MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
Ohja, ik zie dat in de review verwezen wordt naar de liner notes van Joel Dorn. Die zijn inderdaad de moeite waard. Vandaar dat ik ze volgaarne met jullie deel:

Joel Dorn schreef:

One night, in the early seventies, at Ronnie Scott's club in London, Rahsaan held a note for two hours and twentyseven seconds. He had his own version of circular breathing, and playing for a half hour without taking breath was something he did all the time. On this particular night he was on a mission: he'd invited people from the Guiness Book of Records to the club to verify what he hoped would be the world's record for holding a note. I wasn't there but Rah, the guys in the band and some friends from England all told me he held the note. For reasons that have never been clear to me (I think Rah got into some kind of hassle with them) the Guinness people refused to recognize his feat. He hated them until the day he died.

Why am I mentioning this? Well, recently Kenny G, with as much fanfare and press, radio and tv coverage as I've ever seen, held a note for about forty-five minutes and claimed the world's record. Personally, I could care less who has the longest fingernails in Bombay, who can eat the most hard boiled eggs at one sitting or, to be totally honest with you, who can hold the longest note. But it's not about what I think, it's about how Rah would feel if he were here. And since he's not, I'll act in his stead.

Dear Mr. Kenny G,

Please be advised that when you hold a note for two hours and twenty-eight seconds, you'll be the official holder of the world's record for holding a note.

Very truly yours,

Joel Dorn.
On behalf of the late, great, one-of-a-kind miracle, baddest motherfucker ever, Rahsaan Roland Kirk.

Dat gezegd hebbende, is de link klaar om verstuurd te worden.

Ik bereid me voor op...

ik heb er zin, in kan hem nu helelaas nog niet downloaden.... maar is het eerste wat ik morgen ga doen. Ik zet nu ff Blackness op van hem, of The Inflated Tear...

Als je het andersom doet en morgen deze, heb je 't lekker chrono

sq
Deze sla ik vooralsnog even over. Ik doe niet aan m4a files. Ik zal eens kijken of ik via de soulseek wat kan vinden, want met zo´n inspirerende hoes ben ik er wel nieuwsgierig naar.

wat is er mis met m4a bestanden, of kun je ze niet afspelen ofzo.

sq: ik stuur je wel een link met 320 kbps mp3's.

sq
Dank! Ik luister niet graag over de computer. M4a kan ik alleen op de computer afspelen. Ik heb een debiele mp3 speler die verder niets anders kan spelen (gratis bij de neckermann gekregen).

thejazzscène
Ik geloof dat de week al voorbij is...

Oeh shite, vergeten iemand aan te wijzen.. Weet ook niet wie er nog moet deze ronde. Van mij mag de eerste de beste iets posten die nog niet aan de beurt is geweest in de derde ronde. Bij onenigheid wil ik nog wel scheidsrechteren. Tot morgen!

thejazzscène
Ahja goed. Ik wil er graag eens ééntje posten maar ik ben nog maar sinds het laatste album mee met het spel dus misschien hebben jullie liever een trouw lid.

Wat mij betreft krijg je probleemloos voorrang. Ben wel benieuwd naar wat je kiezen zal...

Let er volgende keer wel op dat iemand wordt aangewezen, mensen!!!. Nu bestaat de kans dat het A) een rommeltje wordt en b) de kans bestaat dat het topic verslonst

thejazzscène
Goed.
Vermits dit jazztopic vooral tot doel heeft andere mensen in aanraking te laten komen met niet-gekende albums of artiesten, heb ik gekozen voor een artiest waarin ik de laatste tijd nogal wat interesse heb gekregen. Het gaat over het Belgische trio 'Aka Moon':
Fabrizio Cassol (sax)
Michel Hatzigeorgiou (bas)
Stéphane Galland (drums)

Maar meestal aangevuld met gastspelers. In album dat ik kies; Guitars zijn dat drie gitaristen.
Ik heb een kleine recensie geschreven bij het album. Guitars is een soort eerbetoon aan bekende gitaristen als John Scofield, Bill Frisell en Paco Da Lucia. Maar uiteraard met de heel eigen moderne interpretatie van deze jazzband.
Ik vind het lekker intense jazz die al je aandacht opeist. Indrukwekkend hoor!

PM voor album maar er staat ook een link op bij het album. Veel plezier ermee!

Ik heb dat album zelf niet, maar ik heb Aka Moon wel een aantal keren live gezien (ik ben zelf geen Belg, maar ze hebben ook wel regelmatig in Nederland gespeeld). Dat is in ieder geval altijd prima te doen.

Ik weet niet wat het is met die rip waar je naar linkt, maar het lijkt alsof hij telkens skipt...

thejazzscène
Ok, tschijnt dat de kwaliteit van het upgeloade album van die gegeven site niet erg vet is dus zal ik het mijn even uploaden. Ik zal het versturen in PM.

Eerste van de nieuwe maand.......... Nieuw bonusalbum.
Ik heb gekozen voor Jonas Hellborg - Aram of the Two Rivers.

(afbeelding)

Dit is niet direkt een echt hardcore jazz album maar zeker in de spirit van hoe je jazz muziek maakt.
Jonas Hellborg reisde af naar Sirië om met lokale (waarschijnlijk zeer beroemde, maar voor mij onbekende) muzikanten op te treden.
Ik vind het een fantastische fusie van Westerse en Arabische muziek.

Pm. me als je interesse hebt.

Ik vroeg me altijd al af wat die mij onbekende Zweed met een album uit Syrië in jou top10 deed tussen al die bekende Amerikanen. Ik ben benieuwd.

Die onbekende Zweed is bassist geweest bij John McLaughlin's Mahavishnu.
Daar heb ik 'm ontdekt een ben 'm daarna altijd blijven volgen.

voltazy
en hij heeft samengespeeld met bill laswell

Wie niet

voltazy
blabla schreef:
Wie niet

haha, daar dacht ik ook nog aan

blabla schreef:
Die onbekende Zweed is bassist geweest bij John McLaughlin's Mahavishnu.
Daar heb ik 'm ontdekt een ben 'm daarna altijd blijven volgen.

Wil je geloven dat ik me laatst nog afvroeg waar-ie was gebleven? Ik hoorde wat live-duo opnames met John McLaughlin live bij de Duitse tv en dat was spectaculair; wat een bassist! Ik ben benieuwd!

thejazzscène
Hebben het jazzalbum van de week al eens beluisterd? Ik ben namelijk benieuwd naar reacties!

Jazeker heb ik hem beluisterd (stuk of 3 keer). Ik vind het album van de maand alleen een stuk leuker, dus die luister ik wat vaker. Maar dat van de week vind ik ook wel leuk; het wordt in ieder geval minimaal een 3*, maar ik geef wel een uitgebreidere reactie bij het album zodra ik hem nog wat vaker beluisterd heb.

ik heb hem nu net op staan, klinkt aardig speels dit, oordeel volgt bij het album

wie o wie mag het deze week weer bepalen

sq
Ik heb er nog een. Tis weer héél anders dan alles tot nu toe. Volledig vocaal, want dat werd onderhand wel eens tijd.

Ik was nog niet geweest in ronde 3. Ik kan in de namiddag de vaste groep berichten en natuurlijk een postje maken op dit topic.

Krijg ik de zegen van thejazzscene of had hij eventueel al iemand anders benaderd? Ik wacht het nog even af.

thejazzscène
Alvast bedankt voor de luisteraars. Ga uw gang Sq.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.