MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
Als ik het voor het zeggen had:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ?

Ik ga ook voor een 'Ja'.

Ja, ik wil.

Ik hou dit spelletje ook nog wel een tijdje vol.

johannesA
En ik ook

Doe ook vrolijk mee hoor?

Lijkt me een perfect plan.
Kunnen al die songs die ik in onze eindlijst mis tenminste toch nog hun plekje in de top200 opeisen.

cosmic kid (moderator)
Wir schaffen das

cosmic kid (moderator)
9. The Ghost Of Tom Joad
Album: The Ghost Of Tom Joad

Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy
Wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air
Look for me, Mom, I'll be there
Where there's somebody fighting for a place to stand
Or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free
Look in their eyes, Mom, you'll see me"

Meer dan een jaar geleden startten ArthurDZ en ik deze Top 200 en na vandaag gaan we echt richting de ontknoping. De bovenste 8 nummers kregen van ons allebei de maximale score van een 10.
Voor het zover is, eerst een nummer waar ik niet zo goed waar ik wil beginnen met mijn tekst.

Is het bij mijn eerste luisterervaring toen ik opeens het nieuwe album van Bruce bij de Free Record Shop zag liggen, niet wist wat ik kon verwachten en met de koptelefoon in de winkel op in de wereld van Tom Joad werd getrokken?
Is het bij mijn allereerste acoustische concert van Bruce. Rotterdam, De Doelen, 25 februari 1996, rij 4. Geen dranghekken en nog geen 5 meter tussen Bruce en mij, ik kon de man's neusharen tellen. The Ghost Of Tom Joad was het openingsnummer en bij het mondharmonica intro werd er een laag ijs over mijn ruggengraat gelegd die nu nog niet ontdooid is. Magisch concert wat lang op 1 stond van beste Bruce concerten.

Of wil ik het bij de kern van het nummer houden? Dichter bij de normen, waarden en overtuigingen van Bruce komt geen enkel ander nummer. De boodschap is zo universeel dat het ook anno 2019 nog steeds staat als een huis. Wellicht is bovenstaande tekstpassage de meest indrukwekkende ooit in een rock 'n roll song, ook al is hij niet geschreven door Bruce. Muzikaal bezien vind ik de oerversie zeer indrukwekkend, er zit precies de juiste spanning in. Had hem dit ook gelukt bij het merendeel van de andere liedjes van het album, hadden we een klassieker gehad die Nebraska had geëvenaard.

Maar ja, die oerversie? Wat is eigenlijk de oerversie van The Ghost Of Tom Joad? Lang heb ik moeite gehad met de rockversie hiervan. Ik vond het vooral spielerei van dhr. Morello waarbij de kracht van het nummer ondersneeuwde, alsof Bruce plagiaat pleegt op zichzelf.
Pas bij het lezen van Born To Run kwam ik erachter dat The Ghost Of Tom Joad altijd al bedoeld was als rocksong en dat Bruce halverwege de jaren 90 de juiste toon niet kon vinden. Inmiddels kan ik de rockversie prima aanhoren en houd ik het erop dat er nu twee manieren zijn om naar het verhaal van Tom Joad te luisteren. Vandaar dat ik beide versies post, al was het ook maar omdat er geen twee versies van een Bruce nummer zo van elkaar verschillen als deze. Ook ben ik benieuwd welke jullie verkiezen: acoustisch, rock, allebei of geen van beiden?

johannesA
Na Youngstown en Across The Border pas mijn 3e ster op TGOTJ. Desondanks wel een 8,2.

9,5

De rockversie scoort bij mij een 7,5

De hier geplaatste rockversie vind ik echt bijzonder matig, dertien in een dozijn. De akoestische versie houdt ook niet over, beetje te saai. Geen flauw idee waarom ie in de top tien zou moeten, bijna elk nummer van Nebraska is beter.

7

Geen van beiden. Echt veel te hoog!
Ben ook geen fan van Morello's gitaarfoefjes.

7

ik moet gelijk denken aan het concert van 2013 in het Goffertpark. Dit was het openingsnummer. De gehele Darkness plaat deed die toen ook. Schitterend concert.

8,5 voor deze

Absoluut de akoestische versie : 8.7

De rockversie is leuk voor een keer, maar de akoestische versie overtreft deze by miles.
Echter de toppers van Nebraska overtreffen weer die akoestische versie. Ik vind het titelnummer zelfs niet het beste nummer van het album (dat is Across the Border). Dus wat mij betreft is dit geen top10 materiaal.
Maar het blijft natuurlijk wel een schitterend nummer: 8,5 voor de akoestische versie (de rockversie krijgt een 7).

9.1 akoestische versie
7 rock versie

cosmic kid schreef:
De bovenste 8 nummers kregen van ons allebei de maximale score van een 10.

Hoe hebben jullie dan de volgorde bepaald?

cosmic kid (moderator)
Die hebben we de afgelopen weken onderling langs de meetlat gelegd volgens het ladderprincipe. Binnen 1 ronde waren wij er uit.

9 akoestisch
8,5 rock

wavanbuuren
natuurlijk akoestisch.
Ik had hem wel verwacht in de top 10 en vind dat in tegenstelling tot sommige anderen ook wel terecht.
Voor mij een van de laatste echt serieuze stuiptrekkingen van onze baas.

9,3

cosmic kid (moderator)
8. Jersey Girl
Album: Live 1975-1985

'Cause down the shore everything's all right
You and your baby on a Saturday night
You know all my dreams come true
When I'm walking down the street with you

Ook deze werd door menigeen goed voorspeld in onze Top 10. Gelukkig, dan zijn we niet de enigen die zo gek zijn om een cover in de Top 10 te plaatsen. Maar dit is me dan ook wel een cover zeg! Onbekend met het origineel van Tom Waits smolt ik gelijk bij Jersey Girl, een hartstochtelijke ballad zoals er eigenlijk geen is in het oeuvre van Bruce. Laten we dan ook maar stellen dat dit het beste nummer is wat Bruce nooit heeft geschreven.
Ook met de wetenschap van nu blijft dit aanvoelen als een Bruce Springsteen-nummer. Waarschijnlijk bekend is dat Tom Waits dit nummer heeft geschreven voor zijn vrouw en dat het niet speciaal voor of over Bruce is geschreven, zoals aanvankelijk werd gedacht.

Jersey Girl is slechts tweemaal buiten de VS gespeeld: in 2009 in Wenen en in 2016 op ons eigen Malieveld, een sensatie die me destijds naar adem deed happen. Weinigen zullen geweten hebben hoe uniek dit was. Raar concert overigens in Den Haag. Een super emotionele belevenis omdat ik mijn dochter was wiens eerst Bruce live-ervaring het was. Een droom setlist met Jungleland, Racing en deze Jersey Girl en toch is het optreden niet echt blijven hangen. Wellicht was dat toch wel omdat de muzikale perfomance achter bleef bij bijvoorbeeld het optreden in Nijmegen (2013) en de concerten die ik de jaren daarvoor heb gezien.

Hieronder de (overigens prima) opname van Jersey Girl uit Den Haag. Dat de beroemde saxouttro niet gespeeld is, is een misser van jewelste. Ik vergeef het Bruce, voor deze keer dan.....

wavanbuuren
Ik was er al bang voor......
niemendalletje.
sha-la-la la-la-la-la-la

En dan te bedenken hoeveel prachtigs er niet in de top 10 staat.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 17:55 uur

geplaatst: vandaag om 17:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.