MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:

johannesA
9

We gaan wel rap door de klassiekers van Darkness heen.

9

wavanbuuren
7,8

Martial
9

En wederom een nummer van het Darkness album dat het voor mij in z'n studioversie enorm aflegt tegen de liveversie(s). Bruce vind dit zelf overigens zijn meest perfect geschreven liedje als ik me niet vergis. Daarom speelt 'ie het ook elk concert sinds het uit kwam denk ik. Prima keus want die live uitvoeringen zijn om te smullen. En ondanks dat het nooit op single is uitgebracht (bij mijn weten) heeft het toch iets van een 'hit'. Cijfer; 9,2

cosmic kid (moderator)
71. Across The Border
Album: The Ghost Of Tom Joad

Voor veel nummers op The Ghost Of Tom Joad geldt dat Bruce soms vergeet dat een interessante melodie toch een vereiste is voor een goed liedje (Devils & Dust kent overigens hetzelfde euvel).

Als het echter raak is op The Ghost Of Tom Joad, dan is het ook goed raak. Across The Border kan zich moeiteloos meten met 's mans beste werk. Men kan Across The Border op twee manieren bezien: 1) het verhaal van Mexicaanse immigranten aan de vooravond van de oversteek naar de Verenigde Staten of 2) het verhaal van iemand die weet dat hij/zij spoedig zal overlijden. In het laatste geval krijgt het nummer een bijna religieuze inslag en is de term folkgospel wel op zijn plaats.

Springsteen bevaart bekende thema's in Across The Border: hoop op betere tijden op een andere plek en het achterlaten van pijn en verdriet. In dat opzicht verschilt het nummer niet veel van ouder werk als Thunder Road of Born To Run zij het dat geschreven is vanuit een totaal ander muzikaal perspectief door een man die zijn jeugd toch echt wel achter zich heeft. Springsteen voegt er daarom een derde element aan toe: troost, veel troost. Niet de troost van iemand die je bemoedigend toespreekt en je zo van energie voorziet maar de troost van iemand die zijn armen om je heen slaat en zegt: huil maar uit, het komt wel goed. Muzikaal wordt dit melancholische gevoel versterkt door Bruce' harmonica, het orgel van Danny Federici en de viool van Soozie Tyrell.

Er bestaat een zeer verdienstelijke cover door Emmylou Harris, Linda Ronstadt en Neil Young die wat mij betreft niet kan tippen aan het origineel. Waar Bruce naar mijn mening nog net binnen de mooie countrylijntjes kleurt, gaan deze drie er nipt over heen met als gevolg dat tekst en muziek niet meer in balans zijn.

Mooie beschrijving, cosmic kid. Naar mijn smaak toch een tikje te saai om aanspraak te maken op de eregalerij.

7,5

Across the Border is voor mij de absolute parel van the Ghost of Tom Joad en ik ga helemaal mee met de beschrijving van het nummer door cosmic kid. Alleen slaat hij de plank volkomen mis bij de beschrijving van de versie van Emmylou Harris en Linda Ronstadt (Neil Young speelt hier alleen harmonica).
Die versie is werkelijk subliem (het staat op het fraaie Western Wall: The Tucson Sessions (1999)) en overtreft wat mij betreft het origineel van Bruce.

9,0 (voor de versie van Bruce)

johannesA
8,7

wavanbuuren
6,5

Een van mijn favorieten van Joad
8.8

vielip schreef:
En ondanks dat het nooit op single is uitgebracht (bij mijn weten) heeft het toch iets van een 'hit'.

Toch wel, in Europa, in oktober 1978.

De beschrijving is spannender dan het nummer: 6,5

Behoort tot de betere nummers op The ghost of Tom Joad. Maar daar is in mijn oren niet héél veel voor nodig. Wat cosmic kid zegt; Bruce vergeet op dat album dat een pakkende melodie naar mijn idee noodzaak is voor een mooi liedje. Maar goed, Across the border redt het net om een voldoende te scoren. Maar top100? Nee, veel teveel eer wat mij betreft. Cijfer; 6,7

Gast
geplaatst: vandaag om 13:38 uur

geplaatst: vandaag om 13:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.