MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Prima nummer van Dire Straits maar veel te veel concurrentie voor mijn lijst.

Niet zo lang geleden had Sultans of Swing wel in mijn top 30 gestaan, nu net niet in mijn top 50. Dat komt doordat je smaak wat verandert, je (ook via dit spel) andere songs leert kennen en omdat ik de live versie veel beter vind. Maar toch blijft het een fijn gitaarnummer.

30 jaar geleden had 'ie ook wel in mijn lijst gestaan. Dire Straits was met Queen eigenlijk het enige wat ik kende van voor 1990. Sultans is voor mij vooral iets van mijn kindertijd; toen ik wat meer interesse voor muziek kreeg viel Dire Straits eigenlijk gelijk af.

Heerlijk nummer, al is de glans er wel lichtjes vanaf.

De Dire Straits is voor mij zo'n band, die ik niet zo heel vaak uit mijn kast haal, want meestal heb ik er geen zin in. Maar als ik het dan draai, dan kan ik er heel erg van genieten. Deze hoort dan niet bij de toppers, dus haalde mijn lijst niet, maar zat er ook niet ver vandaan.

Het is trouwens voor het eerst dat ik bekend raak met het genre 'pub rock'

Bonk schreef:
Het is trouwens voor het eerst dat ik bekend raak met het genre 'pub rock'

Ik was dat genre midden jaren '70 al tegengekomen op RYM. Zitten best leuke dingen bij.

Ik heb bij "pub-rock" hele andere voorstellingen, bands geschikt voor feesten en partijen en veel bier.
Misschien wordt er wel heel wat anders mee bedoeld.

Maar ik zie Knopfler daar niet voor aan.

musician schreef:
Ik heb bij "pub-rock" hele andere voorstellingen, bands geschikt voor feesten en partijen en veel bier.

ja? Het middelbareschoolbandje speelde op schuurfeesten altijd The Sultans of Swing. Niet alleen met bier, ook met Cassis en sinas.

Bij pubrock denk ik meer aan die net-niet (voor mij dan) punkbands als 999 en Sham 69, veel lallende mannen meezingend en 'oi oi oi' meeschreewend. Al is dat misschien meer pub-punk.

Ik denk bij pub-rock aan nummers die lekker makkelijk te verteren waren bij het bier in de pub. Je had ook pub-rock verzamel cd's met soms verrassend goede songs, zoals deze:
The Best Pub Album (CD, Compilation) | Discogs

Zie ook dat er een single uit 1979 opstaat. Pubquiz: welke is dat? (makkie toch?)

ranja schreef:
Bij pubrock denk ik meer aan die net-niet (voor mij dan) punkbands als 999 en Sham 69, veel lallende mannen meezingend en 'oi oi oi' meeschreewend. Al is dat misschien meer pub-punk.

Bedoel jij iets als dit: Pub Rock: Paving The Way For Punk (CD, Compilation) | Discogs

Nee, al heb ik op basis van titel en omschrijving al een enorm vooroordeel tegen dit album

Staan prima nummers op.

west schreef:
Je had ook pub-rock verzamel cd's met soms verrassend goede songs, zoals deze:
The Best Pub Album (CD, Compilation) | Discogs

Vreemd, dat bij de genres op dit album door Discogs gerept wordt over Heavy Metal, Brit Pop, Punk, Prog Rock, Power Pop
Op zich een adequate omschrijving, het woord "pub rock" als omschrijving van een genre zit daar dus niet bij. En ik denk ook dat menige band diep beledigd zou zijn bij een dergelijke titel voor hun muziek.

Wel bijzonder dat Ace er ook bij staat. Die stond dan wel met één nummer heel hoog in 1974 bij mij (als een van de weinigen ook nog). Maar pubrock? Geen idee.

Ik dacht gelijk aan The Dubliners e.d en zeker niet aan Nickelback om er 1tje uit te pikken. Het is dus gewoon commerciële (pop)rockmuziek zo te zien.

Faith No More, Babyshambles, breed genre.

Ach ja, ik zeg wel eens 'niets zo subjectief als een genre'.

dix
Leuk ochtendtopic dit. Alleen de muziekkeuze is een beetje belegen. Zet eens wat verrassends op, zaaf

zaaf
6. Kate Bush - The Man With the Child in His Eyes
https://www.youtube.com/watch?v=vNykdg2BUME

Punten : 348
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : remcodulac

RYM's #28 voor 1978
Art Pop, Singer/Songwriter

Een van de twee songs van haar debuut die als eerste zijn opgenomen (de andere is The Saxophone Song) onder leiding van David Gilmour. De opnamen stammen uit juni 1976. Toen was ze 16.

Wat mij betreft de mooiste van Kate! Bij mij op 4!

Bij mij op 17, prima nummer.

Prachtig nummer ja, maar toch niet in m'n lijst. Zijn 2 Kate singles uit dit jaar die ik zowaar nog beter vind, en 3x Kate vond ik wat te veel van het goede.

zaaf schreef:
Toen was ze 16.

De Billie Eilish van toen.

Ik vind Kate best goed hoor, maar top 20 is wel veelgevraagd.
Op 1 nummer na maar dat duurt nog een aantal jaar.

Bonk schreef:
Wat mij betreft de mooiste van Kate! Bij mij op 4!

Ja precies, enkel dan bij mij op 5

De beste Kate van dit jaar.

2. The Cure - Killing an Arab / 10:15 Saturday Night
4. The Police - So Lonely / No Time This Time
5. Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him?
6. Blondie - Hanging on the Telephone
8. Kate Bush - The Man With the Child in His Eyes
12. The Only Ones - Another Girl, Another Planet

Kan ik met terugwerkende kracht Joe van 5 naar 10 verplaatsen?

Heerlijk album ook van Kate Bush, maar deze single moest er zeker bij.

01. Bruce Springsteen - Badlands
04. Dire Straits - Sultans of Swing
05. B-52's - Rock Lobster
09. Patti Smith - Because the night
10. Kate Bush - The man with the child in his eyes

Deze van Kate Bush staat in mijn top 30, die andere in mijn top 10. Prachtliedje natuurlijk, wat in een ander jaar zeker de top 20 had gehaald.

zaaf
5. Buzzcocks - Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn't've?)
https://www.youtube.com/watch?v=Bif2q_Zo3-4

Punten : 359
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : rudolphS, J.J. Wever

RYM's #2 voor 1978
Pop Punk, Punk Rock

Pete Shelley was met The Buzzcocks in Edinbrough en men zat daar in een lege kroeg naar de 1955 film adaptatie van de musical Guys and Dolls te kijken (met met een zingende en dansende Marlon Brando). En met een sterke rol van Vivian Blaine die op enig moment tegen Brando zegt: 'Wait till you fall in love with someone you shouldn't have. Must be tough to take.' Dat bleef plakken bij Shelley, want: herkenbaar. De tekst schreef hij de volgende dag en de muziek volgde snel.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.