MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
Zooooo, dat was weer een interessante rit.

41 lijsten kreeg ik binnen, met exact 300 singles vermeld.
De uiteindelijke, duidelijke winnaar werd 22 keer genoemd en verzamelde 510 punten.

De nummer 20 kreeg 160 punten.

Ik voorspel dat 1995 het laatste jaar is waarin mijn nummer 1 de gezamenlijke top 20 haalt.
In de 90s is het tot nu toe alleen de eerste 2 jaar gelukt. 1995 zal ook wel lukken maar daarna zal zelfs top 50 nog lastig worden denk ik met de gemiddelde smaak hier.

ranja schreef:
Ik voorspel dat 1995 het laatste jaar is waarin mijn nummer 1 de gezamenlijke top 20 haalt.
In de 90s is het tot nu toe alleen de eerste 2 jaar gelukt. 1995 zal ook wel lukken maar daarna zal zelfs top 50 nog lastig worden denk ik met de gemiddelde smaak hier.

Luxery!

Het zou me niet verbazen als mijn top 7 dit jaar niet de gezamenlijke top 50 haalt. En mijn Zweedse nummer 1 van 1996 is wel iets voor jou en mij maar zal vast ook niet zoveel bijval halen en dan zijn ze zo verdrietig dat ze dood willen

Poek schreef:
En mijn Zweedse nummer 1 van 1996 is wel iets voor jou en mij maar zal vast ook niet zoveel bijval halen en dan zijn ze zo verdrietig dat ze dood willen

Die staat wel op m'n shortlist maar ik weet nog niet zeker of ze het echt gaan halen... binnenkort de hele shortlist draaien en sorteren en dan kijken waar ze terecht komen.

zaaf
20. D'Angelo - Brown Sugar
https://www.youtube.com/watch?v=cbg6awPAmRA

Punten : 160
Nom. : 9x
Nr. 1 van : J.J. Wever, Marzipaintree

RYM's #94 voor 1995
Neo-Soul, Smooth Soul, Contemporary R&B

Michael Archer komt uit een gelovig muzikaal gezin en had al in zijn high-school periode een eigen groepje, dat covers speelde en werk van D'Angelo (zo ging hij zich noemen, de naam houdt verband met zijn achtergrond). Nadat de groep een paar keer in de (geld-)prijzen was gevallen bij talentenjachten, ging D'Angelo voor een eigen album, aangezien hij de creatieve kracht was. Dat werd dus Brown Sugar.
Voor het titelnummer werkte hij samen met A Tribe Called Quest lid Ali Shaheed Muhammad.

19. PJ Harvey - Down by the Water
https://www.youtube.com/watch?v=ehqFDXjKpOE

Punten : 162
Nom. : 9x
Nr. 1 van : Film Pegasus

RYM's #28 voor 1995
Alternative Rock, Singer/Songwriter

Dramatische song van Polly Jean over filicide. Uiteraard fictief en uiteraard is het nummer een resultaat van haar langdurige samenwerking met John Parish.
Het refrein is gebaseerd op Leadbelly's interpretatie van de traditional Salty Dog Blues.

PJ op 17 hier.

Een van de laatste nummers van Polly die ik nog wel echt goed vind maar geen top 20.

PJ afgelopen vrijdag nog live gezien! Bij een concert van Sparklehorse.

D’Angelo afgelopen zaterdag nog live gezien! Op tv dan. Ook bij mij op 20.

Polly bij mij op 10. Mooi begin!

10. PJ Harvey - Down by the Water (1995)

Zo start een maandag wel mooi.

01. PJ Harvey - Down by the water

Poek schreef:
PJ afgelopen vrijdag nog live gezien! Bij een concert van Sparklehorse.

D’Angelo afgelopen zaterdag nog live gezien! Op tv dan.

Het klinkt nu net of je alleen D'Angelo live op tv gezien hebt en Sparklehorse 3 dagen terug live "in het echie". Maar vooral dat laatste lijkt me toch stug

GrafGantz schreef:
(quote)

Het klinkt nu net of je alleen D'Angelo live op tv gezien hebt en Spraklehorse 3 dagen terug live "in het echie". Maar vooral dat laatste lijkt me toch stug

Zaaf was er ook bij! En diverse andere MuMers. Exclusief feestje georganiseerd door Herman, die ook verslag gedaan heeft op het forum.

23. D'Angelo - Brown Sugar

Dubbele bingo

11. D’Angelo - Brown Sugar
14. PJ Harvey - Down By The Water

Polly viel net buiten de punten.

zaaf schreef:
Voor het titelnummer werkte hij samen met A Tribe Called Quest lid Ali Shaheed Muhammad.

Kijk, dat heb ik nou nooit geweten. Dat is ook een verklaring voor de kracht van dit fantastische nummer. Super dat hij de top 20 hier is binnen geslopen:

3. D'Angelo - Brown Sugar

Ik heb D'Angelo trouwens even geleden in Tivoli Vredenburg zien optreden. Het was zo goed, dat het tegen het live niveau van Prince aantikte. Jammer dat hij door persoonlijke problemen relatief weinig muziek heeft kunnen maken en optreden.

zaaf
18. Paul Weller - You Do Something to Me
https://www.youtube.com/watch?v=SM1xmtfO-ng

Punten : 168
Nom. : 8x
Nr. 1 van : remcodulac

RYM's #113 voor 1995
Pop Rock, Blue-Eyed Soul

Mooie compositie en zeer fraaie tekst. Van zijn meest succesvolle album Stanley Road.
Op het nippertje erin en dat bevalt me wel, al komt ie voor mij vanwege het arrangement tekort voor mijn persoonlijke lijst.

17. Radiohead - High and Dry / Planet Telex
https://www.youtube.com/watch?v=6Syt06rYPSQ

Punten : 203
Nom. : 10x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #25 voor 1995
Alternative Rock, Britpop

En zo kan het gaan in muziekland: uitverkoren als 1e single van The Bends (weliswaar met dubbele A-kant samen met albumopener Planet Telex), maar die bedoeling had Radiohead zelf niet…
De song stamt uit eind jaren '80 toen student Yorke nog in de band Headless Chickens zat.
Radiohead nam wel een demo op van het nummer maar legde die terzijde wegens "te Rod Stewart". De demo werd ontdekt ten tijde van het opnemen van The Bends en opgepoetst om toe te voegen aan het album, tegen de zin van de groep.
Terwijl de song juist gaat over niet jezelf durven zijn om geaccepteerd te worden.

Twee keer net niet in dit ijzersterke jaar, dus erg goede muziek:

23 Radiohead - High and Dry
27 Paul Weller - You Do Something to Me

Paul Weller had ik tot vlak voor tijd nog op 18 staan. Het was lastig kiezen.

Ik heb een andere Radiohead, Weller niet eens overwogen. Had gekund.

zaaf
jordidj1 schreef:
Ik heb een andere Radiohead, Weller niet eens overwogen. Had gekund.
Overwegen staat hier vrij.

Weller overwogen, maar niet in mijn lijst. Radiohead hoeft niet echt.

Heb nog een andere RH een stukkie hoger.

11. Radiohead - High and Dry
17. PJ Harvey - Down by the Water

Beiden niet overwogen.

Solo Weller is meestal niet wat voor mij, dit nummer vind ik echter zeker ok maar geen top 20.

Andere Radiohead, Weller niet overwogen. En D'Angelo dus op 20.

Hee, wacht eens even. Heeft jordidj1 mijn lijstje gekopieerd?!

High and Dry van Radiohead zou ik ook tussen mijn 20 nummers durven zetten hebben, maar ik ben hem simpelweg vergeten.

dix
Planet Telex bracht mij bij Radiohead.
Paranoid Android liet me weer vertrekken.

14. Radiohead - High and Dry / Planet Telex

23. D'Angelo - Brown Sugar
26. Paul Weller - You Do Something to Me

Yipeee goede start, ik heb wel ook een andere radiohead.

6. PJ Harvey - Down by the Water
11. Paul Weller - You Do Something to Me
17. D'Angelo - Brown Sugar

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:55 uur

geplaatst: vandaag om 23:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.