menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
avatar van Superbitch
17. RIP HER TO SHREDS (1976)

Punten: 23
Aantal Stemmen: 6
Songwriters: Chris Stein, Debbie Harry
Producer: Richard Gottehrer

She looks like the Sunday comics,
She thinks she's Brenda Starr.

Brenda Starr is een stripreeks over een glamoureuze reporter. Dit gaat over een modieuze, succesvolle vrouw die jaloezie en giftige reacties opwekt. Het zou deels geïnspireerd zijn door Sid Vicious’ partner Nancy Spungen, die twee jaar later zou sterven na een messteek in de buik. Debbie Harry zelf had ook ervaring met roddelpers en kwatongen. In New Yorkse clubs droeg ze soms een bruidsjurk, die ze tijdens het zingen verscheurde.

avatar van ranja
Superbitch schreef:
18. I DIDN’T HAVE THE NERVE TO SAY NO (1977)

Dit is een van die albumtracks die meer steun kregen dan sommige bekende singles. In de vroege nummers van Blondie hoor je nog dat ze begonnen zijn in de New Yorkse punkrockscene.

Ja dit is wel 1 van de redenen dat Plastic Letters bij mij in m'n album top 10 allertijden staat (samen met een aantal die ik al eerder genoemd heb die het niet haalden en natuurlijk de singles die nog moeten komen)

avatar van Superbitch
16. FADE AWAY AND RADIATE (1978)

Punten: 34
Aantal Stemmen: 7
Songwriter: Chris Stein
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: shinybeast

Dusty frames that still arrive,
Die in nineteen fifty-five.

1955 is het jaar waarin James Dean verongelukte. Dit sombere, atmosferische liedje gaat over het gevoel verliefd te worden op een filmster, ook al weet je dat je slechts naar licht op een doek zit te kijken.

avatar van Superbitch
15. X OFFENDER (1976)

Punten: 32
Aantal Stemmen: 10
Songwriters: Gary Valentine, Debbie Harry
Producers: Richard Gottehrer, Craig Leon

You read me my rights and then you said "Let's go" and nothing more,
I thought of my nights, and how they were.

Dit is de hoogste notering uit hun debuutalbum. De oorspronkelijke versie werd geschreven door bassist Gary Valentine. Hij had een zeventienjarig meisje zwanger gemaakt had en werd gearresteerd als “sex offender”. Debbie Harry veranderde de tekst. Nu gaat het over een illegale prostituee die gearresteerd wordt door een politieagent, die haar zelf aantrekkelijk vindt.

avatar van Superbitch
14. 11:59 (1978)

Punten: 53
Aantal Stemmen: 10
Songwriters: Jimmy Destri
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: jordidj1

Don't leave me here, time is running out,
Take me down the highway like a rocket to the ocean, we can run.

Het is vijf voor twaalf, sterker nog, het is één voor twaalf. De bom kan vallen, de wereld kan vergaan. In plaats van daaraan te denken, kun je beter in het moment te leven. Het is de hoogste nominatie die niet in de startlijst stond.

avatar van Superbitch
13. PICTURE THIS (1978)

Punten: 54
Aantal Stemmen: 9
Songwriters: Chris Stein, Jimmy Destri, Debbie Harry
Producer: Mike Chapman



All I want is 20-20 vision,
A total portrait with no omissions.

20-20 vision heeft iemand die een perfecte oogtest aflegt van op 20 voet (6 meter) afstand. Dit ogenschijnlijk onschuldige deuntje wordt gezongen door een voyeur die z’n begeerde voortdurend in de gaten houdt, zelfs wanneer die onder de douche staat.

avatar van Superbitch
12. MARIA (1999)

Punten: 61
Aantal Stemmen: 15
Songwriter: Jimmy Destri
Producer: Craig Leon



She doesn't know your name,
And your heart beats like a subway train.

Het was nipt, maar één liedje van na 1980 heeft dan toch de finale gehaald. Een aanstekelijk rocknummer opnemen konden ze nog steeds. De 53-jarige zangeres pakte uit met vocale acrobatiek. Het gaat over een jongen die een meisje bewondert, maar te schuchter is om haar te benaderen. Zes deelnemers hebben dit op de tiende plaats gezet.

avatar van Superbitch
11. (I’M ALWAYS TOUCHED BY YOUR) PRESENCE, DEAR (1977)

Punten: 69
Aantal Stemmen: 15
Songwriter: Gary Valentine
Producer: Richard Gottehrer



Coming into contact with outer entities,
We could entertain each one with our theosophies.

Bassist Gary Valentine geloofde dat hij telepathisch contact had met z'n partner, actrice Lisa Jane Persky. Ze waren voor elkaar voorbestemd, hadden gemeenschappelijke dromen, ze hadden kismet. Ruwe gitaren worden gecombineerd met spacy synthesizers en hevige drums.

avatar van Superbitch
10. SUNDAY GIRL (1978)

Punten: 71
Aantal Stemmen: 14
Songwriter: Chris Stein
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: Marco dB



Hey, I saw your guy with a different girl,
Looks like he's in another world.


Chris Stein schreef dit om Debbie op te beuren toen haar grijze kater Sunday Man weggelopen was. Het is een luchtig liedje met een speelse poging tot romantische toenadering. Het heeft iets van bubblegumpop uit de vroege jaren ‘60, maar met een dubbelzinnige ondertoon. De video is van het Nederlandse Toppop.

avatar van Superbitch
9. UNION CITY BLUE (1979)

Punten: 78
Aantal Stemmen: 16
Songwriters: Debbie Harry, Nigel Harrison
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: johan de witt, Salvadore



Tunnel to the other side,
It becomes daylight.

Debbie Harry schreef dit liedje op de set van Union City, een thriller waarin ze meespeelde en waarvoor Chris Stein de soundtrack schreef. In 1995 werd het gecoverd door Radiohead tijdens een sessie voor een Franse radiozender.

avatar van Superbitch
8. DENIS (1977)

Punten: 94
Aantal Stemmen: 20
Songwriter: Neil Levenson
Producer: Richard Gottehrer
Nummer 1 van: laxus11



Denis, Denis, je suis si folle de toi,
Denis, Denis, oh, embrasse-moi ce soir.

Dit guitige deuntje begon z'n leven als Denise van de doo-wopgroep Randy & The Rainbows in 1963. Het werd geschreven voor een zekere Denise Lefrak. In de versie van Blondie werd het geslacht veranderd. Om de naam te verantwoorden zingt ze één strofe in het Frans. Het tempo werd opgedreven voor een newwaveversie met gitaren en synthesizers.

avatar van ranja
Superbitch schreef:
11. (I’M ALWAYS TOUCHED BY YOUR) PRESENCE, DEAR (1977)


Ik weet niet zeker welke ik eerder kende, die van Blondie of van Tracey Sowieso beide erg fijn.
Bij Blondie natuurlijk de erg herkenbare tussendoor drumroffeltjes van Clem Burke.



avatar van Superbitch
7. DREAMING (1979)

Punten: 100
Aantal Stemmen: 17
Songwriters: Chris Stein, Debbie Harry
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: Mjuman



When I met you in the restaurant you could tell I was no debutante,
You asked me what's my pleasure, "A movie or a measure?"

Een “measure” zou een drankje met een bepaalde inhoudsmaat kunnen zijn, maar rijmt vooral op “pleasure”. Dit werd in één keer opgenomen in de studio, met een hoofdrol voor de synthesizer en nadrukkelijke drums. Ze citeren hun eigen Fade Away and Radiate.

avatar van jordidj1
11:59

Op een andere dag was het Atomic geweest waarschijnlijk, maar goed. Leuke ontdekking in ieder geval.

avatar van Superbitch
6. RAPTURE (1980)

Punten: 110
Aantal Stemmen: 20
Songwriters: Chris Stein, Debbie Harry
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: andré, dynamo d, Johnny Marr



And then you're in the man from Mars,
You go out at night, eating cars.

De titel betekent “vervoering”, maar de eerste lettergreep is niet toevallig. Na het succes van Sugarhill Gang besloot de groep ook zoiets te doen. Het rapgedeelte is onzinnige rijmelarij over een man van Mars die mensen, auto’s en gitaren eet. De basriff en het handgeklap lokten mensen naar de dansvloer. De klank van buisklokken en saxofoons bracht hen in vervoering.

avatar van Superbitch
5. ONE WAY OR ANOTHER (1978)

Punten: 120
Aantal Stemmen: 21
Songwriters: Debbie Harry, Nigel Harrison
Producer: Mike Chapman



I will drive past your house,
And if the lights are all down I'll see who's around.

Een kandidaat voor de titel “slechtste cover aller tijden” is de versie van One Direction, die een veel grotere hit werd. De liefde ging ook in één richting, want het wordt gezongen door een stalker. Debbie Harry, die zelf last had van een stalker, geeft er een obsessief karakter aan met een krakend stemgeluid. Het balanceert tussen komisch en dreigend.

avatar van Superbitch
4. HANGING ON THE TELEPHONE (1978)

Punten: 141
Aantal Stemmen: 24
Songwriter: Jack Lee
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: Choconas, motel matches, nelis, ranja, vigil



I had to interrupt and stop this conversation,
Your voice across the line gives me a strange sensation.

Twee jaar eerder werd de oorspronkelijke versie van The Nerves geen hit. De hippe productie van Mike Chapman met rockgitaren en in stereo bewegende synthesizerklanken werd dit wel. Het begint met de wachttoon van een telefoon, waarna een wanhopige zangeres uiting geeft aan haar blijkbaar onbeantwoorde gevoelens.

avatar van ranja
Jaaaaaaa Hanging on the Telephone staat ook al jaren in mijn song top 10 allertijden

avatar van Superbitch
3. CALL ME (1980)

Punten: 165
Aantal Stemmen: 25
Songwriters: Giorgio Moroder, Debbie Harry
Producer: Giorgio Moroder
Nummer 1 van: Shaky, Simon77



Roll me in designer sheets,
I'll never get enough.

Giorgio Moroder, o.a. bekend als producer van Donna Summer, werkte aan een instrumentale soundtrack voor de film American Gigolo. Debbie Harry schreef er een tekst bij uit het standpunt van een gigolo of een callgirl, die klanten lokt in verschillende talen: “Appelle-moi, chiamami…” Het tempo werd opgedreven voor de vocale versie. De combinatie van discobeats en rockgitaren werkt verrassend goed.

avatar van Superbitch
2. HEART OF GLASS (1978)

Punten: 173
Aantal Stemmen: 24
Songwriters: Chris Stein, Debbie Harry
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: dazzler, EttaJamesBrown, Kees-Jan, Superbitch



In between "what I find is pleasing" and "I'm feeling fine"
Love is so confusing, there's no peace of mind.

In 1975 namen ze een demo op met als titel Once I Had a Love. Drie jaar later namen ze deze discoversie op met een hoger tempo. Echte drums en elektrische gitaar werden gecombineerd met een drumcomputer en modieuze synthesizerklanken. Hiermee brak Blondie alsnog door in eigen land.

avatar van Superbitch
1. ATOMIC (1979)

Punten: 180
Aantal Stemmen: 27
Songwriters: Jimmy Destri, Debbie Harry
Producer: Mike Chapman
Nummer 1 van: 50tracks, aERodynamIC, ArthurDZ, DjFrankie, E-Clect-Eddy, herman, sheep67, wendyvortex



Oh your hair is beautiful,
Oh, tonight, atomic.

One hundred and eighty!! Acht eerste plaatsen en de perfecte score in darts. De tekst is banaal, maar de groove heeft evenveel energie als de nucleaire reactor van Doel 2. De futuristische elektronische klanken en het robotachtige ritme waren trendsettend voor de opkomende new wave. De albumversie werd licht ingekort voor de single. In de videoclip kun je het topmodel Gia en een atoomontploffing zien.

avatar van Superbitch
Zo, dat zit erop. Een hartelijk dankjewel aan alle deelnemers. Het was erg de moeite om een tijdje met deze geweldige band bezig te zijn en om alle reacties te lezen. Ik geef het stokje door aan Shaky en Roy Orbison.

avatar van laxus11
Bedankt voor deze editie

Met Roy doe ik zeker mee

avatar van Shaky
Het was lang geleden dat ik Blondie gehoord heb, dus dit was een bijzonder prettige week. Dank Superbitch. Ik start Roy zo dadelijk op, zal eerst iedereen nog wat kans gunnen om na te genieten van Blondie.

avatar van ranja
Erg leuk gedaan Superbitch

avatar van vigil
Leuk dat Blondie weer eens wat aandacht kreeg, Superbitch bedankt voor de fraaie presentatie

avatar van Shaky
GREATEST HITS OF... ROY ORBISON

Na een week te hebben kunnen genieten van de muziek van Blondie gaat het feestje gewoon door met niemand minder dan Roy Orbison.

Roy Kelton Orbison a.k.a "The Big O" (1936 - 1988), de man met zijn herkenbare falsetto, zwarte zonnebril en zwarte kleding. Begonnen als rockabilly zanger om daarna via country en rock'n'roll zijn grootste successen in de popmuziek te behalen.

http://www.rockfm.fm/archivos/imagenes/fotos/General/ROYbiopic.jpg

Paar feitjes:
-Acht top 20 albums in de UK (compilaties niet meegerekend);
-3 nummer één hitsingles in de UK en 2 in de USA;
-13e op de Rolling Stone-lijst '100 Greatest Singers of All Time';
-5x winnaar van een reguliere Grammy;
-Ontvanger van de Lifetime Achievement Award Grammy;
-Inspirator voor vele artiesten die na hem kwamen waaronder Bruce Springsteen die Orbison altijd als idool gezien heeft en Elvis Costello die Orbison 'the greatest' noemt.

Tijd om ons weer eens lekker onder te dompelen in zijn repertoire. Noem minstens vijf, maximaal tien nummers die je nog mist in de startlijst en geef deze door vóór de deadline van maandag 4 februari, 20.00. Omdat de man solo meer dan genoeg moois heeft gemaakt worden zijn uitstapjes naar gelegenheidsbands als The Traveling Wilburys en The Class of '55 niet meegenomen in deze Greatest Hits.

Deze startlijst is gebaseerd op noteringen in de hitlijsten en voorkeursstemmen bij zijn albums. Het genoemde jaartal is wanneer de betreffende plaat is uitgebracht.

Enjoy!


A Love So Beautiful (1989)
Blue Bayou (1963)
California Blue (1989)
Claudette (1965)
Crying (1961)
Dream Baby (How Long Must I Dream) (1962)
Goodnight (1965)
I Drove All Night (1992)
In Dreams (1963)
It's Over (1964)
Lana (1961)
Leah (1962)
Love Hurts (1961)
Oh, Pretty Woman (1964)
Only the Lonely (1960)
Ooby Dooby (1956)
Running Scared (1961)
She's a Mystery to Me (1989)
Too Soon to Know (1966)
You Got It (1989)


Bij dezen meteen een tag voor mogelijk geïnteresseerden voor deze specifieke Greatest Hits variant:
ZumsteelPEN15papsieMr. CrowleyMisterKmarkymark1967Draakje1968BanjoLes de GrootMarzipaintreebrajoapauwibroLucMCervantesPoehaheartofsoulteusJustus18

Zou een moderator, bv ArthurDZ, de titel willen aanpassen?

avatar van Shaky
En ook maar meteen mijn eigen tien toevoegingen:

Breaking Up Is Breaking My Heart (1965)
Candy Man (1961)
Go!Go!Go! (1956)
I'm Hurtin' (1960)
Mean Woman Blues (1963)
Pretty Paper (1963)
The Comedians (1989)
Uptown (1959)
You're My Baby (1956)
Working for the Man (1962)

avatar van wendyvortex
Blue Angel
Candy Man
Communication Breakdown
Dance
Here Comes That Song Again
I'll Say It's My Fault
Indian Wedding
Let's Make a Memory
Memphis, Tennessee
Working for the Man

avatar van E-Clect-Eddy
Chronologische startlijst ...en slechts een klein uurtje voor een hele trits aan klassiekers.

Ik haak in elk geval bij de finale aan misschien al eerder.



Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:44 uur

geplaatst: vandaag om 14:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.