MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
14. Curtis Mayfield - Superfly
https://www.youtube.com/watch?v=DAh_4s_-tas

Punten : 276
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #20 voor 1972
Funk, Chicago Soul, Film Soundtrack

Tweede single van de blaxploitation film met dezelfde naam en de afsluiter van die film. Ook bekend als begeleiding van een stukje pantomime van een Hollandse cabaretier...

13. Led Zeppelin - Stairway To Heaven
https://www.youtube.com/watch?v=xbhCPt6PZIU

Punten : 285
Nom. : 13 x
Nr. 1 van : west, Marzipaintree

RYM's #13 voor 1972
Hard Rock, Folk Rock

Moloch van een song, maar wel een mooie natuurlijk. Het gitaarspel uit het eerste deel zou echter zijn gejat van Randy California, die het op de plaat gebruikte voor het nummer Taurus van zijn groep Spirit. De rechtszaak loopt nog en zou i.v.m. California's overlijden om een nalatenschap van een half miljard US dollar gaan.
Voor de puristen: dit is eigenlijk geen single in 1972. Wel als promo uitgebracht en ws daarom op RYM. Maar zoals ik zei: "op RYM, dan mag ie ook hier"

Er zit al wat sleet op Stairway to Heaven, maar dat is niet de schuld van Led Zeppelin maar omdat het al zoveel gespeeld is. Blijft een goed nummer.

09. Led Zeppelin - Stairway to heaven
15. Hawkwind - Silver Machine
17. David Bowie - The Jean Genie / Ziggy Stardust

Ook bij mij netjes zij aan zij:

15. Led Zeppelin - Stairway to Heaven
16. Curtis Mayfield - Superfly

zaaf schreef:
Voor de puristen: dit is eigenlijk geen single in 1972. Wel als promo uitgebracht en ws daarom op RYM. Maar zoals ik zei: "op RYM, dan mag ie ook hier"

What the heck? Nou, mooi dan. Heb ik niet op zitten letten, want dan had 'ie niet in mijn lijst gestaan. En dan ook nog eens op 1... maar ja, dat lijkt mij dan weer logisch als je 'm wel noemt. Hier dus maar op 13?!

Superfly op 17 bij mij. Ik waardeer 8 soul/funk nummers nog hoger in 1972.

Led Zep is lange tijd de bekendste non-single track uit de TOP100 Aller Tijden geweest. Van Bowie en Curtis heb ik andere singles. Teller staat derhalve nog op 0.

Wat een bazennummer is Superfly toch!

2. Curtis Mayfield - Superfly / Underground
13. O'Jays - Back Stabbers / Sunshine
14. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face / Trade Winds

6. David Bowie - Changes / Andy Warhol (1972)
13. David Bowie - The Jean Genie / Ziggy Stardust (1972)

Het houdt nog niet over.

18. The O'Jays - Back Stabbers

Thirteen staat blijkbaar hoger dan 13

Justus18 schreef:
Led Zep is lange tijd de bekendste non-single track uit de TOP100 Aller Tijden geweest.

Dat dacht ik ook van Child In Time, maar zag op RYM dat dit een single met zo'n part 1/part 2 kant was. Daarna niet meer op zitten letten bij Led Zep.

johan de witt schreef:
Thirteen staat blijkbaar hoger dan 13

Wat daar nou zo bijzonder aan is? Best leuk nummer is mijn bescheiden mening. Haalde nog net mijn playlist van 1972.

Niet deze Zep, wel een andere Zep

Mijn Bowie moet nog gaan stralen.

zaaf
En gebroederlijk...

zaaf
12. Deep Purple - Child in Time
https://www.youtube.com/watch?v=I02Db3aQXdw

Punten : 306
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #11 voor 1972
Hard Rock, Progressive Rock

Oeee… Hier is ook sprake van leenwerk, zo verklaarde Ian Gillan jaren later. Jon Lord kende het nummer Bombay Calling van It's A Beautiful Day en speelde dat in de oefenruimte. De band vond het mooi, veranderde hier en daar wat en plakte er een en ander aan vast en Gillan verbond er een tekst met betrekking op de koude oorlog aan. Zo geschiedde.

11. Earth & Fire - Memories
https://www.youtube.com/watch?v=d0vT-ERKSFs

Punten : 312
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : DjFrankie, musician, ranja, Hacker

RYM's #112 voor 1972
Progressive Rock, Progressive Pop

Mooi nummer hoor, zonder meer, maar die tekst… Grootste hit voor de groep tot het weekend.

Klassiekertje hoor, erg geliefd in huize De Jong. Nu woon ik op mezelf, dus hoeft het niet zo gauw meer van mij. Wel gewoon in mijn lijstje.

E&F is niets voor mij.

Purple zou in de lange versie een stuk hoger hebben gestaan... ik heb op youtube een edit versie gezocht en gevonden en op basis daarvan de single op 17 gezet.
Beste nummer van Earth & Fire toch wel erg duidelijk mijn nummer 1 voor dit jaar.

Ojeee weer niets .

ranja schreef:
Purple zou in de lange versie een stuk hoger hebben gestaan... ik heb op youtube een edit versie gezocht en gevonden en op basis daarvan de single op 17 gezet.

A en B samen is toch de lange versie

Superfly: 23
Led Zep: 28
Child in Time: 21
Memories: 12

Memories op 17 bij mij.

vigil schreef:
(quote)

A en B samen is toch de lange versie
Ja maar dan moet je wel na kant A er heen lopen, omdraaien en opnieuw opzetten Nu zie ik het toch meer als 2 'losse' nummers

Zelfde 'probleem' bij Deep Purple als bij Led Zeppelin dat hun nummers al zoveel zijn gedraaid. Maar ze kunnen er niets aan doen, dus even goed recht op een plaats in de top 20!

09. Led Zeppelin - Stairway to heaven
11. Deep Purple - Child in time (part 1) / Child in time (part 2)
15. Hawkwind - Silver Machine
17. David Bowie - The Jean Genie / Ziggy Stardust

Tot nu toe alleen Superfly. Gezien jullie hints zal ik nog wel een paar raak hebben. Later.

ArthurDZ schreef:

Heel Exile On Main St. maar de beste single van die plaat komt denk ik/hoop ik nog.

Ik ben al blij als mijn liedje nog komt.

ranja schreef:
(quote)
Ja maar dan moet je wel na kant A er heen lopen, omdraaien en opnieuw opzetten Nu zie ik het toch meer als 2 'losse' nummers

Hier kan ik je niet volgen. Het complete nummer staat toch op single...

Ik dacht even te zien dat Child In Time maar op 12 stond. Verhip: dat is ook zo!

3. Deep Purple - Child in Time

Ik stel voor dat we nu stoppen. Heeft Earth & Fire een nummer 1 te pakken, net voor Deep Purple en Led Zep.

Tussenstand na nr 11:

motel matches: 4 punten
wibro: 3 punten
jordidj1: 3 punten
Superbitch: 3 punten
vigil: 3 punten
wendyvortex: 2 punten

Led Zeppelin en Deep Purple werden zwaar overschat.

west schreef:
(quote)

Hier kan ik je niet volgen. Het complete nummer staat toch op single...

wel geknipt en verdeeld over 2 kanten

zaaf
dat lijkt me helder

ranja schreef:

Gewoon overzetten op een bandrecorder en aan elkaar lassen, dan heb je dat probleem niet meer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:20 uur

geplaatst: vandaag om 02:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.