MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
Wat simpel, maar toch doeltreffend refrein. Alleen gigantisch over geproduceerd met die kanonslagen voor drums. Dan liever die akoestische liveversie van die periode. Harmonica blijft fijn.

7,0

Martial
7,5

6,5 Ik vind het één van de wat mindere nummers op the Rising

6,8

johannesA
7,4

Prachtig mooi nummer! Het geval wil dat ik dit nummer altijd als een tweeluik met You're missing heb gezien. Beide nummers beschrijven op meer dan indringende wijze het 'post 9/11 gevoel' waar veel Amerikanen mee worstelden. Hij speelde de twee nummers (bijna) altijd gekoppeld tijdens de tour die op het album volgde. Live speelde Bruce Empty sky akoestisch als duet met Patti samen. Zeer mooi maar ik verkies toch de albumversie. Wat mij betreft één van de mooiste nummers op The rising. Cijfer; 8,6

7,2

8,5

cosmic kid (moderator)
126. Real World
Album: Human Touch

ArthurDZ is t/m zaterdagavond in Londen dus ik neem de honneurs een aantal daagjes waar. Dat daarmee onze ranglijst een ietwat andere volgorde krijgt neem ik voor lief. Het is mijn Bruce bloodbrother vergeven.

Real World heeft altijd tot mijn persoonlijke favorieten op Human Touch behoort. Vanaf de eerste tonen werd ik het nummer ingezogen en zowel tekst, instrumentatie als zang ademen urgentie. Ook de achtergrondzang van Bobby King mocht er zijn. Zeer fraai en een persoonlijke favoriet.

Tot 2005. In die tijd organiseerde ik op het nederlands Springsteen forum, Tramps Like Us, mijn eerste Springsteen Song Knock Out (er zouden er vijf volgen). Een kort eerbetoon aan dat forum: tot drie jaar geleden kwam ik daar vaak en zeer graag. Van 2003 tot 2012 was dat forum een bloeiplaats en ontmoetingsplek voor (op zijn hoogtepunt 200-300 ) Springsteenfans. Inmiddels is het bijna ter ziele, ingehaald door de social media heeft het zijn bestaansrecht verloren. Ik heb er een heel mooie tijd gehad en tijdelijke vrienden voor het leven gemaakt.
Terug naar Real World en die Song Knock Out: toen Real World voorbij kwam had iedereen het over de Christic versie, die was superieur aan die overgeproduceerde rommel op Human Touch. Ik voelde me in mijn eer geraakt. Overgeproduceerde rommel? Wat krijgen we nou? Geirriteerd ging ik op zoek naar die voor mij onbekende versie. Lang zoeken hoefde ik niet want in het pindakaas tijdperk en via het bootlegruilsysteem van dat forum (TLU voor intimi) kreeg ik al snel de Christic shows in mijn bezit.

Die Christic shows, uit 1990, zijn de enige twee concerten die Springsteen gaf gedurende zijn zware depressie tussen 1988 en 1992. De ESB was ontbonden, Bruce was verhuisd naar LA, inmiddels getrouwd met Patti en vader geworden. Hij schreef wel muziek maar nam niets op. In een uiterst kwetsbare gemoedstoestand gaf hij twee solo -concerten ten bate van het goede doel. Deze twee solo concerten zijn nog steeds de moeder aller solo-concerten van Bruce en waren jarenlang de heilige graal onder bootlegverzamelaars.

En ja, het heeft heel lang geduurd voor ik het wilde toegeven, deze versie van Real World is superieur aan de studio versie, het zijn twee verschillende nummers. Ik wil niemands stemgedrag beinvloeden maar hier stemmen op de studio versie doe je Real World echt mee tekort.
Zelden klonk er meer twijfel, meer kwetsbaarheid en meer openheid in de stem van Bruce. Alsof hij de wereld deelgenoot wilde maken van zijn pijn en ook van zijn hervonden levensgeluk.

5,5 voor de studioversie

Studioversie een 5. Kwaliteitssong (goed aanzetje Roy Bittan!) en tekst, maar verschrikkelijk geproduceerd. Is het trouwens niet Sam Moore die de achtergrondzang doet op de studioversie?

Anyhow: de Christic versies, maar ook die versies uit 2005 zijn prachtig. Jammer dat het album uiteindelijk niet de stijl had die je na de sessies uit 1990 zou verwachten

8 voor de Christic versie. Kies maar welk cijfer je neemt voor de berekeningen

6.5

Ik dacht even, komt hij nou echt met een van de meest waardeloze Springsteen songs aanzetten, maar nee dat is Real Man. Deze is wel een stuk beter, maar hij staat nog steeds wel redelijk hoog.

Deze versie krijgt een 7

cosmic kid (moderator)
Ataloona schreef:
Studioversie een 5. Kwaliteitssong (goed aanzetje Roy Bittan!) en tekst, maar verschrikkelijk geproduceerd. Is het trouwens niet Sam Moore die de achtergrondzang doet op de studioversie?

Anyhow: de Christic versies, maar ook die versies uit 2005 zijn prachtig. Jammer dat het album uiteindelijk niet de stijl had die je na de sessies uit 1990 zou verwachten

8 voor de Christic versie. Kies maar welk cijfer je neemt voor de berekeningen

Je hebt gelijk. Uit mijn hoofd gokte ik op Bobby King. Ik heb het opgezocht en het is inderdaad Sam Moore

cosmic kid schreef:
(quote)

Je hebt gelijk. Uit mijn hoofd gokte ik op Bobby King. Ik heb het opgezocht en het is inderdaad Sam Moore

Wel een leuk extra spelletje om bij de verschillende Human Touch nrs te raden wie van de drie achtergrondzangers daadwerkelijk meezingt Moeilijker dan het lijkt.

studioversie ben ik niet kapot van: 6

Die Christic-shows zijn geweldig. Gelukkig inmiddels ook gewoon legaal verkrijgbaar.

Weer een fijne ontdekking dankzij dit draadje: de Christic Shows. Deze uitvoering van Real World raakt me. 8,5

Prima song , een ietwat ingetogener productie had hem een vol punt meer opgeleverd . voor nu 6.8 (studioversie)

6,5 ook deze staat te hoog in Bruce z'n top200.

Live versie is inderdaad een stuk beter dan de studioversie

Gast
geplaatst: vandaag om 06:02 uur

geplaatst: vandaag om 06:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.