MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
#37. Tyla - Chanel
Afrikaanse muziek: helemaal prima, van raï tot soukous en van touareg tot makossa. Maar de grote uitzondering is voor mij afrobeats, juist dat kan mij altijd maar matig bekoren; te glad en te weinig authentiek. Wat dat betreft is 'Chanel' een uitzondering, die is eigenlijk best beluisterbaar.
Cijfer: 5.5

#40. Bente - Hoogtevrees

Het is het allemaal net niet met Bente. Teveel drama, qua stem, qua muziek, qua tekst.
Cijfer: 5.0

Waarom zou afrobeats niet authentiek zijn? Eén van mijn favoriete genres overigens, maar Tyla maakt juist amapiano (ook leuk).

Arrie schreef:
Waarom zou afrobeats niet authentiek zijn?

Misschien is authentiek niet het goede woord, misschien bedoel ik: traditioneel. Of ouderwets, of zelfs oubollig, zo is mijn smaak ook al eens een keer gekenmerkt...
In de anglo-amerikaanse muziek zit ik ook veel meer in de traditionele genres, zoals blues, americana, rootsrock of rhythm'n'blues. Afrobeats zit voor mijn oren te dicht tegen de Amerikaanse gelikte RnB aan.
Maar goed, ondertussen kun je ook deze week je hart ophalen, want er zit een Nigeriaanse afroswing-single aan te komen.

Tyla - best aardig, weet niet of deze gaat beklijven: 6,5
Bente - er staat nog OK-award voor haar te wachten. Deze is beter dan die Cher-verkrachting, laten we het daarbij houden: 2,5

Even zonder toelichtingen: er vallen ook weinig woorden aan vuil te maken dit groepje

Roxy Dekker - Go bestfriend 4,5

Taylor Swift - The Fate of Ophelia 3,2

Langa ft. Yssi SB & Rijck - Helaas 2

Claude - Amourr 2

David Guetta, Teddy Swims, Tones and I - Gone Gone Gone 3,5

Week 2:

#28. Dave & Tems - Raindance

Net als vorige week kent de top 40 twee binnenkomers. Maar die ene, die hebben we twee jaar terug al beoordeeld: DJO keert -via de tv-serie 'Stranger things- na anderhalf jaar terug met 'End of beginning'. Die slaan we deze week dus maar over.
Écht nieuw is de regendans van de Britse rapper Dave en de Nigeriaanse zangeres Tems. David Omoregie, want zo heet Dave voluit, komt uit Londen, maar heeft Nigeriaanse roots; z'n ouders komen daar vandaan. Tems heet officieel Temilade Openiyi en woont bij mijn weten nog altijd in Nigeria. Dave scoorde drie jaar terug al eens een hit met 'Sprinter'. Tems maakt haar top 40-debuut, maar heeft opmerkelijk genoeg met haar debuutalbum al wel een top 30-notering behaald in Nederland. Hun gezamenlijke Afroswing-single 'Raindance' is al top 3 in Engeland.

Tyla - Chanel 6,1
Bente - Hoogtevrees 6,2

redelijk begin van het jaar

Om toch een beetje bij te blijven met de hedendaagse popmuziek, sluit ik hier ook wekelijks bij aan. Hier mijn eerste drie beoordelingen voor 2026:

Tyla - Chanel: 7,5
Bente - Hoogtevrees: 5.0
Dave & Tems - Raindance: 7.5

Leuk om te zien dat Tyla en Tems tegenwoordig de Top 40 inkomen. Afrobeats en amapiano zijn genres die eerst te weinig de lijst in kwamen, net zoals de UK hiphop van Dave overigens. Bente heeft echt wel betere nummers gemaakt, zij probeert haar succes na Kan je me zien flink uit te melken zo klinkt het. Ze blijft een fijne stem hebben, dus niet al te lage score.

Nog wat restjes 2025 weg te werken hier, te beginnen met:

Oktober:

8,00 - Where is my husband! - RAYE
4,00 - Go bestfriend - Roxy Dekker
7,25 - The fate of Ophelia - Taylor Swift
3,00 - Helaas - Langa, Yssi SB & Rijck
5,75 - Amour - Claude
5,50 - Gone gone gone - David Guetta, Teddy Swims & Tones And I
6,00 - Ik moet gaan - Pommelien Thijs
5,00 - Wacht op mij - Hannah Mae
6,25 - Dracula - Tame Impala

RAYE en Taylor Swift zijn hier duidelijk de uitschieters. Het nummer van Swift zit ook nog steeds in de lift. Dat van RAYE vind ik wel een opvallende hit. Vorig jaar had ze nog wat opvallende singles (van series/films) die ik iets beter vond dan deze en dit is nu niet echt een geluid dat je vaak hoort in de hitlijsten. Opvallend en positief verrassend dus.

Ook opvallend vind ik de Guetta-single, die het wat meer over de soulboeg gooit hier. Het doet me erg denken aan de singles van Gnarls Barkley en bv. Madcon's Beggin', maar dan met nog wel een subtiele dance-vibe erin. Maar uiteindelijk heeft dit nummer het net niet voor mij. 'Net niet' geldt ook voor Tame Impala, van wie ik alle laatste singles gewoon mager vind voor hun doen. Onbegrijpelijk dat dit dan net hun commerciële doorbraaksingle is geworden.

Week 2:

Dave ft. Tems - Raindance 2.0
(niet voor mijn smaak)

Pommelien Thijs - Ik moet gaan 4,5
Dit klinkt als een Eurovision entry

Hannah Mae - Wacht op mij 5,3
Geen idee, waarschijnlijk haar fraaie verschijning, maar van Hannah kan ik de doorsnee witte boterhamliedjes beter hebben dan de voornamelijk irri trutjes die Nederlands zingen (he MEAU )

Tame Impala - Dracula 6,2

met dank aan herman, hoefde niet zover te zoeken nu waar ik was gebleven

Nog even een paar "oudjes"

Hannah Mae - Wacht op mij: 7,3 (Rode Draad was ook al zo goed, deze dame bevalt me wel)
RAYE - Where is my husband!: 8,2
Tame Impala - Dracula: 6,5
Taylor Swift - The Fate of Ophelia: 7,2
Ofenbach - Miles Away: 8,7 (veel te aanstekelijk)

Dave ft. Tems - Raindance

Dave in de Top 40, heel fijn! IJzersterke rapper, hier gebruikmakend van een fraaie subtiele beat die sterk opbouwt, plus de prachtige zang van Tems.
Cijfer: 8,5

Arrie schreef:
Dave ft. Tems - Raindance

Dave in de Top 40, heel fijn!

Idd, is volgens mij toch alweer geleden van Dansez Maintentant.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Idd, is volgens mij toch alweer geleden van Dansez Maintentant.

Van Dansez Maintentant naar Dansez Pluie is natuurlijk ook maar een kleine stap.

#28. Dave & Tems - Raindance
Ik begin er aan te wennen, Arrie!
Fijne flow, subtiele piano, en idd een mooie stem.
7,5

Week 3:

#8. Bruno Mars - I just might

De comeback van Bruno Mars is overweldigend! 'I Just Might', zijn eerste solomateriaal in tien jaar tijd, is de opmaat naar zijn aankomende album 'The Romantic' en zijn tour die hem deze zomer onder andere richting de Johan Cruijff Arena brengt. Bruno grijpt, zoals we gewend zijn, hoorbaar terug naar disco, funk en seventies-vibes. Met een dansbare beat, blazers en een speelse tekst draait het nummer om flirten op de dansvloer. Bij de release noemde Mars het zelf een feestelijke comeback. Op sociale media schreef hij: “It’s party time! The self-proclaimed Aura Lord is back.” Ook de bijbehorende videoclip, vol retroknipogen en glamour, onderstreept die boodschap.

#33. de Bankzitters - Harder dan ik spenden kan

In de nacht van vrijdag op zaterdag verscheen er totaal onaangekondigd een nieuwe track van de Bankzitters. Dat was niet zonder reden, want een paar uur eerder was de finale van The Masked Singer te zien bij RTL4. In het pak van de Beunhaas bleek niemand minder dan Koen van de Bankzitters te zitten. In de tekst van de nieuwste hit van de vijf mannen wordt zelfs verwezen naar het televisieprogramma en naar Koens deelname. Vandaar de bijzondere timing van de release en het feit dat zo min mogelijk mensen er vooraf van mochten weten. Op de eerste dag knalde Harder Dan Ik Spenden Kan al meteen naar de bovenste plek van de Nederlandse streaminghitlijsten.

#35. Tomas Grey - Rumors

Tomas Grey is nu nog geen heel bekende naam in de dancemuziek, maar dat gaat bij deze veranderen. Met zijn top 40-debuut Rumors maakt de 21-jarige Canadees een goede start. Helemaal nieuw en onbekend is Tomas ook weer niet, want hij mocht al eens een officiële remix maken van de Martin Garrix-track 'Gravity'. In het dagelijks leven heet Tomas trouwens eigenlijk Thomas Tremblay en de zangeres die je hoort op Rumors luistert naar de naam Elera.

#38. Zara Larsson - Midnight sun

Dankzij het concert dat Zara Larsson afgelopen november gaf in de Ziggo Dome in Amsterdam is ze in Nederland populairder dan ooit. Mede daardoor kwam het nummer 'Lush Life' zes weken geleden, na tien jaar, weer terug in de top 40. Ook 'Midnight Sun' komt nu de lijst binnen. Die track werd afgelopen zomer al uitgebracht. Terwijl het in Scandinavische landen een dikke hit werd, leek de track in Nederland te floppen. Maar Midnight Sun krijgt een tweede leven en komt nu alsnog de top 40 binnen.

Bruno Mars - I Just Might 7.0
Prima nummer, maar het zal waarschijnlijk de komende weken zo vaak op de radio worden gedraaid, dat het op een gegeven moment een irritant nummer zal worden; het lot van veel Bruno Mars nummers bij mij.

de Bankzitters - Harder dan ik spenden kan 2.0
Goedkope teenpop, niet iets voor mij.

Tomas Grey - Rumors 5.5
Ok dancetrack, maar past wel weer prima in dat radiogeluidje

Zara Larsson - Midnight Sun 7.5
Gewoon een lekkere poptrack, tof dat deze nu toch in de lijsten terechtkomt.

Dave & Tems - leuk dat amapiano zijn weg naar de hitlijsten weet te vinden. Dit is een fraai nummer, had iets meer pit mogen hebben: 7

Bruno Mars - en ik gaan nooit dikke vrienden worden: 5

De Bankzitters - ik ben te oud voor deze infantiele, talentloze meuk: 2

Tomas Grey - er is zo veel fijne dancemuziek, waarom wordt steeds dit soort slappe kut-EDM de charts ingeplugd? 4

Zara Larsson - haar oudere singles vind ik altijd wel fijn. Deze is wat minder, maar de beat is best aardig: 6,5

Titmeister schreef:
Bente - er staat nog OK-award voor haar te wachten.
Wanneer gaan we die uitreiken? Lijkt me toch een hele eer, een uitreiking van de belangrijkste en meest vooraanstaande muzieksite van Nederland.

Wat betreft de Top 40, ergens wil ik wel weer meedoen, maar ik heb echt 0 interesse in de EDM-meuk van Daafje Getsie en zijn 35 klonen, veel te kleffe singer-songwriters en Nederlandse meuk zoals genoemde Bente, Bankzitters, Kensington, Davina Michelle etc. die 80% van de lijst uitmaakt voor mijn gevoel. Misschien dat ik de hoogst beoordeelde nummers wel beluister.

Week 03:

Bruno Mars - I just might 7.0
(gewoon een ouderwets goed Bruno Mars-nummer, prima comeback)

Bankzitters - Harder dan ik spenden kan 1.0
(Ik snap de populariteit van deze jongens niet, maar goed, ik ben ook al oud, gewoon bizar slecht)

Tomas Grey - Rumors 4.0
(EDM-niemendalletje

Zara Larsson - Midnight Sun 4.0
(Mooie dame, maar de muziek boeit me zelden tot nooit, matige pop, maar niet irritant)

Week 03:

Bruno Mars - I just might
Dit is hitgevoelige vrolijkheid die ik prima kan hebben.
8.0

Bankzitters - Harder dan ik spenden kan
De titel zal een variatie zijn op het thema van Bløf, maar de Bankzitters kunnen niet tippen aan de Zeeuwen. Wat een clichés, en wat bijzonder matig uitgevoerd.
2.0

Tomas Grey - Rumors
Ik vrees voor mijn scores in popquizzes de komende jaren... Kan iemand dit soort dingen uit elkaar houden? Dertien in een dozijn-EDM.
3.0

Zara Larsson - Midnight Sun
Een zangeres die in de clip haar lichaam verkoopt, da's eigenlijk nooit een aanbeveling. Het couplet begint echter heel veelbelovend, met dat lichtvoetige drum 'n bass-ritme. Helaas gaat het in de refreinen weer van rampestamp.
6.5

week 4:

#31. Shakira - Zoo

In november van het afgelopen jaar ging de film Zootropolis 2 draaien in de bioscopen. Shakira sprak, net als in deel 1, de stem van de Gazelle in. Bovendien zong de Colombiaanse zangeres het filmthema in. 'Zoo' is de titel en werd door Shakira zelf geschreven, in samenwerking met onder anderen Ed Sheeran. Het heeft even geduurd, want de track verscheen drie maanden geleden al, maar dankzij het succes van de film komt Zoo nu eindelijk de Top 40 binnen. Het is de enige binnenkomer deze week.

Alle binnenkomers van 2026 op spotify: top 40 entry's 2026

Shakira - Zoo 7.0
(het lijkt eigenlijk melodieus ontzettend veel op ‘Waka Waka’, maar goed als je al niet van jezelf mag jatten, wel leuk)

SBube schreef:
Shakira - Zoo 7.0
(het lijkt eigenlijk melodieus ontzettend veel op ‘Waka Waka’, maar goed als je al niet van jezelf mag jatten, wel leuk)

Je jat mijn quote, want idd: dit is gewoon een Waka Waka-kopie. Maar goed, mijn beoordeling komt nog wel

Shakira - Zoo: 6,0

Oké popliedje van Shakira, maar wel nogal dertien in een dozijn.

Week 3:

#8. Bruno Mars - I Just Might

Tsja, het is catchy, het funkt en groovet. Het clipje waarin Bruno alle instrumenten speelt is wellicht wel wat afgekeken van Hey Ya. Maar dat gevoel heb ik dus ook bij de muziek, en dat had ik al bij zijn Silk Sonic-project. Het is allemaal goed afgekeken van oude funk-artiesten, maar dat maakt het ook erg 'derivative'. Het is niet slecht maar enthousiast kan ik er ook niet van worden.
Cijfer: 6

#33. de Bankzitters - Harder dan ik spenden kan

Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik beleef hier meer plezier aan dan het nummer van Bruno Mars. Deze gasten leven waarschijnlijk nog steeds in een droom dat ze als YouTubers puur voor de grap muziek zijn gaan maken en inmiddels tig keer Ziggo Dome uitverkopen. En nog steeds voelt het aan als een vriendengroep die voor de lol samen wat bars droppen, maar wel op een prima Russo-beat en met een pakkend refrein erbij. En ik moet toch glimlachen om lines als: "zonder spijkerbroek op kruistocht als ze bij me ligt" en Koen die hem en zijn vriendin Roxy Dekker vergelijkt met David en Victoria Beckham.
Cijfer: 6,5

#35. Tomas Grey - Rumors

Ook ik ben allergisch voor inwisselbare EDM-pop maar deze kan ik juist erg goed hebben. Hij klinkt voor mij minder alsof ik het nummer al 1000x eerder heb gehoord. Het liedje zelf is niet heel boeiend maar ik vind het verder prima geproduceerd met een lekkere drop.
Cijfer: 6

#38. Zara Larsson - Midnight sun

Geen idee waarom ze in deze clip "haar lichaam verkoopt". De clip speelt zich in eerste instantie af in een waterrijke omgeving dus logischerwijs heeft ze badkleding aan, maar die is niet eens zo verhullend. En ze danst, nou nou. Het is toch ook een dansbare single?
Verder een prima comeback van Zara, degelijk popliedje.
Cijfer: 6,5

Week 4:

#31. Shakira - Zoo

Toch nog iets om af te kraken. Shakira heeft zat leuke muziek gemaakt maar dit is het echt niet. De Waka Waka-echo hoor ik er inderdaad ook in, maar dan wel een heel flauw, slap en irritant aftreksel. En met alle respect voor Ed Sheeran, maar van mij hoeft een Britse redhead met z'n gitaar geen nummers te schrijven voor latin artiesten.
Cijfer: 2

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.