menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
1. Baba O’Riley
2. Overture
3. Behind Blue Eyes
4. Pinball Wizard
5. I’m Free
6. Quadrophenia
7. Won’t Get Fooled Again
8. My Generation
9. Love Reign O’er Me
10. The Real Me

1. Pinball Wizard
2. 5:15
3. Who Are You
4. Baba O’Riley
5. The Real Me
6. My Generation
7.Won’t Get Fooled Again
8. The Seeker
9. Behind Blue Eyes
10. I’m Free

1. Won’t Get Fooled Again
2. Baba O’Riley
3. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
4. Pinball Wizard
5. The Seeker*
6. My Generation
7. Behind Blue Eyes
8. Substitute
9. 5.15*
10. Bargain*

1 My Generation
2 Love Reign O’er Me
3 Behind Blue Eyes
4 Won’t Get Fooled Again
5 Pinball Wizard
6 We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
7 Baba O’Riley 
8 Substitute
9 Who Are You
10 Boris The Spider*

1. Won’t Get Fooled again
2. Substitute
3. My Generation
4. Baba O’Riley
5. Behind Blue Eyes
6. I’m Free
7. The Real Me
8. The Seeker*
9. I Can See For Miles
10. Love Reign O’er Me

Na wat opzoekwerk in de Who's Who ben ik tot de volgende top 10 gekomen:

1. Won’t Get Fooled Again
2. Baba O’Riley
3. Pinball Wizard
4. Behind Blue Eyes
La-La-La-Lies
5. Quadrophenia*
6. Substitute
7. I Can See For Miles
8. My Generation
You Better You Bet
9. Love, Reign o’er Me
10. Boris The Spider*

1 Pinball Wizard
2. Relay
2 We’re Not Gonna Take It / See Me Feel Me
3 I'm Free
4 Behind Blue Eyes
5 Baba O'Riley
6 Won't Get Fooled Again
7 Love Reign O'er Me
8 Who Are You
9 I Can See For Miles
10 Overture

1. Baba O’Riley
2. My Generation
3. Won’t Get Fooled Again
4. Going Mobile
4. Bargain*
5. I Can See For Miles
6. Pinball Wizard
7. Love Reign O’er Me
8. Behind Blue Eyes
9. Quadrophenia*
10. Who Are You

You Better You Bet - had mijn nr.1 geweest

1. Won’t Get Fooled Again > het liefst de Live-Aid versie die ik ooit op cassette had.
2. Who Are You
3. Love Reign O’er Me
4. The Real Me
5. 5:15*
6. My Generation
7. Baba O’Riley
8. Behind Blue Eyes
9. Pinball Wizard
10. I Can See For Miles

11. Overture*
12. Bargain*
13. We’re Not Gonna Take It / See Me, Feel Me
14. Quadrophenia*
15. Boris The Spider*
16. I Can’t Explain
17. I’m Free
18. Magic Bus
19. Substitute
20. The Seeker*

Love Ain't for Keeping, I'm One, The Song Is Over, Happy Jack, The Punk and the Godfather, Four Faces > zouden allemaal een plekje in mijn Top 25 gekregen hebben. En net als Brunniepoo zijn er 3 -4 albums die ik vaak heb beluisterd en de rest veel minder. En is hun laatste Endless Wire (2006) best goed te pruimen.

The Who

01. Baba O’Riley
02. Won’t Get Fooled Again
03. Pinball Wizard
04. Overture
05. I Can See For Miles
06. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
07. Quadrophenia
08. Who Are You
09. My Generation
10. Boris The Spider

1. Baba O’Riley
2. Love Reign O’er Me
3. Won't Get Fooled Again
4. The Seeker
5. Bargain*
6. 5:15*
7. Quadrophenia*
8. The Real Me
9. I Can See For Miles
10. I Can’t Explain

Lastig...lastig.

1. Won't Get Fooled Again
2. Baba O'Riley
3. Were Not Gonna Take It/ See Me, Feel Me
4. I Can See For Miles
5. Bargain*
6. Love Reign O'er Me
7. Pinball Wizard
8. Behind Blue Eyes
9. My Generation
10. The Real Me

1. Baba O'Riley
2. Won't Get Fooled Again
3. 5:15
4. Substitute
5. My Generation
6. Behind Blue Eyes
7. I Can See For Miles
8. We're Not Gonna Take It / See Me, Feel Me
9. Pinball Wizard
10. Who Are You

01 Baba O’Riley
02 Won’t Get Fooled Again
03 Behind Blue Eyes
04 The Real Me
05 Pinball Wizard
06 Quadrophenia*
07 The Seeker*
08 Love Reign O’er Me
09 Boris The Spider*
10 I Can See For Miles

Moest 10 nummers (her)beluisteren, dat is toch wel de uiterste limiet om nog iets in te kunnen dienen wat een beetje op een geloofwaardige top-10 lijkt. Qua latere Who was mijn ontdekkingstocht bij het in mijn ogen niet bijzonder opwindende By Numbers eigenlijk wel gestopt, maar de les van deze Greatest Hits moet maar zijn dat er bij die eerste drie albums nog wel wat te halen lijkt en dat de beide rockopera's (vooral de laatste) zich ook nog wel in wat extra luisterbeurten zouden mogen verheugen.
ArthurDZ schreef:
Alleen Boris The Spider vind ik vrij vreselijk eigenlijk.
Toen ik dat refrein voor de eerste keer hoorde, vroeg ik me ook wat bevreemd af waarom het collectief deze bij de 10 best of the rest geplaatst had, maar... het is toch een verdomd catchy dingetje.

1. Baba O’Riley
2. Substitute
3. Pinball Wizard
4. Overture
5. Who Are You
6. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
7. Won’t Get Fooled Again
8. I Can’t Explain
9. Bargain
10. I Can See For Miles

1. Baba O’Riley
2. Won’t Get Fooled Again
3. Behind Blue Eyes
4. Pinball Wizard
5. My Generation
6. Who Are You
7. I Can See For Miles
8. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
9. I Can’t Explain
10. Overture*

1. Baba O’Riley
2. Love Reign O’er Me
3. Won’t Get Fooled Again
4. Pinball Wizard
5. Overture*
6. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
7. Substitute
8. My Generation
9. 5:15*
10. I Can See For Miles

1. Bargain*
2. Won’t Get Fooled Again
3. Pinball Wizard
4. Baba O’Riley
5. Love Reign O’er Me
6. The Real Me
7. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me
8. My Generation
9. Overture*
10. Quadrophenia*

1. Bargain*
2. Baba O’Riley
3. I Can See For Miles
4. Behind Blue Eyes
5. Pinball Wizard
6. Won’t Get Fooled Again
7. Substitute
8. The Real Me
9. My Generation
10. Love Reign O’er Me

Greatest Hits Of The Who: finaleuitslag

11. Overture* (45) (9)
12. The Real Me (44) (11)
13. 5:15 (42) (9)
14. Who Are You (38) (9)
15. The Seeker* (34) (7)
16. Quadrophenia* (32) (8)
17. I'm Free (21) (5)
18. I Can’t Explain (16) (5)
19. Boris The Spider* (10) (5)
20. Magic Bus (3) (2)

Het was geen goede editie voor nominaties: slechts vijf haalden de laatste twintig, en daarvan hebben we er nu al meteen vier gehad. Op voorhand had ik de kansen van The Real Me, 5:15, I Can't Explain en Magic Bus toch veel hoger ingeschat. Zo hebben we ondertussen ook al op één nummer na heel Quadrophenia gehad.

10. Bargain* (56) (10) en de nummer 1 van dynamo d en motel matches

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Ka_pPf7OqiE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Op gepaste afstand met de nummer 11: de eerste song die bij mensen op 1 staat, de eerste van vier Who's Next-afgevaardigden, en bovendien de hoogst genoteerde nominatie. Lang bungelde Bargain trouwens ergens onderaan, maar doordat de laatste twee stemmers Bargain beiden op 1 hadden, knalde deze nog net de top 10 in.

9. I Can See For Miles (62) (16)

https://www.youtube.com/watch?v=Q0iqg2UanEc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Werd heel vaak genoemd, maar kreeg desondanks slechts zelden echt veel punten. En zo is het maar nipt top 10 voor deze hoogste van The Who Sell Out.

Fun fact: Pete Townshend was zo trots op deze song, dat hij het als de eerste nummer 1-hit van The Who in eigen land zag. Het nummer kwam echter niet verder dan de 10de plek. En kwaad dat hij was! "Ik spuug op het Britse platenkopende publiek" waren volgens mij zijn exacte woorden. En hier dus ook maar op 9. Hij moest het eens weten!

8. Substitute (65) (11) en de nummer 1 van andré

https://www.youtube.com/watch?v=eswQl-hcvU0

Potig powerpopliedje uit de beginjaren, hun grootste hit in Nederland ook dacht ik. "Although she may be cute/She's just a substitute", deze zin uit Smokey Robinson & The Miracles The Track Of My Tears was de inspiratiebron voor deze heerlijk vlotte single. De rest is geschiedenis.

7. We’re Not Gonna Take It/See Me, Feel Me (67) (12)

https://www.youtube.com/watch?v=ZqmC1T9rukk

De derde van vier Tommy-nummers alweer. Wat albumverdeling betreft was deze editie vrij eerlijk. Albumversie We're Not Gonna Take It of single-edit See Me Feel Me, dat was aan jullie. Het werd uiteindelijk een 7de plek voor deze afsluiter van Tommy (een classic album, dat me desondanks nooit echt gegrepen heeft).

6. Love Reign O’er Me (86) (17) en de nummer 1 van mezelf

https://www.youtube.com/watch?v=gDbAtWpoA6k

En dan over naar de afsluiter van die andere rockopera van The Who. Tevens ook de hoogste van, opnieuw, vier nominaties voor die plaat. En last but not least: mijn absolute topfavoriet

5. My Generation (92) (18) en de nummer 1 van Funky Bookie

https://www.youtube.com/watch?v=F03a-EYvifU

Het protopunkliedje van The Who komt op plek 5 terecht. Ondertussen eigenlijk een stokoud nummer, maar man, wat klinkt dit nog steeds krachtig en urgent!

4. Behind Blue Eyes (100) (18)

https://www.youtube.com/watch?v=dMrImMedYRo

Ja hoor, drie keer Who's Next in de top 4 en daar is Behind Blue Eyes de eerste van. Deze zowel tedere als vurige ballade is de hoogste song die door niemand op 1 werd gezet deze editie.

3. Pinball Wizard (125) (20) en de nummer 1 van Shaky en 50tracks

https://www.youtube.com/watch?v=aOUqRZkR8dE

De vlotte leadsingle van Tommy, nog snel geschreven zodat de destijds invloedrijke criticus en flipperkastenthousiast Nik Cohn het album een goede recensie zou geven. Groeide desondanks uit tot grootste classic en bekendste nummer van de plaat. Grappig hoe de dingen kunnen lopen. In dit spelletje moest de tovenaar uiteindelijk zowel de nummer 4 als de nummers 1 en 2 ver achter zich laten...

2. Won't Get Fooled Again (177) (24) en de nummer 1 van Brunniepoo, Renoir, EttaJamesBrown, Superbitch, E-Clect-Eddy en bikkel2

https://www.youtube.com/watch?v=SHhrZgojY1Q

Als Behind Blue Eyes het eerste The Who-nummer was dat ik leerde kennen (via die achteraf gezien vrij vervelende Limp Bizkit-cover), dan was Won't Get Fooled Again het eerste The Who-nummer dat ik leerde kennen in zijn originele vorm, dankzij de soundtrack voor CSI: Miami (niet dat ik die serie ooit gevolgd heb, maar elke televisiereclame ervoor had natuurlijk Won't Get Fooled Again op de achtergrond). Heerlijk nummer dat hier de nummer 1-posities aaneenreeg. Maar dat was niet genoeg voor de eerste plek, want....

1. Baba O’Riley (205) (24) en de nummer 1 van teus, wendyvortex, aERodynamIC, Arno, vigil, Johnny Marr, Kees-Jan, Casartelli, Marty McFly, laxus11 en Simon77

https://www.youtube.com/watch?v=6ZBhgZBjiLE

... alles wat Won't Get Fooled Again presteerde deze editie, deed albumgenoot Baba O'Riley meer en beter. 11 keer op een gezet (op 24 deelnemers, zowel onze nummer 1 als 2 kwam bij iedereen aan bod) en 6 keer op 2 (meestal dan na Won't Get Fooled Again en omgekeerd).

Voor de leesbeesten hier: een tijdje terug las ik een leuke theorie over de tekst van Baba O'Riley. In het geniale Catcher In The Ryhe van J.D. Salinger zit namelijk een passage waarin de hoofdfiguur, de verwarde tiener Holden, afspreekt met een meisje Sally, eigenlijk alleen maar om de tijd te doden, maar midden in de vrij stroeve date probeert hij haar plots toch te overhalen om samen met hem weg te lopen van huis, wat ze niet wil en waar Holden later vooral opgelucht om is. Sally take my hand... De woorden 'teenage wasteland' vallen niet, maar hadden dat net zo goed kunnen doen. Liet Pete zich inspireren door deze prachtige passage? Zou wel mooi zijn!

Anyway, dank aan alle 24 deelnemers voor dit Who-weekje, wat een fantastische band blijft het toch. Zoals Eddie Vedder het ooit zei: "Het enige ding dat ik niet kan uitstaan van The Who is de manier waarop zij simpelweg door elke ongeopende en onverkende deur van de rock-'n-roll beukten, om vervolgens slechts wat rotzooi over te laten, die de rest van ons kan opeisen."

The Who pionierde het gebruik van synthesizers in rock, grotere geluidsinstallaties tijdens concerten en rockopera's, en hadden misschien wel de krachtigste ritmesectie van hun generatie. Hoedje af en een diepe buiging voor deze topband!

Dan is het nu aan Edgar18 en Stax Records!

Oh ja, omdat ik ben voorgekropen met The Who, is de week van 31 augustus vrij. Eenmaal andermaal...

17 augustus - Edgar18 (Stax Records)
24 augustus - El Ninjo (New Wave Club Class-X)
31 augustus - ?
7 september - Motel Matches (Het Goede Doel)
14 september - Bonk (Peter Gabriel)
21 september - catdog (Maroon 5)
28 september - jordidj1 (Slayer)
5 oktober - Gretz (First Aid Kit)
12 oktober - dynamo d (Herman van Veen)
19 oktober - Casartelli (Kansas)
26 oktober - Superbitch (Suzanne Vega)
2 november - Poek ("Weird Al" Yankovic)
9 november - Teunnis (Remix)
16 november - herman (One Hit Wonders of the 90s)
23 november -motel matches (Vlaamstalig)
30 november - zaaf (Kool Keith)
7 december - EttaJamesBrown (ratatouille van Mano Negra en Les Negresses Vertes)
14 december - wendyvortex (Einstürzende Neubauten)
21 december - e-clect-eddy (Christmas Classics of Thank God It's Not Christmas of Alice Cooper)
28 december - wendyvortex (Greatest Hits of Greatest Hits 2018)
4 januari - Dungeon (Organized Noize Productions)
11 januari - Gretz (CHVRCHES)
18 januari - jordidj1 (Daft Punk)
25 januari - Superbitch (Blondie)
1 februari - Shaky (Roy Orbison)
8 februari - ArthurDZ (George Harrison)
15 februari - dynamo d (16 Horsepower + Wovenhand)
22 februari - Gretz (The National)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:30 uur

geplaatst: vandaag om 10:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.