MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Rudi S schreef:
(quote)

Is dat zo?

Haha scherp. Feitelijk inderdaad enkele het major label 'debuut', gerekend dus vanaf het moment Lizzy haar huidige artiestennaam gebruikt.

3. Mariners Apartment Complex [192 punten, 29x genoemd] (GP: 4,4)

Meeste punten van: NewYorkCityLight, aERodynamIC, ArthurDZ, Hedser, Simon77, shariramaut (10)

Net als Born to Die het favoriete nummer van 6 users. Maar Mariners Apartment Complex werd net iets vaker genoemd en is zo terug te vinden op een knappe 3e plaats, op slechts 1 punt van de nummer 2. Vaker genoemd dan #2, maar minder hoge scores. De nu al memorabele song was het allereerste voorproefje van het album van het jaar en kwam al in september 2018 uit. We kunnen het nummer scharen onder de Lana-traditionals; de somber klinkende pianoballades met nostalgische ondertoon. Het is het eerste nummer waarop Del Rey samenwerkt met Jack Antonoff, die hier de productie doet en deel van de tekst meeschreef. Een samenwerking die hopelijk voor beiden naar meer smaakt, want alles wat Antonoff de laatste jaren aanraakt verandert in goud.
Lana Del Rey schreef:
The song is about this time I took a walk late at night with a guy I was seeing, and we stopped in front his friend’s apartment complex, and he put his hand around my shoulder, and he said, “I think we are together because we’re both similar, like we’re both really messed up,” and I thought it was the saddest thing I’d ever heard. And I said, “I’m not sad, I didn’t know that’s why you thought you were relating to me on that level, I’m actually doing pretty good.” And he was upset, and that’s when I wrote the song. I thought, I had to do [that] so many times, where I had to sort of step on that role where I was showing the way and I was sort of being the brighter light. But that’s why it’s so cool that you’re playing it. ‘Cause I thought that I’d just put it out and it would be one of those things that I’d put out just to have there for myself, but it’s cool being able to share it with people too.

Pinguin Radio schreef:
Mariners Apartment Complex heeft een troostende toon. Lana, die recentelijk uit een dal is gekropen biedt zich aan als steunpilaar, you lose your way, just take my hand zingt ze, I’m your man. Daarmee verwijst ze naar een song van Leonard Cohen, elders in het nummer citeert ze Elton John. I Ain’t No Candle In The Wind.

Genius schreef:
Lana has spoken about a change incoming in her life, and decisions she took in order to achieve happiness and grow stronger. In the song, she speaks about being the guide for another person struggling with something she dealt in the past, as well as “getting lost” at sea, what she has previously referred to as her “escaping place”, and the way she closed her last record.

Fun fact
The video was filmed by Del Rey's photographer sister Chuck Grant.

Het verschil tussen de #1 en #2 is 32 punten (dus meer dan 3 lijstjes). Wie zou er aan het langste eind hebben getrokken, de classic of de outsider?
(We hangen nog even aan Lana's lippen )

Poeh, spannend.

De nu al classic outsider bitch!

2. Video Games [193 punten, 27x genoemd] (GP: 3,9)

Meeste punten van: EttaJamesBrown, Superbitch, Choconas (10)

Hét doorbraaknummer en dé klassieker voor het grote publiek. Met de iconische videoclip. Lana Del Rey was voor de herfst van 2011 al jaren bezig met de opbouw van haar carrière, maar pas bij Video Games ging ze viral. En HOE. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ene Matthijs van Nieuwkerk en de dj-die-niet-genoemd-mag-worden ('G. eerlijk is eerlijk, volgens mij was je de eerste in Nederland die haar in de smiezen had' ? – wel heeeel vroeg inderdaad ) bij DWDD de loftrompet staken over de trademark song en haar een grote toekomst voorspelden. Wij muziekconnaisseurs hadden onze Lana natuurlijk toen al en breed lang opgepikt, gezien alle berichten op de albumpagina van de Lizzy Grant-plaat. aERodynamIC was er uiteraard als de kippen bij

Hilarisch genoeg bleek Lana's alternatieve sadcore sound in de loop der jaren toch gewoon een brug te ver voor de meeste mainstream media en kregen al haar vervolgsingles slechts beperkte airplay (althans hier in Nederland). Video Games bleef immers haar enige solohit, onvoorstelbaar eigenlijk. Best wel eigenaardig als je bedenkt dat een Britse generatiegenote zo'n beetje de meest succesvolle radio-artiest is geworden van de laatste 10 jaar.

Lana Del Rey is bij ons nu groter dan ooit (dat bewijst de uitverkochte Ziggo Dome wel), maar dat heeft ze allerminst te danken aan de radio. Gelukkig heeft ze haar eerdere twijfels over het muzikantenbestaan ook niet opgevolgd.
aERodynamIC schreef:
Engelse kranten beschouwden haar nummer als een eerbetoon aan de illusie van liefde. Wij moeten dit maar als waarheid aannemen. Wat wel waar is, is dat dit nummer ondanks haar prille aanwezigheid al flink wat ruimte heeft gemaakt voor een plaatsje in ons hart. Lana Del Rey weet met haar zwoele stem en verlegen uiterlijk dit liefdesliedje een nieuw dimensie te geven en dat doet zij goed.
De druk was hoog, heel hoog en toen moest er nog een debuut album verschijnen. En zoals dat vaker gaat met hoogvliegers kreeg Lana Del Rey bakken met stront over zich heen: ze kon niet zingen, was een rijkeluiskindje die haar succes kocht en dat album viel maar bitter tegen.
Hoe dan ook, of ze nu gaat stoppen zoals aangekondigd of niet, Video Games mag best een klassiekertje genoemd worden.

Arrie schreef:
Video Games was uiteraard de kennismaking en is zo'n zeldzaam nummer waarvan ik me nog steeds de eerste keer herinner dat ik het nummer hoorde. In de auto was dat. Ik had meteen zo'n wow-gevoel. Nog altijd prachtig.

Lana Del Rey schreef:
So I posted home-made videos online, and um, and then I had been writing some faster songs, and I just thought, ‘You know what, I’m going to write a ballad that’s a little more true to myself’ and that was video games, and me and my sister made a video for it at home, and then The Weeknd actually, Abel, posted it on his Tumblr for 11 days in a row, and I was like Oh My…. And then Fern Cotten from Radio One in London saw it on his Tumblr and she gave me one play everyday for a week.

Fun fact
The actual video game Del Rey is singing about is World of Warcraft, inspired by a boyfriend who used to play it a lot. By keeping the title generic, Del Rey kept the song open for interpretation.

Fun fact 2
According to Del Rey, she made the video herself using iMovie. For footage, she used video she shot of herself with a webcam, and various clips she found on YouTube. The video quickly got millions of hits on YouTube and helped launch her career.

Fun fact 3
Video Games was named Song of the Decade at the 2019 Q Awards in London. "I just can't tell you how much this means," Del Ray said while accepting the prize via video link. "I got my start in London so I wish I could be there, but I'm there in spirit."

Fun fact 4
Moving to New York City from her hometown of Lake Placid, she recorded an album under the name Lizzy Grant that never got released. Tied to her contract, Grant was unable to sign another deal for three years. After this initial disappointment, she adopted her stage name of Lana Del Rey after management advised her that a name reminiscent of Hollywood glamour would better suit the kind of music that she was making. Though a number of sources claim name references the Hollywood actress Lana Turner and the Del Rey motor car, the singer told Q this is not the case. She said: "I don't even know what movies Lana Turner has been in. 'Lana' was just because its beautiful, 'Del Rey' the same thing."

1. Venice Bitch [225 punten, 29x genoemd] (GP: 3,2)

Meeste punten van: west, catdog, Gyzzz, Johnny Marr, johan de witt, Mastroianni, Snoeperd, laxus11, Edgar18, SanderT, Arrie (10)

Touch me with your fingertips
It's me, your little Venice bitch

De 'outsider' wint gewoon afgetekend! De kloof is 32 punten. In alle opzichten ook de terechte winnaar. Geen enkel nummer stond in een groter aantal lijstjes, scoorde meer #1-noteringen of had een hoger gemiddelde dan dit fenomenale meesterwerk, dat maar liefst 9:36 duurt. Het is met afstand het langste nummer van de volledige discografie. De voortekenen waren er natuurlijk al wel dat Venice Bitch nu al populairder zou zijn dan Video Games. VB is namelijk de komeet die in jaar 1 van Ladderdeelname al bij de 80 beste nummers ooit te vinden. Vorig jaar reikte het nummer tot #3 in de MuMe-EindAfrekening van 2018 (+ 7 weken bovenaan). Bijzonder weinig nummers krijgen het voor elkaar om in zo'n korte tijd een dusdanig onuitwisbare indruk te maken bij een groot publiek. Venice Bitch wordt allicht de evergreen die we over 30 jaar nog in de Top 2000 en aanverwanten zullen terugvinden.
thunder1 schreef:
Bij nummer drie, Venice Bitch, gebeurde er echter iets bijzonders, iets wat ik in geen jaren meer heb ervaren bij ‘nieuw’ uitgebrachte muziek. Ik werd meegezogen in een nummer van 9:37 en ik raakte verslaafd. Alles, maar dan ook echt alles klopt in dit nummer. Het lieflijke begin, de tekst, de subtiele melodielijnen tussen de melodielijnen door, de gitaren die steeds grootser aanzetten en dan weer afnemen, het golvende, het kabbelende, de verschillende instrumentatie die met je speelt als luisteraar: plagend, verontrustend en dan weer troostend. Alsof je door een vergeeld fotoalbum bladert en denkt: ‘Wat is er gebeurd? Hoe kan ik zomaar ineens zoveel ouder zijn geworden en waar zijn al die mensen op die foto’s nu? Sommigen zijn overleden, anderen heb ik nooit meer teruggezien...’.
Dit is een nummer dat gekoesterd moet worden, hier is een artiest opgestaan, dit is kunst.
En dan zijn er nota bene nog 11 nummers te gaan.

west schreef:
Kant A van de LP is briljant met Norman Fucking Rockwell, Mariners Apartment Complex & Venice Bitch. Wat een waanzinnig gaaf nummer is die laatste toch die maar door en door gaat.

Genius schreef:
In the track, Lana gives an overview of herself and her man living at their best with snapshots of happy moments as time fades away, the plot is an extension of the album’s title track. “Venice Bitch” flows with a nostalgic feel turning into a psychedelic trip with soft-rock elements like electric guitars, synths, and drums.
In the lyrics, Lana refers to the psychedelic rock classic “Crimson and Clover” by Tommy James and the Shondells, a poem by Robert Frost, an album by Father John Misty, and of course, Norman Rockwell.

Het Parool schreef:
Del Rey klinkt bevrijd als de duistere versie van Nancy Sinatra en laat zich door geen enkele commerciële popwet meer tegenhouden. Een lied van 10 minuten als derde albumtrack? Het kan als het van het delicate prachtniveau is van haar zwarte liefdessprookje Venice Bitch.

Dansende Beren schreef:
In tegenstelling tot het drukke leven van Lana Del Rey, is “Venice Bitch” weer een redelijk rustig nummer. Met een zachte elektrische gitaar worden de eerste twee minuten gevuld, waarna er toch een korte chaos van elektronische geluiden komt. Op tekstueel vlak is het een liefdesnummer dat over het einde van de zomer gaat. Volgens Del Rey is het het perfecte nummer om in deze periode van het jaar ’s avonds rond te cruisen met de wagen. Tien minuten lang gewoon rijden en luisteren naar Lana Del Rey, maar het voelt niet aan als tien minuten. Net zoals de zomer, is ook dit nummer snel gepasseerd en kijken we al uit naar de volgende.

De Volkskrant schreef:
Bijna tien minuten duurt dit epische nieuwe nummer van ijskoningin Lana Del Rey. Het begint als een pastoraal folkliedje, maar langzaam transformeert het tot een meerkoppig psychedelisch monster. Een voorlopig hoogtepunt in haar oeuvre.

Enola.be schreef:
Drie nummers diep in de nieuwe van Lana Del Rey, de ex-biker chick die nu al zes platen lang de Amerikaanse nostalgie in pacht heeft, zit een song die bijna tien minuten lang uitwaaiert. Er is een elektrische gitaar die gedempt droedelt, hier en daar stippen toetsen en achtergrondstemmen iets aan. Centraal staat een gitaarlijntje dat het hele nummer lang nauwelijks uitzwenkt. Het is een traag, sober Americana-gevalletje, eigenlijk helemaal niet zo speciaal. Het risico op verveling is net geen 100 procent. Toch heeft deze song iets onweerstaanbaars, precies door die voortdurend herhalende melodie. Ze doet voor het nummer wat tienduizenden handen jaarlijks doen voor de bronzen borst van het Juliabeeld in Verona. De doffe glamour van Lana Del Rey vindt hier een zeldzame glans

Lana Del Rey schreef:
It was funny when I played for my managers. I was like ‘yeah, I think this is the single I wanna put out,’ and they were like ‘it’s 10 minutes long, are you kidding me. It’s called Venice Bitch, like why you do this to us? Can you make like 3-minute normal pop song’ and I was like ‘no, end of summer some people just wanna drive around for 10 minutes and get lost in electric guitar.

Fun factDel Rey has previously referenced her love affair with America in songs like "National Anthem," "American", "California" and "God Bless America – and All the Beautiful Women in It."

Fun fact 2
In retrospectief wel bizar dat Venice Bitch in Song van het Jaar 2018 niet verder kwam dan positie 26.

Fun fact 3
Longread van Focus (Knack.be): 'Venice Bitch' van Lana Del Rey: alle verwijzingen voor u uitgelegd

http://giphygifs.s3.amazonaws.com/media/58FMkTu9Qh6SY/giphy.gif

En hier nog even het overzicht van de gehele Top 20. Mede names mijn kompaan jordidj1 wil ik iedereen nogmaals bedanken voor het fanatieke meespelen

Lana Del Rey GH on Spotify - open.spotify.com
spotify:playlist:5PoTB8L4fq4sqd0ubVz7SB

20. Love [30 punten, 9x genoemd]
19. Music to Watch Boys To [34 punten, 8x genoemd]
18. High by the Beach [38 punten, 9x genoemd]
17. Dark Paradise [39 punten, 9x genoemd]
16. Ride [45 punten, 12x genoemd]
15. Lust for Life [46 punten, 11x genoemd]
14. Ultraviolence [47 punten, 13x genoemd]
13. Young and Beautiful [48 punten, 11x genoemd]
12. Norman fucking Rockwell [67 punten, 15x genoemd]
11. National Anthem [72 punten, 14x genoemd]
10. West Coast [78 punten, 15x genoemd]
9. The greatest [99 punten, 18x genoemd]
8. Summertime Sadness [101 punten, 22x genoemd]
7. Blue Jeans [105 punten, 24x genoemd]
6. hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it [112 punten, 18x genoemd]
5. California [113 punten, 21x genoemd]
4. Born to Die [186 punten, 26x genoemd]
3. Mariners Apartment Complex [192 punten, 29x genoemd]
2. Video Games [193 punten, 27x genoemd]
1. Venice Bitch [225 punten, 29x genoemd]

Het woord is nu aan 'Venice' Superbitch voor haar Greatest Hits-editie, die in het teken zal staan van een andere iconische zangeres

Bedankt voor de presentatie, Gretz en jordidj1. Top gedaan

GREATEST HITS OF…. BILLIE HOLIDAY
https://eportfolios.macaulay.cuny.edu/nycarts2017/files/2017/11/Billie_Holiday_Billboard-e1510040003560.jpg
Op 7 april 1915 werd Eleanora Fagan geboren als dochter van de ongehuwde Sadie Fagan in Philadelphia. Ze groeide op bij familieleden in Baltimore. Op haar negende werd ze naar een katholiek verbeteringsgesticht gestuurd wegens spijbelen. In bordelen leerde ze de muziek van Louis Armstrong en Bessie Smith kennen. Op haar elfde probeerde een buurman haar aan te randen. In 1929 reisde ze haar moeder achterna naar Harlem. Daar begon ze te zingen in nachtclubs onder de naam Billie Holiday. De voornaam kwam van de actrice Billie Dove. De familienaam was die van haar biologische vader Clarence Holiday, die ze op zag treden als gitarist bij Fletcher Henderson.

Haar eerste platen maakte ze als vocaliste bij het swingorkest van Teddy Wilson. Algauw ging ze ook platen uitbrengen onder haar eigen naam. Ze werkte met muzikanten als Lester Young, Artie Shaw, Count Basie en Benny Goodman. Veel van haar liedjes waren standards, of zouden het mede dankzij haar worden. Wanneer ze Strange Fruit zong, een protest tegen lynchpartijen in het Zuiden, werd het muisstil in de nachtclub. Zelf kreeg ze vaak met racisme te maken, wanneer ze bijvoorbeeld de dienstingang moest gebruiken of wanneer ze donkere schmink moest gebruiken omdat ze “niet zwart genoeg” was.

Tussen 1936 en 1947 groeide haar succes stelselmatig, maar privé kreeg ze problemen met drank en drugs. In 1947 werd ze veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf wegens het bezit van heroïne. Daarna maakte ze een succesvolle comeback met een concert in Carnegie Hall. In New York mocht ze echter niet meer optreden in gelegenheden waar drank geschonken werd. In haar latere jaren bleef haar privéleven turbulent, maar ze toerde ook door Europa en nam enkele LP’s op. In deze periode klonk haar stem een stuk rauwer dan in haar vroege jaren. Op 17 juli 1959 stierf ze in een ziekenhuis in New York als gevolg van lever- en hartproblemen. Ze zou de geschiedenis ingaan als een legendarische jazzzangeres die haar levensverdriet in haar melodieën wist te leggen.

Deze week zal blijken wat haar beste liedjes zijn volgens dit forum. Aangezien ze nog grotendeels uit het pre-albumtijdperk stamt, was het extra lastig om de STARTLIJST samen te stellen, maar deze twintig lijken me wel representatief:

What a Little Moonlight Can Do (1935)
Summertime (1936)
Billie’s Blues (1936)
They Can’t Take That Away from Me (1937)
Let’s Call the Whole Thing Off (1937)
Strange Fruit (1939)
The Man I Love (1940)
Body and Soul (1940)
God Bless the Child (1941)
I Cover the Waterfront (1941)
Gloomy Sunday (1941)
I’ll Be Seeing You (1944)
Lover Man (Oh, Where Can You Be?) (1945)
That Ole Devil Called Love (1945)
Good Morning Heartache (1946)
Don’t Explain (1946)
Love for Sale (1954)
Say It Isn’t So (1955)
Lady Sings the Blues (1956)
I’m a Fool to Want You (1958)

Aan jullie is het nu om hier (maximaal) tien titels aan toevoegen. Sommige liedjes heeft ze meer dan eens opgenomen, maar het is niet de bedoeling om verschillende versies met elkaar te vergelijken. Hier zijn enkele nuttige links:

Gedetailleerde discografie (solo)
Billie Holiday op RYM
Teddy Wilson op RYM

DEADLINE: MAANDAG 20.00h

Zou -SprayIt-, cosmic kid, FlyLo of panjoe de titel aan kunnen passen?

Deze tien zou ik er zelf graag bij zien:

I Must Have That Man! (1937)
You Go to My Head (1938)
The Very Thought of You (1938)
Them There Eyes (1939)
All of Me (1941)
Solitude (1941)
What Is This Thing Called Love? (1946)
Crazy He Calls Me (1949)
All or Nothing at All (1955)
Sophisticated Lady (1956)

Ik heb geen echte voorkeuren eerlijk gezegd.

All of Me
Day in Day Out
Embraceable You
For Heaven's Sake
I Loves You, Porgy
Let's Do It
My Man
Them There Eyes
You Don't Know What Love Is
You've Changed

Natuurlijk doe ik mee met Lady Day, heerlijk.

Riffin' the Scotch (1934)
These Foolish Things (1936) 
I've Got My Love to Keep Me Warm (1937)
Mean to Me (1937)
Pennies from Heaven (1937)
My Man (1938)
Trav'lin' Light (1942)
What Is This Thing Called Love (1946)
All or Nothing at All (1955)
Deed I Do (1959)

Thanks Jordy en Geert voor een mooi Lana weekje.

A Fine Romance
All of Me
Embraceable You
Fine and mellow
I love you Porgy
I Must Have That Man
Let's Do It
Pennies from Heaven
Solitude
Trav'lin' Light

Ik zal deze week tijd vrijmaken voor Billie.

Rudi S schreef:

Body and Soul

Deze mag je nog vervangen, want hij staat in de startlijst.

Superbitch schreef:
Deze tien zou ik er zelf graag bij zien:

Hm jaartallen vermelden met al die versies.
Zo heb ik een hele duidelijke voorkeur voor een bepaalde uitvoering van Fine and mellow maar ik neem toch aan dat jij bij de eindpresentatie gewoon een bepaalde versie (YT beschikbaar) kiest.

Rudi S schreef:
(quote)

Hm jaartallen vermelden met al die versies.
Zo heb ik een hele duidelijke voorkeur voor een bepaalde uitvoering van Fine and mellow maar ik neem toch aan dat jij bij de eindpresentatie gewoon een bepaalde versie (YT beschikbaar) kiest.

Ja, meestal is het de singleversie uit de jaren '30 of '40, al kunnen die latere versies ook interessant zijn. Het is dus niet de bedoeling tussen verschillende versies van hetzelfde liedje te kiezen, maar je mag het er wel bij vermelden als je een voorkeur hebt.

Mooie presentatie Gretz!

Later in de week doe ik graag mee met Billie Holiday Superbitch.

Geert en Jordi, jullie zijn mijn best bitches forever. Dance Lover zal jullie namens mij vast een dikke pakkerd willen geven komende woensdag x

Billie Holiday haak ik misschien nog wel aan in de finale, lijkt me best tof om me daar in te verdiepen!

Veel dank Gretz en jordidj1.
Awesome stuff!

Billie Holiday, dat kan leuk worden!

Ik wacht tot de ronde met playlist om deel te nemen. Het oeuvre is te groot.

Mooi dat er behoorlijk wat enthousiasme getoond wordt voor deze niet zo recente zangeres. Iedereen is welkom om deel te nemen aan de eerste ronde of om later in te springen. Laat ik nog wat liefhebbers taggen:

johan de witt, nico1616, Teunnis, motel matches, catchup, Manfield, Koenr, Edgar18, Film Pegasus, wendyvortex, remcodulac, GrafGantz, jeroentjuhh.

All of Me
April in Paris
I’ll Look Around
Lover Man
My Man
I Loves You Porgy
Love Me Or Leave Me
Trav’lin Light
Them There Eyes
For Heaven's Sake

Ik haak in de finale aan

Blue Moon
These Foolish things

catchup
Dank voor de tag!

Willow Weep For Me
Solitude
All Or Nothing At All
All Of Me
My Man
Love Me Or Leave Me
You Go To My Head
Ain't Nobody's Business If I Do
Don't Worry 'bout Me
Them There Eyes

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.