menu

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
avatar van pureshores
Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle 4
Kantoordance nummer van de week

avatar van pureshores
Claude-Layla 4

Libianca-People 7,2


catdog weet jij waarom Di-rect een re-entry heeft deze week met How my heart was won???

avatar van catdog
pureshores schreef:


catdog weet jij waarom Di-rect een re-entry heeft deze week met How my heart was won???


Die verbaasde mij ook. Zit helemaal geen duidelijke reden achter. Staat op #25 in de airplay Top 40 (maar hij bungelt al weken rond die positie) en scheen afgelopen week in de streaming top 100 te zijn binnengekomen. Nu is de song op streaming echter alweer flink teruggezakt dus vind die re-entry een beetje overdreven. Wellicht scoren die platen daaronder echter nog slechter op alle fronten.

avatar van Poeha
Maar weer eens even inhalen:

Miley Cyrus - Flowers 6,7
SZA - Kill Bill 3,5
Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 9,0 (pureshores snapt Tiktok niet, ik wel )
Zoë Tauran - Therapie 6,2
Mart Hoogkamer - In Spanje 2,5
Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 7,5

Di-Rect - How My Heart Was Won 8,3 (potver, die gasten blijven goede singles uitbrengen)
P!nk - Trustfall 8,7
Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends 5,5
The Kid LAROI - Love Again 4,2
SERA - Head Held High 6,5

Boef feat. Lil' Kleine - Herinnering 5,0
Alok & James Arthur - Work with My Love 6,9
Lucas & Steve, Yves V, feat. Xoro - After Midnight 5,5
Niall Horan - Heaven 7,3
Lauren Spencer-Smith - Best Friend Breakup 4,0
Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé) 4,5

avatar van Poeha
En nog een inhaallijstje

PinkPantheress, Ice Spice - Boy’s a liar Pt. 2. 3,5
Linkin Park - Lost 7,8
Snelle - Terugweg: 5,0
The Weeknd & Ariana Grande - Die For You (remix): 4,0
Mia Nicolai & Dion Cooper - Burning Daylight: 3,0

Maks - Dyscalculie: 2,5
Calvin Harris feat. Ellie Goulding - Miracle: 4,3
Miley Cyrus - River: 6,7 (ze krijgt een steeds intrigerendere zangstem)
Duncan Laurence - Skyboy: 7,5 (respect voor zijn producties)
Lizzy McAlpine - ceilings: 4,5

Ed Sheeran - Eyes Closed 5,5
Acda en De Munnik - Morgen Wordt Fantastisch 7,4
Marco Schuitmaker - Engelbewaarder 2,0
Loreen - Tattoo 6,7
Claude - Layla 7,2
Libianca feat. Cian Ducrot - People 3,3
Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle 2,5

avatar van catdog
Poeha schreef:

Loreen - Tattoo
Claude - Layla
Libianca feat. Cian Ducrot - People
Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle


Missen je cijfers voor deze 4

avatar van Arrie
Wip staat voor work in progress

avatar van catdog
Arrie schreef:
Wip staat voor work in progress


Ik had die wip net niet gezien. volgens mij heeft die hem er stiekem bijgezet

avatar van Poeha
Beiden juist

Had al een heel lijstje gemaakt, maar dat was ineens weg
Toen maar uit het hoofd opnieuw en de laatste vier moest ik nog doen. Vandaar de ingelaste wip

avatar van pureshores
Die Sanchez is bij mij wel aan het landen Freek, krijgt nog een aanpassing binnenkort.

avatar van catdog
Poeha schreef:
Beiden juist

Had al een heel lijstje gemaakt, maar dat was ineens weg
Toen maar uit het hoofd opnieuw en de laatste vier moest ik nog doen. Vandaar de ingelaste wip


Oh dan denk ik dat je je scores voor SZA en PinkPantheress waarschijnlijk niet goed herinnerd hebt

avatar van Dwejkk_
Week 1 t/m 8:

#36. Jengi - Bel Mercy 6.0
#39. Benson Boone - Before You 2.5

#21. Suzan & Freek - Slapeloosheid 4.0
#31. Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song 4.5
#32. Cian Ducrot - I'll Be Waiting 3.0
#35. Tiësto - Lay Low 6.5
#37. Davina Michelle - Heartbeat 5.0

#4. Miley Cyrus - Flowers 7.0
#31. SZA - Kill Bill 7.0

#32. Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 6.0
#33. Zoë Tauran - Therapie 4.5
#38. Mart Hoogkamer - In Spanje 3.0
#39. Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 7.0

#34. Di-Rect - How My Heart Was Won 4.5
#38. P!nk - Trustfall 4.0

#31. Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends 6.0
#34. The Kid LAROI - Love Again 5.5
#39. SERA - Head Held High 3.5

#18. Boef feat. Lil' Kleine - Herinnering 4.5
#36. Alok & James Arthur - Work with My Love 2.5
#40. Lucas & Steve, Yves V, feat. Xoro - After Midnight 3.0

#26. Niall Horan - Heaven 4.5
#37. Lauren Spencer-Smith - Best Friend Breakup 4.0
#39. Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé) 1.5

avatar van Joren999
P!nk, Linkin Park, Tiësto en Di-Rect in de top 10? Is dit 2003 ofzo?

Ik zal binnenkort weer eens een poging wagen, maar als mevrouw vermoeiend P!nk zo hoog staat heb ik er weinig vertrouwen in eerlijk gezegd

avatar van Poeha
Ga eensch met de tijd mee, jong.

avatar van Joren999
Ik ben een ouwe ziel in een jong lichaam.

Maar mijn commentaar was toch juist dat de top 40 niet met de tijd meegaat?

avatar van Joren999
Nou, daar gaan we dan, met de tijd mee.

Week 1 (ah 52 dus)
FLEMMING - Paracetamollen
Kan me de hits die ik vorig jaar heb besproken niet meer herinneren, maar deze is niet heel vervelend, hoewel wat standaard. Zitten verder wel wat leuke productionele dingetjes in. Bridge vind ik wel matig.
5,3

Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love
Vul iets in over anonieme producer, zanger en liedje. Ik heb niet de puf meer om al deze onzin los te bespreken. Heb wel een kleine zwak voor de drop, hoewel die niet genoeg doorzet.
4

Lost Frequencies, Elley Duhé & X Ambassadors - Back to You
Vul iets in over anonieme producer, zanger, zangeres en liedje. Ik heb niet de puf meer om al deze onzin los te bespreken. Downtempo kan ik het wel beter hebben dan uptempo. X Ambassadors voegen niets toe (aan dit liedje en als geheel).
4

Davina Michelle - January Without You
Toegegeven: ik heb eigenlijk wel een zwak voor sentimentele pianoliedjes. James Blunt - Goodbye my Lover vind ik nog steeds een meesterwerk stiekem. Probleem hier: ik vind het stemgeluid van Davina Michelle niet prettig. Natuurlijk, ze zingt goed, maar ik vind het niet mooi. En het liedje is wel heel weinig verder. Ik word niet geraakt.
4,5

Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil je van Mij
Lijkt een beetje op een Vlaamse Suzan & Freek (maar zo te zien is dit geen stel en zijn er vaak andere gastartiesten en is zij Nederlands). Voor een keertje is de knulligheid best schattig, maar het zit wel erg dicht tegen muzak aan. Ook hier is de bridge gewoon teveel. Laat het me niet vaker horen.
5

Daadwerkelijk Week 1

Jengi - Bel Mercy
Sorry maar dit soort infantiel gedoe trek ik slecht. Gaat ook veel te lang door.
2,5

Benson Boone - Before You
Eerder hadden we Lewis Capaldi, James Arthur, Gavin James en nog een hele sloot compleet vergeten SISO onzin. De huidige incarnatie heet Benson Boone en maakt het nog een stukje bonter door gewoon maar helemaal geen muziek te gebruiken de eerste twee minuten. Laatste minuut is dan nog wel iets beter, maar het is toch beter als al deze jongens gewoon stoppen of beter nog, helemaal niet beginnen. Ik mis James Blunt.
3

Week 2

Suzan & Freek - Slapeloosheid
Voor S&F klinkt dit opvallend hip. Echter, het blijft S&F dus het is wel knullig hip. Het doet niemand echt kwaad maar waarom dit nou specifiek zo enorm populair is zegt heel veel over Nederland. Ach ja, wel een goed nummer voor hun doen.
5,5

Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song
Wat een verschrikkelijke productie van de stemmen. Muziekje ook totaal anoniem. Geef mij maar Wahib & Flex met hun eigen werk in plaats van dit broddelwerkje.
3.5

Cian Ducrot - I'll Be Waiting
Ah het alternatief voor Benson Boone heet Cian Ducrot. Als ik moet kiezen heb ik veel liever dit, op momenten klinkt het nog wel oprecht, maar het refrein en delen van de coupletten zijn weer zo onoprecht. Probeer het nog een keer, want hier zit wel een aardig liedje in.
5

Tiësto - Lay Low
Die vervormde zware stemmen vind ik niets. De sfeer die hier geschept wordt vind ik wel prettig daarentegen. Het koortje bevalt me ook. Hier hoor ik voor het eerst iets wat ik zou zeggen, dat klinkt prettig. Duidelijk hoogtepunt van het jaar tot nu toe. Zonder die lelijke stem had ik het zomaar vaker op kunnen zetten.
7

Davina Michelle - Heartbeat
Mijn eerste gedachte: Wake me Up/Hey Brother. Nou wil het dat ik de eerste erg goed kan hebben, maar de tweede verschrikkelijk vind. Deze vind ik stiekem wel aardig, Davina Michelle zingt ook niet zo vervelend dit keer. Maar gaat wel snel vervelen.
5,5

Week 3

Miley Cyrus - Flowers
Een vriend van me zei dat ik dit wel moest kennen want het was onontkoombaar. Nou wil het dat ik dit jaar nog geen minuut radio heb gehoord (behalve de verkeersinformatie), dus dit was helemaal nieuw voor mij. Ik reflecteerde terug: dat Flowers klinkt hip joh. Nou, dat dus, wel een aardig liedje. Wordt er ook weer niet heel wild van.
6,5

SZA - Kill Bill
Een goede zangeres, een spannend liedje, dat doet al heel veel. Het pakt me nog niet helemaal, maar ik kan me voorstellen dat dat wel zo gaat zijn als ik het vaker luister.
7

Week 4

Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You
Ja ik kan nu wel iets gaan zeggen over dat het zo prettig is dat er weer eens een ambachtelijk liedje in de Top 40 komt, maar dit is uiteindelijk gewoon heel erg saai. Geef mij maar de smerige beats van Tiësto.
4,5

Zoë Tauran - Therapie
Muziek is wel aardig, maar die stem.. Pre-refrein vind ik wel grappig echter. Uiteindelijk best een aardig liedje nog.
5.5

Mart Hoogkamer - In Spanje
Tja.. Ik kan hier heel cynisch gaan doen, maar stiekem vind ik dit gewoon leuker dan dat saaie nummer hierboven. Goed? Zeker niet, maar ik vind het eigenlijk gewoon grappig. Ook hier, niet vaker laten horen.
6

Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix]
Instrumentale trance, dit kan ik wel waarderen. Lekker deuntje. Niet spannend genoeg voor een echt hoog cijfer, maar prima dit.
7,2

Week 5

Di-Rect - How My Heart Was Won
Standaard Di-Rect dingetje, heb niet zo'n zin om te bedenken wie ze dit keer proberen te doen. Niet onaardig maar wel vrij overbodig. De strijkers zijn wel erg.
5,5

P!nk - Trustfall
Over overbodig gesproken, deze dame. Ik ben echt helemaal klaar met haar en haar stoere act, om dan met de meest generieke meuk ooit te komen. Nu doet ze hier een keer iets anders en klinkt het meer als een b-kantje van CHVRCHES. Ik heb een zwak voor die band, dus ik heb een zwak voor dit liedje.
6,5

Week 6

Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends
Hmm. Ja. Ik weet er niet zoveel over te zeggen. Het probeert heel veel, maar het gaat eigenlijk langs me heen.
5,5

The Kid LAROI - Love Again
Hij heeft niet zo'n prettige stem. Liedje is verder niet onaardig, maar ook niet bijzonder.
5

SERA - Head Held High
Hey dit is We Are Young pt. 400.
3,5

Week 7

Boef feat. Lil' Kleine - Herinnering
Tja.. Beat zit goed in elkaar. Raps zijn ook niet onaardig, maar de olifant in de kamer is het onderwerp.. Ik ben heel erg voor het scheiden van artiest & kunst, maar als de kunst over de uitlatingen van de artiest gaat, moet die wel meegenomen worden in de beoordeling.
5

Alok & James Arthur - Work with My Love
Ik had gezegd dat James Arthur vergeten was. Dus ik vergeet deze onzin. Deze hebben we letterlijk al eerder gehoord.
3

Lucas & Steve, Yves V, feat. Xoro - After Midnight
En het niveau blijft bijna net zo laag. Commentaar op het vorige nummer is te kopiëren.
3,5

Week 8

Niall Horan - Heaven
Over het algemeen heb ik wel een zwak voor de liedjes van Niall Horan. Dit is iets te groots, zijn kracht ligt voor mij in de kleinere liedjes. Vind het liedje zelf ook niet heel denderend.
5

Lauren Spencer-Smith - Best Friend Breakup
Ja, gooi het eruit. Als je harder gaat zingen wordt het per definitie geloofwaardiger. Matig liedje verder.
4

Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé)
K3 vond ik vroeger verschrikkelijk. In vergelijking met dit soort meuk is K3 echt geweldig. Donnie is het hoogtepunt.
2,5

Week 9
PinkPantheress & Ice Spice - Boy's a Liar, Pt. 2
Ik ben de 30 gepasseerd en als ik dit hoor voel ik me echt oud. Echt slecht vind ik het niet, maar het klikt helemaal niet.
4,5

Linkin Park - Lost
Ik heb nooit veel met LP gehad. Ze hadden wel een aantal aardige nummers, maar veel was toch ook melodramatische pubermuziek. Dit klinkt nu wel erg belegen ook. Samen met de moderne productie doet het me weinig.
5,3

Snelle - Terugweg
Ik blijf moeite hebben met zijn stem. Z'n raps zijn ook zo knullig. Wanneer zijn we nou gewoon eerlijk en vertellen we deze jongen dat z'n kracht daar niet ligt? Liedje is verder ook niet bijzonder, maar de gitaarsolo is wel geslaagd. Daar ligt wel zijn kracht.
5,5

Week 10
The Weeknd & Ariana Grande - Die for You [Remix]
Met deze twee namen verwacht ik toch wat meer dan de gemiddelde Top 40-notering en dat is dit dan ook. Komt niet in de buurt bij het beste van beide artiesten, maar zeker beluisterbaar.
7

Mia Nicolai & Dion Cooper - Burning Daylight
Arcade 2.0 inclusief obligate uitbarsting. Wordt wel aardig gezongen (hoewel dat live wel anders schijnt te zijn, zo even opzoeken). Niet slecht, maar wel erg veilig.
6

Week 11

Maks - Dyscalculie
Ah.
3

Calvin Harris feat. Ellie Goulding - Miracle
Calvin Harris is een betere producer dan de gemiddelde Top 40-producer en Ellie Goulding is een betere zangeres dan de gemiddelde Top 40-zangeres. Er wordt ook wel geprobeerd om wat van dit nummer te maken, maar de droge beat slaat een beetje dood en die piano vind ik thuishoren in de jaren '90. Ik heb vooral het gevoel alsof er een donker nummer gemengd wordt met veel te blije invloeden en dat slaat een beetje dood.
5

Miley Cyrus - River
Deze vind ik leuker dan Flowers. Ik heb alleen een beetje het gevoel dat haar stem niet helemaal bij het liedje past. Had hier Ellie Goulding bij gezet en het was echt een knaller.
7

Week 12

Duncan Laurence - Skyboy
Duidelijk gemikt op de US of A. Wel aardig, maar ook wat te anoniem.
6

Lizzy McAlpine - Ceilings
Dit is wat dat nummer van Stephen Sanchez feat. Em Beihold. Gewoon een prettig luisterliedje.
6,5

Week 13

Ed Sheeran - Eyes Closed
Ach.. Waar is de tijd gebleven van Lego House of Sing. Dit is gelukkig geen Perfect, Shape of You of I Don't Care, maar Sheeran is allang vergeten hoe je een echt goed liedje schrijft.
5

Acda en de Munnik - Morgen Wordt Fantastisch
Ik heb ze niet gemist. Dit is voor hun doen ook wel bijzonder infantiel.
2,5

Marco Schuitmaker - Engelbewaarder
Dit is ook infantiel, maar dat is de bedoeling. Maar dan kan ik er nog heel weinig mee.
2

Loreen - Tattoo
Ik vond Euphoria vrij slecht. Dit doet me heel erg ergens aan denken. De opbouw vind ik wel prima, maar het (pre-)refrein is vrij zwak, met die uithalen. De spanning die er aan het begin is wordt dan ook niet volledig ingelost.
5,5

Week 14

Claude - Layla
Ik snap wel dat hij in het voorprogramma van Stromae stond. Vind hem toch niet het niveau aantikken die Stromae wel behaalt. Er zit toch wat teveel van die standaard Nederpop in.
6

Libianca - People
Tja dit doet me dan weer niets. Ik hoor wel dat het ergens over gaat, maar ik vind het gewoon niet mooi.
4,5

Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle
Ah, Calum Scott, die was ik vergeten in mijn lijstje vergeten SISO. Hem neem ik de cover van Dancing on my Own nog kwalijk. Nu snel weer vergeten.
Oh het liedje? Eh ja bedenk alle clichés van EDM anno 2018-2023 enzo.
3,5

avatar van catdog
Ed Sheeran - Eyes Closed: 5.5
Acda & de Munnik - Morgen Wordt Fantastisch: 4.0
Marco Schuitmaker - Engelbewaarder: 5.0
Loreen - Tattoo: 7.5
Claude - Layla: 5.0
Libianca - People: 8.0
Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle: 6.0

avatar van catdog
Even een tussenstand tot nu toe, na het eerste kwartaal. Engelbewaarder mag dan momenteel op #1 in Spotify staan: bij ons moet Marco het, met afstand, met de laatste plaats doen.

1 Miley Cyrus - Flowers 6.5375
2 Miley Cyrus - River 6.4625
3 P!nk - Trustfall 6.3
4 Linkin Park - Lost 6.1
5 Di-Rect - How My Heart Was Won 5.985
6 Tiësto - Lay Low 5.97
7 Duncan Laurence - Skyboy 5.9375
8 Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 5.829166667
9 Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 5.808333333
10 SZA - Kill Bill 5.8

11 Loreen - Tattoo 5.733333333
12 Niall Horan - Heaven 5.686363636
13 The Weeknd & Ariana Grande - Die for You [Remix] 5.6625
14 Mia Nicolai & Dion Cooper - Burning Daylight 5.65
15 Suzan & Freek - Slapeloosheid 5.54
16 Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends 5.52
17 Libianca - People 5.5
18 Ed Sheeran - Eyes Closed 5.166666667
19 Calvin Harris feat. Ellie Goulding - Miracle 5.1375
20 Snelle - Terugweg 5.0875

21 PinkPantheress feat. Ice Spice - Boy's a Liar, Pt. 2 5.077777778
22 The Kid LAROI - Love Again 5.05
23 Lizzy McAlpine - Ceilings 5.025
24 Lauren Spencer-Smith - Best Friend Breakup 4.945454545
25 Claude - Layla 4.7
26 Davina Michelle - Heartbeat 4.68
27 Alok & James Arthur - Work with My Love 4.6
28 Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song 4.56
29 Zoë Tauran - Therapie 4.518181818
30 Cian Ducrot - I'll Be Waiting 4.44

31 Lucas & Steve, Yves V, feat. Xoro - After Midnight 4.409090909
32 Boef feat. Lil' Kleine - Herinnering 4.390909091
33 Jengi - Bel Mercy 4.333333333
34 Acda & de Munnik - Morgen Wordt Fantastisch 4.316666667
35 SERA - Head Held High 4.05
36 Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle 4
37 Benson Boone - Before You 3.722222222
38 Mart Hoogkamer - In Spanje 3.7
39 Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé) 3.55
40 Maks - Dyscalculie 3

41 Marco Schuitmaker - Engelbewaarder 2.25

Week 15:

#27. David Guetta feat. Anne-Marie & Coi Leray - Baby Don't Hurt Me

De grootste hit van 2022 was in handen van David Guetta met zijn interpolatie van Blue (Da Ba Dee). En dat voor een track dat al jaren op de plank lag. Gezien het grote succes doet Guetta, heel slim, het trucje weer opnieuw. Ditmaal schakelt hij hiervoor de Britse Anne-Marie, bekend van Rockabye en FRIENDS, en de Amerikaanse Coi Leray in, voor een interpolatie van Haddaway's 'What Is Love'.

Coi Leray is momenteel een grote opkomende naam wereldwijd. Dochter van Ray Benzino, mede eigenaar van het bekende hip-hop blad The Source, scoorde ze in Amerika vorig jaar al een dikke hit samen met Nicki Minaj. Momenteel staat ze wereldwijd in de Top 10 met haar single Players, waar ze een sample van The Message van Grandmaster Flash & The Furious Five gebruikt. Althans, wereldwijd behalve Nederland. Hip-hop op de radio blijft een ding hier in Nederland... dan maar een hit scoren met David Guetta!




#34. Nothing but Thieves - Welcome to the DCC

Nothing but Thieves is alweer toe aan hun 4e Top 40 hit, na Trip Switch, Sorry en Impossible. Die laatste was hun grootste tot nog toe. Met Welcome to the DCC, de aftrap van hun nieuwste album Death Club City, proberen ze dat succes te overtreffen. In aanloop van Death Club City toeren de heren de komende tijd weer de wereld over en doen ze in de zomer o.a. Lowlands aan.

Het nieuwe album komt nadat leadzanger Conor Mason zijn eerste solo-EP heeft uitgebracht, onder de naam Man-Made Sunshine. Zijn soloproject betekent gelukkig voor de fans niet een exit bij de band. Welcome to the DCC wordt inmiddels door de fans al enorm positief ontvangen en krijgt zelfs vergelijkingen met het werk van The Weeknd.




#39. Purple Disco Machine & Kungs - Substitution

Na tweemaal monsterhits samen met Sophie + the Giants te hebben gescoord zoekt Purple Disco Machine het ditmaal bij Kungs, bekend van de hits This Girl en Never Going Home. De heren kennen elkaar al goed dankzij de verscheidene festivals waar ze samen op gestaan hebben. Samen werkten ze hun ruwe ideeën voor een track uit in Dresden en dat levert ze samen weer een nieuwe hit op. Samen sampelen ze de 80's classic Big in Japan van Alphaville voor hun nieuwste single Substitution.




Week 16:

#24. David Kushner - Daylight

Men make kennis met de Amerikaanse zanger David Kushner, afkomstig uit Illinois. Hij weet al snel het TikTok platform te vinden en dropt daar al een cover van Bruno Mars' It Will Rain. Niet vlak daarna gaat zijn eigen nummer Miserable Man al viraal op het platform en dus maakt David heel handig gebruik voor het platform door zijn opvolgende single helemaal grijs te teasen. Wekenlang weet hij zijn volgers warm te maken voor zijn nieuwe single Daylight en als de track dan eenmaal uitkomt schiet het omhoog in de wereldwijde Spotify charts, waaronder ook in Nederland. Zijn Top 40 debuut is hierbij geboren.




#27. Goldband - Rommel

Afgelopen Koningsdag stonden ze nog groots op 538 Koningsdag maar moesten ze de rest van hun optredens die dag afzeggen na een triest bericht van één van hun bandleden. Hun carriere is de afgelopen tijd als een speer gegaan en staan met Maan, na 25 weken, nog steeds in de Top 10 met hun track Stiekem. Het is één van de grootste Nederlandstalige hits aller tijden in de Top 40 en ook hun eigen Noodgeval was een schot in de roos afgelopen jaar. Toch zit er ook een duistere zijde aan hun succes en zijn de heren open over hun gebruik en struggles met drugs. Dit vooral na een viral video begin van dit jaar waarop openlijk te zien is dat één van de bandleden op het podium coke aan het snuiven is. Het incident heeft vooralsnog geen invloed op hun hitsucces en hadden maar liefst 3 uitverkochte shows in de AFAS en met de nieuwste single, over die drugs genaamd Rommel, scoren ze hun derde Top 40 hit!




#31. Turfy Gang x LA$$A - Padellen

Het is de nieuwste rage in Nederland; steeds meer mensen, vriendengroeppen en collega's lijken te gaan padellen met z'n allen. Zo populair dat het ook het onderwerp is van de nieuwste Top 40 hit van de 7-koppige groep Turfy Gang en de producer Yves Lassally, beter bekend als LA$$A. De Frans/Nederlandse producer heeft al tweemaal in de Tipparade gestaan samen met Bilal Wahib en Rolf Sanchez, maar scoort nu zijn eerste Top 40 hit.

Achter Turfy Gang zitten zeven jongens die elkaar leerden kennen op een hockeyvereniging in Maarssen. De naam van groep is gebasseerd op de nickname Turfy, die één van de jongens gebruikte op zijn XBOX account. Vanaf 2021 brengen ze regelmatig singles uit en leverde ze dat al samenwerkingen samen met Mr. Polska en The Partysquad op. Sammen met LA$$A is hun eerste Top-40 hit geboren.




#38. FLEMMING - Verleden Tijd

FLEMMING is inmiddels alweer toe aan zijn 6e Top 40 hit en doet het ditmaal met de nieuwe single Verleden Tijd. Tot nu toe hebben bijna al zijn singles de Top 10 gehaald. Enkel zijn samenwerking met Ronnie Flex, Terug bij Af, bleef op #18 steken. Over Verleden Tijd zegt FLEMMING: 'Het gaat over dat je ex, die je had verlaten voor iemand anders, je na een paar maanden terug wil. Maar voor jou is het verleden tijd, jij wil die persoon niet meer terug. Persoonlijke ervaring zit er zeker bij'.




Week 17:

#25. Post Malone - Chemical

Met zijn vierde album Twelve Carat Toothache had Post Malone niet het wereldwijd succes dat hij gewend was. Met One Right Now wist hij nog een kleine Top 40 hit te scoren maar van een samenwerking met The Weeknd verwacht je toch net iets meer hitsucces. Van alle overige hitsingles hoorden we niets in Nederland. Gelukkig wist Posty in het buitenland nog wel een andere grote hit van het album af te trekken: I Like You (A Happier Song) samen met Doja Cat. Dat werd een dikke top-10 hit in Amerika. In Nederland was de track in geen velden of wegen te bekennen.

Dat is met de nieuwe single, Chemical, gelukkig weer anders. Hij scoorde er al een Alarmschijf mee en scoort nu de enige entry in week 17. Het is onderdeel van zijn eerste compilatiealbum The Diamond Collection, waarop al zijn singles staan die 'Diamond' zijn gegaan in Amerika. Dat is een certificatie die je daar krijgt nadat je 10 miljoen units hebt verkocht/ gestreamd. Geen verkeerde resultaten dus want er staan maar liefst 8 'Diamond' singles op. Chemical is dat natuurlijk, vooralsnog, nog niet. Maar wie weet!



avatar van ranboy
David Guetta feat. Anne-Marie & Coi Leray - Baby Don't Hurt Me: 2,5 (zo fantasieloos en goedkoop, en de zangeres klinkt ook niet fijn)

Nothing but Thieves - Welcome to the DCC: 5 (de genrewisseling bevalt mij niet, geen fijne sound, de stem van de zanger gaat nog meer de hoogte in en klinkt schreeuwerig, en het refrein loopt ook niet lekker)

Purple Disco Machine & Kungs - Substitution: 5,5 (toen ik las dat Big in Japan hier werd gekopieerd, hield ik mijn hart vast, maar het is best subtiel gedaan, en niet overheersend; verder een standaard redelijk swingende sound)

David Kushner - Daylight: 6,5 (zo nu en dan krijgen we ineens een onverwachte hit in de top 40, en dan valt Daylight niet tegen. De stijl en zang zijn wel heel erg Hozier, maar dat altijd nog liever dan de gebruikelijke top 40-hits. De zanger gebruikt zijn stem op verschillende manieren, en het geheel is stemmig te noemen, op het randje van pathetisch.)

Goldband - Rommel: 3 (dit lijkt wel heel veel op Noodgeval, en is aan mij totaal niet besteed)

Turfy Gang x LA$$A - Padellen: 3,5 (ook niks voor mij, maar niet al te irritant)

FLEMMING - Verleden Tijd: 4 (Flemming gaat zingen, dat is ook geen onverdeeld genoegen. Leuk dat het wat persoonlijker en oprechter klinkt, maar dat doe-oe-oe-oen kan echt niet meer.)

Post Malone - Chemical: 6,5 (nog een positieve verrassing: Chemical klinkt vlot en tijdloos, maar Post Malone is geen sterke zanger)

avatar van SBube
David Guetta, Anne-Marie, Coi Leray - Baby Don’t Hurt Me 5.0
(ik was al nooit een fan van het origineel ‘What is love’, nu zingt Anne-Marie het misschien wel iets beter, maar ik vond het eigenlijk een vreselijk nummer, deze is misschien iets minder erg)

Nothing But Thieves - Welcome to the DCC 8.5
(Toen Editors een beetje meer EDM in hun muziek gebruikte, vond ik dat geen goede ontwikkeling, maar hier bij Nothing But Thieves kan ik het heel goed hebben, een uitstekend aanstekelijk nummer)

Purple Disco Machine, Kungs - Substitution 3.5
(dit vind ik een niemendalletje, dat me op geen enkele (goede) manier raakt)

David Kushner - Daylight 4.0
(iemand wil hier een Rag’n’Bone Man doen, maar het ontbreekt toch wat echte soul in de stem, het nummer an sich is ook niet echt opmerkelijk)

Goldband - Rommel 3.0
(ik kan niks met deze band en daar verandert dit nummer niks aan, idd rommel)

Turfy Gang x La$$a - Padellen 4.5
(dit is weer zo’n niemendalletje, het ene oor in, het andere uit, maar het irriteert niet)

Flemming - Verleden Tijd 3.0
(Flemming kwam hier al best vaak langs, maar eigenlijk kan ik me geen enkel nummer goed herinneren, waarschijnlijk ook omdat ik het nooit meer luister na het hier beoordeeld te hebben, deze gaat mijn eigen playlist ook (bij verre) niet halen)

Die laatste van Post Malone moet ik nog eens beluisteren!

avatar van pureshores
Zoals gebruikelijk na een 1e kwartaal even vandaag de nummers eens doorlopen omdat Robin dat aanpassen vast leuk vindt, het is toch wel een erg mager eerste kwartaal vind ik, slechts 2 platen ga ik omhoog gooien:

Suzan & Freek-Slapeloosheid van 6,7 naar 7
Ondanks dat het op papier misschien raar klinkt, zo'n The Weeknd sound vs Suzan & Freek werkt het wel.

Stephen Sanchez-Until I found you van 4 naar 6
Deze moest echt even landen, maar ik hoor hem erg vaak doordeweeks, ik moet altijd aan Twin Peaks denken, geen idee waarom.

De echt slechte nummers had ik al zo keihard aangepakt dat die maar zo blijven staan, ik zie al wat treurige namen bij hierboven, dus dat komt later deze week.

avatar van SBube
Post Malone - Chemical 7.0
(bij de eerste keer luisteren was het nog een nee, maar bij de 2de keer viel het balletje, het is toch weer een aanstekelijk deuntje, ik heb in mijn playlists gezet)

avatar van pureshores
David Guetta, Anne-Marie, Coi Leray - Baby Don’t Hurt Me 4

Post Malone - Chemical 5,7

de rest volgt nog

avatar van esteban
Hier moet ik één dezer ook nog eens dringend inhalen!

avatar van catdog
Absoluut! Pareltjes dit jaar hoor

avatar van Poeha
Correctie (excuses alvast )

Marco Schuitmaker - Engelbewaarder 2,0 -> 5,0

Heb dit haast nooit met dit soort muziek, maar krijg hier toch sympathie voor.

avatar van pureshores
Nothing but Thieves - Welcome to the DCC 5

Purple Disco Machine & Kungs - Substitution 6,3
Had Big in Japan er nooit uitgehaald.

David Kushner - Daylight 5,8
De top 40 anno 2023: lopende band huppeldance OF Nederlandstalig (zowel "verantwoord" als 'irri nl rap met overused -autotune of SBS6 style camping) OF Big Wig USA acts OF sufpop van Sheeran/Capaldi en natuurlijk de categorie "Ik ben zo anders dan de rest"en kijk mij eens lekker apart zijn" maar wel met een mega gelikte video en alles lekker doorberekend, daar valt deze David ook onder, het stoort niet maar het is absoluut niet geweldig of wereldschokkend

Goldband - Rommel 4,2

Turfy Gang x LA$$A - Padellen 2,5

FLEMMING - Verleden Tijd 2,5 (het leek even een kans te hebben maar toen kwam dat kleuterstemmetje weer opzetten bij het refrein en besefte ik weer dat ik hier niets mee kan en wil)

avatar van Poek
PinkPantheress & Ice Spice - Boy's a Liar, Pt. 2 5,5
Linkin Park - Lost 5
Snelle - Terugweg 5
The Weeknd & Ariana Grande - Die for You [Remix] 6
Mia Nicolai & Dion Cooper - Burning Daylight 6

Maks - Dyscalculie 6,5
Calvin Harris feat. Ellie Goulding - Miracle 5,5
Miley Cyrus - River 6
Duncan Laurence - Skyboy 6
Lizzy McAlpine - Ceilings 9

Ed Sheeran - Eyes Closed 6
Acda en de Munnik - Morgen Wordt Fantastisch 6,5
Marco Schuitmaker - Engelbewaarder 6
Loreen - Tattoo 5
Claude - Layla 7
Libianca - People 7
Jax Jones feat. Calum Scott - Whistle 5
(t/m 7 april)

avatar van Poek
Even reclame maken voor wie het nog niet gezien had: Greatest Hits of #6: de 100 grootste hits - MusicMeter.nl

(gebaseerd op de honderd hits met de meeste top40-punten)

avatar van Poeha
David Guetta feat. Anne-Marie & Coi Leray - Baby Don't Hurt Me: 4,0
Positief gestemd, omdat ik die van Haddaway nog steeds prima kan hebben.

Nothing but Thieves - Welcome to the DCC: 8,7
Prettige ontwikkeling bij NbT. Top zo die kopstem.

Purple Disco Machine & Kungs - Substitution: 6,3
Mindere van PDM. De Big in Japan sample is toch wel overduidelijk.

David Kushner - Daylight: 7,0
Nog niet eerder gehoord, maar dacht de hele tijd dat acteur Ashton Kutcher ook was gaan zingen. Je schrijft de achternaam toch net even anders. En de voornaam klopt al helemaal niet Prima song verder.

Goldband - Rommel: 6,0
Vrolijk deuntje weer, verder weinig verheffend.

Turfy Gang x LA$$A - Padellen: 3,7
Padellen, moet ik nodig ook eens gaan proberen.

FLEMMING - Verleden Tijd: 4,2
Vaak was ik de enige (het waren er in ieder geval niet veel) die Flemming nog wel enigszins kon waarderen. Maar dit is niet zo best.

Post Malone - Chemical: 3,0
Pfff...eenheidsworst

Gast
geplaatst: vandaag om 17:18 uur

geplaatst: vandaag om 17:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.