Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
eazyfan
geplaatst: 13 augustus 2008, 20:28 uur
Ik ben erg blij dat hij jou wel bevalt Gish
Want blabla moest ik jammer genoeg teleurstellen met deze. Ik vind het album persoonlijk ook schitterend, aardig getoeter en wat een mooie composities - 
Want blabla moest ik jammer genoeg teleurstellen met deze. Ik vind het album persoonlijk ook schitterend, aardig getoeter en wat een mooie composities - 
0
geplaatst: 14 augustus 2008, 22:14 uur
(van Booker Little - Booker Litt...)
Ik doe weer mee zodra ik terugben van vakantie (ik laat het dus de komende paar weken afweten wat betreft het jazz-album van de week).
Heemskerktollie schreef:
Ik lig er al meters diep in. En ik maar denken dat het probleem van de jeugd alcohol was
Super trouwens dat er weer een hoop mensen meedoen aan dit topic en ook reacties geven!
(quote)
Ik lig er al meters diep in. En ik maar denken dat het probleem van de jeugd alcohol was
Super trouwens dat er weer een hoop mensen meedoen aan dit topic en ook reacties geven!Ik doe weer mee zodra ik terugben van vakantie (ik laat het dus de komende paar weken afweten wat betreft het jazz-album van de week).
0
geplaatst: 17 augustus 2008, 15:50 uur
Ben benieuwd.. was vorige week weg, dus die gemist.. zal zien wat het wordt..
0
eazyfan
geplaatst: 17 augustus 2008, 21:46 uur
Sorry dat ik nu pas de volgende aanwijs, toevallig is het hém geworden die het zich als eerste afvroeg 
Dus doe maar Heemskerktollie, verras ons!

Dus doe maar Heemskerktollie, verras ons!

0
Heemskerktollie
geplaatst: 18 augustus 2008, 14:05 uur

Steve Lacy & Mal Waldron - Live At The Bimhuis 1982
Dit is em dus geworden.
Briljant naar mijn mening wegens de magie die dit duo kan scheppen. Lacy is na Trane de belangrijkste man geweest voor de sopraan-sax en heeft albums gemaakt die variëren van bop tot extreme free-jazz. Zijn toon is abstract net als zijn grote voorbeeld op de piano: Thelonious Monk. Zijn creativiteit is weergaloos en daarom is hij tegenwoordig één van mijn favorieten. Hij speelde ondermeer met Cecil Taylor (toen beiden nog maar net van de grond kwamen), Don Cherry, The Jazz Composer's Orchestra, Misha Mengelberg enz. enz. Hij nam meerdere duet-opnames op met pianist Mal Waldron die allemaal 4/4,5 ster kregen in de Penguin. Ze worden gezien als één van de beste en meest innovatieve duo's uit de jazz-geschiedenis.
Mal Waldron is één van mijn favoriete pianisten. Zijn duistere toon (hij speelt het akkoorden-schema een octaaf lager), de invloeden van Monk en zijn fantastische timing maken hem tot één van de beste jazz-pianisten ooit. Zet die twee bij elkaar en je hebt werkelijk een magisch duo van formaat.
Leuk is het natuurlijk ook, dat het allemaal in het Bimhuis werd opgenomen in Amsterdam. Het oude Bimhuis dan... Dit is weer heel wat anders dan de vorige albums

P.M. voor een linkje.
0
pretfrit
geplaatst: 18 augustus 2008, 16:22 uur
Heemskerktollie schreef:
Hij nam meerdere duet-opnames op met pianist Mal Waldron die allemaal 4/4,5 ster kregen in de Penguin.
P.M. voor een linkje.
Hij nam meerdere duet-opnames op met pianist Mal Waldron die allemaal 4/4,5 ster kregen in de Penguin.
P.M. voor een linkje.
4* is max in de Penguin..
Maar inderdaad krijgen de meeste albums waarop deze twee heren samenspelen de topscore.Maar dat wil niet zeggen dat het zeer verwende mume publiek het ook weet te waarderen (meestal gewoon niet)

Doe mij ook maar een linkje..kan ik weer eens 5* weggeven

0
eazyfan
geplaatst: 18 augustus 2008, 19:19 uur
Steve Lacy 
Ik ben erg benieuwd, heb eens iets leuks gelezen over die man:

Ik ben erg benieuwd, heb eens iets leuks gelezen over die man:
here’s an old story about Steve Lacy that probably can’t be repeated too often. In 1968, the soprano saxophonist runs into Frederic Rzewski on a street in Rome. Rzewski pulls out a pocket tape recorder and asks Lacy to characterize the differences between composition and improvisation in fifteen seconds. Lacy replied: “In fifteen seconds the difference between composition and improvisation is that in composition you have all the time you want to decide what to say in fifteen seconds, while in improvisation you have fifteen seconds.” Later, Rzewski timed Lacy’s response and discovered Lacy took exactly fifteen seconds to answer the question (geplukt van de website van het Cleanfeed label).
0
geplaatst: 18 augustus 2008, 22:51 uur
eazyfan schreef:
Sorry dat ik nu pas de volgende aanwijs, toevallig is het hém geworden die het zich als eerste afvroeg
Misschien handig om zoals bij het rock-ID topic de data wanneer we aan de beurt zijn nu al te publiceren? Zodat iedereen zich kan voorbereiden.Sorry dat ik nu pas de volgende aanwijs, toevallig is het hém geworden die het zich als eerste afvroeg

0
geplaatst: 18 augustus 2008, 23:21 uur
grovonion schreef:
(quote)
Misschien handig om zoals bij het rock-ID topic de data wanneer we aan de beurt zijn nu al te publiceren? Zodat iedereen zich kan voorbereiden.Hmm, dat maakt het nogal geforceerd; ik heb het liever uit de losse pols...
0
geplaatst: 19 augustus 2008, 15:41 uur
Ik ook, het gaat toch ook prima zo? En wie zich voorbereiden wil kan dat evengoed doen, toch?
0
geplaatst: 20 augustus 2008, 14:49 uur
Zoveel planning hoeft van mij ook niet, maar tis misschien wel handig om meteen nadat je een album gepost hebt een ander aan te wijzen. Op dat moment ben je toch op MuMe en loop je niet het risico het te vergeten later die week.
Wat een heerlijckheid die Lacy. Toen ik het eerste nummer hoorde, vreesde ik voor een saaie bedoening, maar dat is allerminst zo. Zelfs dat die Blues For Aïda vind ik nu heerlijk.
Wat een heerlijckheid die Lacy. Toen ik het eerste nummer hoorde, vreesde ik voor een saaie bedoening, maar dat is allerminst zo. Zelfs dat die Blues For Aïda vind ik nu heerlijk.
0
geplaatst: 20 augustus 2008, 14:53 uur
Da's ook zeker waar! Het overkwam mij ook al een keer bij het soulabum van de week. Dat ging zelfs zover dat ik die zondagochtend bij het inloggen nog even dacht ' ben benieuwd of er al een nieuwe is', waarna ik als een idioot aan het PM'en kon om alsnog iemand te vinden, want ik had nog niemand aangewezen.
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 17:47 uur
Het Jazz album van deze week is een tribute-album zonder te coveren. En dan nog wel een zeer geslaagde Trane-Tribute.

Touchin' on Trane (1991)
Met:
Charles Gayle - tenorsax
William Parker - double-bass
Rashied Ali - drums
Het is dan wel free-jazz, volgens Allmusic wel Gayle´s toegankelijkste album.
Veel plezier
P.S. de pindakaaslink laat nog een uurtje op zich wachten.

Touchin' on Trane (1991)
Met:
Charles Gayle - tenorsax
William Parker - double-bass
Rashied Ali - drums
Het is dan wel free-jazz, volgens Allmusic wel Gayle´s toegankelijkste album.
Veel plezier
P.S. de pindakaaslink laat nog een uurtje op zich wachten.
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 19:04 uur
Ik heb een beetje computer-problemen, dus de link is er nog niet. Voor tien uur vanavond wel, lijkt mij.
Het album staat ook in mijn Soulseek-share
Het album staat ook in mijn Soulseek-share
0
eazyfan
geplaatst: 24 augustus 2008, 19:56 uur
Ik ben erg benieuwd, bedankt voor de link. Mooie keuze!
0
geplaatst: 24 augustus 2008, 22:16 uur
Even een snelle luister beurt gedaan, maar klinkt wel leuk het album van deze week.
0
geplaatst: 31 augustus 2008, 18:10 uur
Slechts 1 nieuwe stem bij het jongste maand-album van blabla, maar ik denk er in elk geval zo nu en dan nog aan. Een review volgt. 

0
geplaatst: 1 september 2008, 00:54 uur
Dit keer was het kiezen van het jazz-album van de week een moeilijke opdracht. Ik had aantal albums in gedachten, waarvan ik denk: dat ze echt in dit topic passen. Dit keer, ga ik voor een album kiezen, waarbij ik zelf nog niet helemaal over uit ben wat ik er zelf van vind.

William Parker Violin Trio ...
Line Up: William Parker: bass; Billy Bang: violin; Hamid Drake: drums
De viool staat centraal op dit album, en ( als ik mij het goed herinner) wij in dit topic nog niet eerder een album met als centraal instrument de viool hebben gehad kies ik voor dit album. Ondanks William parker vorige week nog in het topic is geweest en aan de andere kant mijn indruk van dit album een klein beetje dubbel is. Mijn indruk van dit album is als volgt: Het viool spel heeft momenten dat het echt adembenemend is. Luister maar eens naar Sunday Morning church Een prachtige compositie. Billy Bang speelt echt prachtig. Alleen het totaal plaatje, ik weet het niet.... maar wat het is precies kan ik mijn vinger nog niet op leggen. voor alle duidelijkheid ik vind dit NIET slecht, zeker niet (zit nu rond een 4*). alleen denk ik dat het geluid van Parkers bas mij iets te eentonig is. Maar na een aantal luister beurten, valt dat mij steeds minder op en geniet ik meer en meer van deze plaat. Vooral van het prachtige spel van Billy Bang
Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden......
Mochten er mensen zijn die intresse hebben in ander "Viool jazz" wil ik het volgende album's zeker aanbeleven (alleen wel van totaal andere orde):
- Anthony Braxton - Three Compositions of New Jazz (1968) (dit is echte avantgarde, moet je liggen volgens de "kenners")
- Cecil Taylor - Algonguin (2004) (een echte aanrader, is misschien bijna meer klassiek te noemen ),
oja, links kunnen via de pm worden aangevraagd

William Parker Violin Trio ...
Line Up: William Parker: bass; Billy Bang: violin; Hamid Drake: drums
De viool staat centraal op dit album, en ( als ik mij het goed herinner) wij in dit topic nog niet eerder een album met als centraal instrument de viool hebben gehad kies ik voor dit album. Ondanks William parker vorige week nog in het topic is geweest en aan de andere kant mijn indruk van dit album een klein beetje dubbel is. Mijn indruk van dit album is als volgt: Het viool spel heeft momenten dat het echt adembenemend is. Luister maar eens naar Sunday Morning church Een prachtige compositie. Billy Bang speelt echt prachtig. Alleen het totaal plaatje, ik weet het niet.... maar wat het is precies kan ik mijn vinger nog niet op leggen. voor alle duidelijkheid ik vind dit NIET slecht, zeker niet (zit nu rond een 4*). alleen denk ik dat het geluid van Parkers bas mij iets te eentonig is. Maar na een aantal luister beurten, valt dat mij steeds minder op en geniet ik meer en meer van deze plaat. Vooral van het prachtige spel van Billy Bang
Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden......
Mochten er mensen zijn die intresse hebben in ander "Viool jazz" wil ik het volgende album's zeker aanbeleven (alleen wel van totaal andere orde):
- Anthony Braxton - Three Compositions of New Jazz (1968) (dit is echte avantgarde, moet je liggen volgens de "kenners")
- Cecil Taylor - Algonguin (2004) (een echte aanrader, is misschien bijna meer klassiek te noemen ),
oja, links kunnen via de pm worden aangevraagd
0
geplaatst: 1 september 2008, 18:45 uur
Alweer een tijd geleden dat ik deze heb gehoord. Ik zal 'm nog eens uit de kast trekken en er opleggen; kijken hoe hij nu na een paar jaar bevalt.
0
eazyfan
geplaatst: 1 september 2008, 18:51 uur
Viool -
Onze allereerste album v/d week had dat ook 
Ik ben erg benieuwd, lijkt me een erg mooie keuze.
Onze allereerste album v/d week had dat ook 
Ik ben erg benieuwd, lijkt me een erg mooie keuze.
0
geplaatst: 1 september 2008, 20:30 uur
Niet zo ongeduldig he

Ga anders eens wat oude muziek herbeluisteren

0
geplaatst: 1 september 2008, 23:31 uur
Ik moet nog wat verzinnen, ver-mp3-en en uploaden, morgen avond weet ik meer.
0
geplaatst: 2 september 2008, 18:16 uur
Als bonus album voor September mogen jullie Marc Johnson/Bill Frisell/John Scofield/Peter Erskine - Bass Desires beoordelen.

pm me voor een linkje, hij staat op het moment te uploaden.

pm me voor een linkje, hij staat op het moment te uploaden.
0
geplaatst: 2 september 2008, 19:41 uur
hier ben ik wel nieuwsgierig naar! Bill Frisell gaat er over het algemeen goed bij me in. En als ik dan bij de stemmen een 4,5 naast een 0,5 zie staan, belooft dat wat...
0
geplaatst: 2 september 2008, 21:22 uur
Die 0,5 snap ik niet echt. Volgens mij wordt dit wel wat (ben nu bij nummertje 2
). Die andere (Scrapbook) beluister ik nog één keer (dat wordt dan de 5e keer als het goed is) en dan geef ik een reactie.
). Die andere (Scrapbook) beluister ik nog één keer (dat wordt dan de 5e keer als het goed is) en dan geef ik een reactie.
0
geplaatst: 3 september 2008, 09:54 uur
Ik heb dit album zelfs nog een aantal keer in mijn handen gehad. Een ander album met Johnson en Frisell (Sound of Summer Running) is me erg goed bevallen. Misschien deze ook wel.
* denotes required fields.