MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
sq
Ik heb gekozen voor:

(afbeelding)

The Frank Cunimondo Trio - The Frank Cunimondo Trio Introducing Lynn Marino (Feelin' Good) (1969)

Op de MuMe hier te vinden, en nog zonder commentaar!
En dat terwijl het een van de allergrootste hits bevat die the jazz ooit heeft voortgebracht: 'Feelin' Good'. In diverse versies bekend, van Nina Simone tot Muse, blijft dit de versie die voor mij de enige echte is. Een jaar of wat geleden werd het nog als reclamemuziekje gebruikt, en dat vond ik toen wel een beetje jammer. Toch is dat kennelijk al weer zo lang geleden dat dit album nog als onopgemerkt op de site staat.

Muziek uit een andere tijd, die tegelijkertijd tegenwoordig gewoon ook weer tussendoor kan op een alternative dance-feest. Als ik dit ergens draai is het steeds weer frappant hoe breed dit gedragen wordt (jong en oud; muziekfreaks en mensen die bijna niets met muziek hebben). Ik draaide het bijvoorbeeld op de MuMe meeting in Utrecht/Bunnik en op een bruiloft waar ik laatst voor werd gevraagd en dat was allebei een succes.

Ik word naast de 'swing' van Frank's piano ook zeer aangetroken tot de aantrekkelijke, bijna sexy stem van Lynn Marino. Ik heb al eens geprobeerd het album te kopen, maar ik zal geduld moeten hebben totdat dit in een revival-release zal vallen, want de exemplaren die nog op de markt zijn, zijn me te duur.

Ik zal na deze post een groot aantal vaste waarden van het topic verblijden met een link. Wie in het komende uur geen linkje heeft gehad kan me PM sturen.

ah leuk, je weet altijd wel orginele albums hier neer te zetten
Jazz met zang, zeker mooi. Alleen is 9 van de 10 albums hierin wat ik ken erg mattig als jazz en vaak meer leuke pop muziek. Een tal kan zeker erg waarderen: Escalotor over the Hill, Les Stances a Sophie etc.

sq
Wel, hoe zal ik t zeggen.... dit is zeker niet in de categorie ´Escalator over the Hill´. Kortom: je zal niet geschokt worden met stekeligheden op deze.

De kans dat dit in de 9 van de 10 valt zoals je bedoelt schat ik toch wel op 90%

Maareh.. wel even Feelin' Good luisteren als je niet meteen al weet welk nummer dat is.

eazyfan
Beste mede-users,

ik heb goed en slecht nieuws voor jullie.

Het slechte nieuws is, dat ik ermee ophoud. Sinds ik in ronde 2 in de achterstand gekomen ben is dat niet meer goed gekomen. Zo zijn er zeker nog 20 albums die ik moet inhalen, en nu bv. luister ik net een album van een paar weken geleden sinds ik actief meedeed voor het eerst, wegens tijdgebrek e.d. en de te grote achterstand haal ik het dus simpelweg niet meer. Zo bestaat mijn rotatielijst inmiddels uitsluitend uit albums gekozen door jullie, op zich helemaal niks mis mee, want teleurstellingen zitten er zeker niet tussen, maar ik mis het vrijheidsgevoel en de keuze om op eigen houtje zelf Jazz te ontdekken, wat ik vooral liever doe. Ik was het natuurlijk die de topic gestart was, dus ik moest ook wel weten waar ik aan begon, ik weet het nog steeds, maar het lukt me niet meer om echt elke week een album te luisteren aangezien ik wel langer aan één album zit indien het me echt boeit, zoals hier dus.

Het goede nieuws is, ik zal al jullie albums nog luisteren, dus verzend me aub. elke week nog een link. Ooit komen ze er zeker nog aan te pas, ik zal me zeker nog met de topic bezighouden als jullie me nodig hebben, maar geen albums uitkiezen of binnen de week luisteren.

Veel plezier nog, we zijn al bijna jaartje onderweg Keep Up The Good Work!

eazyfan,

Het is jammer, maar begrijpelijk. We zijn in elk geval blij dat je dit topic gestart hebt, en we hopen dat het ook zonder jou nog lang door zal gaan.

wcs
Begrijp het gevoel compleet, heb even geprobeerd mee te volgen maar ben na 3 weken al afgehaakt. Te moeilijk om elke week een nieuw album echt grondig te luisteren voor mij (ben veel te lui,sloom,traag,.. ). Op je eentje en vooral op mijn eigen tempo gaat alles makkelijker . Heb zelfs mijn rotatielijst verworpen om meer vrijheid te hebben. Dat lijstje begon meer en meer een verplichting te worden om bepaalde albums eerder op te zetten waardoor mijn echte favorieten te weinig aan de beurt kwamen...

wcs schreef:
Begrijp het gevoel compleet, heb even geprobeerd mee te volgen maar ben na 3 weken al afgehaakt. Te moeilijk om elke week een nieuw album echt grondig te luisteren voor mij

Heb ik hetzelfde ja.. plus andere bronnen die ook leuke muziek verschaffen

Als iedereen dat gaat zeggen, is er straks niemand meer die dezelfde week het album van de week nog luistert... Frequentie aanpassen?...

sq
Ik zou om te beginnen nooit mensen willen verplichten tot actie als ik ze (het is tenslotte ongevraagd zoals ik het pleeg te doen) iets toestuur. Ik heb het al eens eerder zien staan hier op de MuMe: ´het moet geen werken worden´.

Ik kom soms ook pas aan het einde van de week aan een eerste keer beluisteren toe, en soms nog later. Maar dat geeft toch niet? De discussie blijft toch staan? Je kan er ook af en toe eentje overslaan, als je het teveel vind. Ik lees ook wel dat mensen na een paar nummers niet meer verder luisteren. Moet allemaal kunnen vind ik.

Zolang er nog mensen vragen om een volgend album heb ik geen bezwaar tegen het tempo. Natuurlijk loop ik ook wel eens ´achter´. Met name als ´een weekendje weg´ samenvalt met een nieuwe maand; dan heb je namelijk ook blabla´s bonusalbum nog, en daar wil ik er zeker geen meer van missen.

Verder hangt het wel ook af van het soort album, denk ik. Sommige albums hebben meer tijd nodig. Zoiets als Joe McPhee of Von Schlippenbach beluister je niet gemakkelijk pakweg 4 keer in een week tijd al begin je er meteen mee op zondag.
Enfin, wat dat betreft is mijn album van deze week een stuk lichtere kost.

Oh ja en de rotatielijst is bij mij ook een mengeling van reminders, goede recente luisterervaringen en aankopen die nog niet op hun plek hebben gestaan in de kast.

thejazzscène
Klopt; pik er af en toe eentje mee en het topic blijft in leven.

ik pindakaas elke week het album, zoals sq zegt het ene album heeft meer tijd nodig dan de ander. En soms zet ik er een altijd in de wachtlijst, net als Blabla zijn bonus-albums.

wat jammer is, is dat de groep steeds kleiner wordt.

eazyfan
Wat betreft de groep, ik doe nog steeds mee hoor Zo te zien heeft iedereen hier hetzelfde systeem als ik. Dus er is bijna niks veranderd als ik het goed begrijp.

Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd gehad om muziek te luisteren. De schade probeer ik in te halen en ik blijf wel meedoen aan dit gebeuren

sq
.. en we gaan gewoon verder Ik mocht het tenslotte bepalen en Vince Vega wilde wel de volgende kiezen. Nog twee en dan zijn we een jaar rond!

Triest bericht + reactie daarop weggehaald.

Het nieuwe album van de week wordt:

(afbeelding)

Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One

Weer eens album van eigen bodem van ook van vrij recent.

Het is een combinatie tussen drums, percussion (Lijbaart) en piano (Brederode).

Het is weer eens wat andere jazz dan hier gebruikelijk aan bod komt en ben dan ook benieuwd hoe dit gaat vallen bij de deelnemers hier.

Pm voor een link.

sq schreef:
Nog twee en dan zijn we een jaar rond!

Als ik goed geteld heb, is Vince Vegas album het 52e en zijn we al rond. Misschien een idee om een 'eindejaarslijstje' te maken? Wie weet blazen we nog wel nieuw leven in het topic... Het Jazz Album van de Week moet blijven!!

sq
JAVDW

21-10-07 - eazyfan: John Handy - Recorded Live At The Montreal Jazz Festival (1965)
28-10-07 - Jesse: Bill Evans - The Solo Sessions, Volume 1 (1963)
04-11-07 - The Scientist: Terje Rypdal - Vossabrygg (2006)
11-11-07 - blabla: Baseline - The Guitar Album (2006)
17-11-07 - We Tigers: Jackie McLean - Action Action Action (1964)
25-11-07 - Paalhaas: Charles Earland - Black Talk! (1969)
02-12-07 - fredpit: Louis Sclavis (Quintet) - L'affrontements des Prétendents (2001)
09-12-07 - Paap_Floyd: The Gil Evans Orchestra - Out of the Cool (1960)
16-12-07 - Wouter8: Michael Brecker - Nearness of You: The Ballad Book (2001)
23-12-07 - HiLL : Kenny Burrell - Midnight Blue (1963)
29-12-07 - Grovonion: John Scofield - This Meets That (2007)
06-01-08 - Reijersen: Terence Blenchard - A Tale of Gods Will (2007)
13-01-08 - korenbloem: Dave Holland Quartet - Conference of the Birds (1972)
20-01-08 - Heemskerktollie: Pharoah Sanders - Black Unity (1971)
27-01-08 - sq: Stanley Clarke - Rocks, Pebbles and Sand (1980)
02-02-08 - JJ_D / unaej: Jef Neve Trio - Nobody Is Illegal (2006)
10-02-08 - klaezman: Mingus Big Band - The Essential (2001)
17-02-08 - Edski: Benjamin Herman - The Itch (2005)
23-02-08 - bawimeko: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days of Falling (2003)
02-03-08 - itchy: Sonny Sharrock - Ask the Ages (1991)
09-03-08 - edris: Krzysztof Komeda Quintet - Astigmatic (Polish Jazz Vol. 5) (1965)
16-03-08 - Toon1: Bennie Maupin - The Jewel in the Lotus (1974)
23-03-08 - Vince vega: Eric Vloeimans - Gatecrashin' (2007)
30-03-08 - eazyfan: Duke Ellington - At Newport '56 (1956)
06-04-08 - The Scientist: Jimmy Giuffre - Free Fall (1962)
13-04-08 - sq: Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
20-04-08 - blabla: Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)
27-04-08 - Jesse: Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (1996)
04-05-08 - Paalhaas: The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra
11-05-08 - Heemskerktollie: Archie Shepp - Fire Music (1965)
18-05-08 - korenbloem: Joe McPhee Po Music - Topology (1981)
25-05-08 - we tigers: Fred Anderson & Hamid Drake - From the River to the Ocean (2007)
02-06-08 - itchy: Getatchew Mekuria, the Ex & Guests - Moa Anbessa (2007)
09-06-08 - wouter8: Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)
15-06-08 - klaezman: Dave Douglas - Strange Liberation (2003)
22-06-08 - Vince Vega: Charles Lloyd - Rabo de Nube (2008)
29-06-08 - uneaj: The Bad Plus – Prog (2007)
06-07-08 - Edski: Gato Barbieri & Dollar Brand - Confluence (1968)
13-07-08 - HiLL: Oliver Nelson - The Blues and the Abstract Truth (1961)
22-07-08 - edris: Alexander von Schlippenbach Trio - Pakistani Pomade (1972)
26-07-08 - bawimeko: John McLaughlin - Belo Horizonte (1982)
03-08-08 - grovonion: Anat Fort - A Long Story (2007)
10-08-08 - eazyfan: Booker Little - Booker Little (1960)
18-08-08 - Heemskerktollie: Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
24-08-08 - Jesse: Charles Gayle, William Parker & Rashied Ali - Touchin' on Trane (1991)
01-09-08 - korenbloem: William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
07-07-08 - frankmulder: Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
14-09-08 - voltazy: Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
21-09-08 - klaezman: Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
28-09-08 - thejazzscene: Aka Moon - Guitars (2002)
05-10-08 - sq: The Frank Cunimondo Trio - The Frank Cunimondo Trio Introducing Lynn Marino (1969)
12-10-08 - Vince Vega: Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (2006)

Bonusalbums blabla

nov 07 Sqtt Brrr - Vivo en La Facultad de Bellas Artes U.N.L.P. (2006)
dec 07 Old and New Dreams - Old and New Dreams (1977)
jan 08 -
feb 08 John Zorn, George Lewis & Bill Frisell - News For Lulu (1987)
mrt 08 J.F. Jenny Clark - "Unison" (1987)
apr 08 Thomas Chapin Trio - Anima (1992)
mei 08 Eric Dolphy - At the Five Spot Vol. 1 (1961)
jun 08 Paul Motian Trio - Le Voyage (1979)
jul 08 Archie Shepp - Three for a Quarter, One for a Dime (1966)
aug 08 Joachim Kuhn/Daniel Humair/J.F. Jenny-Clark - Live (1989)
sep 08 Marc Johnson/Bill Frisell/John Scofield/Peter Erskine - Bass Desires (1985)
okt 08 Jonas Hellborg - Aram of the Two Rivers [Live in Syria] (1996)

Cool, bedankt.

En ja ik vind ook dat het JAVDW moet blijven. En dat is op zich ook niet zo moeilijk als er gewoon elke week iemand een album plaatst. En dat moet wel lukken, want er zijn volgens mij mensen met reusachtige jazz-collecties die hier nog zat kwijt willen. Zolang mensen er dan ook nog naar luisteren komt het helemaal goed (en dat hebben tot nu toe toch telkens aardig wat mensen gedaan volgens mij).

Die van deze week ken ik dan weer al.. heb em zelfs al hier in de kast staan... prachtig album Vince.. Zal eens van de geledenheid gebruik maken hem weer eens uit de kast te halen

voltazy
frankmulder schreef:
want er zijn volgens mij mensen met reusachtige jazz-collecties die hier nog zat kwijt willen.

jep

(ik beloof dat het niks meer met gepiep en geschreeuw is )

voltazy schreef:
(quote)

jep

(ik beloof dat het niks meer met gepiep en geschreeuw is )

Haha, dat moet je niet beloven; er zijn ook nog andere luisteraars dan ik, die zulke dingen wel kunnen waarderen. Alleen als het elke week een piep-en-schreeuw-album was zou ik een beetje moedeloos worden.

frankmulder schreef:
want er zijn volgens mij mensen met reusachtige jazz-collecties die hier nog zat kwijt willen.

frankmulder schreef:

Haha, dat moet je niet beloven; er zijn ook nog andere luisteraars dan ik, die zulke dingen wel kunnen waarderen.

Gelukkig zijn er daar ook genoeg voorbeelden van te vinden hier

Oei het begint wel een beetje een dood topic te worden zeg

Het topic hoeft toch niet levendig te blijven? Als er maar genoeg reacties bij de albums van de week blijven komen, en er elke week een nieuw album komt, is er toch niks aan de hand? Ik wil hier ook wel posten dat ik het huidige JAVDW super vind, maar dat heb ik ook al gezegd bij het album zelf, dus dat heeft niet zo'n zin denk ik. Bovendien zetten de meesten pas op zaterdag hun reactie neer, dus hoeven we ons op woensdag nog geen zorgen te maken.

Nou op de vorige hebben maar liefst 9 personen gereageerd. Dat vind ik toch niet weinig. Bij andere albums duurt het soms wat langer, zoals bij 'mijn' JAVDW (Imaginary Day), maar daar hebben ook een hoop verschillende personen op gereageerd (meer dan 7). Misschien was het vroeger meer, maar ik vind het al zat als 5 mensen de moeite nemen om een album te beluisteren en erop te reageren.

klopt in het begin was het druk.

Als ik naar mezelf kijk: ik loop gigantisch achter en ik laat platen ook schieten (ik zit echt niet te wachten op bijvoorbeeld Pat Metheney... al zou ik misschien juist wel moeten luisteren om lekker venijn in de discussie te gieten...?). Van de derde ronde heb ik amper wat meegepakt. In deze tijd van het jaar duik ik in de hoogpolige vezels van vage technicolour ambienttapijten en luister ik een stuk minder jazz. Daar komt bij dat we een periode hadden met stevige freejazz en had ik geen zin in moeite doen om te doorgronden.
Ik zal proberen het huidige album weer eens mee te pikken.

Ik heb nog niet uitgelegd waarom ik niet altijd reageer; als ik een week-album tref met freejazz met een hoog piep/honk-gehalte dan laat ik een recensie achterwege. Ik ben (over het algemeen) geen MuMe-lid die humeurige besprekingen achterlaat bij albums die ik niet mooi vind...
Ik vind het leuk om mee te doen en ben inmiddels stevig in de muziek van bijvoorbeeld Avishai Cohen gedoken wegens de live-cd die ik via dit forum voor het eerst mocht beluisteren!

Vince heeft me gevraagd het nieuwe jazzalbum van de week uit te kiezen. Omdat ik maandagochtend vroeg op vakantie ga post ik 'm vandaag alvast, zodat ik nog tijd heb om linkjes te kunnen geven.

mijn keuze is gevallen op:

(afbeelding)

Portico Quartet - Knee-Deep...

Portico Quartet is een piepjonge groep uit London die de bas en drums basis aanvullen met sopraansaxofoon en hang (een soort aziatische steeldrum) waarmee ze een soort jeugdig ecmgeluid wegzetten. Dit album was deze zomer genomineerd voor de Mercury Prize, maar zoals altijd wordt deze nooit gewonnen door die ene jazznominatie.
In mijn ogen een zonnig en erg toegankelijk album.

Ik zal wat linkjes rondsturen en verder opvraagbaar bij ondergetekende en vanaf maandag bij Vince Vega.

sq
Inmiddels aan het binnenhalen. Ik kén de hoes en heb er een positieve associatie bij. Ik kan me echter geen recensie herinneren. Enfin, luisteren doen we toch en we zijn iets meer benieuwd dan normaal, zal ik maar zeggen.

Heh, toegankelijk is dit inderdaad. Klinkt wel leuk, alleen een beetje new-age-achtig *duikt weg*. Maar ja, ik ben ook nog maar bij track 2. Uitgebreider oordeel volgt uiteraard bij het album zelf, na wat luisterbeurten.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:35 uur

geplaatst: vandaag om 18:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.