MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:

Een 5,6 voor ?

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17)
6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)
7. Shawn Mendes & Camila Cabello - Señorita (6,89/12)
8. Lizzo - Juice (7,07/22)
9. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
10. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)

DJ Snake ft. J, Balvin & Tyga - Loco Contigo

Nu er weer wat mensen reageren, zal ik er een - wat mij betreft - leuker nummer ingooien.

DJ Snake leerden we kennen met de trap-banger Turn Down for What, en scoorde nummer 1-hits met Let Me Love You (ft. Bieber) en zijn bijdrage aan Major Lazer’s Lean On. De laatste tijd gaat ie meer de reggaeton-hoek, of nouja, dat is niet helemaal waar: hij doet ook nog trap-bangers, evenals hiphop en heel poppy dingen, maar die scoren gewoon minder. Het was vorig jaar de samenwerking met latin-ster Ozuna (Taki Taki) waar ie een grote hit mee scoorde en nu is het de samenwerking met de nog grotere latin-ster J. Balvin waar ie de Top 40 mee haalt. J. Balvin behoort tot de tien meest gedraaide artiesten van dit moment op Spotify, en dat voor een man die alleen in het Spaans zingt. In Nederland scoorde hij al grote hits met Mi Gente en X.

Nu slaat ie dus de handen ineens met DJ Snake voor het vervolg van Taki Taki. Ook van de partij is Tyga, misschien nog wel bekender van zijn relatie met Kylie Jenner dan van zijn rapcarrière, maar hij komt uit de hoek van Lil Wayne en werkt regelmatig met Chris Brown samen. Zijn carrière leek al zowat over toen ie vorig jaar plots een comebackhit maakte (in de VS dan) en sindsdien kom je hem weer regelmatig tegen.

Het is een slimme move om met J. Balvin en Tyga twee verschillende publieken aan te spreken. Dat deed ie ook op Taki Taki: niet alleen Ozuna was aanwezig maar ook Cardi B en Selena Gomez. De dj hangt dan ook een beetje tussen de reggaeton, hiphop en pop in en maakt er z’n eigen ding van.

DJ Snake en J. Balvin zien er trouwens haast identiek uit in de clip.

4 Heb hier niks mee

5,91 voor DJ Snake.

6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,10/17)

OneRepublic - Rescue Me

Hé, weer eens een band. Zo eentje met gitaren enzo. Nouja, niet dat ze die nog veel gebruiken in de muziek. Ryan Tedder heeft verteld dat Rescue Me wel is ontstaan vanuit een gitaarriffje, en die is ook te horen in het begin, maar de algehele sound is toch vrij elektronisch, met op een gegeven moment zelfs zo'n house-pianootje. Opmerkelijk genoeg begint het dan weer met een stuk cello, dus ze combineren het.

Hoe dan ook: OneRepublic debuteerde meteen met een nummer 1-hit (Apologize) en scoorde zo'n vijf jaar later zo mogelijk nog een grotere hit (hoewel het de eerste plaats niet bereikte) met Counting Stars. Dat nummer is nog steeds één van de meest bekeken nummers op YouTube. Echter, na dat nummer is het succes wel heel snel weggevallen, met nog een enkel klein hitje. Zelfs de singles die ze de afgelopen jaren met Seeb, Kygo, Galantis en Logic hebben uitgebracht hebben erg weinig gedaan. Ze werken veel met dance-producers dus, en wellicht heeft dat hun eigen sound ook wel beïnvloed.

Ik snap niet dat dit dan de single is waar ze wel weer mee scoren. Heel eentonig nummer.

3

No Vacancy vond ik een erg leuk nummer van ze dat overal flopte. Dat dit dan weer scoort? Precies wat Arrie zegt.

3,0

Eentonigheid doet het vaak wel goed in de hitparade
Maar muzikaal is het inderdaad niet erg interessant. De tekst is wel wat beter, en de clip zou de tekst moeten illustreren, maar doet dat toch niet. De clip is wel het beste van het liedje...

5

johannesA
5,5

Vegas, Mike, Guetta, Yankee, Bros, Natasha: 5,0
Bey: 6,0
Maan: 5,5
Snake, Balvin, Tyga: 5,5
One Republic: 6,5

Het is allemaal niet slecht, maar het lijkt wel of alles uit de top 40 tegenwoordig formule-werk is. En ja, ik weet dat het de leeftijd is en dat ik de generieke zooi uit mijn eigen jeugd uitgefilterd heb.
One Republic vind ik relatief dan nog het minst eentonig. Zal ook wel de leeftijd zijn, dan.

Er is best wat formulewerk ja. Ik vind Rescue Me echter juist qua compositie eentonig.

Arrie schreef:
Ik snap niet dat dit dan de single is waar ze wel weer mee scoren. Heel eentonig nummer.

3

De jongelui hier vinden dit een leuk nummer, kom ik zelf toch tot een 6,5

Precies een 5 voor OneRepublic.

Snelle - Reünie

Juist een minder elektronisch geluid komt van de rapper Snelle. Dit is zijn derde notering dit jaar, na Scars en Plankgas. Voor een rapper is het heel erg singer-songwriter, er zit niet eens echt een duidelijke beat in. Doet me denken aan de kant die Diggy Dex op is gegaan.

Tekstueel wordt het ook wat persoonlijker. De kritiek die ik op Scars had heeft ie vast gelezen want hier wordt het allemaal wat concreter en vertelt ie echt z’n eigen verhaal. Snelle is niet de knapste persoon wat mede te wijten is aan zijn hazenlip. Op school word je daar natuurlijk mee gepest, maar nu Snelle erop terugkijkt vergeet hij die mensen en geeft hij bovendien aan dat de pesters uiteindelijk voor de inspiratie en motivatie hebben gezorgd om een succesvol rapper te worden.

Het is de vraag of je deze track nog hiphop kan noemen maar in ieder geval is hij dankzij deze aanpak wel een rapper die nu ook flinke airplay krijgt. De streams had ie al dus Reünie kan een grote hit gaan worden.

Overigens hebben Niek, Jordi en ik op Woo Hah nog het laatste nummer van Snelle meegepakt en dat was een hardcore remix van Scars. Van alle markten thuis, die jongen.

Hij zingt zelfs! (met een beetje hulp) Ik vind het wel sympathiek qua strekking, maar muzikaal doet het mij helemaal niets, ik ben flink verbaasd dat dit een hit wordt.

5,25

ranboy schreef:
Ik vind het wel sympathiek qua strekking, maar muzikaal doet het mij helemaal niets

Dit dus.

5

5.5 heb ik ook niets aan toe te voegen

johannesA
4,7

3,0 wat een drama

4,99 voor Snelle, zijn laagte score tot nu toe.

Sam Smith - How Do You Sleep?

We gaan verder met de artiest die momenteel op 11 staat in onze rangschikking dus wie weet kan hij met dit nummer ook weer voor wat hogere scores zorgen.

Ook in dit nummer is hij weer open over zijn emoties maar hij gaf ook aan wel klaar te zijn met de 'heartbreak ballads'. Dit is nummer heeft daarom ook wat tempo erin, zonder dat het nou een club-track wordt. Sam zelf laat ook eens wat van zijn moves zien in de bijbehorende clip.

De track is geproduceerd door Ilya, die de laatste tijd ook veel voor Ariana Grande heeft geproduceerd. No Tears Left to Cry bijvoorbeeld. Het heeft dan ook een fraaie, gloedvolle productie waar ook de stem van Sam Smith heel mooi in uitkomt. Tegelijkertijd gaat hij met z'n tijd mee, want er zitten ook op subtiele wijze wat typische trap-bassen in verwerkt én er zit nog een soort drop na het refrein inclusief vervormde stemmen. Het klinkt alsof hij meerdere moderne elementen heeft gepakt en ze heeft verwerkt in toch een heel eigen Sam Smith-liedje.

Best aardig, een 7 met groeipotentie. De gewaagde clip kan ik ook wel waarderen.

Ik vind hem steeds fijner worden. En ik kan de clip ook waarderen.

8

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.