Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019
zoeken in:
0
geplaatst: 20 maart 2019, 15:28 uur
4. Strand of Oaks - Weird Ways (28 punten, 10x genoemd)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/747000/747424.300.jpg?cb=1548694571
automatisch genomineerd | nummer 1 van: dumb_helicopter en jordidj1
Omdat twee users zo slim waren geweest om deze band op één te zetten, behaalt het de vierde plek. Dat terwijl de derde plek ook niet zo ver weg was, slechts drie puntjes.
Strand of Oaks, we kennen hem allemaal wel. Vrijdag wordt Eraserland, zijn zeste studioalbum, gereleased en Weird Ways is een erg fijn voorproefje (net als Ruby, maar die komen we volgende maand vast tegen). Ik krijg het druk vrijdag, merk ik. 25 mei in Tivoli, woehoeh.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/747000/747424.300.jpg?cb=1548694571
automatisch genomineerd | nummer 1 van: dumb_helicopter en jordidj1
Omdat twee users zo slim waren geweest om deze band op één te zetten, behaalt het de vierde plek. Dat terwijl de derde plek ook niet zo ver weg was, slechts drie puntjes.
Strand of Oaks, we kennen hem allemaal wel. Vrijdag wordt Eraserland, zijn zeste studioalbum, gereleased en Weird Ways is een erg fijn voorproefje (net als Ruby, maar die komen we volgende maand vast tegen). Ik krijg het druk vrijdag, merk ik. 25 mei in Tivoli, woehoeh.
0
geplaatst: 20 maart 2019, 15:36 uur
3. James Blake - Barefoot In The Park (feat. ROSALÍA) (31 punten, 8x genoemd)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/746000/746968.300.jpg?cb=1547163328
automatisch genomineerd | nummer 1 van: Cervantes, Koenr en yeahyeahyeah
Meneer Blake mocht deze maand met twee nummers meedoen, maar blijkbaar wordt Travis Scott hier niet echt gewaardeerd. ROSALÍA daarentegen wel, misschien dé reden voor deze verrassende derde plek. De top 2 was echter ruim uit zicht.
De albums van James Blake zijn over het algemeen echte groeiplaten, echt voer voor de hitlijsten is hij niet. Ook maar slechts één top 40-hitje behaald in zijn carrière. Toch staat 'ie weer lekker op Lowlands en ga ik weer lekker loco op zijn laatste worp.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/746000/746968.300.jpg?cb=1547163328
automatisch genomineerd | nummer 1 van: Cervantes, Koenr en yeahyeahyeah
Meneer Blake mocht deze maand met twee nummers meedoen, maar blijkbaar wordt Travis Scott hier niet echt gewaardeerd. ROSALÍA daarentegen wel, misschien dé reden voor deze verrassende derde plek. De top 2 was echter ruim uit zicht.
De albums van James Blake zijn over het algemeen echte groeiplaten, echt voer voor de hitlijsten is hij niet. Ook maar slechts één top 40-hitje behaald in zijn carrière. Toch staat 'ie weer lekker op Lowlands en ga ik weer lekker loco op zijn laatste worp.
1
geplaatst: 20 maart 2019, 16:12 uur
2. Sharon Van Etten - Seventeen (39 punten, 12x genoemd)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/736000/736159.300.jpg?cb=1539471063
automatisch genomineerd | nummer 1 van: Arno, DjFrankie, Gretz en stardust_be
Slechts drie punten, dat is Van Etten tekort komt voor de eerste plek. Heel lang zag het er naar uit dat ze het zooitje ging winnen, maar niets bleek minder waar.
Op haar nieuwste album kiest Sharon voor een zwaarder, elektronischer en ingetogen geluid. Daarvoor heeft ze de hulp ingeschakeld van producer John Congleton, die ook platen voor o.a. Antony and the Johnsons, Sigúr Ros en St. Vincent heeft geproduceerd. Qua schrijfstijl zijn invloeden van een Nick Cave en Portishead te horen. Een flink contrast dus met haar voorgaande, toegankelijkere popplaten.
Seventeen is het prijsnummer, waar de sfeervolle productie nog meer tot zijn recht komt met de intense vocalen van Van Etten. Iemand Twin Peaks associaties?
1. Vampire Weekend - Harmony Hall (42 punten, 13x genoemd)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/59/Vampire_Weekend_–_Harmony_Hall.png/220px-Vampire_Weekend_–_Harmony_Hall.png
automatisch genomineerd | nummer 1 van: 123poetertjes en Ploppesteksel
De grootste hype van dit moment flikt het gewoon. Al weken soeverein bovenaan in de gezamenlijke afrekening en ook hier pakt het de eerste spot. Prijzenregen voor de vampiertjes dus.
Harmony Hall is de nieuwe single voor het opkomende album, genaamd Father of the Bride. Ze zetten hier een vernieuwde sound neer, t.o.v. hun voorgaande studioalbums. Naar verluid gaan er achttien nummers op de plaat staan, maar bij elkaar duur het nog geen 59 minuten. Ben benieuwd!
https://www.musicmeter.nl/images/cover/736000/736159.300.jpg?cb=1539471063
automatisch genomineerd | nummer 1 van: Arno, DjFrankie, Gretz en stardust_be
Slechts drie punten, dat is Van Etten tekort komt voor de eerste plek. Heel lang zag het er naar uit dat ze het zooitje ging winnen, maar niets bleek minder waar.
Op haar nieuwste album kiest Sharon voor een zwaarder, elektronischer en ingetogen geluid. Daarvoor heeft ze de hulp ingeschakeld van producer John Congleton, die ook platen voor o.a. Antony and the Johnsons, Sigúr Ros en St. Vincent heeft geproduceerd. Qua schrijfstijl zijn invloeden van een Nick Cave en Portishead te horen. Een flink contrast dus met haar voorgaande, toegankelijkere popplaten.
Seventeen is het prijsnummer, waar de sfeervolle productie nog meer tot zijn recht komt met de intense vocalen van Van Etten. Iemand Twin Peaks associaties?
1. Vampire Weekend - Harmony Hall (42 punten, 13x genoemd)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/59/Vampire_Weekend_–_Harmony_Hall.png/220px-Vampire_Weekend_–_Harmony_Hall.png
automatisch genomineerd | nummer 1 van: 123poetertjes en Ploppesteksel
De grootste hype van dit moment flikt het gewoon. Al weken soeverein bovenaan in de gezamenlijke afrekening en ook hier pakt het de eerste spot. Prijzenregen voor de vampiertjes dus.
Harmony Hall is de nieuwe single voor het opkomende album, genaamd Father of the Bride. Ze zetten hier een vernieuwde sound neer, t.o.v. hun voorgaande studioalbums. Naar verluid gaan er achttien nummers op de plaat staan, maar bij elkaar duur het nog geen 59 minuten. Ben benieuwd!
5
geplaatst: 20 maart 2019, 16:25 uur
De top 20 van de maand januari:
1. Vampire Weekend - Harmony Hall
2. Sharon Van Etten - Seventeen
3. James Blake feat. ROSALÍA - Barefoot in the Park
4. Strand of Oaks - Weird Ways
5. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
6. The Comet Is Coming - Summon the Fire
7. Jade Bird - I Get No Joy
8. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
9. Glen Hansard - I'll Be You, Be Me
10. D'Angelo - Unshaken
11. Mdou Moctar - Wiwasharnine
12. Apparat - Dawan
13. Aesop Rock & TOBACCO Are Malibu Ken - Acid King
14. Billie Eilish - bury a friend
15, The Japanese House - Maybe You're the Reason
16. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER
17. Pip Blom - Daddy Issues
18. Foals - Exits
19. Brutus - War
20. FEWS - More Than Ever
Ik kan helaasch geen nieuwe maand opstarten. Geen idee hoe ik dat moet doen. Johnny Marr zeg er maar niets van.
1. Vampire Weekend - Harmony Hall
2. Sharon Van Etten - Seventeen
3. James Blake feat. ROSALÍA - Barefoot in the Park
4. Strand of Oaks - Weird Ways
5. Better Oblivion Community Center - Dylan Thomas
6. The Comet Is Coming - Summon the Fire
7. Jade Bird - I Get No Joy
8. Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
9. Glen Hansard - I'll Be You, Be Me
10. D'Angelo - Unshaken
11. Mdou Moctar - Wiwasharnine
12. Apparat - Dawan
13. Aesop Rock & TOBACCO Are Malibu Ken - Acid King
14. Billie Eilish - bury a friend
15, The Japanese House - Maybe You're the Reason
16. Billie Eilish - WHEN I WAS OLDER
17. Pip Blom - Daddy Issues
18. Foals - Exits
19. Brutus - War
20. FEWS - More Than Ever
Ik kan helaasch geen nieuwe maand opstarten. Geen idee hoe ik dat moet doen. Johnny Marr zeg er maar niets van.
0
geplaatst: 20 maart 2019, 17:44 uur
Mooi duo aan kop en toch een ruime handvol prima nummers in deze maandfinale. Gemiddeld genomen, wat mij betreft, ook meer kwaliteit dan wat er in 2018 nog mee strijdt. Misschien dat het daarom al zo lang stil ligt ook...?
En jordidj1, bedankt voor de presentatie.
En jordidj1, bedankt voor de presentatie.
0
geplaatst: 20 maart 2019, 19:27 uur
Adequate presentatie, thanks Jordi!
Balthazar en D'Angelo scoren daarentegen maar matig, denk dat ze een maand geleden beter zouden scoren (zijn nu beide ook al (bijna) uit mijn top 30 verdwenen)...
Balthazar en D'Angelo scoren daarentegen maar matig, denk dat ze een maand geleden beter zouden scoren (zijn nu beide ook al (bijna) uit mijn top 30 verdwenen)...
3
geplaatst: 20 maart 2019, 20:08 uur
Voor de volledigheid zal ik de manier waarop de startlijst is samengesteld hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn voor februari zijn er 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2019 op RYM, uitgebracht op zijn laatst in februari. Daarnaast de vijf best beoordeelde nummers in de maand februari uit het "Maak kennis met... 2019"-topic. Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2019. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste negen albums op MusicMeter die in februari zijn uitgekomen.
De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 28 februari:
Freddie Gibbs & Madlib - Flat Tummy Tea
Carly Rae Jepsen - Now Tat I've Found You
Kero Kero Bonito - Swimming
Julia Holter - Les Yeux to You
Little Simz feat. Cleo Sol - Selfish
De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2019:
Townes Van Zandt - All I Need
Trevor Watts / Stephen Grew - Let It Be
Tim Hecker - That World
Ratso feat. Nick Cave - Our Lady of Light
Rosie Carney - Orchid
Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2019:
Chromatics - Time Rider
Alex Lahey - Don't Be so Hard on Yourself
KH, Four Tet - Only Human
The National - You Had Your Soul with You
Foals - Sunday
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit februari. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Dream Theater - At Wit's End
Julia Jacklin - Body
Mercury Rev feat. Norah Jones - Okolona River Bottom Band
Rustin Man - Vanishing Heart
Cass McCombs - The Great Pixley Train Robbery
RY X - YaYaYa
Soen - Martyrs
Gary Clark Jr. - This Land
The Claypool Lennon Delirium - Blood And Rockets: Movement I, Saga Of Jack Parsons - Movement II, Too the Moon
Alfabetische lijst:
Chromatics - Time Rider
Foals - Sunday
Julia Jacklin - Body
Rosie Carney - Orchid
RY X - YaYaYa
Soen - Martyrs
The Claypool Lennon Delirium - Blood And Rockets: Movement I, Saga Of Jack Parsons - Movement II, Too the Moon
Tim Hecker - That World
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2019 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
En de lijst van nummers die al in 2018 hebben meegedaan:
Overzicht 2018 [/quote]
De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 28 februari:
De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2019:
Tim Hecker - That World
Rosie Carney - Orchid
Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2019:
Chromatics - Time Rider
Foals - Sunday
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit februari. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Julia Jacklin - Body
RY X - YaYaYa
Soen - Martyrs
Alfabetische lijst:
Chromatics - Time Rider
Foals - Sunday
Julia Jacklin - Body
Rosie Carney - Orchid
RY X - YaYaYa
Soen - Martyrs
Tim Hecker - That World
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2019 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
En de lijst van nummers die al in 2018 hebben meegedaan:
Overzicht 2018 [/quote]
1
geplaatst: 20 maart 2019, 20:16 uur
0
geplaatst: 20 maart 2019, 20:18 uur
27. Underworld - Appleshine (Film Edit) spotify:track:7i6XPRlH7kBmMpYleHfZIu
28. Roosevelt - Falling Back spotify:track:7iA8BlFVOityG3DGPExJtx
28. Roosevelt - Falling Back spotify:track:7iA8BlFVOityG3DGPExJtx
0
geplaatst: 20 maart 2019, 20:19 uur
29. Josefin Öhrn + The Liberation - Desire spotify:track:31UTaBWhsWpw1dnFDm6pJQ
30. Darkswoon - Human Faults spotify:track:3HViIDvkRNAFwLpMSDyJDB
30. Darkswoon - Human Faults spotify:track:3HViIDvkRNAFwLpMSDyJDB
3
geplaatst: 20 maart 2019, 20:28 uur
31. Jessie Ware - Adore You
spotify:track:6NyaXh11cDhWT7CI5S3TiU
32. The Japanese House - We Talk All the Time spotify:track:180ock8PnTPGQlfA1J60Mz
spotify:track:6NyaXh11cDhWT7CI5S3TiU32. The Japanese House - We Talk All the Time spotify:track:180ock8PnTPGQlfA1J60Mz
0
geplaatst: 20 maart 2019, 20:33 uur
33. Blu, Oh No - The Lost Angels Anthem spotify:track:6GzM9lH9GJXY3pJt3BWNjF
34. -Smif-N-Wessun - Stahfallah spotify:track:6IcdXa4WVxoWnG5YllhJDn
34. -Smif-N-Wessun - Stahfallah spotify:track:6IcdXa4WVxoWnG5YllhJDn
3
geplaatst: 20 maart 2019, 20:34 uur
35. Hand Habits - Can't Calm Down spotify:track:79Mjs9jMckuEQuur3ffmOE
36. Big Thief - UFOF spotify:track:0DZfBeJhOPyjhqoaTkE3kZ
36. Big Thief - UFOF spotify:track:0DZfBeJhOPyjhqoaTkE3kZ
1
geplaatst: 20 maart 2019, 20:43 uur
Zowel Ry X als Julia Jacklin hebben vorig jaar al meegedaan (Body was mijn nominatie en zit zelfs al in de 2de ronde van de finale svhj18 #stemjj) dumb_helicopter
3
geplaatst: 20 maart 2019, 20:47 uur
37. Modeselektor feat. Flohio - Wealth spotify:track:5aOlYhQsp75cgPov4yjWIe
38. Marie Davidson - Lara [Daniel Avery Remix] spotify:track:1tNKCnmP5TuuGYJplumJLR
Blij met de vampiertjes als winnaar wel. En blij met mijn favo vampiertje Jordi voor de presentatie natuurlijk x
38. Marie Davidson - Lara [Daniel Avery Remix] spotify:track:1tNKCnmP5TuuGYJplumJLR
Blij met de vampiertjes als winnaar wel. En blij met mijn favo vampiertje Jordi voor de presentatie natuurlijk x
0
geplaatst: 20 maart 2019, 21:08 uur
Waar is Yola? Wellicht in de plek van J.J. of Ry X? ?
Owh chips, ik ben de Spotify linkjes vergeten. Sluit net m’n laptop af. Iemand die ze even wil zoeken? Anders plaats ik ze morgen.
Owh chips, ik ben de Spotify linkjes vergeten. Sluit net m’n laptop af. Iemand die ze even wil zoeken? Anders plaats ik ze morgen.
1
geplaatst: 20 maart 2019, 21:17 uur
39. Anderson .Paak - King James spotify:track:0TtSoFrbLGjmpIgY4KgBeq
40. Palms Trax - To Paradise
spotify:track:1EkVlvyq662nuN5mNG7P7K
40. Palms Trax - To Paradise
spotify:track:1EkVlvyq662nuN5mNG7P7K
0
geplaatst: 20 maart 2019, 21:25 uur
41. Ifriqiyya Electrique - Nafta Naghara spotify:track:68Sf6ghdiLK5DlURfTmihS
42. Lifafa - Din Raat spotify:track:2PvYiLbxSTMuMnbS95g2NY
42. Lifafa - Din Raat spotify:track:2PvYiLbxSTMuMnbS95g2NY
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 20 maart 2019, 21:54 uur
43 Gemma Ray - Flood Plains spotify:track:3nwX9vMxLerkLZQ7iOnVq2
44 Madrugada - Half-light spotify:track:6Iuw68uxtiPVvvQ338a5W4
44 Madrugada - Half-light spotify:track:6Iuw68uxtiPVvvQ338a5W4
1
geplaatst: 20 maart 2019, 22:23 uur
45. James Blake feat. André 3000 - Where's The Catch? spotify:track:7omij53d6AvXefx13NNyfn
46. Swindle feat. Eva Lazarus - Talk a Lot spotify:track:0eocwjeyaOdgwuml4UP4vX
#45: Iemand moest het doen.
#46: Damn, geen idee welke track ik van dit ontzettend sterk geheel moet nemen. Swindle heeft een coherente plaat afgeleverd en dat had ik nooit durven denken, ondanks enkele toffe singles vroeger (Mood Swings, Do The Jazz...).
46. Swindle feat. Eva Lazarus - Talk a Lot spotify:track:0eocwjeyaOdgwuml4UP4vX
#45: Iemand moest het doen.
#46: Damn, geen idee welke track ik van dit ontzettend sterk geheel moet nemen. Swindle heeft een coherente plaat afgeleverd en dat had ik nooit durven denken, ondanks enkele toffe singles vroeger (Mood Swings, Do The Jazz...).
1
geplaatst: 20 maart 2019, 22:30 uur
47. Julia Jacklin - Don't Know How To Keep Loving You spotify:track:2MncBwEd2IVUA72OGcpeuy
48. SASAMI - Not The Time spotify:track:0Vmd1bjR3CAhT86mHs3Mp1
48. SASAMI - Not The Time spotify:track:0Vmd1bjR3CAhT86mHs3Mp1
1
geplaatst: 20 maart 2019, 22:34 uur
Edgar18 schreef:
25. Holly Herndon - Eternal spotify:track:1bdeu2z0xzWYp6YhHF5YGa
26. Little Simz feat. Little Dragon - Pressure spotify:track:7s4KJfudoi8wE84JgBwxdN
0
geplaatst: 20 maart 2019, 22:46 uur
49. Fews - Paradiso
50. Charlotte Adigéry - Paténipat
Ik zal de nodige linkjes morgenochtend toevoegen.
50. Charlotte Adigéry - Paténipat
Ik zal de nodige linkjes morgenochtend toevoegen.
1
geplaatst: 20 maart 2019, 22:46 uur
Al roemloos uitgeschakeld dit jaar...
EDIT: Je zette hem zelf maar op plaats 3
.
.
0
geplaatst: 20 maart 2019, 22:48 uur
jordidj1 schreef:
Ik had haar de eerste plaats gegund, maar helaas! Wel bedankt voor de wederom puike presentatie, J!
0
geplaatst: 20 maart 2019, 22:54 uur
Ploppesteksel schreef:
.
(quote)
Al roemloos uitgeschakeld dit jaar...EDIT: Je zette hem zelf maar op plaats 3
. Oh, hahaha, wat suf! Ik had nog zitten kijken naar de lijst met eerdere deelnemers, maar ik zie nu dat daar alleen de platen uit 2018 in staan. Niet goed opgelet dus!
Ik zie nu ook dat ze in dezelfde ladder zat als mijn nominatie van The Comet Is Coming, dus geen wonder dat ik haar niet op 1 had gezet. Toch jammer dat ze al uitgeschakeld is, het nummer is bij mij inmiddels wel gegroeid!
Ik ga op zoek naar een vervanger...
* denotes required fields.