MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Jazeker, ik mag 'm uitzoeken deze keer...keuze genoeg; maar welke?!?

Voorlopig pakt Von Schlippenbach mij zoals weinig free-jazz albums dat tot nu toe hebben gedaan: zeer overtuigend

Paalhaas schreef:
(quote)

Dat 'middle of the road'-users op een pad zijn geraakt waar ze moeilijk meer afkomen, daar is buiten persoonlijke interventie nu eenmaal weinig aan te doen.

Is het niet een tikkeltje pretentieus om "free jazz" zomaar tot het allerhoogste te gaan kronen? Mensen die het meer hebben op conventionele jazz mogen er toch ook zijn, hun smaak is toch niet inferieur aan die van de liefhebber van "extremere jazz"? Zoals ik het lees lijkt het wel alsof "middle of the road" een ziekte is, een kenmerk van oppervlakkigheid.

Deze reactie alleen omdat ik mezelf tot de "middle of the road"-users reken en haast schrik begin te krijgen die "fase" nooit te ontgroeien. Ik heb me immers net aan 'Pakistani Pomade' gewaagd en ook voor mij was het "de heftigste 'free jazz'-ervaring tot op heden" - alleen in negatieve zin.

De vraag die ik mij stel: is het een absolute voorwaarde om "free jazz" graag te horen om een "echte" jazzliefhebber te zijn, of staan wij banale stervelingen altijd een trede lager?

En voor alle duidelijkheid: even goeie vrienden hoor, Teun.

Mee eens unaej! En de 'persoonlijke interventie' klinkt ook niet al te prettig!
Als liefhebber van muziek met melodie en structuur (maar er zijn uitzonderingen) kan ik ook weinig met freejazz (de meeste). Da's omdat jazz (net als 'pop' of 'rock') veel breder ligt dan alleen dixieland, hardbop, post-bop, swing of jazz-rock (om maar wat stijlen te noemen).
Net als binnen de rockmuziek heb je nou eenmaal Springsteen-fans en Iron Maiden-liefhebbers.
Affijn; m'n bijdrage voor het week-album komt eraan...en: het is geen freejazz (maar ook geen dixieland!)

edris.
unaej schreef:

De vraag die ik mij stel: is het een absolute voorwaarde om "free jazz" graag te horen om een "echte" jazzliefhebber te zijn, of staan wij banale stervelingen altijd een trede lager?

Well, duh. Daar is dit topic voor.

Misschien een tikje vroeg, maar daar is-ie dan...

(afbeelding)
Na de samenwerking met Miles Davis eind jaren '60, begin jaren '70 werd al snel duidelijk dat John McLaughlin een breed spectrum aan muziekstijlen 'meenam' in z'n muziek. Allereerst was er natuurlijk het Mahavishnu Orchestra met virtuoze, stevige jazzrock. Daarna was het even meer akoestisch en Indiaas getint met Shakti. Eind jaren '70 wat McLaughlin wat zoekend, maar z'n samenwerking in die periode tot '83 met de Guitar Trio leek (even) wat richting te geven.
Inmiddels woonde hij in Frankrijk en zowel Belo Horizonte als de opvolger Music Spoken Here zijn opgenomen met overwegend Franse musici.
Belo Horizonte vind ik de sterkste van de twee. Zoals veel muziek uit die tijd klinkt het hier en daar wat verouderd door de toegepaste synths (vooral als ze bespeeld worden door de af en toe erg gejaagd spelende egaa Katia Labeque), maar de sound is lekker transparant. Het resultaat is een ontspannen, akoestisch klinkend album van een lekker vlot en altijd fanatieke McLaughlin.
Hoogtepunten (vind ik): One Melody, Zamfir en het fraaie duet met Paco de Lucia: Manitas D'oro.

Ik stuur wat links op; mocht je voor morgenmiddag niks hebben ontvangen, stuur me een PM en de link komt jouw kant op!
Veel plezier ermee!
(En recensies kunnen hier)

eazyfan
Ah - Je bent zo'n 2uur en 1 minuut te vroeg maar wat doet dat er toe? -

Dit lijkt me een bijzonder leuke en goede keuze.

edris. schreef:
(quote)

Well, duh. Daar is dit topic voor.

Om het kaf van het koren te scheiden?

Aangename keuze trouwens, bawimeko... Na von Schlippenbach mocht het inderdaad iets rustigers zijn.

sq
Eindelijk weer eens iets waar ik ook wel een en ander van ken, maar dit album in elk geval nog niet. Mooie en voor mij informatieve toelichtig van bawimeko; dat die Mclaughlin met een van de Labeque zusjes is getrouwd wist ik niet. Wat een mooi genre-overschreidend huwelijk . Katia Labeque is daarbij denk ik zelfs nog wel bekender dan Mclaughlin.

Madonna op bezoek bij Labeque

Al hoeft er bij 'Rhapsody in Blue' echt niet gekreund te worden...

sq schreef:
Eindelijk weer eens iets waar ik ook wel een en ander van ken, maar dit album in elk geval nog niet. Mooie en voor mij informatieve toelichtig van bawimeko; dat die Mclaughlin met een van de Labeque zusjes is getrouwd wist ik niet. Wat een mooi genre-overschreidend huwelijk . Katia Labeque is daarbij denk ik zelfs nog wel bekender dan Mclaughlin.

Je moet ervan houden, denk ik... Katia Labeque heeft wat meer meegespeeld op McLaughlin's platen en op sommige momenten werden al die nootjes me teveel. Ik heb eigenlijk geen idee of ze nog getrouwd zijn, eigenlijk en daarbij is het een bekend feit dat Madonna ontmoeten, met haar samenwerken of getrouwd zijn ongeluk brengt, dus ik weet niet wat dat zegt...

pretfrit
bawimeko schreef:

Net als binnen de rockmuziek heb je nou eenmaal Springsteen-fans en Iron Maiden-liefhebbers.

en sommigen zijn met volle overgave "Springsteen en Iron Maiden" liefhebber.

Mijn (jazz) waardering gaat van Sinatra tot Schlippenbach..

Zolang het maar de kenmerkende vernieuwingsdrang en "anti hokjesgeest" van jazz weet te vertegenwoordigen weet ik er al snel de beooogte kwaliteiten in te vinden.

of dat denk ik althans....

1e van de maand geweest!
Nieuw bonus album dan maar!
Ik heb gekozen voor Joachim Kuhn/Daniel Humair/J.F. Jenny-Clark - Live.
Ik had dit album op verzoek van eazyfan al geupload en daarna leek het mij wel een leuke keuze voor bunus album v/d maand, al was hert alleen maar om de naam J.F. Jenny Clark in ere te houden.
Pm me als je een linkje wilt hebben.

p.s. Ik verwacht deze maand wel wat meer stemmen voor het bonusalbum, de voorgaande 2 hebben bij beiden wel 1 stemmen erbij gekregen (en ze zijn echt vaker gedownload), het zal me een zorg zijn of je laag of hoog stemt, maar stem in ieder geval, dat geeft mij dan de ilusie dat ik het nog ergens voor doe om elke maand een nieuw album beschikbaar te stellen.

eazyfan schreef:
Deze zondag komt Bawimeko, dan de 3de augustus Grovonion.
Bij deze stel ik voor een tweede keer een jazz-album van de week voor. Ik heb deze keer gekozen voor Anat Fort - A Long Story. Ik ben nog steeds een volgertje wat betreft jazz en heb dus nog een erg beperkt keuze-veld. Deze is mij toevallig na het volgen van The Scientist in het oog gesprongen. Het album heeft me nog niet volledig kunnen overtuigen (en dat gaat misschien ook nooit gebeuren) maar ik vind het boeiend genoeg om te zien hoe de goegemeente het gaat beoordelen. Naar ik hoop veel plezier!

eazyfan
Deze wordt dus de laatste van 'Ronde 2'

Dan ga ik weer meedoen met 'Ronde 3'

Maak er het beste van -

wat is het akelig stil rond het album van de week.
Ik had het betreffende album al een tijdje in mijn bezit. Een beetje een twijfelaartje. Het begint als redelijk standaard ongeïnspireerd pianotriojazz en na een aantal nummers komt er iets meer ruimte voor wat vrijere figuren. Maar het weet me niet te betoveren. Er is al genoeg van dit soort jazz (niet alleen op ecm) en dit album brengt me weinig nieuws. Wel mooi drumwerk van Motian.

Ronde 3 alweer. Op een paar maandjes na zijn we alweer bijna een jaartje bezig met daarin hoogte- en dieptepunten. Ik blijf het elke keer weer leuk vinden. bedankt!

Weer even een nostalgisch terugblikken op ‘ronde 2’

#1: eazyfan: Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
#2: The Scientist: Jimmy Giuffre - Free Fall (1962)
#3: sq: Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
#4: blabla: Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
#5: Jesse: Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (1996)
#6: Paalhaas: The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra
#7: Heemskerktollie: Archie Shepp - Fire Music (1965)
#8: korenbloem: Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
#9: we tigers: Fred Anderson & Hamid Drake - From the River to the Ocean (2007)
#10: itchy: Getatchew Mekuria, the Ex & Guests - Moa Anbessa (2007)
#11: wouter8: Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)
#12: klaezman: Dave Douglas - Strange Liberation (2003)
#13: Vince Vega: Charles Lloyd - Rabo de Nube (2008)
#14: uneaj: The Bad Plus – Prog (2007)
#15: Edski: Gato Barbieri & Dollar Brand – Confluence (1968)
#16: HiLL: Oliver Nelson – The Blues & The Abstract Truth (1961)
#17: edris.: Alexander von Schlippenbach Trio - Pakistani Pomade (1972)
#18: bawimeko: John McLaughlin – Belo Horizonte (1982)
#19: grovonion: Anat Fort - A Long Story (2007)

En natuurlijk weer tijd om koortsachtig over een top5 te gaan nadenken…

En waarom zou ik niet zelf het goede voorbeeld geven?

1. Gato Barbieri & Dollar Brand - Confluence (meest prikkelend)
2. Tied & Tickled Trio - Observing Systems
3. Joe McPhee Po Music - Topology
4. Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note
5. Charles Lloyd - Rabo de Nube

Mijn top 5.
1. Tied & Tickled Trio - Observing Systems (persoonlijke ontdekking van het jaar)
2. Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note
3. Jimmy Giuffre - Free Fall
4. The Bad Plus – Prog
5. Hmmm...... Tja........ Eigenlijk geen echte uitschieters verder, beetje van "of ik kende ze al te goed of ze maakten niet genoeg indruk".

Mijn top 5 v/d tweede ronde:

01 Duke Ellington - At Newport (heerlijk)
02 Avishai Cohen - As is... (stiekem ontzettend veel gedraaid)
03 Oliver Nelson - The Blues & The Abstract Truth (klassieker)
04 Getatchew Mekuria, The Ex & Guests - Moa Anbessa (Op die zanger van The Ex na een heerlijke plaat. Beetje vreemd in dit topic, maar ontzettend genietbaar.)
05 Count Basie - Atomic Mr. Basie (Dit was Brandpunt, goedenavond)

Laten we proosten op een mooie derde ronde!

eazyfan
Ah, die derde ronde komt dus overmorgen. Ik ben blij weer van de partij te kunnen zijn. Maar voor nu allemaal nog Anat Fort opleggen! (ik haal hem later beloofd in als ik kan, normaal wel).

Als het jullie niet stoort, start ik weer de derde ronde, aangezien ik door Edris. werd aangesteld maar eerst nog de rechthebbend aan de beurt liet, lijkt me dan meer dan normaal dat zij eerst kwamen.

Ik heb alvast een leuk album klaarliggen, 0 stemmen en topbezetting van unieke en jammer genoeg onbekende artiesten, wel allemaal erg getalenteerd.

sq
Mijn top 5, exclusief eigen keuze. Tied & Tickled Trio was al mijn favoriete jazzalbum voordat dit topic startte.

1. Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (gekocht, en helemaal fan geworden van deze man, al meerdere andere dingen ook geprobeerd)
2. Duke Ellington - At Newport '56 (eergisteren de ´complete´ versie gekocht uit 1999. Oude live jazz op zijn feestelijks. Topamusement.)
3. John McLaughlin - Belo Horizonte. (was al een van min favoriete gitaristen)
4. Charles Lloyd - Rabo de Nube (Iets minder gewaardeerd ook door mij maar toch een verdomd lekker plaatje en ook maar gekocht)
5. Alexander von Schlippenbach Trio - Pakistani Pomade (eervolle vermelding voor de dappere keuze - mooi toch om dit er ook maar bij te hebben als ervaring)

(#12 Dave Douglas en de laatste nog niet gehoord)

Kan ik nog instappen in de derde ronde? Helaas heb ik de eerste twee rondes gemist (die ben ik trouwens wel gedeeltelijk in aan het halen), maar het lijkt me wel leuk om op deze manier elke week een nieuw jazz-album te leren kennen.

Maar ik waarschuw wel: er zit vaak een hoop pittige jazz-muziek bij. Freejazz om precies te zijn en daar kan een beginner wel van schrikken.

Bedankt voor de waarschuwing. Ik weet inmiddels wel genoeg van jazz om te beseffen dat het een heel breed genre is; schrikken doe ik niet meer van freejazz; ervan houden is een tweede. Kwestie van geduld.

eazyfan
Je mag natuurlijk meedoen En je hoeft de voorgaande rondes zelfs niet in te halen. Tenzij er albums bij zitten die je zelf interessant vindt.

'Ronde 3' open ik morgenvroeg, en het wordt een toegankelijk en leuk album

eazyfan
Beste mede-Jazzliefhebbers -

Ronde 2 is bij deze afgesloten, ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de deelname. Een sterk album heb ik beloofd aan blabla, Gish en Heemskerktollie, ik hoop dat het jullie zal bevallen.

Ik heb gekozen voor, als #1:

Booker Little - Booker Little (1960)

(afbeelding)

Booker Little: Trompet
Wynton Kelly: Piano (3&4)
Tommy Flanagan: Piano (1,2,5&6)
Scott LaFaro: Bas
Roy Haynes: Drum

Opgenomen in 1960, jaar voordat hij met Eric Dolphy de 'At The Five Spot'-reeks opnam waar hij wat meer bekendheid door genoot. Ik was al sterk onder de indruk van deze man toen ik zijn solo's en composities daar hoorde, ik heb bewust niet gekozen voor 'Out Front' die wat beter is, dit album lijkt me toegankelijker en het is tot nu toe uniek in mijn zoektocht, het eerste album met maar 1 trompetist als hoofdspeler/enige speler. Mensen die deze leuk zouden vinden kunnen dan zelf 'Out Front' gaan luisteren.

Een link is verkrijgbaar via Toon1 en blabla.

In afwachting van een linkje ben ik maar begonnen aan Out Front.

edit: Inmiddels zelf een linkje gevonden.

eazyfan
Ik hoop dat dit album de mensen zal bevallen, sterke en getalenteerde artiesten, en erg toegankelijk album ook.

@ frankmulder:

De eerste reacties druppelen binnen...

Gish
Een zeer toegankelijk en prettig in het gehoor liggend album, deze schijf van Booker Little.
Alleen van naam bij mij bekend, maar ik ben wel nieuwsgieruig geworden naar zijn andere werk.
Deze man kan namelijk geweldig blazen.
Zo klinkt dus een echte trompet mensen.
Mooi vol geluid heeft deze opname.
Andere kost dat de lastige Archie Shepp toeterplaat.
Goede keus Dardan, as always !

Gast
geplaatst: vandaag om 06:17 uur

geplaatst: vandaag om 06:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.