MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Ik vind ze niet slecht, maar toch geen Beatles of Beach Boys in mijn lijstje van 1966. Ondanks mijn erkenning van hun status als topklassieker, voelt het soms toch wel wat gedateerd aan. Maar niet onterecht dat ze in deze eindlijst staan.

Deze BB op plek 2 bij mij, en dat is niet eens hun hoogste notering
Kinks vielen net buiten de top 20.

Toch wel een bijzondere top twintig dit jaar. Liedjes als The Sun Ain't Gonna Shine Any More, Friday on My Mind, For What It's Worth (Stop, Hey What's That Sound) en Hey Joe zou ik niet meteen in de top twintig verwachten en al helemaal niet op hogere plek dan Try a Little Tenderness en Eleanor Rigby. Maar goed dat ik niet meedoe aan de voorspelcompetitie.

Met The Kinks heb ik weer een treffer te pakken. Was mijn lijstje op tijd geweest dan had ie nog boven Wouldn't It Be Nice / God Only Knows gestaan.

1. Otis Redding - Try a Little Tenderness / I'm Sick Y'all
2. The Bealtes - Yellow Submarine / Eleanor Rigby
5. The Kinks - Sunny Afternoon / I'm Not Like Everybody Else
20. The Lovin' Spoonful - Summer in the City / Butchie's Tune

Hoewel de kans zeer klein was had ik toch gehoopt op een notering voor James Carr. Volgende editie wellicht? Dan kunnen we op zijn allermooiste stemmen. Ook andere soultoppers als When a Man Loves a Woman, Working in the Coal Mine en I'm Your Puppet zullen niet meer voorbij komen.

Beach Boys vind ik soms best leuk maar niet echt top 20-leuk.

Komt er nog een!
Deze had ik op 7, op 3 voorspeld.

Wordt dit toch ook weer een enigszins teleurstellende editie (met mijn 2 en 3 toch ook veel te laag).

02. Tim Hardin – Hang On to a Dream / It'll Never Happen Again
03. Simon & Garfunkel- A Hazy Shade of Winter / For Emily, Whenever I May Find Her
07. The Byrds – Eight Miles High/ Why?
11. The Easybeats – Friday on My Mind / Made My Bed, Gonna Lie in It
17. The Beach Boys- Wouldn’t It Be Nice/ God Only Knows
20. The Walker Brothers – The Sun Ain’t Gonna Shine Anymore / After the Lights Go Out

Inderdaad wel opvallend dat een finalist uit de MuMeladder hier niet eens de top 10 haalt...

Paint It Black zo hoog zou me wel verbazen, da's dan meer omdat het zo superbekend is dan dat iedereen dat echt zo'n geweldig nummer vindt denk ik?

We krijgen er nog 4. Ik gok op in elk geval 1x VU, 1x Beach Boys, 1x Stones. Die 4e zal dan of een 2e VU zijn, of wellicht Ike & Tina.

Beach Boys zo laag Verrassend. Dacht dat die ging winnen, met de vingers in de neusgaten. Daar kan toch niks boven, ff serieus?

zaaf
4. Velvet Underground and Nico - All Tomorrow's Parties / I'll Be Your Mirror (413)
https://www.youtube.com/watch?v=M88Ca91hTWs

Punten : 399
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : zaaf, DjFrankie, catchup

RYM's #6 voor 1966
Art Rock, Experimental Rock

Een van de mooiste singles ever, vind ik. Enorm sfeervol, met alleen maar mooie elementen erin. Het pianomotief van Cale is geïnspireerd door Terry Riley met wie hij bevriend was.

Ik twijfelde niet aan VU in deze lijst, maar deze single heb ik nooit zien aankomen. Zo wordt een mens nog eens verrast af en toe.

Film Pegasus schreef:
Ik twijfelde niet aan VU in deze lijst, maar deze single heb ik nooit zien aankomen. Zo wordt een mens nog eens verrast af en toe.

Nummer 6 op RYM, kan toch geen grote verrassing zijn dat ie deze lijst ook haalt.

't Is niet omdat een nummer toen als single goed scoorde in de VS dat het ook nu nog de favoriet is van musicmeter. Ik dacht dat andere nummers van VU de tijd beter hadden doorstaan.

Ik heb de lijst van RYM ook maar even doorgenomen. Ik vertrek van mijn eigen muziek om een lijst samen te stellen en controleer dan op RYM of het een single was in dat bewuste jaar. Dan kijk ik nog wel even diagonaal door de jaarlijst of ik niets cruciaal mis, maar die kans is klein.

Bij mij op 3, op 6 voorspeld

Bij mij op 12.

1. The Beach Boys - Wouldn't It Be Nice / God Only Knows
6. The Beatles - Yellow Submarine / Eleanor Rigby
7. Jimi Hendrix - Hey Joe / Stone Free
11. Simon & Garfunkel - A Hazy Shade of Winter / For Emily, Whenever I May Find Her
12. The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties / I'll Be Your Mirror
16. The Kinks - Sunny Afternoon
17. Four Tops - Reach Out I'll Be There
19. Otis Redding - Try a Little Tenderness
20. Bob Dylan - I Want You

De banane-lp staat in m'n top 10 allertijden maar de keus van de liedjes op de singles zijn nou net m'n minst favoriete nummers daarvan dus geen notering bij mij.

De beste bananen zijn idd niet op single verschenen. Maar heb toch nog 1 banaan in mijn lijstje staan. Deze dus niet, al is het wel een leuk nummer.

zaaf
Film Pegasus schreef:
al is het wel een leuk nummer.
Stijn ik schrijf niet voor niets wat informatieve tekst bij het nummer he?

Deze viel bij mij net buiten de lijst, die andere bananensingle heb ik wel vrij hoog.

zaaf schreef:
(quote)
Stijn ik schrijf niet voor niets wat informatieve tekst bij het nummer he?

Goe bezig!

zaaf
3. Rolling Stones - Paint It, Black (459)
https://www.youtube.com/watch?v=5wCUlPNlQuA

Punten : 437
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : west, shinybeast, Justus18

RYM's #4 voor 1966
Psychedelic Rock, Mod

Uitstekende Stones, Herman. Goeie compositie, goeie uitvoering. Deze mocht er bij mij bij.

Ah, die had ik op 1 voorspeld omdat die andere twee meer ijzers in het vuur hadden.

Niet in mijn lijst.

Eens met dit citaat:

remcodulac schreef:
de verkeerde Stones

Standing Stones of Flying Stones of Uitstekende Stones, soit, maar Rolling Stones had voor mij niet gehoeven. Voor 1966 dan, in 1967 waren ze weer goed bezig.

Casartelli (moderator)
Voor de wat minder ingevoerde Stonesluisteraar (zoals bovengetekende) gewoon een van hun beste nummers. En The Beach Boys had ik uiteraard ook.

02 Simon & Garfunkel - A Hazy Shade of Winter / For Emily, Whenever I May Find Her (1966)
08 The Rolling Stones - Paint It, Black / Long Long While (1966)
10 The Beach Boys - Wouldn't It Be Nice / God Only Knows (1966)
11 The Byrds - Eight Miles High / Why? (1966)
13 The Beatles - Paperback Writer / Rain (1966)
15 The Beatles - Yellow Submarine / Eleanor Rigby (1966) [/quote]

Gewoon een uitstekend nummer, dat Paint It Black. Bij mij op 13.

Bekend deuntje wel maar toch niet in mijn lijst

Geweldige VU single. Van al die andere The-bands word ik minder warm.

03. Bob Dylan - I Want You
06. The Velvet Underground and Nico - All Tomorrow’s Parties
10. Tim Hardin - If I Were a Carpenter / Hang on to a Dream

Die VU eniet Beach Boys hadden ik ook maar ik heb nog een andere VU op 1 en nog een Beach boy op 2, hopelijk komen die nog, mooi jaartje hoor.

Johnny Marr schreef:
Gewoon een uitstekend nummer, dat Paint It Black. Bij mij op 13.

Word. Bij mij op 8.

Deze VU had ik, maar die andere had ik
hoger natuurlijk. Benieuwd of die nog komt, want BB lijkt mij een zekerheidje.

Zeer fijne Stones single, ik had 'm in de voorspelling op 5 en zelf op 8. Deze VU had ik zelf niet maar uiteraard wel in de voorspelling, iets te hoog. Ik had m op 2 ingeschat. Ik dacht dat deze hier populairder zou zijn dan de andere van VU (die ik dan zelf weer wel heb).

Zondag op 2 en de vibraties op 1?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:55 uur

geplaatst: vandaag om 19:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.