Muziek / Muziekgames / 50smeter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 december 2019, 00:59 uur
Johnny Cash - Get Rhythm : 8,5
Miles Davis - Flamenco Sketches : 3,5
Miles Davis - Flamenco Sketches : 3,5
0
geplaatst: 13 december 2019, 16:20 uur
Johnny Cash - Get Rhythm : 8
Miles Davis - Flamenco Sketches : 4
Miles Davis - Flamenco Sketches : 4
0
geplaatst: 14 december 2019, 00:10 uur
Johnny Cash staat op 48, Miles Davis op 168.
47 The Platters - Only You (And You Alone) (1955) 7,800 (11 stemmen)
48 Johnny Cash - Get Rhythm (1956) 7,793 (15 stemmen)
49 Eddie Cochran - C'mon everybody (1958) 7,792 (13 stemmen)
167 Earl Bostic and His Orchestra - Flamingo (1951) 7,177 (15 stemmen)
168 Miles Davis - Flamenco Sketches (1959) 7,170 (15 stemmen)
169 The Four Knights - I Get So Lonely (When I Dream About You) (1953) 7,170 (20 stemmen)
47 The Platters - Only You (And You Alone) (1955) 7,800 (11 stemmen)
48 Johnny Cash - Get Rhythm (1956) 7,793 (15 stemmen)
49 Eddie Cochran - C'mon everybody (1958) 7,792 (13 stemmen)
167 Earl Bostic and His Orchestra - Flamingo (1951) 7,177 (15 stemmen)
168 Miles Davis - Flamenco Sketches (1959) 7,170 (15 stemmen)
169 The Four Knights - I Get So Lonely (When I Dream About You) (1953) 7,170 (20 stemmen)
0
geplaatst: 14 december 2019, 01:59 uur
Nu weer een nummer dat qua ritme interessant is. Na het instrumentale intro stopt het orkest om Connie "a capella", zoals dat in haar rootstaal Italiaans heet, haar eerste zinnetje te laten zingen. Vervolgens doet ze met koor en orkest het vervolg van het verhaal. Totdat "ploink" de gitaarsnaar lijkt te breken.
Of is het Cupido die weer een raak pijltje op Connie schiet?
In ieder geval valt alles weer heel even stil. Om daarna begeleid met levendig handengeklap de muziek in volle vaart te vervolgen.
Sowieso applaus voor deze keuze want dankzij jorro wordt er hier ook weer eens aan het vrouwenquotum hier gedacht.
Connie Francis vormt tevens een mooie spiegeling met die andere meter.
Deze Amerikaanse haalde in de 50's meerdere keren de eerste plaats in de Britse hitlijsten maar in de Verenigde Staten nog niet. Vanaf 1960 tot en met 1962 haalde ze meerdere keren de nummer 1 in de Amerikaanse hitlijsten maar in Groot-Brittannië niet meer.
Met "Stupid Cupid" haalde ze een eerste plaats in de Britse hitlijst.
Connie Francis - Stupid Cupid (1958)
Of is het Cupido die weer een raak pijltje op Connie schiet?
In ieder geval valt alles weer heel even stil. Om daarna begeleid met levendig handengeklap de muziek in volle vaart te vervolgen.
Sowieso applaus voor deze keuze want dankzij jorro wordt er hier ook weer eens aan het vrouwenquotum hier gedacht.
Connie Francis vormt tevens een mooie spiegeling met die andere meter.
Deze Amerikaanse haalde in de 50's meerdere keren de eerste plaats in de Britse hitlijsten maar in de Verenigde Staten nog niet. Vanaf 1960 tot en met 1962 haalde ze meerdere keren de nummer 1 in de Amerikaanse hitlijsten maar in Groot-Brittannië niet meer.
Met "Stupid Cupid" haalde ze een eerste plaats in de Britse hitlijst.
Connie Francis - Stupid Cupid (1958)
0
geplaatst: 14 december 2019, 11:16 uur
Terecht de hoge beoordelingen.
Aanstekelijke frivoliteit. Fijne stem had Connie.
81 jaar inmiddels.
8.3
Aanstekelijke frivoliteit. Fijne stem had Connie.
81 jaar inmiddels.
8.3
0
geplaatst: 15 december 2019, 16:19 uur
Johnny Cash 6
Miles Davis 8,5
Connie Francis 9
Grotere tegenstellingen tussen die drie zijn eigenlijk niet denkbaar.
Miles Davis 8,5
Connie Francis 9
Grotere tegenstellingen tussen die drie zijn eigenlijk niet denkbaar.
0
geplaatst: 16 december 2019, 19:00 uur
Connie behaalt een 12e plaats in onze lijst.
Daarmee is ze de best scorende zangeres. Die titel stond al heel lang op naam van Nina Simone met "My baby just Care for me".
De verschillen zijn klein. Nina staat op 15 nu.
11 Tennessee Ernie Ford - 16 Tons (1955) 8,260 (10 stemmen)
12 Connie Francis - Stupid Cupid (1958) 8,103 (17 stemmen)
13 Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire (1957) 8,100 (17 stemmen)
14 Danny & The Juniors - At The Hop (1957) 8,097 (19 stemmen)
15 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (1959) 8,096 (23 stemmen)
16 Bobby Darin - Dream lover (1959) 8,067 (9 stemmen)
Daarmee is ze de best scorende zangeres. Die titel stond al heel lang op naam van Nina Simone met "My baby just Care for me".
De verschillen zijn klein. Nina staat op 15 nu.
11 Tennessee Ernie Ford - 16 Tons (1955) 8,260 (10 stemmen)
12 Connie Francis - Stupid Cupid (1958) 8,103 (17 stemmen)
13 Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire (1957) 8,100 (17 stemmen)
14 Danny & The Juniors - At The Hop (1957) 8,097 (19 stemmen)
15 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (1959) 8,096 (23 stemmen)
16 Bobby Darin - Dream lover (1959) 8,067 (9 stemmen)
1
geplaatst: 16 december 2019, 20:59 uur
One mint julep is een drankje bestaande uit bourbon whisky, ijs, suiker en muntblaadjes.
Het wordt in grote glazen opgediend dus je krijgt wel aardig wat alcohol naar binnen.
Normaliter maakt drank meer kapot dan je lief is, maar dit goedje blijkt potentieverhogend te werken.
Toch lijkt de zanger niet helemaal gelukkig met zijn situatie.
Let op de hoge pianotonen die van laag naar hoog en weer terug fluctueren maar de laatste tonen lichtelijk dissonant afronden.
The Clovers - One Mint Julep (1952)
Aan het volgende doo wop nummer wil ik graag een uitgebreider stuk wijden.
Het intro start direct spookachtig.
Ik hoor een geest de trap oplopen richting mijn slaapkamer boven.
Naarmate hij dichterbij komt zwelt de bas aan.
En als hij mijn slaapkamerdeur open doet ...
klinkt het gitaarakkoord alsof de hemelpoort opengaat.
Ineens staat zij daar.
Mijn moeder, die 20 jaar geleden gestorven is.
Een lage basstem roept: Wind, wind, wind.
En dan hoor ik misschien wel de mooiste falsetto ooit: Oe oe oe.... in allerlei hoogtes.
Dat is Nolan Strong, de lead zanger van the Diablos.
De kern van dit nummer:"I know she is gone but my love it lingers on, in a dream that the wind brings to me"
Het raakt voor mij allerlei meesterwerken die nog moeten komen.
Het onverklaarbare in "Blowin in the wind" van Bob Dylan.
De liefde in "God only knows". Alleen Brian sluit niet uit dat zijn liefde eindig is:
I may not always love you. But long as there are stars above you, you never need to doubt it.
Maar Nolan gaat voor de oneindigheid:
Even until the heavens above can no longer exist. Even until then shall I still love you.
Nolan klinkt hier als de perfecte Micheal Jackson. De enige echte moest alleen nog geboren worden.
De diablos ontlenen hun naam aan het duivelse, datgene dat al het mooie vernietigd.
In het youtube filmpje zie je Devora Brown de platenbazin van Fortune waar dit meesterwerkje in 1954 werd uitgebracht. Zij verloor in korte tijd eerst Nolan aan zijn levenspijn van drank en pillen, haar man aan de gevolgen van een auto-ongeluk en haar dochter als gevolg van kanker.
Het slotakkoord van dit nummer komt net als het levenseind veel te snel en klinkt zowel hoopvol als onheilspellend: Waaaaaah.
Zo worden wij allemaal met de wind meegevoerd in ons zeilschip richting het einde. Ronddobberend op een diepe zee van dromen die nooit verloren gaat.
Nolan Strong and The Diablos - The Wind (1954)
Het wordt in grote glazen opgediend dus je krijgt wel aardig wat alcohol naar binnen.
Normaliter maakt drank meer kapot dan je lief is, maar dit goedje blijkt potentieverhogend te werken.
Toch lijkt de zanger niet helemaal gelukkig met zijn situatie.
Let op de hoge pianotonen die van laag naar hoog en weer terug fluctueren maar de laatste tonen lichtelijk dissonant afronden.
The Clovers - One Mint Julep (1952)
Aan het volgende doo wop nummer wil ik graag een uitgebreider stuk wijden.
Het intro start direct spookachtig.
Ik hoor een geest de trap oplopen richting mijn slaapkamer boven.
Naarmate hij dichterbij komt zwelt de bas aan.
En als hij mijn slaapkamerdeur open doet ...
klinkt het gitaarakkoord alsof de hemelpoort opengaat.
Ineens staat zij daar.
Mijn moeder, die 20 jaar geleden gestorven is.
Een lage basstem roept: Wind, wind, wind.
En dan hoor ik misschien wel de mooiste falsetto ooit: Oe oe oe.... in allerlei hoogtes.
Dat is Nolan Strong, de lead zanger van the Diablos.
De kern van dit nummer:"I know she is gone but my love it lingers on, in a dream that the wind brings to me"
Het raakt voor mij allerlei meesterwerken die nog moeten komen.
Het onverklaarbare in "Blowin in the wind" van Bob Dylan.
De liefde in "God only knows". Alleen Brian sluit niet uit dat zijn liefde eindig is:
I may not always love you. But long as there are stars above you, you never need to doubt it.
Maar Nolan gaat voor de oneindigheid:
Even until the heavens above can no longer exist. Even until then shall I still love you.
Nolan klinkt hier als de perfecte Micheal Jackson. De enige echte moest alleen nog geboren worden.
De diablos ontlenen hun naam aan het duivelse, datgene dat al het mooie vernietigd.
In het youtube filmpje zie je Devora Brown de platenbazin van Fortune waar dit meesterwerkje in 1954 werd uitgebracht. Zij verloor in korte tijd eerst Nolan aan zijn levenspijn van drank en pillen, haar man aan de gevolgen van een auto-ongeluk en haar dochter als gevolg van kanker.
Het slotakkoord van dit nummer komt net als het levenseind veel te snel en klinkt zowel hoopvol als onheilspellend: Waaaaaah.
Zo worden wij allemaal met de wind meegevoerd in ons zeilschip richting het einde. Ronddobberend op een diepe zee van dromen die nooit verloren gaat.
Nolan Strong and The Diablos - The Wind (1954)
* denotes required fields.