MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Al meteen een goeie start met Rapper's Delight.

02. Sugarhill Gang - Rapper's Delight

Klassiekertje dat Rapper’s Delight, terecht dat ‘ie het haalt.

Nee en nee.

Rapper's Delight is ontegenzeggelijk een belangrijke plaat in de muziekgeschiedenis, maar net buiten mijn lijst. The Shirts waren überhaupt buiten mijn scope, dus maar eens gaan luisteren. Klinkt niet verkeerd, maar betwijfel wel of het mijn lijst gehaald had. Twee keer niet dus.

Rapper’s Delight heb ik op 15, blijft na al die jaren indrukwekkend en aanstekelijk. The Shirts niet door de grote concurrentie, maar een leuk nummer dat ook op mijn cassettebandje met hitparadeliedjes mocht toen. Nostalgie

Rapper's Delight had ik ergens tussen plek 50 en 60 en het fantastische Laugh And Walk Away op 18. Goede start!

Nog niets...

zaaf
18. Wire - Map Ref. 41°N 93°W
https://www.youtube.com/watch?v=WhTNWSN9504

Punten : 189
Nom. : 9x
Nr. 1 van : zaaf

RYM's #9 voor 1979
Post-Punk, Art Rock

Met het laatste lijstje kreeg deze Wire het beslissende zetje. Erg fijn. Want: mijn nummer 1 en nog maar eens een gelegenheid om te onderstrepen wat een fantastische invloedrijke groep dat toch was (hun huidige werk is nog goed, maar niet meer invloedrijk).

17. Elvis Costello & The Attractions - Oliver's Army
https://www.youtube.com/watch?v=LrjHz5hrupA

Punten : 195
Nom. : 11x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #20 voor 1979
New Wave, Pop Rock

Supergezellige single over een minder gezellige kwestie. Vader Ross MacManus over het plaatje: "'Oliver's Army' is an important track for me ... My grandfather was an Ulster Catholic, and as a child, I lived in an area where bigotry was rife".

Eerste treffer is daar, Elvis op 16 in mijn lijstje.

Ik was t laatste lijstje zeker?

Wire bij mij op 11!

Gaat lekker, Elvis op 13 en Wire op 17 bij mij.

Fijne cover ook van My Bloody Valentine van het nummer van Wire, anders had ik die misschien niet eens gekend.

Wire op 8 en Elvis op 5

Gaat lekker idd, Wire op 2 en Shirts op 13. Benieuwd of die andere Wire ook nog komt. Rapper's Delight net iets te vaak gehoord denk ik, zou een top 100 nog wel halen.
ranja schreef:
Fijne cover ook van My Bloody Valentine van het nummer van Wire, anders had ik die misschien niet eens gekend.

Zeker een fijne cover, deze en ook de bijbehorende compilatie kende ik nog niet, die ga ik eens uitpluizen. Bij mij is het dus precies andersom, het origineel is al lang een favoriet van me.

Geen Wire dit keer. Elvis op 11 bij mij.

The Sugar Hill Gang op 17, had ook hoger gekund. Erg leuk dat dit toch historische nummertje erbij staat in onze lijst. De lange versie stond trouwens op de b-kant van de single die ik had.
Even aanvullend op zaaf: dit was inderdaad de eerste old school hiphop hit. Als eerste artiest wordt vaak Afrika Bambaataa genoemd. Er werd toen nog over rappen gesproken 'on the beat' (funky breaks) en het komt voort uit breakdance parties die het eerst werden georganiseerd door DJ Kool Herc.

Overigens staat het geweldige nummer van Chic waar de break van Rapper's Delight van komt bij mij op 3. De meest gesamplede artiest aller tijden is James Brown.

Beide Wires bij mij ergens tussen 35 en 50. Ben wel benieuwd naar die cover van MBV.

Elvis Costello heeft vorig jaar voor het laatst mijn lijst gehaald denk ik.

Weer 2x nee en wederom ook eigenlijk weinig mis met de nummers

zaaf
16. Gary Numan - Cars
https://www.youtube.com/watch?v=RJRz3b-rkOc

Punten : 206
Nom. : 12x

RYM's #16 voor 1979
Synthpop, New Wave

Eerste single van Numan op eigen naam, eerste single die hij schreef met chartsucces in het hoofd. Leuk nummer toch.

15. Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
https://www.youtube.com/watch?v=zzQaLC5dC00

Punten : 212
Nom. : 10 x

RYM's #3 voor 1979
Gothic Rock, Post-Punk

Eerste single van Bauhaus, opgenomen in 1 take tijdens een zes uur durende sessie waarbij ze 5 nummers opnamen. Deed natuurlijk niks destijds, maar kreeg toch de nodige faam, wat hier op de site alleen maar gemultipliceerd is.

Kijk!

Cars bij mij op 8

Geen Cars, Bela bij mij op 15.

Numan op 14, Bela vergeten...

Cars gesneuveld in de concurrentie.
Bauhaus dacht ik heel hoog te willen zetten maar bij het beluisteren van de top 20 liedjes had ik eigenlijk geen behoefte aan dat weliswaar epische maar ook erg lange en uitzonderlijke nummer. Staat dus uiteindelijk niet in m'n lijst.

dix
luigifort schreef:
Ik was t laatste lijstje zeker?
Of ik

20:20, en jij?

dix
luigifort schreef:
20:20, en jij?
Eerder, maar wél op mijn podium

zaaf
dix gaf een niet te missen voorzet maar luigi was op t juiste moment bij het juiste topic

Ik ben benieuwd naar de rest van de lijst. Die van mij, het is immers 1979, staat vol met fijne funky disco en pop. Hier in de top 20 vooral wel aardige new wave. Voor mij meer jaren '80 hot stuff.

De jaren 80 begonnen toch gewoon in 1978? (en liepen tot ca 1988)

Gary op 14, geen Bauhaus.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.