Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
zaaf
geplaatst: 25 november 2019, 13:57 uur
16. Genius/GZA - Liquid Swords
https://www.youtube.com/watch?v=Z8zCRidQALc
Punten : 204
Nom. : 9x
Nr. 1 van : jordidj1
RYM's #23 voor 1995
East Coast Hip Hop, Boom Bap
Liquid Swords, het album, toont GZA als tekstueel de sterkste Clanner en hij brengt dat met een rustige, enorm vaardige flow die heerlijk gedijt op de atmosferische beats van producer RZA. Met veel samples uit de martial arts film Shogun Assassin.
Deze titeltrack en albumopener deed het zelfs redelijk in de Billboard Hot 100.
15. Tindersticks - Travelling Light
https://www.youtube.com/watch?v=PjSxvv_0CdY
Punten : 223
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, stardust_be
RYM's #33 voor 1995
Chamber Pop
Hoog aangeschreven duet van Staples met zangeres Carla Torgerson (The Walkabouts), van het tweede Tindersticks album. Over een relatie met een man die Travelling Light (weinig bagage) als levensmotto heeft, maar dat eigenlijk niet kan bolwerken, zeker niet in een partnerrelatie.
https://www.youtube.com/watch?v=Z8zCRidQALc
Punten : 204
Nom. : 9x
Nr. 1 van : jordidj1
RYM's #23 voor 1995
East Coast Hip Hop, Boom Bap
Liquid Swords, het album, toont GZA als tekstueel de sterkste Clanner en hij brengt dat met een rustige, enorm vaardige flow die heerlijk gedijt op de atmosferische beats van producer RZA. Met veel samples uit de martial arts film Shogun Assassin.
Deze titeltrack en albumopener deed het zelfs redelijk in de Billboard Hot 100.
15. Tindersticks - Travelling Light
https://www.youtube.com/watch?v=PjSxvv_0CdY
Punten : 223
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, stardust_be
RYM's #33 voor 1995
Chamber Pop
Hoog aangeschreven duet van Staples met zangeres Carla Torgerson (The Walkabouts), van het tweede Tindersticks album. Over een relatie met een man die Travelling Light (weinig bagage) als levensmotto heeft, maar dat eigenlijk niet kan bolwerken, zeker niet in een partnerrelatie.
1
geplaatst: 25 november 2019, 14:17 uur
Ik hoef je niets te zeggen. Ik meen het. Dit gaat verder dan rappen.
2
geplaatst: 25 november 2019, 14:28 uur
Zaafs tederheid wordt gewaardeerd. En de stap van chamber pop naar 36 chambers hop is toch ook niet zo groot?
0
geplaatst: 25 november 2019, 14:36 uur
13. PJ Harvey - Down by the Water
18. Radiohead - High and Dry / Planet Telex
Het begin is niet mis. High and Dry vond ik destijds schitterend, volgens mij ben ik meteen naar de bibliotheek gegaan toen ik de videoclip zag. Volgens mij was ik de allereerste die The Bends daar leende, want hij was net uit en er lag een puntgaaf exemplaar. Het album van PJ Harvey in dezelfde periode bij dezelfde bieb geleend. Dit nummer vond ik meteen al heel tof, de rest van het album bleek wel een iets hardere noot om te kraken.
Van High and Dry dook een paar jaar geleden nog een liveversie van eind jaren '80 op:
'High and Dry' performed by Headless Chickens, feat Thom Yorke of Radiohead - YouTube
Een andere Radiohead heb ik nog een stuk hoger.
Weller en Tindersticks had ik niet, maar vind ik wel erg mooi. Liquid Swords ook niet mis. Brown Sugar heb ik nooit veel aan gevonden.
18. Radiohead - High and Dry / Planet Telex
Het begin is niet mis. High and Dry vond ik destijds schitterend, volgens mij ben ik meteen naar de bibliotheek gegaan toen ik de videoclip zag. Volgens mij was ik de allereerste die The Bends daar leende, want hij was net uit en er lag een puntgaaf exemplaar. Het album van PJ Harvey in dezelfde periode bij dezelfde bieb geleend. Dit nummer vond ik meteen al heel tof, de rest van het album bleek wel een iets hardere noot om te kraken.
Van High and Dry dook een paar jaar geleden nog een liveversie van eind jaren '80 op:
'High and Dry' performed by Headless Chickens, feat Thom Yorke of Radiohead - YouTube
Een andere Radiohead heb ik nog een stuk hoger.
Weller en Tindersticks had ik niet, maar vind ik wel erg mooi. Liquid Swords ook niet mis. Brown Sugar heb ik nooit veel aan gevonden.
0
zaaf
geplaatst: 25 november 2019, 14:47 uur
herman schreef:
Brown Sugar heb ik nooit veel aan gevonden.
Jij gaat liever voor een bruin biertje?Brown Sugar heb ik nooit veel aan gevonden.
0
geplaatst: 25 november 2019, 14:49 uur
Ha, eindelijk weer eens mijn nummer 1 in de top 20 
Dit gaat een mooi jaar worden, let op!
01. Paul Weller – You Do Something To Me
13. Tindersticks – Travelling Light

Dit gaat een mooi jaar worden, let op!
01. Paul Weller – You Do Something To Me
13. Tindersticks – Travelling Light
0
geplaatst: 25 november 2019, 14:49 uur
Ja, dat ook.
Later wel andere nummers gehoord van D'Angelo die ik wel goed vond, dit jaar had hij nog een geweldig nieuw nummer.
1
geplaatst: 25 november 2019, 15:00 uur
Tot nu toe een mooie lijst, met van alles wat. Gelukkig nu ook de beste hip hop, met van de nummer 1 uit de album hip hop lijst hier op musicmeter:
4. Genius/GZA - Liquid Swords
En hopelijk straks die bazentrek (toch Johnny Marr?) van het nummer 2 album:
Toplijst hip-hop
4. Genius/GZA - Liquid Swords
Toplijst hip-hop
1
geplaatst: 25 november 2019, 15:08 uur
De nummer 1 van Hip-Hop Top 250 lijkt me wel een zekerheid voor de top 20.
1
geplaatst: 25 november 2019, 15:09 uur
7. GZA - Liquid Swords
14. Radiohead - High and Dry / Planet Telex
23. D'Angelo - Brown Sugar
26. Paul Weller - You Do Something to Me
Mooi dat The Genius het gehaald heeft!
Zo is dat, Mr. West.
14. Radiohead - High and Dry / Planet Telex
23. D'Angelo - Brown Sugar
26. Paul Weller - You Do Something to Me
Mooi dat The Genius het gehaald heeft!
west schreef:
Toplijst hip-hop
Toplijst hip-hop
Zo is dat, Mr. West.
0
geplaatst: 25 november 2019, 15:20 uur
Net de nummer 5, straks de nummer 1.

Wie organiseerde dat ook alweer? Kom, hoe heet 'ie?
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:11 uur
Travelling light was mijn nummer 21 geweest! GZA waarschijnlijk ook wel top 30
Ik ben benieuwd of we een hiphopper op 1 krijgen of dat een het een gloriedoosje is
Ik ben benieuwd of we een hiphopper op 1 krijgen of dat een het een gloriedoosje is
1
zaaf
geplaatst: 25 november 2019, 16:26 uur
14. Underworld - Born Slippy
https://www.youtube.com/watch?v=QujyHiWFvDI
Punten : 237
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #16 voor 1995
Techno, Trance
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze song het hier goed doet vanwege de vocale track Born Slippy.NUXX die ook op de CD single staat. Deze werd populair na het gebruik van de track voor de soundtrack van Trainspotting en in '96 als A-kant opnieuw uitgebracht.
Hyde over de song: "We used to go out drinking in Soho and I ended up in the Ship on Wardour Street. All the lyrics were written on that night. A drunk sees the world in fragments and I wanted to recreate that. I was inspired by Lou Reed's New York album and Sam Shepard's Motel Chronicles. I was into flash photography as well, so I was walking around Soho with a notebook and camera, just observing things. In those days I'd open the book whenever a musical idea inspired me. Rick [Smith] came up with a rhythm and I started singing over it. The vocals were done in one take. When I lost my place, I'd repeat the same line; that's why it goes, 'lager, lager, lager, lager.' The first time we played it live, people raised their lager cans and I was horrified because I was still deep into alcoholism. It was never meant to be a drinking anthem; it was a cry for help. Now I don't mind. Why Born Slippy? It was a greyhound we won money on."
13. Björk - Isobel
https://www.youtube.com/watch?v=Wq_6URMUJBk
Punten : 243
Nr. 1 van : Superbitch
RYM's #19 voor 1995
Art Pop, Downtempo
Samenwerkingssong, muzikaal is het idee van Björk uitgewerkt door Eumir Deodato (stringarrangement) en producer Nellee Hooper.
Tekstueel is het deel twee van triologie Human Behaviour / Isobel / Bachelorette, waarbij deze songtekst het resultaat is van de interpretatie van de IJslandse schrijver Sigurjón Birgir Sigurðsson (Sjón) van het concept van Björk over een boswezen dat 'instinct' uitzendt naar de rationele mensenwereld.
https://www.youtube.com/watch?v=QujyHiWFvDI
Punten : 237
RYM's #16 voor 1995
Techno, Trance
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze song het hier goed doet vanwege de vocale track Born Slippy.NUXX die ook op de CD single staat. Deze werd populair na het gebruik van de track voor de soundtrack van Trainspotting en in '96 als A-kant opnieuw uitgebracht.
Hyde over de song: "We used to go out drinking in Soho and I ended up in the Ship on Wardour Street. All the lyrics were written on that night. A drunk sees the world in fragments and I wanted to recreate that. I was inspired by Lou Reed's New York album and Sam Shepard's Motel Chronicles. I was into flash photography as well, so I was walking around Soho with a notebook and camera, just observing things. In those days I'd open the book whenever a musical idea inspired me. Rick [Smith] came up with a rhythm and I started singing over it. The vocals were done in one take. When I lost my place, I'd repeat the same line; that's why it goes, 'lager, lager, lager, lager.' The first time we played it live, people raised their lager cans and I was horrified because I was still deep into alcoholism. It was never meant to be a drinking anthem; it was a cry for help. Now I don't mind. Why Born Slippy? It was a greyhound we won money on."
13. Björk - Isobel
https://www.youtube.com/watch?v=Wq_6URMUJBk
Punten : 243
Nr. 1 van : Superbitch
RYM's #19 voor 1995
Art Pop, Downtempo
Samenwerkingssong, muzikaal is het idee van Björk uitgewerkt door Eumir Deodato (stringarrangement) en producer Nellee Hooper.
Tekstueel is het deel twee van triologie Human Behaviour / Isobel / Bachelorette, waarbij deze songtekst het resultaat is van de interpretatie van de IJslandse schrijver Sigurjón Birgir Sigurðsson (Sjón) van het concept van Björk over een boswezen dat 'instinct' uitzendt naar de rationele mensenwereld.
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:29 uur
Ik heb weinig met dance (om het zo effe te benoemen), maar Born Slippy is toch best genieten.
01. PJ Harvey - Down by the water
04. Underworld - Born Slippy
01. PJ Harvey - Down by the water
04. Underworld - Born Slippy
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:30 uur
De Nuxx versie heb ik pas volgend jaar.
En een andere Björk voor dit jaar.
En een andere Björk voor dit jaar.
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:34 uur
O, is deze met zonder zang?
Ok, volgend jaar nog maar een keertje in mn lijst dan
Ok, volgend jaar nog maar een keertje in mn lijst dan

0
geplaatst: 25 november 2019, 16:52 uur
Topper van Björk. Born Slippy haalde het net niet bij mij.
5. Björk - Isobel
5. Björk - Isobel
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:52 uur
Weer eentje om af te vinken. Echt een prachtnummer dit, een van mijn top 5 favo björk nummers
11. D’Angelo - Brown Sugar
12. Björk - Isobel
14. PJ Harvey - Down By The Water
11. D’Angelo - Brown Sugar
12. Björk - Isobel
14. PJ Harvey - Down By The Water
0
geplaatst: 25 november 2019, 16:56 uur
Underworld met Born Slippy heb ik over het hoofd gezien. Lekker nummertje: snel in mijn playlist 1995 gezet. Björk met Isobel stond daar al in.
1
geplaatst: 25 november 2019, 17:15 uur
Ik vind wel dat iedereen die op Born Slippy gestemd heeft in de veronderstelling dat dat het nummer met shouting lager lager mega mega white thing is, Underworld - Born Slippy (Original 1995 Version) - YouTube helemaal moet afluisteren. Dat zal jullie leren! 

0
geplaatst: 25 november 2019, 17:16 uur
Overigens was ik blij te zien dat op RYM van de Nuxx versie toch een primary versie bestaat ondanks dat een paar Nuxx-en ook als alternate bij de 1995 versie staan. Moet een keer gefixt worden.
0
zaaf
geplaatst: 25 november 2019, 17:38 uur
12. Pavement - Range Life
https://www.youtube.com/watch?v=DBSeQ5nc07Y
Punten : 248
RYM's #11 voor 1995
Indie Rock
Song over de band op tour, met een later toegevoegde grappende tekst over alternative rock superstars Smashing Pumpkins en Stone Temple Pilots, waar de groep meer de lol van inzag dan Billy Corgan. Deze dreigde niet op Lollapalooza (editie 1994) te verschijnen als Pavement daar ook op zou treden. Pavement werd gecanceled en mocht het jaar erop zijn opwachting maken...
11. Massive Attack with Tracey Thorn - Protection
https://www.youtube.com/watch?v=jrVylq8NjN0
Punten : 253
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : dix
RYM's #15 voor 1995
Trip Hop
Samenwerkingssong. Bescherming is een terugkerend thema in de teksten van Del Naja, deze schreef hij samen met Thorn. Fraaie 'overstijgende-liefde' song.
Opvallende sample van The Payback, zowel in de beat als de wahwah gitaar.
https://www.youtube.com/watch?v=DBSeQ5nc07Y
Punten : 248
RYM's #11 voor 1995
Indie Rock
Song over de band op tour, met een later toegevoegde grappende tekst over alternative rock superstars Smashing Pumpkins en Stone Temple Pilots, waar de groep meer de lol van inzag dan Billy Corgan. Deze dreigde niet op Lollapalooza (editie 1994) te verschijnen als Pavement daar ook op zou treden. Pavement werd gecanceled en mocht het jaar erop zijn opwachting maken...
11. Massive Attack with Tracey Thorn - Protection
https://www.youtube.com/watch?v=jrVylq8NjN0
Punten : 253
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : dix
RYM's #15 voor 1995
Trip Hop
Samenwerkingssong. Bescherming is een terugkerend thema in de teksten van Del Naja, deze schreef hij samen met Thorn. Fraaie 'overstijgende-liefde' song.
Opvallende sample van The Payback, zowel in de beat als de wahwah gitaar.
0
geplaatst: 25 november 2019, 17:43 uur
Pavement wel goed maar ook al geen top 20 bij mij.
Ik heb een ander triphop nummer (goh welke) en volgend jaar (en mogelijk enkele jaren daarna) wel meerdere verwacht ik.
Ik heb een ander triphop nummer (goh welke) en volgend jaar (en mogelijk enkele jaren daarna) wel meerdere verwacht ik.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.