MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
dix
GrafGantz schreef:
Gary op 14, geen Bauhaus.
Nee, want Gary staat daar al

Rapper's Delight op #25 hier, verder nog geen overeenkomsten.

zaaf
14. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Electricity
https://www.youtube.com/watch?v=_D0yUTZxius

Punten : 220
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #15 voor 1979
Synthpop

Een van de minpuntjes van 1979 is het begin van de output van OMD. En dat die opvatting niet voor een ieder geldt. Maar zo gaat dat met opvattingen.
Electricity (geënt op Kraftwerk's Radioactivity) werd gezonden aan Factory baas Tony Wilson. Die vond er niet veel aan, maar zijn vrouw wel, waardoor de (debuut-)single werd uitgebracht. Het relatieve succes leverde de groep een 7-platendeal op voor het bedrag van een kwart miljoen.

13. Neil Young & Crazy Horse - Hey Hey, My My (Into the Black) / My My, Hey Hey (Out of the Blue)
https://www.youtube.com/watch?v=K6hqrK_u9Ek

Punten : 221
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : Johnny Marr, musician, Bonk

RYM's #6 voor 1979
Singer/Songwriter, Hard Rock

Ontstaan in samenwerking met Devo naar aanleiding van de groei van de punk en Young's eigen gevoel van minder relevant worden hierdoor. Bevat de beroemde woorden It's better to burn out than to fade away

ranja schreef:
De jaren 80 begonnen toch gewoon in 1978? (en liepen tot ca 1988)

Ik maakte dus bewust de top 40 mee in 1979 die buitengewoon vol stond met lekkere/goede singles. Uit onze lijst haalde the Sugar Hill Gang 3 weken de nummer 1 positie. Alleen Gary Numan ken ik ook uit die tijd: die stond 4 weken in de tipparade, met als hoogste plek 20. OMD had 5 hits in Nederland, maar Electricity hoorde daar niet bij.

zaaf
Gelukkig heb je sindsdien veel geleerd..

OMD bij mij op 15 (sorry zaaf)

zaaf
Ja stom he, sommige muziek vind ik niet zo sterk en sommige muziek vervult me met afschuw. Dat dansje van die gast al...
Maar gelukkig vind ik heel veel muziek gewoon mooi.

zaaf schreef:
Gelukkig heb je sindsdien veel geleerd..

Ach, juist jij weet dat ik weer een nostalgisch single lijstje heb ingeleverd. En om eerlijk te zijn vind ik Cars nog steeds niet bijzonder, net als Electricity. Verbaas mij over hun aanwezigheid in de top 20 in zo'n mooi jaar als 1979.

OMD vind ik bij vlagen best goed, maar deze hoort niet tot mijn favorieten. Viel dan ook net buiten de top 50.

Die van Ome Nelis niet overwogen. De cover van Chromatics is vele malen mooier.

dix
Gaan we hier nu dansjes beoordelen ??

Neil bij mij op 12, OMD op 13.

4 van de 8, niet slecht.

dix schreef:
Gaan we hier nu dansjes beoordelen ??

Deden we dat maar. Dan hadden we een heel andere lijst.

Nee, die zaaf dat is me nog eens een fuifnummer...

OMD bij mij op het onderste treetje van het ijzersterke elektronische podium!

west schreef:
(quote)

OMD had 5 hits in Nederland, maar Electricity hoorde daar niet bij.

Wanneer is iets een hit volgens jou? Hou je de Top 40 aan dan hebben ze er 7, dat tweede klopt idd.

Over al die dansjes zei Neil al treffend: "There's more to the picture than meets the eye". (Maar ook "Rock 'n Roll can never die!" Maar dat terzijde)
Wat mij betreft een anthem, wat ik hem laatst nog vol verve en met veel energie zag vertolken in de Ziggo Dome. Ik mag hopen dat ik zo 73 jaar word!

zaaf
vigil schreef:
Nee, die zaaf dat is me nog eens een fuifnummer...

Beiden niet...

OMG! Ik heb OMD.

zaaf
t is toch wel te genezen?

Je kan beter OMD hebben dan OCD.

Tenzij je het combineert, dat lijkt me helemaal geen pretje.

zaaf
Ik heb nog wat dames in de aanbieding

12. Patti Smith Group - Dancing Barefoot
https://www.youtube.com/watch?v=jC6sLQg3gkk

Punten : 223
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #27 voor 1979
Art Rock, Singer/Songwriter

Sterke Smith-song, zoals meerder sterke Smith-songs geschreven door Smith (jaja) en bassist Ivan Kral. Opgedragen aan haar partner (en vanaf 1980 echtgenoot) Fred 'Sonic' Smith en geïnspireerd door het liefdesverhaal van Jeanne Hébuterne en schilder Modigliani.

11. Fleetwood Mac - Sara
https://www.youtube.com/watch?v=K1jQQ4DTov0

Punten : 224
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : nico1616, Bucquoy

RYM's #31 voor 1979
Pop Rock

Achtergrond van de tekst is niet geheel duidelijk. Lezing 1: Nicks zou zwanger zijn geweest van Don Henley en het kind (dat Sara zou zijn gaan heten) hebben laten aborteren. Lezing 2: Nicks had wat met drummer Fleetwood, maar deze romance eindigde toen Fleetwood zich ging verhouden met ene Sara. Lezing 2 is afkomstig van Fleetwood, lezing 1 is deels bevestigd door Nicks.

Nee, niet in mijn lijst.

Weinig overeenkomsten tot nu, maar goed we krijgen nog een Top 10 vol met Fisher Z, Joe Jackson, JM Jarre en The Undertones dus dat komt wel goed!

Kijk aan: categorie poprock op 11. Een hele mooie ballad that Sara van Fleetwood Mac, ook bij mij op 11.
Dancing Barefoot staat zeker in mijn playlist, een mooi nummer ook.

geen Patti, net als in voorgaande jaren.
ook geen Fleetwood Mac dit keer, dat komt in 1987 pas weer.

Mooie nummers, maar doe mij maar de rauwe Patti van een paar jaar geleden.

Deze van FM is ook goed, maar toch niet van de buitencategorie.

Patti op 3!
Sara op 8, het enige FM nummer waar ik een zwak voor heb...

catchup
Een andere Patti op 3. Ik had destijds wel een zwak voor Stevie Nicks, maar dat had weinig met muziek te maken.

zaaf
Je was de enige niet

zaaf
10. Special A.K.A. / Selector - Gangsters / The Selecter
https://www.youtube.com/watch?v=FOm8a9tRs8A

Punten : 228
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : yeahyeahyeah

RYM's #22 voor 1979
2 Tone

Aparte double artist single. The Selecter maakte iets later op eigen kracht faam.
Gangsters is een bewerking van Prince Buster's 1964 ska classic Al Capone, de intro-remgeluiden zijn afkomstig van die track. De openingsregel Al Capone's guns don't argue werd veranderd in Bernie Rhodes knows, don't argue, als sneer naar de man die even hun manager was.

Bij mij op 56

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:31 uur

geplaatst: vandaag om 09:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.