Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid
zoeken in:
0
geplaatst: 5 maart 2019, 21:27 uur
10. Atlantic City
Album: Nebraska
Hierbij verklaar ik de top 10, en daarmee de grote finale van dit topic, officieel voor geopend!
En we vliegen meteen goed uit de startblokken met hét absolute pronkstuk van Nebraska (wat mij betreft). Het hoogst genoteerde nummer van die plaat hier, en wat mij betreft ook helemaal terecht.
Ja, waar te beginnen bij dit meesterwerk? Alles klopt hier gewoon: de tekst is één van zijn allerbeste vind ik, vol zinnen die er elke luisterbeurt weer uitspringen…. Ik was voor dit tekstje begonnen met een selectie te maken, maar ben daarmee gestopt omdat ik gewoon 90% van de lyrics zat te noteren. Al blijft het refrein natuurlijk het hoogtepunt:
Well now everything dies baby that's a fact
But maybe everything that dies someday comes back
Put your makeup on, fix your hair up pretty
And meet me tonight in Atlantic City
De muziek dan, ongelooflijk hoeveel hier gehaald wordt uit een gitaar en een mondharmonica. Als je nummers als Atlantic City voor de kiezen krijgt, snap je wel meteen waarom Bruce het bij de demo’s gehouden heeft voor de uiteindelijke release. In zijn desolate kaalheid niet te overtreffen, zelfs niet door de E-Street Band (en ook de Live In Dublin-versie vind ik inferieur aan het origineel). ‘Hauntingly beautiful’ zoals je dat in het Engels zo mooi kan zeggen.
Kers op de taart vind ik het machtig mooie outro, met die door merg en been gaande ‘woehoews’ en schreeuwen van Bruce. Kwestie van je nog even helemaal murw achter te laten enzo…
Volgens mij het enige nummer van Nebraska dat ik écht goed vond tijdens mijn eerste luistersessies (en ik kende het nummer al eerder), en hoewel de hele plaat ontzettend gegroeid is bij mij, blijft dit zoals gezegd mijn torenhoge favoriet. En hier had ie ook wel top 5 gemogen, eigenlijk (zelfs nu nog staan er nummers te laag, hoe spelen we het toch klaar?)!
Album: Nebraska
Hierbij verklaar ik de top 10, en daarmee de grote finale van dit topic, officieel voor geopend!
En we vliegen meteen goed uit de startblokken met hét absolute pronkstuk van Nebraska (wat mij betreft). Het hoogst genoteerde nummer van die plaat hier, en wat mij betreft ook helemaal terecht.
Ja, waar te beginnen bij dit meesterwerk? Alles klopt hier gewoon: de tekst is één van zijn allerbeste vind ik, vol zinnen die er elke luisterbeurt weer uitspringen…. Ik was voor dit tekstje begonnen met een selectie te maken, maar ben daarmee gestopt omdat ik gewoon 90% van de lyrics zat te noteren. Al blijft het refrein natuurlijk het hoogtepunt:
Well now everything dies baby that's a fact
But maybe everything that dies someday comes back
Put your makeup on, fix your hair up pretty
And meet me tonight in Atlantic City
De muziek dan, ongelooflijk hoeveel hier gehaald wordt uit een gitaar en een mondharmonica. Als je nummers als Atlantic City voor de kiezen krijgt, snap je wel meteen waarom Bruce het bij de demo’s gehouden heeft voor de uiteindelijke release. In zijn desolate kaalheid niet te overtreffen, zelfs niet door de E-Street Band (en ook de Live In Dublin-versie vind ik inferieur aan het origineel). ‘Hauntingly beautiful’ zoals je dat in het Engels zo mooi kan zeggen.
Kers op de taart vind ik het machtig mooie outro, met die door merg en been gaande ‘woehoews’ en schreeuwen van Bruce. Kwestie van je nog even helemaal murw achter te laten enzo…
Volgens mij het enige nummer van Nebraska dat ik écht goed vond tijdens mijn eerste luistersessies (en ik kende het nummer al eerder), en hoewel de hele plaat ontzettend gegroeid is bij mij, blijft dit zoals gezegd mijn torenhoge favoriet. En hier had ie ook wel top 5 gemogen, eigenlijk (zelfs nu nog staan er nummers te laag, hoe spelen we het toch klaar?)!
1
geplaatst: 5 maart 2019, 21:34 uur
Dit zijn de nummers op mijn lijstje met een waardering 8 of hoger die niet meer gaan komen (ben ik bang):
Greetings From Asbury Park N.J.
Mary, Queen of Arkensas 8
The Angel 8
The River
I'm a Rocker 8
Nebraska
My Father's House 9,5
Born in the USA
I'm Goin' Down 8,5
Live/1975-85
Raise Your Hand 8
This Land is Your Land 9,5
Human Touch
Cross My Heart 8,5
With Every Wish 8
Lucky Town
Local Hero 8
In Concert
Red Headed Woman 8,5
Light of Day 9
The Ghost of Tom Joad
Straight Time 8
Sinalao Cowboys 8,5
Dry Lightning 8
Tracks
Ricky Wants a Man of Her Own 9
Stand on It 9,5
Man at the Top 8
The Rising
Into the Fire 8
The Essential
From Small Things (Big Things One Day Come) 10 (!)
Trapped [Live] 10
Devils & Dust
All the Way Home 8,5
Maria's Bed 8
All I'm Thinking About 8
We Shall Overcome
Old Dan Tucker 8
My Oklahoma Home 9
Pay Me My Money Down 9
How Can a Poor Man Stand Such Times and Live 8
Working on a Dream
Tomorrow Never Knows 8,5
The Promise
One Way Street 9
Wrecking Ball
Jack of All Trades 8
Chapter and Verse
The Ballad of Jesse James 8,5
En dan staan nummers als Goin' Cali; Part Man, Part Monkey en Rocky Ground wel in onze top200...

0
geplaatst: 5 maart 2019, 21:41 uur
Ik denk overigens dat ArthurDZ en cosmic kid sommige live-nummers en covers niet opgenomen hebben in hun lijst, omdat zij ze meer met een andere artiest associëren, want anders kan ik niet begrijpen dat een nummer als Trapped niet in de lijst staat.
Misschien is dat ook de reden dat From Small Things (Big Things One Day Come) niet in de lijst staat, maar dat vind ik toch echt een Springsteensong (en wat voor één!).
Maar onder Jersey Girl kunnen ze (wat mij betreft) niet uit.
Misschien is dat ook de reden dat From Small Things (Big Things One Day Come) niet in de lijst staat, maar dat vind ik toch echt een Springsteensong (en wat voor één!).

0
geplaatst: 5 maart 2019, 21:51 uur
Atlantic City als hoogste notering van het Nebraska album. Ik had het wel verwacht, maar het is compleet tegengesteld aan mijn mening. Het is geen slecht nummer (zeker niet), maar ik vind het wel één van de zwakste nummers van het album (samen met Used Cars en State Trooper).
Overigens nog steeds een 8 waard hoor.
Maar dat My Father's House (als enige nummer van Nebraska) niet in onze top 200 staat vind ik wel heel jammer (en verbijsterend).
Overigens nog steeds een 8 waard hoor.
Maar dat My Father's House (als enige nummer van Nebraska) niet in onze top 200 staat vind ik wel heel jammer (en verbijsterend).
0
geplaatst: 5 maart 2019, 21:57 uur
Prachtige clip die ik als kind eindeloos opnieuw keek. In de tijd van de videobanden nog...
9,25
9,25
0
geplaatst: 6 maart 2019, 00:05 uur
Schitterend sfeervol en schrijnend nummer. Terecht in de top tien.
10
10
0
geplaatst: 6 maart 2019, 08:49 uur
Prachtig nummer met inderdaad een weergaloze tekst wat mij betreft. En toch vind ik de full band versie (nóg) beter. Die is dreigend terwijl ik de Nebraska versie vooral mistroostig vind. Cijfer; 9,2
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 6 maart 2019, 13:56 uur
Kees-Jan schreef:
Ik denk overigens dat ArthurDZ en cosmic kid sommige live-nummers en covers niet opgenomen hebben in hun lijst, omdat zij ze meer met een andere artiest associëren, want anders kan ik niet begrijpen dat een nummer als Trapped niet in de lijst staat.
Ik ga nu nog niet zeggen of Trapped de misser is waar ik op doelde. Daarnaast vind ik With Every Wish, My Father's House, Dry Lightning, Light Of Day en Man At The Top wel top 200 materiaal, maar die hebben het niet gered
Grappig; enkele nummers die jij noemt vind ik dan weer tot de absolute zwakkere broeders behoren met Tomorrow Never Knows voorop. Wat een verschrikking. Lennon/McCartney hadden dat veel beter begrepen

1
geplaatst: 6 maart 2019, 21:17 uur
10 voor Atlantic City!
En mijn voorspelling voor de laatste 9:
1. Jungleland
2. Thunder Road
3. Born To Run
4. Racing in the Street
5. The River
6. Darkness On The Edge of Town
7. The Ghost of Tom Joad
8. New York City Serenade
9. Jersey Girl
Die laatste moet Stray Bullet zijn, toch?
Misschien is het een idee om na jullie Top 200 door te gaan met alle nummers die de lijst niet gehaald hebben? Zo krijgen we een mooi overzicht van zijn gehele oeuvre.
De volgende nummers heb ik persoonlijk het meest gemist: Stray Bullet(!), My Father's House, Dry Lightning, Give the Girl A Kiss, The Fuse, Reno, Leah, One Way Street, Jack of All Trades.
1. Jungleland
2. Thunder Road
3. Born To Run
4. Racing in the Street
5. The River
7. The Ghost of Tom Joad
9. Jersey Girl
cosmic kid schreef:
Persoonlijk mis ik er twee in onze lijst. De eerste zou waarschijnlijk tussen 100 en 150 komen dus dat gemis valt te overzien. Nummer twee is top 50 materiaal. Hoe hebben we die niet op waarde weten te schatten?
Persoonlijk mis ik er twee in onze lijst. De eerste zou waarschijnlijk tussen 100 en 150 komen dus dat gemis valt te overzien. Nummer twee is top 50 materiaal. Hoe hebben we die niet op waarde weten te schatten?

Misschien is het een idee om na jullie Top 200 door te gaan met alle nummers die de lijst niet gehaald hebben? Zo krijgen we een mooi overzicht van zijn gehele oeuvre.
De volgende nummers heb ik persoonlijk het meest gemist: Stray Bullet(!), My Father's House, Dry Lightning, Give the Girl A Kiss, The Fuse, Reno, Leah, One Way Street, Jack of All Trades.
0
geplaatst: 7 maart 2019, 01:18 uur
cosmic kid schreef:
Grappig; enkele nummers die jij noemt vind ik dan weer tot de absolute zwakkere broeders behoren met Tomorrow Never Knows voorop. Wat een verschrikking. Lennon/McCartney hadden dat veel beter begrepen
Ik vind Tomorrow Never Knows (de Bruce versie dus) een heerlijke flow hebben, waar je heerlijk op kan meedeinen. Het is inderdaad een simpel deuntje, maar daardoor nog geen zwakke broeder.
Een goed simpel deuntje schrijven is niet eenvoudig.

2
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 7 maart 2019, 09:30 uur
jerome988 schreef:
10 voor Atlantic City!
1. Jungleland
2. Thunder Road
3. Born To Run
4. Racing in the Street
5. The River
7. The Ghost of Tom Joad
9. Jersey Girl
10 voor Atlantic City!
1. Jungleland
2. Thunder Road
3. Born To Run
4. Racing in the Street
5. The River
7. The Ghost of Tom Joad
9. Jersey Girl
(quote)

Op zich is dat laatste geen slecht idee hoewel (en ik weet niet hoe ArthurDZ daarover denkt) we daar wat mij betreft in vogelvlucht doorheen gaan. Denk aan: op willekeurige volgorde, minder geschreven toelichtingen en wellicht meerdere nummers per keer.
0
geplaatst: 7 maart 2019, 11:01 uur
cosmic kid schreef:
Op zich is dat laatste geen slecht idee hoewel (en ik weet niet hoe ArthurDZ daarover denkt) we daar wat mij betreft in vogelvlucht doorheen gaan. Denk aan: op willekeurige volgorde, minder geschreven toelichtingen en wellicht meerdere nummers per keer.
Dat lijkt me een goede opzet!
1
geplaatst: 7 maart 2019, 11:12 uur
Ja lijkt me ook leuk, en dan gewoon doorgaan tot we al zijn officieel uitgebrachte nummers gerangschikt hebben?
* denotes required fields.