menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
Rudi S, ik ga een top tien proberen te maken. Ben eigenlijk alleen maar bekend met hun vroegere werk, maar dat staat allemaal niet in de lijst; dat wordt nog veel luisteren dus

1 Xanadu
2 Red Sector 'A
3 Cygnus X-1
4 Witch Hunt *
5 Manhattan Project
6 Jacob's Ladder *
7 Red Barchetta *
8 Subdivisions
9 La Villa Strangiato
10 The Trees *

Hoewel ook voor mij 1977-1985 de gouden periode van Rush is (van 7 albums op rij 4 x 5,0* en nog eens 2 x 4,5*) doet de eliminatie van alles wat daarna komt redelijk recht aan het spelletje, maar niet aan de band. En uit de gouden periode worden ook hier Afterimage en vooral The Weapon node gemist. Op mijn beurt moet ik Marathon en een flink aantal Moving Picturesnummers met pijn in het hart laten liggen. Er passen echt maar 10 liedjes in een Top 10...

Zo, dat was een genot om de hele playlist weer eens voorbij te horen komen. Wat hebben ze toch heerlijke muziek gemaakt en dan doet het gemis van Neil Peart zich nog maar weer eens extra voelen.
Ook hier zou The Weapon wel top 5 gehaald hebben.

1 Tom Sawyer
2 Xanadu
3 Jacob's Ladder *
4 Red Barchetta *
5 Witch Hunt *
6 Subdivisions
7 Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
8 The Camera Eye *
9 Natural Science
10 Marathon *

1. Manhattan Project
2. YYZ *
3. Tom Sawyer
4. Red Sector 'A
5. Distant Early Warning *
6. Marathon *
7. The Spirit of Radio *
8. Red Barchetta *
9. Limelight *
10. Subdivisions

Mijn liefde voor Rush begon toen ik o.a. de bovenste track + Emotion detector op een cassette-bandje had opgenomen bij de LP-show (met Wim van Putten) op Hilversum 3, elke donderdag van 22 tot 24 uur.

Ik heb ze van dan af gevolgd, het nieuwere werk en ben pas later terug gaan luisteren, maar mijn favoriete albums komen dan ook uit die periode, Grace Under Pressure, Roll The Bones en vooral ook Hold Your Fire zijn mij nog altijd zeer dierbaar, Second Nature en Tai Shan van dat album zouden dan ook zeker in mijn Top 10 gestaan hebben, net als Nobody's Hero van Counterparts, vooral ook fan van de ballads met diepere teksten dus.

Wat ik schandalig vind, is dat er geen enkel nummer van hun laatste album Clockwork Angels bij staat, dat was zo'n terugkeer op ongekend hoog niveau met o.a. het titelnummer en ook The Garden. Blij dat ik nog 2 keer naar die laatste tour ben gaan kijken, die was zo goed.

Neil Peart is voor mij de belangrijkste muzikant, die nu in het hemelrijk is, na Freddie Mercury!

1. Xanadu
2. Tom Sawyer
3. The Spirit of Radio *
4. Subdivisions
5. Jacob's Ladder *
6. Limelight *
7. YYZ *
8. Manhattan Project
9. La Villa Strangiato
10. Cygnus X-1

YYZ is een ingenieus instrumentaaltje, omdat een stuk morsecode verwerkt zit in het ritme.

1. YYZ *
2. Tom Sawyer
3. Jacob's Ladder *
4. The Spirit of Radio *
5. 2112
6. La Villa Strangiato
7. Distant Early Warning *
8. Limelight *
9. The Camera Eye *
10. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *

Vooraf was mijn top 3 voor mij wel bekend enkel de volgorde nog niet.
Wie Xanadu wel eens in de buitenlucht heeft gehoord (Pinkpop 1979 met Rushpet op ) moet wel van dit nummer houden, Subdivision was mijn nummer 1 bij het single per jaar (1982) topic ( bij vigil stond hij pas op 2 ).
Maar het terugluisteren van La Villa Strangiato maakte zo'n ferme indruk dat ik niet anders kan dan dit instrumentaal meesterstuk als nummer 1 opvoeren.
Verder staat mijn favoriete plaatkant-epic op 7 en ben ik waarschijnlijk een van de weinige die oudje By-Tor and the Snow Dog mist ( misschien is het gezongen deel niet ijzersterk maar dat is het instrumentale middendeel wat mij betreft toch wel).
Nou, voor vandaag deze.

1. La Villa Strangiato
2. Subdivisions
3. Xanadu
4. Jacob's Ladder *
5. Cygnus X-1
6. Natural Science
7. 2112
8. Red Barchetta *
9. The Camera Eye *
10. The Trees *

Hemispheres was de eerste plaat van Rush die ik leerde kennen, en bij The trees viel het kwartje. Dat is in deze lijst nog terug te zien. (Als nou ook nog Circumstances bij de shortlist had gestaan was die op nummer 8 geëindigd, en Anthem mis ik ook, en Fly by night, en Bastille Day, en... ach, dit is ook een mooi lijstje.)

1 The Trees
2 La Villa Strangiato
3 Natural Science
4 YYZ
5 Cygnus X-1 Book II: Hemispheres
6 The Spirit of Radio
7 Jacob's Ladder
8 Red Sector 'A
9 Tom Sawyer
10 Subdivisions

Phoeh, Rush is prachtig maar ik vind het moeilijk om deze lijst in één keer uit te luisteren, dan is het al vrij snel too much.

Ik stem morgen, hopelijk. Want ze hebben zeker wel een paar meesterwerkjes losgelaten op de wereld.

1 Cygnus X-1 Book II Hemispheres
2 2112
3 La Villa Strangiato
4 The Spirit of Radio
5 Tom Sawyer
6 Red Barchetta
7 Natural Science
8 The Trees
9 Subdivisions
10 XYZ

Jammer voor 2112 ligt alles eruit. Ik was al een tijdje een Rush fan toen ik voor het eerst The Spirit of Radio op de radio hoorde. Zo lang geleden, ik weet niet eens meer bij wie. Misschien bij Alfred Lagarde of bij Hanneke Kappen Who knows? Maar goed die opening met die gitaar. Geweldig. Alsof de doos van Pandora voor me open ging, alsof je werd meegetrokken op een glijbaan naar beneden, naar het "Rock Walhalla". Voor 2112 zullen heel wat fans hebben gedacht dat dat niet te overtreffen zou zijn. Zo'n hoog niveau. Maar toen kwam Hemispheres. Wat een verhaal. Wat een epos. Want dat is het. The Trees op Hemispheres is een pareltje, lichtvoetig met een vaste structuur. La Villa Stragiato op Hemispheres is niet de hoofdmaaltijd maar een toetje, dat natuurlijk net zo lekker smaakt als de hoofdmaaltijd.Tom Sawyer en Red Barchetta zijn voor mij met elkaar verbonden. Tenslotte Subdivisions van Signals. Subdivisions is voor mij een voorbeeld van dat Rush zelfs na Moving Pictures op hun hoge niveau bleef zitten.

1. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
2. La Villa Strangiato
3. Xanadu
4. The Spirit of Radio *
5. 2112
6. Subdivisions
7. The Trees *
8. Jacob's Ladder *
9. Distant Early Warning *
10. Red Barchetta *

Voor mij was de eerste kennismaking met Rush, dat Alfred Lagarde in zijn Betonuur The trees van Rush draaide. Elders hoorde ik die plaat niet, en mijn top 40 haalde het (dus) ook niet. Sterker nog, in de 45 jaar dat ik mijn eigen weeklijst maak, heeft Rush er nooit in gestaan... Qua albums begon het voor mij met Hemispheres, en zoals dat gaat, dat bleef ook het beste voor mij. Voor de juiste kwalificaties van Hemispheres en andere songs verwijs ik verder gemakshalve naar de user boven mij .

Rush, een band waar ik altijd al van gehoord had maar op 30 oktober 2019 pas voor eerst een album van beluisterde. Het was hun debuutalbum 'and I was blown away'. Album 2 en 3 volgden vrij snel en ondertussen heb ik dankzij deze Greatest Hits nog een aantal parels mogen ontdekken, maar de Rush reis is natuurlijk nog lang niet voorbij.

Wat een muzikanten zeg. Dit klopt gewoon allemaal van begin tot eind, al kan ik me voorstellen dat niet iedereen ermee wegloopt. Het is soms een beetje 'te', maar voor de liefhebbers is dat juist smullen geblazen.

Ik begin dus eigenlijk pas net met het ontdekken van Rush, maar ze hebben er in ieder geval weer een fan bij

1. La Villa Strangiato
2. Tom Sawyer
3. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
4. Xanadu
5. The Spirit of Radio *
6. Jacob's Ladder *
7.  The Camera Eye *
8.  Red Barchetta *  
9.  Subdivisions
10. Red Sector 'A  

1 - Witch Hunt *
2 - La Villa Strangiato
3 - 2112
4 - Tom Sawyer
5 - Xanadu
6 - The Spirit of Radio *
7 - Subdivisions
8 - The Trees *
9 - Red Sector 'A
10 - Marathon *

Ben benieuwd wie er bovenaan gaat eindigen, La Villa Strangiato krijgt nu wel serieus veel punten van de laatste gebruikers. Of toch een epos als Xanadu? Of juist wat vlotte hits als Tom Sawyer of Subdivisions?

1. Tom Sawyer
2. 2112
3. The Spirit of Radio *
4. La Villa Strangiato
5. Subdivisions
6. Xanadu
7. Cygnus X-1
8. Red Barchetta *
9. Jacob's Ladder *
10. YYZ *

1. The Spirit of Radio *
2. Subdivisions
3. The Trees *
4. Manhattan Project
5. Xanadu
6. Limelight *
7. Jacob's Ladder *
8. Distant Early Warning *
9. Marathon *
10. Red Sector 'A

1. Tom Sawyer
2. 2112
3. Red Sector 'A
4. The Spirit of Radio *
5. YYZ *
6. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
7. Red Barchetta *
8. The Trees *
9. La Villa Strangiato
10. Jacob's Ladder *

1. Subdivisions
2. Xanadu
3. La Villa Stangiato
4. Marathon
5. Manhattan Project
6. Limelight
7. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres
8. 2112
9. The Trees
10. Distant Early Warning

Ik ben hier een beetje nieuw en weet blijkbaar niet meer helemaal hoe het werkt, maar hebben de sterretjes achter de nummers een bepaalde betekenis. Sorry voor mijn noobness - Paul.

De sterretjes zijn de nummers die er via de nominatieronde bij zijn gekomen

“Je hebt vandaag speciaal vrij genomen om een top 10 te maken? Je bent gek!”
Met deze lieve woorden sprak mevrouw Etta mij vanochtend toe.

1. Marathon *
2. Tom Sawyer
3. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
4. The Spirit of Radio *
5. Manhattan Project
6. The Trees *
7. Witch Hunt *
8. Jacob's Ladder *
9. Distant Early Warning *
10. Natural Science

Al 29 lijstjes

je bent een warme gastheer

De echte warme gastheren komen wekelijks tot 40 lijstjes maar de dag is natuurlijk nog niet om

Ik zal de boel in ieder geval alvast naar 30 tillen

1. Cygnus X-1
2. Natural Science
3. Tom Sawyer
4. La Villa Strangiato
5. YYZ
6. Subdivisions
7. Distant Early Warning
8. Jacob's Ladder
9. 2112
10. Xanadu

1. 2112
2. Xanadu
3. La Villa Strangiato
4. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres *
5. YYZ*
6. Tom Sawyer
7. Limelight
8. The Camera Eye*
9. The Spirit of Radio*
10. Red Barchetta*

1. Xanadu
2. La Villa Strangiato
3. Natural Science
4. 2112
5. Jacob’s Ladder
6. Manhattan Project
7. Subdivisions
8. YYZ
9. Red Sector ‘A
10. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres

01. Cygnus X-1

Na de kennismaking met Rush via All The World's A Stage, was de beer los, en werden de studio-albums één voor één aangeschaft. 2e aangeschafte plaat was A Farewell To KIngs, en Cygnus was gelijk de favoriet der favorieten. Na een onheilspellend intro komt de echte Rush tot leven; hard en strak.

02. 2112

Via ATWAS dus leren kennen, maar de studio versie is w.m.b. nog beter én completer door de 2 rustige stukken. Bijna 21 minuten genieten !

03. Tom Sawyer

Absolute prijsnummer van Moving Pictures, waar het qua geluid van het totale album me wel een weinig té gepolijst wordt vergeleken met de 4 voorgangers. Maar dit nummer :

04. The Spirit of Radio

Heerlijk tegendraads ritme in de opener van hun op één na beste album.

05. Natural Science
06. Witch Hunt
07. Xanadu
08. Cygnus X-1: Book II: Hemispheres
09. Limelight
10. YYZ

https://consequenceofsound.net/wp-content/uploads/2019/03/Rush.png?w=807

Daar gaan we na een mooi Rush weekje, eerlijk is eerlijk ik heb zelf best genoten van de 20 finale nummers.
Nu even een race inzetten (ik moet om 11:30 uur weg ).

Eerst maar even 11-20

opmaak is nummer, behaalde punten / aantal keren genoemd / nummer 1 van.

11. Red Barchetta * 71/ / 19 / 0
12. Red Sector 'A 69 / 14 / vielip dynamo d
13. Natural Science 68 / 14 / 0
14. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres * 67 / 12 / ranboy Blackish
15. Marathon * 61 / 11 / EttaJamesBrown
16. The Camera Eye * 56 / 13 / 0
17. Cygnus X-1 54 / 8 / 2 Hacker aerobag
18. Witch Hunt * 52 / 11 / marsupilami
19. Distant Early Warning * 51 / 13 / 0
20. Limelight * 47 / 15 / johannesA

10. Manhattan Project

Power windows lied.
Over het befaamde Amerikaanse atoombom project tijdens de 2e wereldoorlog.

Punten : 73
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : SBube

Casartelli schreef:
verslavende instrumentatie (Manhatton project,....).

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=_zE4MKIXxL0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.