menu

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
avatar van west
ranja schreef:
Ha kijk. Motörhead bij mij op 11...


avatar van Poek
Bij mij op 21 (of 22 als ik Oscar Harris niet was vergeten). Daarom nog steeds niet op de kaart....

avatar van ranja
west schreef:
(quote)

Eigenlijk verdwenen de singles vrijwel aan het begin van de jaren '90 door de introductie van de cd's. Wie wilde er nou een cd-single hebben? Het hoekje werd steeds kleiner in de winkel. Volgens mij werd het door het streamen en downloaden in de loop van deze eeuw pas weer echt populair: een los (nieuw) nummer van een artiest. Of heb ik het mis?

Misschien kunnen we beter stoppen in 1995?

Het klopt wel dat cd-singles minder populair waren dan vinylsingles. In de UK bleven 7" singles echter - met name in de indie scene - volop verkrijgbaar tot ver in deze eeuw. Cd-singles hadden wel vaak als voordeel dat er meerdere b-kanten op stonden en daarnaast - ook weer vooral in de indie scene - in meerdere versies met verschillende b-kanten verschenen.
Dus nee stoppen na 1995 is niet aan de orde wat mij betreft Al is dan het hoogtepunt met 1994 wel geweest

avatar van west
ranja schreef:
(quote)

Het klopt wel dat cd-singles minder populair waren dan vinylsingles... Cd-singles hadden wel vaak als voordeel dat er meerdere b-kanten op stonden en daarnaast - ook weer vooral in de indie scene - in meerdere versies met verschillende b-kanten verschenen.

Ja klopt van die b-kanten. En sommigen waren dan ook wel weer zo slim om daar erg hun best op te doen, zoals bijvoorbeeld Oasis. Toen ik veel cd-singles, vaak/eigenlijk EP's daarom had verzameld, brachten ze het daarna uit op... CD: Oasis - The Masterplan (1998)

avatar van vigil
The Jam bij mij op 34.

Motorhead meer leuk dan goed, niet in mijn lijst.

avatar van johan de witt
Geen Spades in mijn top 100,
het Jam-anthem bij mij op 8

avatar van Film Pegasus
Mijn nummer 1 zal denkelijk niet hoog eindigen hier, maar toch al 2 andere uit mijn lijstje:

06. Motörhead - Ace of spades
09. Peter Gabriel - Games without frontiers

avatar van jordidj1
Haha Motorhead, mijn nummer 20. Machtig mooi dat ‘ie het gehaald heeft. Geen jam voor mij, ben niet zo’n zoetekauw.

avatar van ArthurDZ
Van The Jam had ik Start ipv Going Underground, vind ik nog een paar klassen mooier ondanks, nee, dankzij, de gestolen baslijn. Maar hun allermooiste komt pas in 1982 voorbij al zal die hier ook wel geen potten breken, dat gaat met andere woorden een bittere pil worden voor mij.

avatar van herman
The Jam had nog veel mooiere de afgelopen jaren, Start had ik op 38 en GU een paar plaatsjes daaronder

Motorhead heb ik niet overwogen.

avatar van ranja
west schreef:
(quote)

Ja klopt van die b-kanten. En sommigen waren dan ook wel weer zo slim om daar erg hun best op te doen, zoals bijvoorbeeld Oasis. Toen ik veel cd-singles, vaak/eigenlijk EP's daarom had verzameld, brachten ze het daarna uit op... CD: Oasis - The Masterplan (1998)

Ja, dat had ook een andere commerciele reden, namelijk dat een single voor de UK hitparade een maximale lengte mag hebben. Als je dan 1 single met 4 b-kanten uitbrengt is de kans groot dat je daarover gaat en kom je niet in de charts. Als je echter cd1 met 2 en cd2 met 2 andere b-kanten uitbrengt telt het weer wel mee (en dubbel waarschijnlijk ook nog)

avatar van zaaf
12. Pink Floyd - Comfortably Numb
https://www.youtube.com/watch?v=i7L73htRYUA

Punten : 261
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : Bonk, musician

RYM's #10 voor 1980
Art Rock, Progressive Rock

Geschreven door de twee kemphanen. Hoe het zou moeten worden opgenomen was een onderwerp van lange twist. Gilmours deel van de song werd geintroduceerd op demo, Waters voegde er de tekst en de verse aan toe. De tekst is een weergave van Waters' gevoel toen hij in 1977 behandeld werd met tranquillizers wegens maagkrampen, vlak voor een optreden.




11. Martha and The Muffins - Echo Beach
https://www.youtube.com/watch?v=SSOyxkHjwDE

Punten : 287
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #26 voor 1980
New Wave

Zeer sterk liedje van deze Canadesen. Maakten erg mooie muziek begin jaren 80. Derde liedje ooit dat gitarist Mark Gane schreef… Echo Beach is in deze tekst een virtuele plek, overgenomen uit de tekst van het nummer Hiroshima Mon Amour van Ultravox.

avatar van ranja
geen Pink Floyd bij mij, als het in 1967 al niet lukt dan zeker na 1978 niet meer.

Martha was een van m'n laatste afvallers, tussen de 21 en 25 zeg maar.

avatar van dix
dix
Martha daar was toch ook een Joy Division connectie mee? Had in mijn lijst gemoeten besef ik nu.

avatar van herman
Echo Beach! Mijn nummer 3. Fantastisch nummer waar ik nooit genoeg van krijg, eigenlijk ben ik hem door de jaren heen alleen maar beter gaan vinden.

Pink Floyd in deze periode hoeft van mij niet zo.

avatar van luigifort
Geen Pink, Martha op 12!

avatar van zaaf
dix schreef:
Martha daar was toch ook een Joy Division connectie mee? Had in mijn lijst gemoeten besef ik nu.
help me out... ik zou niet weten. ik dacht mss via Martin Hannett maar dat is niet zo.

avatar van dix
dix
zaaf schreef:
(quote)
help me out... ik zou niet weten. ik dacht mss via Martin Hannett maar dat is niet zo.

Peter Saville toch? En ze speelde ooit bij The Associates. Nu prof op een design-leerstoel aan een Canadese universiteit. Sommige vrouwen doen echt álles goed.

avatar van zaaf
ah ja, Martha Ladly. de andere Martha in de band, t/m album 2 that is.

avatar van remcodulac
Twee jammetjes bij de eerste 90, maar niet bij de eerste 20. Wel Martha op 16!

avatar van GrafGantz
Floyd hier op plek 3

avatar van dix
dix
zaaf schreef:
ah ja, Martha Ladly. de andere Martha in de band, t/m album 2 that is.

Waren het twee Martha's? Daarmee is de productiviteit verklaard. Ook nog een New Order hoes lees ik op wiki.

avatar van johan de witt
Beiden niet.
Echo wel in de top 100, PF niet.

avatar van Poek
Dit jaar geen Comfortably Numb, maar wellicht wel in 2004 met de superieure cover.

avatar van zaaf
10. U2 - I Will Follow
https://www.youtube.com/watch?v=jv51LO7NOTo

Punten : 301
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #51 voor 1980
Post-Punk

Ach ja, U2 in de eerste jaren. Leuke jonge honden! Paar keer gezien en echt tof. Nou vond ik I Will Follow niet van het sterkste dat ze brachten, maar ja… wel de single…

avatar van jordidj1
Ik volg niet.

avatar van ranja
Ik had eigenlijk bedacht deze van U2 niet in de lijst te zetten, maar ja, toen draaide ik 'm en ja dan maakt-ie toch wel weer opnieuw indruk. Dus moest-ie er toch maar in.
Op 17 dan.

avatar van Bonk
Comfortably Numb is zo'n nummer wat ik honderden keren gedraaid heb en wat toch nog vrijwel elke keer weet te boeien en geregeld weer te raken. Al is het maar om die gitaarsolo. Dat krijg je dus blijkbaar als je twee muzikale grootmachten onder spanning muziek laat maken.
Motörhead op 19, het debuut van U2 op 6.

Poek schreef:
Dit jaar geen Comfortably Numb, maar wellicht wel in 2004 met de superieure cover.

Zuster, jij bent echt verknipt!

avatar van luigifort
Geen U2 in mijn lijst. Waarom niet? Geen idee eigenlijk...

avatar van wibro
Martha & the Muffins bij mij op plek 4 en U2 op plek 15. Dat is het tot zover.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:26 uur

geplaatst: vandaag om 18:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.