MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Ik heb er ook nog geen tijd voor gehad, had ook nog wat voorbereiding nodig voor het North Sea Jazz festival

Deze week haal ik de schade in!

blabla schreef:

Ik heb 'm pas een maal kunnen luisteren, dat is te weinig om 'm de grond in te boren

Jij hebt veel te veel verstand van goeie jazz om deze de grond in te boren

eazyfan
Deze wil ik al een tijdje luisteren, eigenlijk uit eigen initiatief, ik zal hem maar voor deze gelegenheid de rotatielijst ingooien - Bedankt voor de mooie keuze.

Ziet er weer een heel aangename plaat uit. Zit deze en volgende week echter in Sicilië, dus beide albums moeten nog even wachten...

Heeft HiLL iemand aangewezen?

Ik zou denken dat Eazyfan weer bijna aan de beurt is, maar laten we wachten tot Hill er weer is. Hij had trouwens een prachtbijdrage met die Oliver Nelson! Een uitgebreide en bescheiden review volgt nog.

eazyfan
Eazyfan weer aan de beurt als eerste? Ik zou het toch eerlijker vinden tegenover de rest, aangezien ik al lang niet meer mee heb kunnen doen, dat ik pas later kom, maar erg bedankt dat jullie me niet vergeten zijn.

edris.
Mocht er nog niemand aangewezen zijn om 23:59 vandaag, kies ik er wel eentje. Tenzij iemand anders wilt.

edris. schreef:
Mocht er nog niemand aangewezen zijn om 23:59 vandaag, kies ik er wel eentje. Tenzij iemand anders wilt.

Allez votre corridor!

edris.
Alexander Von Schlippenbach..., mijn excuses dat ik niet de moeite heb genomen er een mooi berichtje van te maken met de bezetting, een enthousiast verhaaltje en het artwork, maar daarvoor ben ik wat te lui. Linkjes zijn aan te vragen bij mij. Vanaf nu.

pretfrit

ja hoor...echt een gezellige "laten we eens kennis maken met jazz plaat"...

sommige albums moet je gewoon met rust laten, en moet je door de mensen (die daar behoefte aan hebben) zelf laten "ontdekken".

Laat de lage (onbegrip) cijfers maar komen...

edris.
Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk.

Ach.. we zullen zien waar het heen gaat... zal em zo eens opzetten..

pretfrit
Ik denk dan: laat het oordeel over aan mensen die wel wat met avant garde jazz hebben...dan heeft het wellicht waarde.

Nu wordt het album klakkeloos voor de leeuwen gegooid...

Pakistani Pomade zal nooit iets voor een breed jazz publiek zijn...Het is echter een jazz/avant-garde klassieker (72) van de bovenste plank...toch staat hier straks wellicht een beoordeling die anders doet vermoeden.

maar ach...laat mij maar zeuren.

Als de gemiddelde musicmeter bezoeker het neit zo goed vindt mag er best een laag cijfer staan wat mij betreft hoor.. daar is deze site nou eenmaal een graadmeter voor...

pretfrit
The Scientist schreef:
Als de gemiddelde musicmeter bezoeker het neit zo goed vindt mag er best een laag cijfer staan wat mij betreft hoor.. daar is deze site nou eenmaal een graadmeter voor...

Wat een SBS6 mentaliteit..Ik ben het niet met je eens, naar mijn idee krijg je dan (zeker bij albums die in de marge verkeren) een waardeloos cijfer...

Dat cijfer moet toch iets voorstellen?....dient toch ook om te "ontdekken"

Nou ja als jij het leuk vindt om te weten wat het gemiddelde publiek van een album als Pakistani vind dan zul je daar wel je reden voor hebben.

Als ik iets wil weten dan vraag ik het "de vakman" ...

Het cijfer hier geeft aan wat het gemideelde publiek er hier van denkt.. als het gemiddelde publiek het slecht vindt ondanks dat het een klassieker is is verdient het een laag cijfer...

Ik geef het een hoog cijfer, want ik vind het een geweldige plaat.. Als ik freejazz wil gaan ontdekken weet ik dat ik niet op de mening van de gemiddelde MuMe-bezoeker af hoef te gaan (aannemende dat het cijfer daadwerkelijk laag wordt) maar meer op bepaalde mensen..

Als het gemiddelde echt hoog zou worden zouden veel meer mensen het als tip gaan zien en zou het cijfer toch vanzelf wel omlaag gaan... nee 'The Black Saint and the Sinner Lady' als voorbeeld, die eerst ook op 4.63 stond...

Je moet gewoon de goede referentiekaders hebben, je gaat ook geen star wars forum doorlezen om te zien wat ze van een Tarkovsky-film vinden? Zo moet je ook weten wat de mening van het gemiddelde musicmeer-publiek en de mening van bepaalde individuele users over een plaat zeggen.

Wat dat betreft vind ik de beoordelingen op Musicmeter in genres die afwijken van de platen die in de top250 staan nog zeer goed, en kan ik er ook wel eens op afgaan (in tegenstellig tot wat ik hierboven beweerde).. Het cijfertje is amar een cijfertje, of het nou hoog of laag is.. door in de context te kijken kun je veel beter beoordelenof iets wel of iets interessant is...

Ik vind het ook onzin om moeite te hebben met deze nominatie 'omdat dan het gemiddelde omlaag gaat'.. het feit dat misschien een aantal mensen het niks vinden zou voor mij daar veel meer reden toe zijn..

(en ik word spontaan misselijk als ik het woord 'klassieker' hoor)

sq
Eens met Scientist.

Pretfit heeft natuurlijk wel gelijk dat het gemiddelde negatief beïnvloed wordt als er mensen naar luisteren voor wie dit album 'niet vanzelfsprekend in het straatje valt'. Dat is echter met de albums van Madonna niet anders dan met deze.

Ja.. klpot ook wel, maar als er ook maar een iemand is die dit wel een goede plaat vindt is dat mij al meer dan genoeg waard om de beinvloeding van het gemiddelde te rechtvaardgien.. wellicht is zelfs alleen de kans dat dat gebeurt dat al wel...

Een reden om een ander album te kiezeninplaats van dit is wel dat de kans dat iemand dat leuker vindt wellicht hoger is.. daar kan ik in komen .. maar goed.. nu zitten we eraan vast

sq
Ik koos destijds zelfs bewust voor de verwacht controversiele funkjazz van de mij zeer geliefde Stanley Clarke im plaats van de ´zeker te weten topscore´ van The Quintet. AIs er nog iemand komt die dát album zou willen kiezen dan kan zal ik niet treuren om een dalend gemiddelde, hoor (uitdaging: nu 4,61).

Pakistani Pomade jazzalbum van de week

waarde Pretfrit, het kan allemaal nog wel mee gaan vallen met die stemmen.
Ik heb net eens zitten kijken:
er doen de laatste tijd misschien acht à tien man mee met het jazzablum van de week. Als ik kijk bij de stemmen van het album herken ik daar zo vier of vijf deelnemers onder de stemmers. Dat betekent dat op basis van de bijdage als album van de week er maar een paar stemmen bij gaan komen. Of eerdere stemmers moeten hun stemmen zwaar gaan herzien, maar dat lijkt me sterk.

eazyfan
Toon1 schreef:
Pakistani Pomade jazzalbum van de week
- Ging jij dat album niet kiezen? Ahja, Avant Garde, het mag toch ook eens aan bod komen? Als mensen het afzeiken e.d. doen ze maar, ik heb mijn eigen mening en dan doet een stemgemiddelde/berichten van anderen me eigenlijk vrij weinig. Avant-Garde hoort er gewoon bij, erg leuk om ook dat eens voorbij te zien gaan, het album van Paalhaas (The Jazz Composer's Orchestra) werd ook erg goed ontvagen, we gaan zijn. Als mensen geen interesse hebben doen ze toch simpelweg niet mee, kan ik erg goed begrijpen, en ik heb er mijn volste respect voor. Zo kan ik ook SQ's album dat hij verkoos boven mij #6 echt niet aanhoren, toch appreciëer ik SQ's moeddige en leuke keuze, en toch zie ik geen verandering in zijn mening ten opzichte van het album ondanks mijn en blabla's negatieve comment, dus bedankt.

pretfrit
jongens het gaat mij echt niet enkel om een hoog cijfertje...het is het idee achter het cijfer en de waarde die ik en met mij velen daar aan kan geven.

niet iedereen bezit genrekennis of is op de hoogte van de specifieke genrekennis van de diverse mume leden...zij gaan (in eerste instantie) uit van het beoordelingcijfer bij een album.

ik begrijp goed dat het in deze digitale tijden niet te voorkomen is dat iedereen zijn zegje kan en wil doen. Het lijkt me echter niet nodig dat ook aan te gaan moedigen.

juist de kennis van kenners en liefhebbers is van belang voor een site als mume...als de stem van "het grote publiek" (en ik zeg het wat dramatisch) voor alles voorang heeft dan jaag je die kennis weg....en blijven we uiteindelijk hangen bij wat "Rolling Stone" magazine als klassieker (ik krijg ook jeuk van dat woord , maar om iets duidelijk te maken gebruik je soms algemeen aanvaarde termen) ziet.

nogmaals ik snap goed dat het niet te voorkomen is, ik ga er vanuit dat een hoop mensen het niet met mij eens zullen zijn...en toch blijf ik me er zo nu en dan (het moet net niet vervelend worden) druk over maken. dit omdat ik zelf zoveel aan de specifieke kennis van kenners en liefhebbers heb gehad (ontdekt via die hoge gemiddeldes) en ik tevens vind dat er al genoeg concessies gedaan worden en gemiddelde meningen zijn.....en daar is nog nooit iemand werkelijk beter van geworden...vernieuwing (mening, inzicht, ontdekking) ontstaat altijd vanuit een individu..de massa volgt traag..of niet.

Verder is het voor mij geen discussie waard...het is mijn kijk op de zaken en ik kan daar goed mee leven.

pretfrit
we tigers schreef:
waarde Pretfrit, het kan allemaal nog wel mee gaan vallen met die stemmen.
Ik heb net eens zitten kijken:
er doen de laatste tijd misschien acht à tien man mee met het jazzablum van de week. Als ik kijk bij de stemmen van het album herken ik daar zo vier of vijf deelnemers onder de stemmers. Dat betekent dat op basis van de bijdage als album van de week er maar een paar stemmen bij gaan komen. Of eerdere stemmers moeten hun stemmen zwaar gaan herzien, maar dat lijkt me sterk.

en zijn die deelnemers dan ook avant-garde liefhebbers. of luisteren ze liever naar ( voorbeeldje he ) lyrische pianojazz en/of romantische swing. dat beiden mijlenver van Pakistani Pomade afstaat.

nogmaals het gaat me niet om het cijfer ...maar hoe het tot stand komt en de waarde die je er aan kunt geven.

dat vind ik van belang...anderen denken daar anders over en dat mag natuurlijk

pretfrit schreef:
nogmaals het gaat me niet om het cijfer ...maar hoe het tot stand komt en de waarde die je er aan kunt geven.

The way of the world, Jeroen, je doet er niks aan. Ik zelf kan me totaal niet meer opwinden over stemgemiddelden (behalve in positieve zin, wanneer bijvoorbeeld een briljant avant-garde album ineens op 1 in de jazzlijst staat ). Vergeet gemiddelden, speur naar users met soortgelijke smaak en kijk naar hun individuele stemmen. Dat 'middle of the road'-users op een pad zijn geraakt waar ze moeilijk meer afkomen, daar is buiten persoonlijke interventie nu eenmaal weinig aan te doen.

pretfrit schreef:
SBS6 mentaliteit..

deze gaat zonder twijfel mijn vocabulaire in. Je weet het weer lekker te zeggen!

eazyfan
Oké, genoeg gediscussieerd. Nu luisteren!

Vanaf 'Ronde #3' die weldra zal beginnen ga ik weer wekelijks van me laten horen. De achterstand die ik heb gemaakt zal ik met de maanden proberen op te vangen -

eazyfan
Ik gooi maar beter direct alle kaarten op tafel? -

Ik werd door Edris. aangesteld als volgende voor het album van de week, maar Bawimeko en Grovonion moeten nog aan de beurt komen. Deze zondag komt Bawimeko, dan de 3de augustus Grovonion.

En dan kunnen we beginnen aan 'Ronde 3' als jullie dat zien zitten? Vanaf dan begin ik ook weer met elke week écht mee te doen. Geen zorgen de achterstond wordt beloofd ingehaald.

sq
Dat met die ronde's en wie er aan de beurt is volg ik niet helemaal, maar als ik maar bijtijds een seintje krijg als ik weer wat moet kiezen ben ik het er mee eens.

Inmiddels ben ik ook druk met de waanzin-aria Alexander von Schlippenbach, en ik begrijp dat er zondag dus gewoon weer een nieuw jazzalbum komt

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.