Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 15:54 uur
Bij mij op 21 (of 22 als ik Oscar Harris niet was vergeten). Daarom nog steeds niet op de kaart....
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 15:55 uur
west schreef:
Eigenlijk verdwenen de singles vrijwel aan het begin van de jaren '90 door de introductie van de cd's. Wie wilde er nou een cd-single hebben? Het hoekje werd steeds kleiner in de winkel. Volgens mij werd het door het streamen en downloaden in de loop van deze eeuw pas weer echt populair: een los (nieuw) nummer van een artiest. Of heb ik het mis?
Misschien kunnen we beter stoppen in 1995?
(quote)
Eigenlijk verdwenen de singles vrijwel aan het begin van de jaren '90 door de introductie van de cd's. Wie wilde er nou een cd-single hebben? Het hoekje werd steeds kleiner in de winkel. Volgens mij werd het door het streamen en downloaden in de loop van deze eeuw pas weer echt populair: een los (nieuw) nummer van een artiest. Of heb ik het mis?
Misschien kunnen we beter stoppen in 1995?
Het klopt wel dat cd-singles minder populair waren dan vinylsingles. In de UK bleven 7" singles echter - met name in de indie scene - volop verkrijgbaar tot ver in deze eeuw. Cd-singles hadden wel vaak als voordeel dat er meerdere b-kanten op stonden en daarnaast - ook weer vooral in de indie scene - in meerdere versies met verschillende b-kanten verschenen.
Dus nee stoppen na 1995 is niet aan de orde wat mij betreft Al is dan het hoogtepunt met 1994 wel geweest
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:07 uur
ranja schreef:
Het klopt wel dat cd-singles minder populair waren dan vinylsingles... Cd-singles hadden wel vaak als voordeel dat er meerdere b-kanten op stonden en daarnaast - ook weer vooral in de indie scene - in meerdere versies met verschillende b-kanten verschenen.
(quote)
Het klopt wel dat cd-singles minder populair waren dan vinylsingles... Cd-singles hadden wel vaak als voordeel dat er meerdere b-kanten op stonden en daarnaast - ook weer vooral in de indie scene - in meerdere versies met verschillende b-kanten verschenen.
Ja klopt van die b-kanten. En sommigen waren dan ook wel weer zo slim om daar erg hun best op te doen, zoals bijvoorbeeld Oasis. Toen ik veel cd-singles, vaak/eigenlijk EP's daarom had verzameld, brachten ze het daarna uit op... CD: Oasis - The Masterplan (1998)
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:11 uur
The Jam bij mij op 34.
Motorhead meer leuk dan goed, niet in mijn lijst.
Motorhead meer leuk dan goed, niet in mijn lijst.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:18 uur
Mijn nummer 1 zal denkelijk niet hoog eindigen hier, maar toch al 2 andere uit mijn lijstje:
06. Motörhead - Ace of spades
09. Peter Gabriel - Games without frontiers
06. Motörhead - Ace of spades
09. Peter Gabriel - Games without frontiers
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:24 uur
Haha Motorhead, mijn nummer 20. Machtig mooi dat ‘ie het gehaald heeft. Geen jam voor mij, ben niet zo’n zoetekauw.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:30 uur
Van The Jam had ik Start ipv Going Underground, vind ik nog een paar klassen mooier ondanks, nee, dankzij, de gestolen baslijn. Maar hun allermooiste komt pas in 1982 voorbij al zal die hier ook wel geen potten breken, dat gaat met andere woorden een bittere pil worden voor mij.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:34 uur
The Jam had nog veel mooiere de afgelopen jaren, Start had ik op 38 en GU een paar plaatsjes daaronder
Motorhead heb ik niet overwogen.
Motorhead heb ik niet overwogen.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 16:36 uur
west schreef:
Ja klopt van die b-kanten. En sommigen waren dan ook wel weer zo slim om daar erg hun best op te doen, zoals bijvoorbeeld Oasis. Toen ik veel cd-singles, vaak/eigenlijk EP's daarom had verzameld, brachten ze het daarna uit op... CD: Oasis - The Masterplan (1998)
(quote)
Ja klopt van die b-kanten. En sommigen waren dan ook wel weer zo slim om daar erg hun best op te doen, zoals bijvoorbeeld Oasis. Toen ik veel cd-singles, vaak/eigenlijk EP's daarom had verzameld, brachten ze het daarna uit op... CD: Oasis - The Masterplan (1998)
Ja, dat had ook een andere commerciele reden, namelijk dat een single voor de UK hitparade een maximale lengte mag hebben. Als je dan 1 single met 4 b-kanten uitbrengt is de kans groot dat je daarover gaat en kom je niet in de charts. Als je echter cd1 met 2 en cd2 met 2 andere b-kanten uitbrengt telt het weer wel mee (en dubbel waarschijnlijk ook nog)
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:11 uur
12. Pink Floyd - Comfortably Numb
https://www.youtube.com/watch?v=i7L73htRYUA
Punten : 261
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : Bonk, musician
RYM's #10 voor 1980
Art Rock, Progressive Rock
Geschreven door de twee kemphanen. Hoe het zou moeten worden opgenomen was een onderwerp van lange twist. Gilmours deel van de song werd geintroduceerd op demo, Waters voegde er de tekst en de verse aan toe. De tekst is een weergave van Waters' gevoel toen hij in 1977 behandeld werd met tranquillizers wegens maagkrampen, vlak voor een optreden.
11. Martha and The Muffins - Echo Beach
https://www.youtube.com/watch?v=SSOyxkHjwDE
Punten : 287
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #26 voor 1980
New Wave
Zeer sterk liedje van deze Canadesen. Maakten erg mooie muziek begin jaren 80. Derde liedje ooit dat gitarist Mark Gane schreef… Echo Beach is in deze tekst een virtuele plek, overgenomen uit de tekst van het nummer Hiroshima Mon Amour van Ultravox.
https://www.youtube.com/watch?v=i7L73htRYUA
Punten : 261
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : Bonk, musician
RYM's #10 voor 1980
Art Rock, Progressive Rock
Geschreven door de twee kemphanen. Hoe het zou moeten worden opgenomen was een onderwerp van lange twist. Gilmours deel van de song werd geintroduceerd op demo, Waters voegde er de tekst en de verse aan toe. De tekst is een weergave van Waters' gevoel toen hij in 1977 behandeld werd met tranquillizers wegens maagkrampen, vlak voor een optreden.
11. Martha and The Muffins - Echo Beach
https://www.youtube.com/watch?v=SSOyxkHjwDE
Punten : 287
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #26 voor 1980
New Wave
Zeer sterk liedje van deze Canadesen. Maakten erg mooie muziek begin jaren 80. Derde liedje ooit dat gitarist Mark Gane schreef… Echo Beach is in deze tekst een virtuele plek, overgenomen uit de tekst van het nummer Hiroshima Mon Amour van Ultravox.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:14 uur
geen Pink Floyd bij mij, als het in 1967 al niet lukt dan zeker na 1978 niet meer.
Martha was een van m'n laatste afvallers, tussen de 21 en 25 zeg maar.
Martha was een van m'n laatste afvallers, tussen de 21 en 25 zeg maar.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:16 uur
Martha daar was toch ook een Joy Division connectie mee? Had in mijn lijst gemoeten besef ik nu.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:16 uur
Echo Beach! Mijn nummer 3. Fantastisch nummer waar ik nooit genoeg van krijg, eigenlijk ben ik hem door de jaren heen alleen maar beter gaan vinden.
Pink Floyd in deze periode hoeft van mij niet zo.
Pink Floyd in deze periode hoeft van mij niet zo.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:25 uur
dix schreef:
Martha daar was toch ook een Joy Division connectie mee? Had in mijn lijst gemoeten besef ik nu.
help me out... ik zou niet weten. ik dacht mss via Martin Hannett maar dat is niet zo.Martha daar was toch ook een Joy Division connectie mee? Had in mijn lijst gemoeten besef ik nu.
1
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:28 uur
zaaf schreef:
(quote)
help me out... ik zou niet weten. ik dacht mss via Martin Hannett maar dat is niet zo. Peter Saville toch? En ze speelde ooit bij The Associates. Nu prof op een design-leerstoel aan een Canadese universiteit. Sommige vrouwen doen echt álles goed.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:40 uur
ah ja, Martha Ladly. de andere Martha in de band, t/m album 2 that is.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 17:46 uur
Twee jammetjes bij de eerste 90, maar niet bij de eerste 20. Wel Martha op 16!
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 18:11 uur
zaaf schreef:
ah ja, Martha Ladly. de andere Martha in de band, t/m album 2 that is.
ah ja, Martha Ladly. de andere Martha in de band, t/m album 2 that is.
Waren het twee Martha's? Daarmee is de productiviteit verklaard. Ook nog een New Order hoes lees ik op wiki.
1
geplaatst: 12 augustus 2019, 18:53 uur
Dit jaar geen Comfortably Numb, maar wellicht wel in 2004 met de superieure cover.
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 19:02 uur
10. U2 - I Will Follow
https://www.youtube.com/watch?v=jv51LO7NOTo
Punten : 301
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #51 voor 1980
Post-Punk
Ach ja, U2 in de eerste jaren. Leuke jonge honden! Paar keer gezien en echt tof. Nou vond ik I Will Follow niet van het sterkste dat ze brachten, maar ja… wel de single…
https://www.youtube.com/watch?v=jv51LO7NOTo
Punten : 301
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #51 voor 1980
Post-Punk
Ach ja, U2 in de eerste jaren. Leuke jonge honden! Paar keer gezien en echt tof. Nou vond ik I Will Follow niet van het sterkste dat ze brachten, maar ja… wel de single…
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 19:08 uur
Ik had eigenlijk bedacht deze van U2 niet in de lijst te zetten, maar ja, toen draaide ik 'm en ja dan maakt-ie toch wel weer opnieuw indruk. Dus moest-ie er toch maar in.
Op 17 dan.
Op 17 dan.
1
geplaatst: 12 augustus 2019, 19:29 uur
Comfortably Numb is zo'n nummer wat ik honderden keren gedraaid heb en wat toch nog vrijwel elke keer weet te boeien en geregeld weer te raken. Al is het maar om die gitaarsolo. Dat krijg je dus blijkbaar als je twee muzikale grootmachten onder spanning muziek laat maken.
Motörhead op 19, het debuut van U2 op 6.
Zuster, jij bent echt verknipt!
Motörhead op 19, het debuut van U2 op 6.
Poek schreef:
Dit jaar geen Comfortably Numb, maar wellicht wel in 2004 met de superieure cover.
Dit jaar geen Comfortably Numb, maar wellicht wel in 2004 met de superieure cover.
Zuster, jij bent echt verknipt!
0
geplaatst: 12 augustus 2019, 19:37 uur
Martha & the Muffins bij mij op plek 4 en U2 op plek 15. Dat is het tot zover.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.