Genres / Jazz / Jazz
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2006, 12:43 uur
Dr. Greenthump een drietal willekeurige oorvriendelijke
suggesties:

p.s. via eigenschappen van de foto heb je een besteladres.
suggesties:p.s. via eigenschappen van de foto heb je een besteladres.
0
Dr.Greenthump
geplaatst: 19 december 2006, 15:51 uur
Paalhaas schreef:
Nee hoor, alle (zogenaamde) jazz-zenders zijn dat roerend met je eens.
(quote)
Nee hoor, alle (zogenaamde) jazz-zenders zijn dat roerend met je eens.
Ik zeg natuurlijk dat ik meneer Cullum geniaal vind, maar er zijn momenten dat ik liever een plaat van hem luister dan Jazz Godfather John Coltrane. Maar thanks for your support anyway ...
@ bunky
Bedankt voor de tips en ik zal er vandaag nog wat van luisteren. Of het de moeite waard is is een ander verhaal, maar dat terzijde.
p.s. - via vrienden stuitte ik op wat download adressen

0
geplaatst: 19 december 2006, 19:10 uur
Dr.Greenthump schreef:
Of het de moeite waard is is een ander verhaal, maar dat terzijde.
Of het de moeite waard is is een ander verhaal, maar dat terzijde.

Het kan echt geen kwaad om je muzikale horizon zo af en toe iets te verbreden.

0
geplaatst: 20 december 2006, 10:13 uur
Dr. Greenthump, als tip voor vocale jazz verwijs ik je door naar Cassandra Wilson. Misschien is dat iets voor je.
0
Dr.Greenthump
geplaatst: 21 december 2006, 18:49 uur
Bedankt Reijersen zal er er de tijd voor nemen 

0
geplaatst: 27 december 2006, 10:45 uur
Vocale jazz:
Sara Vaughn, Ella Fitzgerald, Carmen McRae, John Hartman(briljante plaat met John Coltrane,die heel mooi begeleid, geen gefreak! )
Jamie Cullum is eigenlijk een soort crooner, met jazz heeft het niet zoveel te maken(ik vind het wel leuk hoor!), luister maar eens naar Sara Vaughn, hoe je jazz moet zingen.
Overigens Jazz Godfather Nr1 : Louis Armstrong
Als je het uitfreaken niet zo ok vind zou ik je tippen om Sonny Rollins, Julian 'Cannonball' Adderley of west coast helden als Zoot Sims of Paul Desmond eens te beluisteren
(ook in de jazz heb je west en east coast gedoe gehad)
Sara Vaughn, Ella Fitzgerald, Carmen McRae, John Hartman(briljante plaat met John Coltrane,die heel mooi begeleid, geen gefreak! )
Jamie Cullum is eigenlijk een soort crooner, met jazz heeft het niet zoveel te maken(ik vind het wel leuk hoor!), luister maar eens naar Sara Vaughn, hoe je jazz moet zingen.
Overigens Jazz Godfather Nr1 : Louis Armstrong
Als je het uitfreaken niet zo ok vind zou ik je tippen om Sonny Rollins, Julian 'Cannonball' Adderley of west coast helden als Zoot Sims of Paul Desmond eens te beluisteren
(ook in de jazz heb je west en east coast gedoe gehad)
0
geplaatst: 2 februari 2007, 10:45 uur
stan getz is mijn favoriet, super sax met latin-sound, zalig
check stan getz meets oscar peterson trio, of samen met gilberto en astrud
check stan getz meets oscar peterson trio, of samen met gilberto en astrud
0
fredpit
geplaatst: 3 februari 2007, 00:46 uur
Gewoon zelf zoeken..uitproberen, op je bek gaan ,andere richtingen bekijken, stijlen combineren, namen uit de vele samenwerkingsverbanden onthouden, nieuwe dingen proberen en niet direct voor de lauwe thee gaan die hierboven geserveerd wordt..
Soms moet je er even wat moeite voor doen om de muziek te voelen,mischien zelfs snappen..jazz heeft een hele duidelijke en boeiende ontwikkeling doorgemaakt.., de beloning voor de moeite is er dan uiteindelijk ook dubbel en dwars naar...De "freakplaten" krijgen niet voor niets zo'n hoge score op mume en vergelijkbare site's...
Coltrane's "favourite things"' en "Ole" zijn (naar mijn idee) best toegankelijk..probeer ze eens en voor dat je het weet wil je alleen nog maar "gefreak" horen.
Soms moet je er even wat moeite voor doen om de muziek te voelen,mischien zelfs snappen..jazz heeft een hele duidelijke en boeiende ontwikkeling doorgemaakt.., de beloning voor de moeite is er dan uiteindelijk ook dubbel en dwars naar...De "freakplaten" krijgen niet voor niets zo'n hoge score op mume en vergelijkbare site's...
Coltrane's "favourite things"' en "Ole" zijn (naar mijn idee) best toegankelijk..probeer ze eens en voor dat je het weet wil je alleen nog maar "gefreak" horen.
0
geplaatst: 3 februari 2007, 01:03 uur
Toch vooral veel "oudjes" uit de jazz-scene die hier voorbij komen. Opzich wel logisch, maar jazz liefhebbers die ook met minstens één been in het heden staan (en dan toch weer wel over een platenspeler beschikken) zullen wellicht geïnteresseerd zijn in deze platen op het Italiaanse label Qbico. Behoorden tot mijn absolute favoriete albums van 2006.

Sabir Mateen/Daniel Carter/Andrew Barker - Not on Earth.... in Your Soul!

Faruq Z. Bey with Northwoods Improvisers - Infa'a
Daar waar Andrew Barker een waanzinnige groove neerlegt op drums en Sabir Mateen samen met Daniel Carter een prachtig, energiek samenspel op sax en clarinet laten horen, is de plaat van Faruq Z. Bey een heerlijk zwoele aangelegenheid. Twee platen die elkaar mooi aanvullen.
Hier is wat te beluisteren:
http://www.qbicorecords.com/QBICO_RECORDS.htm
http://www.moteldemoka.com/2006/12/23/bubbachups%e2%80%99-top-10-albums-2006/

Sabir Mateen/Daniel Carter/Andrew Barker - Not on Earth.... in Your Soul!

Faruq Z. Bey with Northwoods Improvisers - Infa'a
Daar waar Andrew Barker een waanzinnige groove neerlegt op drums en Sabir Mateen samen met Daniel Carter een prachtig, energiek samenspel op sax en clarinet laten horen, is de plaat van Faruq Z. Bey een heerlijk zwoele aangelegenheid. Twee platen die elkaar mooi aanvullen.
Hier is wat te beluisteren:
http://www.qbicorecords.com/QBICO_RECORDS.htm
http://www.moteldemoka.com/2006/12/23/bubbachups%e2%80%99-top-10-albums-2006/
0
geplaatst: 3 februari 2007, 01:48 uur
0
geplaatst: 5 maart 2007, 16:42 uur
Veel Mingus liefhebbers hierzo...
Ik kan me daar wel in vinden want ik vind The Black Saint And The Sinner Lady echt een meesterwerk. Misschien wel de meest favoriete plaat uit m'n collectie. Het is in ieder geval een album dat een hoop in me losmaakt.
Verder luister ik qua jazz de laatste tijd veel naar Bill Evans en Eric Dolphy. Ook heel goed.
Ik kan me daar wel in vinden want ik vind The Black Saint And The Sinner Lady echt een meesterwerk. Misschien wel de meest favoriete plaat uit m'n collectie. Het is in ieder geval een album dat een hoop in me losmaakt.
Verder luister ik qua jazz de laatste tijd veel naar Bill Evans en Eric Dolphy. Ook heel goed.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 16:59 uur
Ik ben de laatste tijd ook me wat meer in jazz gaan verdiepen, de twee artiesten die ik het interessantst vind zijn John Coltrane en Charles Mingus.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 18:51 uur
Ik blijf het toch raar vinden dat men zich enkel verdiept in jazz-uit-de-oude-doos en geen enkele moeite doet om hedendaagse jazzmusici te ontdekken....
Binnenkort komt bijvoorbeeld William Parker naar het Bimhuis in Amsterdam. Of luister naar de deels-Nederlandse formatie van Michael Moore:
Michael Moore Quintet - Osiris
Binnenkort komt bijvoorbeeld William Parker naar het Bimhuis in Amsterdam. Of luister naar de deels-Nederlandse formatie van Michael Moore:
Michael Moore Quintet - Osiris
0
aslan (crew)
geplaatst: 5 maart 2007, 22:54 uur
bubbachups schreef:
Ik blijf het toch raar vinden dat men zich enkel verdiept in jazz-uit-de-oude-doos en geen enkele moeite doet om hedendaagse jazzmusici te ontdekken....
zéker de moeite waard:

ook interessant zijn:

verder nog 'nieuw' jazztalent:
david hazeltine, ryan kisor, adam rogers, alex sipiagin,...
0
geplaatst: 6 maart 2007, 01:36 uur
bubbachups schreef:
Ik ken genoeg hedendaagse jazz, en ik geef 'men' geen ongelijk. Tuurlijk zit er mooi spul tussen, maar het haalt het allemaal bij lange na niet bij de jazz uit de 50s-70s.
0
aslan (crew)
geplaatst: 6 maart 2007, 01:38 uur
Paalhaas schreef:
Tuurlijk zit er mooi spul tussen, maar het haalt het allemaal bij lange na niet bij de jazz uit de 50s-70s
Tuurlijk zit er mooi spul tussen, maar het haalt het allemaal bij lange na niet bij de jazz uit de 50s-70s
check tóch voor de zekerheid even de eerste twee van het lijstje hierboven PH...
0
Davez
geplaatst: 11 maart 2007, 22:42 uur
Ik zou graag eens een plaat van Django Reinhardt beluisteren...
0
geplaatst: 12 maart 2007, 00:36 uur
aslan schreef:
check tóch voor de zekerheid even de eerste twee van het lijstje hierboven PH...
(quote)
Niks speciaals...
0
Davez
geplaatst: 12 maart 2007, 01:19 uur
Ik zou niet weten waar ik van die man een plaat zou kunnen vinden... op youtube staat er wel een leuk fragment uit een film
0
geplaatst: 12 maart 2007, 10:04 uur
Davez schreef:
Ik zou niet weten waar ik van die man een plaat zou kunnen vinden
Ik zou niet weten waar ik van die man een plaat zou kunnen vinden
Dan heb je wel erg weinig fantasie. Probeer Soulseek eens. Hele vrachten Django Reinhardt zijn daar te vinden.
0
geplaatst: 12 maart 2007, 22:05 uur
Of, als je er met een schoon geweten aan wilt komen
via digileen. Bij de Centrale Discotheek Rotterdam is een tiental albums van de man gratis digitaal te leen. Netjes de rechten afgedekt.
http://www.muziekweb.nl
via digileen. Bij de Centrale Discotheek Rotterdam is een tiental albums van de man gratis digitaal te leen. Netjes de rechten afgedekt.http://www.muziekweb.nl
0
geplaatst: 15 maart 2007, 16:29 uur
Ik heb ook een tijdje jazz overwogen, want ik ben echt into de saxofoon, maar toen werd ik de kant van blues ingetrokken. Zodoende heb ik bij beide genres niet echt gevonden wat ik zocht en het maar laten rusten, zal eens rond op dit topic kijken, misschien vind ik nog wel wat 

0
fredpit
geplaatst: 15 maart 2007, 20:14 uur
OldSkool schreef:
Ik heb ook een tijdje jazz overwogen, want ik ben echt into de saxofoon, maar toen werd ik de kant van blues ingetrokken. Zodoende heb ik bij beide genres niet echt gevonden wat ik zocht en het maar laten rusten, zal eens rond op dit topic kijken, misschien vind ik nog wel wat

..ehh mischien kan ik je enigzins op weg helpen.Blues en jazz is als het kip en het ei. Duidelijk is dat ze een zelfde oorsprong hebben. wie, wat, waar, daar verschillen de meningen over. Veel bluesfans pikken een stukje jazz mee en andersom. Dan heb je ook nog het (stief)kindje dat soul heet. Soul kan een toegankelijk begin zijn om van daaruit je verder te verdiepen in de voornamelijk "zwarte" amerikaanse muziek..jazz, blues en de ontelbare ontwikkelingen, stromingen etc die daar het gevolg van zijn geweest..
Een toegankelijk maar "echt" jazzalbum met de door jou zo geliefde sax is.. Saxophone Colossus van Sonny Rollins.(nr 1 in mume jazzlijst) "Echte" en toegankelijke blues vind je op een verzamelaar van BB King.
Verder zijn er in de pop/rock tallose voorbeelden te vinden met sterke jazz en blues invloeden...De kans dat je iets terug vind van deze invloeden acht ik zeker mogelijk...(100% ongeveer)
succes en veel verbazen en genieten

0
Marcel²
geplaatst: 16 maart 2007, 13:50 uur
Ik heb eindelijk John Coltrane ontdekt. 
Iemand aanraders?

Iemand aanraders?
* denotes required fields.