MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1991meter

zoeken in:
Omdat de ABBAmeter langzaamaan tegen het einde aan loopt en omdat er een gapend gat tussen 1984 en 2000 zit wilde ik dit topic maar opstarten. Ik gebruik het jaar niet heel rigide en er komen ook niet alleen hits voorbij maar ook albumtracks. Heel soms misschien een volslagen onbekende track, maar ik probeer het wel een beetje commercieel te houden.

Als starter een uitvloeisel van een tv show die nu al 30 jaar loopt. Eigenlijk te bizar voor woorden als je erover nadenkt. Heel hot is het volgens mij niet meer, maar dat was het in 1991 wel. Het volgende nummer was zelfs een top 3 hit.

The Simpsons - Do the Bartman

90s hadden we nog niet id
Het wachten is op 92...93 etc

6

4, lekker laag beginnen, slim

5,7

Nog altijd een geweldige serie, schoenmaker blijf bij je leest zeg maar

Denk niet dat Bart lang van zijn eerste plekje kan genieten

Martial
3

johannesA
7,5 leuk

De eerste plaat is meteen een dikke onvoldoende en het zal zeker niet de laatste zijn.

1 The Simpsons - Do the Bartman (4,68000 / 15 stemmen)

Nog even een mededeling van huishoudelijke aard. Een stem van een nummer van de vorige dag zal ik sowieso meenemen in de stand en de eerste week zal ik alle extra stemmen op vorige platen ook meenemen.

Het volgende nummer is een wat vreemd geval, In 1991 deed zowel de single als het album in Nederland helemaal niets. Anno 2017 staat de single stevig in de jaarlijkse top 2000.

Dat het nummer in 1991 niets deed is overigens niet zo vreemd. Soundgarden was nog een onbekende naam en Pearl Jam was nog in de embryofase en noemden zich toen nog Mookie Blaylock. Terwijl Soundgarden bezig was met Badmotorfinger en Pearl Jam bezig was met Ten namen een aantal leden van Pearl Jam en Soundgarden onder leiding van Chris Cornell apart wat nummers op als eerbetoon aan vriend en oud-bandgenoot Andrew Wood die in 1990 was overleden. Die nummers werden uitgebracht onder de bandnaam Temple of the Dog en op één van die nummers is ook Eddie Vedder te horen.

Dat nummer werd ook uitgebracht als single en is vanuit historisch oogpunt alleen al interessant omdat het het eerste nummer is waarop Eddie Vedder als zanger te horen is.

Wat mij betreft is dat album van Temple of the Dog net zo goed of misschien wel iets beter dan Ten.

Temple of the Dog - Hunger Strike

Doh de eerste gemist.....

8.25 voor Temple of the Dog

De 90's zijn niet bepaald mijn favoriete decennium. Met name vanwege de start van de dance (waar in eind jaren 80 house nog leuk vond) en de imo deprimerende sound van de rock.

In '91 hield ik me voornamelijk bezig met:

De hiphop (op z'n top wat mij betreft) van o.a. Ice Cube, A tribe called Quest (!!), Gang starr en 2pac.
De geboorte van de triphop met het debuut van Massive Attack! U2's Achtung baby en verder wat Acid jazz.

Toch ben ik benieuwd of ik wat gemist heb.

Van de eerste twee word ik niet vrolijk.

Simpsons: 5
Temple of the Dog: 5

8,5

Inderdaad pré-Pearl Jam maar meeslepende song met karakteristieke zang.

The Simpsons - Do the Bartman: 3

Temple of the Dog - Hunger Strike: 10

Nog een mooie 7,5 voor Do the Bartman. Duidelijk van de hand van Jackson (en veels te laag geëindigd hier)

EDIT: oh top! Zie dat mn stem nog meegeteld wordt!

7

Goed nummer, maar de echte klik is er nooit/voorlopig nog niet gekomen

Gast
geplaatst: vandaag om 20:08 uur

geplaatst: vandaag om 20:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.