Uiterst complexe en onvoorspelbare muziek die alle kanten opgaat. De muziek doet niet wat je wilt
Er zitten hier een aantal muziekanten van formaat bij die fantastische solo's spelen. Marion Brown (ook te horen op Ascension met Shepp) is hier nog erg jong en dat is te horen aan zijn spel. Het wil ergens heen, iets nieuws zeg maar. Zeer creatief spel. Wilde eerst DNA van Matthew Shipp doen, maar die is nog niet binnen
. Volgende keer dan maar. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. PM voor een link.

1. Hambone
2. Los Olvidados
3. Malcolm, Malcolm-Semper Malcolm
4. Prelude To A Kiss
5. Girl From Ipanema, The
6. Hambone (live)
Archie Shepp - tenor saxophone; Ted Curson, Virgil Jones - trumpets; Joseph Orange, Ashley Fennell - trombone; Marion Brown - alto saxophone; Fred Pirtle - baritone saxophone; Reggie Johnson, David Izenzon - bass; Joe Chambers, J.C. Moses, Roger Blank - drums
Niet allemaal op alle tracks. Zie: Discografie]
Allaboutjazz:
Some of the most exciting jazz albums to listen to are those that try to strike a middle ground between the mainstream and the Avant-garde. One such example is Archie Shepp’s Fire Music : an often-fascinating album, rich in compositional and improvisational prowess. Employing a sextet including drummer Joe Chambers and alto saxophonist Marion Brown, Shepp puts together a record that is both challenging and accessible to most listeners.
Fire Music ’s masterpiece is undoubtedly “Hambone.” A multi-part composition, the song’s highlights are the opening theme, Ted Curson’s complex trumpet musings and a bluesy section featuring a tough and funky solo by Brown. The track’s momentum is maintained with the thematically dense “Los Olvidados” which features another sterling contribution by Curson. The spoken word piece “Malcolm, Malcolm-Semper Malcolm” is a tribute to Malcolm X and features bassist David Izenzon and drummer J.C. Moses. Concluding the album is a bizarre version of “The Girl from Ipanema,” with an solo by Shepp that is frankly, quite boring. Regardless, Fire Music is an album that belongs in any serious jazz fan’s collection.
Fire Music ’s masterpiece is undoubtedly “Hambone.” A multi-part composition, the song’s highlights are the opening theme, Ted Curson’s complex trumpet musings and a bluesy section featuring a tough and funky solo by Brown. The track’s momentum is maintained with the thematically dense “Los Olvidados” which features another sterling contribution by Curson. The spoken word piece “Malcolm, Malcolm-Semper Malcolm” is a tribute to Malcolm X and features bassist David Izenzon and drummer J.C. Moses. Concluding the album is a bizarre version of “The Girl from Ipanema,” with an solo by Shepp that is frankly, quite boring. Regardless, Fire Music is an album that belongs in any serious jazz fan’s collection.
Ik vind dit echt een fantastisch album van Shepp. Een wonderbaarlijke overgang van Bop naar Free-jazz. Uiterst complexe en onvoorspelbare muziek die alle kanten opgaat. De muziek doet niet wat je wilt
Er zitten hier een aantal muziekanten van formaat bij die fantastische solo's spelen. Marion Brown (ook te horen op Ascension met Shepp) is hier nog erg jong en dat is te horen aan zijn spel. Het wil ergens heen, iets nieuws zeg maar. Zeer creatief spel. Wilde eerst DNA van Matthew Shipp doen, maar die is nog niet binnen
. Volgende keer dan maar. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. PM voor een link.
0
eazyfan
geplaatst: 11 mei 2008, 23:17 uur
Yes!
Eindelijk weer een oud album (dat ik nog niet ke) , trouwens, het titelnummers ken ik wel al en die is schitterend!
Tijd eens om kennis te maken met deze plaat;
bedankt Pim!
Eindelijk weer een oud album (dat ik nog niet ke) , trouwens, het titelnummers ken ik wel al en die is schitterend!
Tijd eens om kennis te maken met deze plaat;bedankt Pim!
0
geplaatst: 12 mei 2008, 21:36 uur
Hehe, ik zie dat het jazz-album van de week meteen een plaatsje heeft veroverd. 

0
geplaatst: 18 mei 2008, 09:04 uur
Ik heb de eer gekregen om het album van deze week te plaatsen. De laatste tijd heb ik mij niet echt veel met jazz bezig gehouden, de meeste ontdekkingen deed ik door middel van dit topic en blabla's bonussen. Dus het was vrij lastig om een goed album uit te kiesen.
Maar deze is het geworden:

Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
Wat zegt men over Joe Mcphee
Joe McPhee has been a leading new improviser for 30 years, and his solo set would have been hard for anyone to follow. A multi-instrumentalist who performed on soprano sax, tenor sax, and cornet, McPhee employed harmonics and other extended techniques with absolute clarity, and wedded an astonishing control of circular breathing with the shaping instincts that turn experiment into art. He was also unafraid to play melody..."
~ Bob Blumenthal reviewing the Autumn Uprising Festival
in Cambridge, Mass., "The Boston Globe," 11/99
"Probably the best saxophone/ cornet instrumentalist in the history of jazz."
~ "Cadence" Magazine
Renowned for his powerful solo performances... a player with an ear for texture and interplay as well as for fire and passion, [he controls] the full range of the horn, from a whisper to a scream." "One of the last saxophonists working in the great tradition of vocalized tonality & instrumental storytelling."
~ Yale Professor John Szwed (Sun Ra's biographer)
Ik kom net uit de nacht dienst, dus ik lig straks te slapen, maar stuur maar alvast een pm voor een linkje (als je het album wil).
Maar deze is het geworden:

Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
Wat zegt men over Joe Mcphee
Joe McPhee has been a leading new improviser for 30 years, and his solo set would have been hard for anyone to follow. A multi-instrumentalist who performed on soprano sax, tenor sax, and cornet, McPhee employed harmonics and other extended techniques with absolute clarity, and wedded an astonishing control of circular breathing with the shaping instincts that turn experiment into art. He was also unafraid to play melody..."
~ Bob Blumenthal reviewing the Autumn Uprising Festival
in Cambridge, Mass., "The Boston Globe," 11/99
"Probably the best saxophone/ cornet instrumentalist in the history of jazz."
~ "Cadence" Magazine
Renowned for his powerful solo performances... a player with an ear for texture and interplay as well as for fire and passion, [he controls] the full range of the horn, from a whisper to a scream." "One of the last saxophonists working in the great tradition of vocalized tonality & instrumental storytelling."
~ Yale Professor John Szwed (Sun Ra's biographer)
Ik kom net uit de nacht dienst, dus ik lig straks te slapen, maar stuur maar alvast een pm voor een linkje (als je het album wil).
0
geplaatst: 18 mei 2008, 12:31 uur
Mooie keus. McPhee is nogal onderbelicht en mag dus gerust eens 'in the spotlight' geplaatst worden. Topology is een fraaie plaat, die ik al lang niet meer heb gehoord. Ik zet hem dus graag nog eens op deze week.
0
eazyfan
geplaatst: 18 mei 2008, 14:02 uur
Ik ben erg benieuwd, dit ziet er uit als een leuk album! Fire Music zal ik binnenkort beschrijven, ook erg aardig.
0
eazyfan
geplaatst: 18 mei 2008, 20:31 uur
Ik ben momenteel voor een erg lange tijd uitgeschakeld voor deze topic, mijn neef werd boos en heeft zowat al m'n Jazz van de pc afgegooid. Dus nu moet ik eerst alle oude muziek e.d. er terugwinnen.
Mvg, jullie horen wat betreft deze topic misschien nog eens van me

0
geplaatst: 18 mei 2008, 20:41 uur
Ik doe deze ronde even niet mee...naar mijn persoonlijke smaak teveel blazers/freejazz de laatste keren.. Leuk voor de liefhebbers daarvan, maar voor mij dreigt overkill en weerstand...
0
geplaatst: 18 mei 2008, 21:06 uur
eazyfan schreef:
Ik ben momenteel voor een erg lange tijd uitgeschakeld voor deze topic, mijn neef werd boos en heeft zowat al m'n Jazz van de pc afgegooid. Dus nu moet ik eerst alle oude muziek e.d. er terugwinnen.

misschien kun je een recovery programma
gebruiken, zoals zoals easy recovery, of search and recover 4.0. schilt een hoop tijd.
0
geplaatst: 18 mei 2008, 22:26 uur
eazyfan schreef:
Waarom schakelt dit je uit wat betreft dit topic? Je hoeft toch alleen het album in kwestie opnieuw te downloaden?
0
geplaatst: 18 mei 2008, 23:07 uur
Paalhaas schreef:
Waarom schakelt dit je uit wat betreft dit topic? Je hoeft toch alleen het album in kwestie opnieuw te downloaden?
(quote)
Hij heeft downloadlimieten waardoor hij niet zoveel kan downloaden
(= ontwikkelingsland Belgie)Of in ieder geval lagere limieten dan mij, want ik kan, ondanks mijn limieten, wel alles downloaden wat ik wil

Maar wel jammer om te horen dat je neef al je jazz van de pc heeft gegooid

0
geplaatst: 23 mei 2008, 12:30 uur
Ik loop achter deze week, heb Joe McPhee nog niet echt kunnen beluisteren. Gaat komende week echter zeker gebeuren!
0
geplaatst: 24 mei 2008, 10:04 uur
je bent niet de enige Edski. Ik heb ook nog een inhaalstapeltje liggen... komt allemaal wel goed.
0
geplaatst: 24 mei 2008, 13:01 uur
Ik denk dat vele achter liggen, Want er staan weinig reacties en nog steeds 2 stemmen
Ik heb klaezman van de week gevraagt of hij het album voor de volgende week wil doen, maar heb nog niks van hem terug gehoord en hij is volgens mij ook niet meer online geweest.
Ik heb klaezman van de week gevraagt of hij het album voor de volgende week wil doen, maar heb nog niks van hem terug gehoord en hij is volgens mij ook niet meer online geweest.
0
geplaatst: 24 mei 2008, 13:38 uur
Ook ik moet bekennen even achter te lopen, momenteel niet zoveel tijd om te luisteren. Haal de schade zeker in!
0
geplaatst: 24 mei 2008, 13:47 uur
komt het door het zomerse weer dat we achter komen te liggen?
Bij mij speelt dat wel mee... In combinatie met een vakantie en een week buitenland voor mijn werk, kig ik gewoon een week of drie achter.
En toch gaat het allemaal wel goed komen want het zijn wel albums waar ik benieuwd naar ben!
Als je zelf een album post heb je die week in ieder geval de tijd de schade in te halen
Bij mij speelt dat wel mee... In combinatie met een vakantie en een week buitenland voor mijn werk, kig ik gewoon een week of drie achter.
En toch gaat het allemaal wel goed komen want het zijn wel albums waar ik benieuwd naar ben!
Als je zelf een album post heb je die week in ieder geval de tijd de schade in te halen

0
geplaatst: 24 mei 2008, 14:00 uur
Kan het ook aan het repertoire liggen? We maken het ons niet gemakkelijk de laatste weken. Ik ben nog niet klaar met Joe McPhee, hoor 

0
geplaatst: 24 mei 2008, 15:13 uur
Mag, hoeft niet.
Ik doe al vanaf het begin mee, maar ben nog elke week weer nieuwsgierig. Omdat ik van de week 10 nieuwe CDs heb binnengekregen (met 2 CDs uit dit topic!) zal ik er misschien niet meteen alle aandacht voor hebben, maar ik doe in elk geval gewoon weer mee als er morgen een nieuwe komt.
Ik doe al vanaf het begin mee, maar ben nog elke week weer nieuwsgierig. Omdat ik van de week 10 nieuwe CDs heb binnengekregen (met 2 CDs uit dit topic!) zal ik er misschien niet meteen alle aandacht voor hebben, maar ik doe in elk geval gewoon weer mee als er morgen een nieuwe komt.
0
geplaatst: 24 mei 2008, 20:09 uur
we kunnen ook een week pauze namen, en dan zoek ik iemand voor de week erop, klaezman heeft ook niet gereageerd., maar ik heb persoonlijk ook liever een nieuwe morgen
0
geplaatst: 25 mei 2008, 02:50 uur
moet ik dan nog maar eentje aan bevelen, ik weet er wel een waar je een maand mee zoet bent...;)
maar alle gekheid op een stokje, wie wil de volgende doen...
maar alle gekheid op een stokje, wie wil de volgende doen...
0
geplaatst: 25 mei 2008, 10:13 uur

Fire Room - Broken Music ....
Met de drummer van de Scorch Trio (die ik van de week in het Bimhuis zag). Moet deze cd zelf ook nog gaan luisteren...maar de eerste nummers klonken goed. Ik heb hem op Soulseek.
* denotes required fields.