MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2018]

zoeken in:
chevy93 schreef:

Wolf Alice - Don't Delete The Kisses (2017)
Het kan aan mijn muziekkanalen liggen, maar daar waar sommigen dit bestempelen als het beste nummer van 2017 moet ik bekennen dat dit nummer zich nog nauwelijks in mijn collectieve geheugen genesteld heeft. Laat staan het te bestempelen als één van de beste nummers van de afgelopen 10 jaar.

Ik kan je aanraden om nog even de commentaren terug te lezen bij Song van het Jaar 2017 waar het nummer een verdienstelijke derde plaats behaalde.

Lastig te beschrijven wat Don't Delete the Kisses voor mij nu zo geniaal maakt, maar de wijze waarop Ellie Rowsell - haast parlando-achtig - over haar diepste verlangens zingt is mijns inziens van een ongeëvenaarde schoonheid (al komt ze met Bros een eind in de buurt). Haar fenomenale songwriting is een instant kippenvelbezorger. Dat laatste is juist ook wat Wolf Alice onderscheid van andere - meer doorsnee pop/rock bandjes met zangeres.

Ik kan me voorstellen dat je misschien een tekstenman moet zijn om dit monument volledig op waarde te kunnen schatten. Verder heb je natuurlijk de dromerige melodie die perfect aansluit bij het thema. Wat ik ook heel knap vind is dat WA meerdere stijlen achteloos in elkaar laat verweven.

Imo zeer terecht ook dat ze de Mercury Prize hebben gewonnen voor het laatste album, dat volstaat met perfecte popliedjes.

Tekstenman hier - ik vind DDTK ook niet een extreem memorabel nummer. De hunkering in haar stem en in de tekst is mooi gedaan, maar muzikaal vind ik dit nummer gewoon zeker niet bij de top van de afgelopen 10 jaar horen. Denk in ieder geval niet dat als je geen monument in dit nummer ziet je geen tekstenman bent.

En wat in de teksten zou het nummer dan precies geniaal maken? Ik lees vooral een vrij clichématige tekst met weinig spitsvondigheden, diepere lagen of ook maar ergens iets wat ik voor "geniaal" door zou laten gaan. In de categorie 'hunkering naar liefde' kan ik zo tien nummers opnoemen die een aanmerkelijk interessantere tekst hebben.

Niet dat dat per se moet trouwens, want Shadow heeft ook geen bijster sterke tekst, maar vind ik muzikaal aanmerkelijk interessanter. Maar als tekstenman zou ik eerder verwijzen naar Depreston, Jubilee Street of Sprawl II.

Ik heb Wolf Alice een aantal jaar geleden gezien op Best Kept Secret en vond het geweldig. Het 1e album was toen nog niet uit geloof ik, of net, daarna die wel gekocht en vond het heel erg tegenvallen tov het optreden. Bij het 2e album hoorde ik de singles - onder andere Don't Delete the Kisses - en dat deed me nog minder dan dat 1e album. Dus ondanks dat het eigenlijk helemaal een band voor mij zou moeten zijn is het dat toch niet.
Overigens het feit dat juist zij het zo goed doen hier en die 'andere 130 bands' (noem bv. een Desperate Journalist, 2:54, PINS, Jexabels, Waxahatchee, Honeyblood, Courtneys, Cherry Glazerr - niet allemaal vergelijkbaar maar wel bands die ik wel goed tot geweldig vind) niet zegt wat dat betreft misschien ook al wat.

ranja schreef:
Ik heb Wolf Alice een aantal jaar geleden gezien op Best Kept Secret en vond het geweldig.
Hun show op BKS dit jaar was ook geweldig. Na LCD misschien het beste van het hele festival. Wat opvalt is hoeveel energie er tijdens hun concert van het podium spat. Lekker rauwe je-m'en-fourock. Op dat vlak vind ik DDTK zelfs eerder een buitenbeentje.

Arno schreef:
(quote)
Hun show op BKS dit jaar was ook geweldig. Na LCD misschien het beste van het hele festival. Wat opvalt is hoeveel energie er tijdens hun concert van het podium spat. Lekker rauwe je-m'en-fourock. Op dat vlak vind ik DDTK zelfs eerder een buitenbeentje.

Ze stonden dit jaar tegenover Pip Blom - kansloos dus (voor mij).

ranja schreef:
Overigens het feit dat juist zij het zo goed doen hier en die 'andere 130 bands' (noem bv. een Desperate Journalist, 2:54, PINS, Jezabels, Waxahatchee, Honeyblood, Courtneys, Cherry Glazerr - niet allemaal vergelijkbaar maar wel bands die ik wel goed tot geweldig vind) niet zegt wat dat betreft misschien ook al wat.
Op PINS na ken ik ze allemaal en ik vind ze allemaal best goed maar moet toch wel zeggen dat de wolfjes daar wat mij betreft mijlenver bovenuit steken. 2:54 komt van die namen nog het dichtst in de buurt, maar da's voornamelijk omdat Creeping zo briljant is (ooit nog genomineerd hier zelfs, zonder succes).

Net als in SvhJ zal DDTK er hier wel met de love-hateprijs vandoor gaan: weinig vermeldingen maar ik verwacht wel veel podiumplaatsen en zelfs een handvol #1's. Lijkt niet echt een tussenweg te zijn: als ie valt is ie direct prachtig, anders blijft t middelmaat. Ik behoor gelukkig (voor mezelf) tot die eerste categorie.

Nee, neem dan Conversation 16 in een dozijn. Die is pas saai. Dus vanaf nu verzoek ik jullie daar op te haten. Laat Ellie met rust!

123poetertjes schreef:

Nee, neem dan Conversation 16 in een dozijn. Die is pas saai.

Maar dat is The National dus dat spreekt voor zich Bij die band op BKS zat ik al in de auto naar huis.

ranja schreef:
(quote)

Maar dat is The National dus dat spreekt voor zich Bij die band op BKS zat ik al in de auto naar huis.

Chapeau dat je de BKS-zaterdag na Alex Cameron niet meer de moeite vond, maar heb je überhaupt al eens een volledig optreden van The National meegemaakt? Hun show op BKS was voor mij en vele andere fans de beste festivalshow die we ooit van ze zagen. Alles klopte gewoon op die avond en de band was in wereldse vorm Snap niet dat je het niet gewoon tenminste even hebt geprobeerd, het kostte immers toch niks extra's. Beetje flauw om nu langs de zijlaan op de muziek af te geven terwijl je je juist live had kunnen laten overtuigen

chevy93 schreef:
En wat in de teksten zou het nummer dan precies geniaal maken? Ik lees vooral een vrij clichématige tekst met weinig spitsvondigheden, diepere lagen of ook maar ergens iets wat ik voor "geniaal" door zou laten gaan. In de categorie 'hunkering naar liefde' kan ik zo tien nummers opnoemen die een aanmerkelijk interessantere tekst hebben.

Niet dat dat per se moet trouwens, want Shadow heeft ook geen bijster sterke tekst, maar vind ik muzikaal aanmerkelijk interessanter. Maar als tekstenman zou ik eerder verwijzen naar Depreston, Jubilee Street of Sprawl II.

Tsja, het woord 'geniaal' zou ik zelf überhaupt niet snel gebruiken. Maar wat voor mij een tekst goed maakt, is als het een gevoel weet over te brengen. En dat doet deze tekst voor mij als geen ander. In combinatie met de muziek overigens.

Voor mij weet dit nummer in zowel tekst als muziek perfect het gevoel van verliefdheid te vangen.

Juist omdat dat nummer me zo persoonlijk weet te raken (het is het nummer dat ik vorig jaar het meeste heb gedraaid), verraste het me ook wel dat het de finale wist te halen. Ik kan het dus prima begrijpen als anderen er geen klik mee hebben. Ik zou het ook heus niet geniaal noemen. Maar voor mij werkt het perfect.

Don't Delete the Kisses is samen met REALiTi voor mij de torenhoge favoriet, en laat die tweede nou ook net een nummer zijn dat je als middelmatig benoemt, chevy93. Voor mij strijden die twee om de bovenste positie en zit er daarna een groot gat. En daarna... je raadt het al... komen o.a. de Portishead-nummers.

Toch leuk dat smaken zo verschillen. Don't Delete the Kisses vind ik nog wel leuk maar REALiTi is echt mijn afgetekende nummer laatst. Portishead daarentegen vinden we dus beiden tof.

Zo de kogel is door de muzikale kerk. Ben nog het langst bezig geweest tussen m'n nummer 1 en 2 positie. Maar uiteindelijk heeft een nieuw nummer dan toch de koppositie gepakt, maar dat scheelt haast niets.
Verder heb ik gemerkt dat ik een aantal nummers die ik vorig jaar wat minder kon waarderen, wat beter ben gaan "begrijpen". Slechts drie nieuwelingen hebben m'n top 12 gehaald.

En dan duurt het allemaal nog veel te lang voor de finale presentatie dan eindelijk daar is. Nou ja, nog wel iets om naar uit te kijken dan maar.

Mijn kogel is er ook doorheen. Lijstje opgestuurd naar Onweerwolf Alice, zonder twijfelen. Veel dalers en stijgers in mijn lijst, in een jaar tijd is mijn muzieksmaak weer flink op zijn kop gezet.

Runaway en Video Games worden node gemist though.

Ik hoor Punching in a Dream van The Naked and Famous net voorbij komen in de V500 en vraag me oprecht af waar deze band in de Trui is gebleven? Stonden er ooit wel in toch?

Ik heb Young Blood wel meermaal genomineerd (voor Witte Trui en Ladder), en was altijd kantje-boordje. Heeft er wel eens ingestaan, maar soms was het net niet. Ben niet zeker of Punching In a Dream al eens genomineerd is.

Onweerwolf
Alleen Young Blood stond in het eerste jaar op #339.

Net ook mijn lijstje ingeleverd en wat ik gevoelsmatig al opmerkte, is ook uitgekomen: de finale is tov vorig jaar een pak zwakker geworden. Van mijn top-12 zijn er zo maar even 8 nummers verdwenen, al dan niet door de leeftijdslimiet. Maar in plaats daarvan is er eigenlijk amper iets teruggekomen dat moeite waard was. Veel middelmaat, maar weinig nummers die erbovenuit steken en dat is spijtig voor een finale. Ik was vorig jaar ook niet tevreden met de finale van SvhJ-competitie, maar blijkbaar weten die nummers het hier (helaas) wel goed te doen. Ook de oudere garde (Bowie, Cohen) heb ik ondertussen wel gehoord. Door hun dood kwamen de nummers extra onder de aandacht, maar als ik ze nu herbeluister, vind ik deze een pak matiger dan de rest van hun oeuvre.

Volgend jaar terug Wasted Days, Diamonds en Runaway erin en het zou al een stuk beter zijn. Fingers crossed alvast!

Onweerwolf
Lijstje #40 kwam van charlotte2807!

DjFrankie (moderator)
Onweerwolf schreef:
(afbeelding)

Het bekendmaken van de eindstand zal ik doen op de finale zondag op 9 december en duurt de gehele dag. Net als voorgaande jaren zal ik in Eurovision Song Contest stijl alle lijstjes een voor een presenteren met een tussenpauze van telkens 10 minuten. Het laatste lijstje maak ik om 21:30 bekend en het tijdstip van het eerste lijstje wordt dus bepaald door het aantal inzendingen. In de praktijk zie dat er als volgt uit:

.

Wel frapant dat dit weer tijdens onze popkwis is Zal tussendoor blijven checken in ieder geval.

Onweerwolf
Bij deze vast eens even een eerste aanmaning (nog zonder administratiekosten) voor de mensen die nog geen lijstje hebben ingestuurd. Je hebt nog rustig de tijd -tot 8 december 19:30- maar vergeet het niet!

Arrie, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dwejkk_, El Ninjo, Gretz, herman, Koenr, laxus11, nelis, nico1616, ranboy, remcodulac, Snoeperd, stoepkrijt, Sunderland, thelion, yeahyeahyeah, 50tracks, 7744leon, arcade monkeys, Edgar18, Gebruiker43757, GrafGantz, hoolie55, JoaMuse, kaj_666, mol, Scorpion_21, Gele Stift, Glen Hansard, jassn, kemm, luigifort, Vince vega, Grafmat, Gyzzz, panjoe, Poek, Salvadore, starbright boy, The Eraser, WhyNotSmile, Ataloona, Dave82, dynamo d, Finidi, gerre, ineeeee, madmadder, Maestrov, MVW, pauljojo, Riesdude, Robbie34, zaaf, Angelo, Aroentje, Ceasar, dvdschaaf, Etiul, HugovdBos, iamsander, kobe bryant fan, L_T_B, Lukas, Oldfart, riiiiiiiii, Rvdz

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

Ik heb hieraan nog nooit meegedaan maar ik stuur wél een lijstje in. IJzersterke nummers staan in het rijtje van 24.

Mijn lijstje komt deze week.

ranja schreef:
Voor Wolf Alice kan ik geen 13 maar wel 130 pop-/rockband-met-zangeres alternatieven bedenken die ik beter vind dan dit nummer - inclusief enkele van Wolf Alice zelf. Idem in de singer-songwriter/folkrock van First Aid Kid.(en waarom juist Depreston van Courtney) Tja...

Depreston vind ik dan wel weer erg mooi, zeker de beste van Courtney. Maar First Aid Kit is voor mij ook materiaal voor het rechterrijtje. Wel aardige muziek, maar niet echt iets om warm voor te lopen. Bij Wolf Alice snap ik ook niet echt waarom dit nummer nou zo populair is. Zijn zoveel bands in dit genre die ik leuker vind. Waar is Alvvays bijvoorbeeld?

Zolang het niet ten koste gaat van de Wolfjes mag Alvvays altijd de finale halen van mij hoor. Wie nomineert In Undertow volgend jaar please?

Onweerwolf
Lijstje #50 is een feit! Met dank aan Joren999.

Wel shit dat de Orinoco-agenda op 9 december al bezet was door de Bubbling Under van de V500.. Volgend jaar de finaledag maar eens lang op voorhand vastleggen. En eens bedenken of ik toch nog iets met de Witte Trui kan doen op de radio...

kaj_666 schreef:
Wel shit dat de Orinoco-agenda op 9 december al bezet was door de Bubbling Under van de V500.. Volgend jaar de finaledag maar eens lang op voorhand vastleggen. En eens bedenken of ik toch nog iets met de Witte Trui kan doen op de radio...

Neeee pfff...Kun je die bubbling under niet nu zondag doen?

Onweerwolf
Jammer zeg.

neeeeeeeeeeeee

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.