MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Misterfool
Waarschijnlijk was het ditmaal autocorrect op de mobiel, maar evenwel slordig van me.

7

hebben we nog meer kleuren?

De stemming zit er meteen goed in. Geef het blauwe scherm van de mobiel maar weer de schuld.
Kees-Jan schreef:
Bij de prehistorische ladder hadden we een blauwe groep (Jazz-liefhebbers) en een rode groep (rock 'n roll liefhebbers).
jordidj1 schreef:
hebben we nog meer kleuren?
Er was ook nog een gele groep. Een groep die er precies tussen in zit. Volgens de blauwe en rode groep een groep die niet kon kiezen. Maar eigenlijk de groep met de meest brede smaak.

Ik zat inderdaad in de gele groep.

Die kleuren kunnen verwarrend zijn.
"Blue Rondo" is inderdaad nog blauwer dan "Take five" maar dat is toeval.

Een blauwe was bijvoorbeeld in de jaren 50 ook een scheldwoord voor iemand van Indonesische afkomst. In dezelfde maand dat "Take five" op LP uitkwam bestormden the Blue Diamonds de Nederlandse hitparade met "Till I Kissed you". Ze hadden hun blauwe afkomst tot erenaam verheven en namen vrijwel uitsluitend "rode" nummertjes op.

Een andere "blauwe" zanger Daniel Sahuleka vertelde in de jaren 80 op de radio dat hij een groot fan was van "Take five". Volgens hem was "Golden Brown" van the Stranglers, wat op dat moment een hit was, helemaal geïnspireerd op dat nummer en ook in 5/4e maat geschreven.

Maar uiteindelijk zweven ze onder invloed van het bruingele poeder tussen 4/4e en zelfs 3/4e maat.

Desmond, de man met de saxofoon aan zijn mond en componist van "Take five", nam gekscherend altijd vijf whiskeys of vijf sigaretten voordat hij dit nummer speelde.
Na zijn vroege dood in 1977 gingen alle royalties naar "the American Red Cross". Desmond werd maar 52 jaar en stierf aan longkanker. Misschien dat hij daarom niet voor "The International Blue Cross" (in Nederland bekender onder de Blauwe knoop) had gekozen.

8.2

Dank voor het aanhaken. Gelijk 28 deelnemers is niet mis!

De toplijst ziet er nu zo uit:

1. Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,889 (28)

Om de rode groep te plezieren bij deze een rock 'n' roll kraker uit 1956:

Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin'

Origineel trouwens van Tiny Bradshaw in een meer jazzy uitvoering, luister maar.

zaaf
8,7

Misterfool
7.5
Deze rode is niet verkeerd.
Dat vindt (sic.) ik in ieder geval.
Gitaarsolo had wel wat heftiger gemogen.

Kende Johnny Burnette vooral van de sixties hit "You're Sixteen", maar deze kende ik nog niet. Niet verkeerd trouwens.

7,8

Martial
6,5

Kees-Jan schreef:
Bij de prehistorische ladder hadden we een blauwe groep (Jazz-liefhebbers) en een rode groep (rock 'n roll liefhebbers). Ik ben extreem rood en zo weinig mogelijk blauw en dat blijkt al meteen bij dit nummer. Een overduidelijke klassieker, maar ik vind er weinig tot niets aan: 4

Ik moet hier collega-captain van het rode kamp afvallen. Grof gezegd klopt blauw is jazz en rood is rock 'n roll, maar ik denk dat Take Five in de analyse van bedenker Orbilin wel eens als geel aangeduid zou kunnen worden. De beoordelingen van mij en Marzipaintree wijzen in die richting. Ik ging daarbij overigens uit van de versie uit 1959.
Voor Johnny: 9.
Edit: ik zie overigens dat Orbilin al geruime tijd niet meer heeft ingelogd. Misschien moeten we deze discussie maar parkeren en gewoon van de muziek genieten.

Marzipaintree schreef:
Er was ook nog een gele groep. Een groep die er precies tussen in zit. Volgens de blauwe en rode groep een groep die niet kon kiezen. Maar eigenlijk de groep met de meest brede smaak.
Volgens mij ben ik de laatste twee edities zelfs captain geweest van deze allemansvrienden.

In dit geval smaakt de jazz van gisteren (8,2) mij net iets beter dan de rock 'n roll van vandaag (7,9). Neem je nog oude stemmen mee herman? Ik was gisteren net te druk voor je topic. Na de R&B meter eindelijk een tweede meter met echt goede muziek .

Edgar18 schreef:
(quote)
Volgens mij ben ik de laatste twee edities zelfs captain geweest van deze allemansvrienden.

In dit geval smaakt de jazz van gisteren (8,2) mij net iets beter dan de rock 'n roll van vandaag (7,9). Neem je nog oude stemmen mee herman? Ik was gisteren net te druk voor je topic. Na de R&B meter eindelijk een tweede meter met echt goede muziek .

Ja hoor, oude stemmen worden nog meegenomen.

Ha, meteen naar helemaal de andere kant van het spectrum
Deze heerlijke rocker van Johnny Burnette scoort bij mij een

9

Heerlijk overigens om weer de bijdrage te lezen van Marzipaintree , die heb ik toch wel gemist sinds er geen prehistorische ladder meer is.
Spijtig om te lezen dat Orbilin niet meer ronddwaalt hier op MM, maar leuk om weer de andere oud-deelnemers van de prehistorische ladder hier aan te treffen.
Ja, als je eenmaal verslingert bent aan deze muziekperiode, dan blijft deze aan je trekken

8

Take Five 9

7,2

De top 2:

1. Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,937 (30)
2. Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,828 (19)

Dan gaan we nu verder met Elvis Presley - Mystery Train

Misschien wel mijn favoriete Elvis-nummer.

9,5

Zeker niet Elvis' beste. Dat vind ik altijd nog die Hound Dog cover uit 1956

Deze 7,4

Gast
geplaatst: vandaag om 14:38 uur

geplaatst: vandaag om 14:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.