MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Mijn nummer 2, dus ik doe ook een Churandi Martinaatje

Slechts 4 overeenkomsten tot nu toe. Ik verwacht nog wel een paar erbij te vangen, zowaar ik Etta heet.

Flamingos had ik niet zo hoog verwacht. Het stond niet in mijn top 20, maar als ik een andere natte vinger had gebruikt misschien wel.

herman schreef:
Deze viel te verwachten denk ik. En ik heb er aardig aan meegeholpen.

Dit keer kan ik je niet volgen. Te verwachten? Wat is dat toch met die Girl Groups? Leg eens uit.

Superbitch schreef:
The Shirelles bij mij op 20. Geschreven door Carole King and Gerry Goffin, later ook opgenomen door Carole King zelf.

Hebben zij ook de b-kant 'Boys' geschreven, later opgenomen door Sabrina.

west schreef:
(quote)

Hebben zij ook de b-kant 'Boys' geschreven, later opgenomen door Sabrina.

Das een andere Boys, deze is gecovered door een bandje genaamd 'beatles'

The Shirelles had ik niet meer verwacht. Leuk! Flamingo's is niet echt mijn ding en Sam Cooke is ook niet in mijn top terug te vinden.

01. Ray Charles - What'd I say (1959)
04. Art Blakey - Moanin' (1959)
06. Edith Piaf - Non, je ne regrette rien (1960)
09. The Shirelles - Will you love me tomorrow (1960)
12. The Shadows - Apache (1960)
13. Elvis Presley - His latest flame / Little sister (1961)
20. The Marvelettes - Please Mr. Postman (1961)

ranja schreef:
(quote)

Das een andere Boys, deze is gecovered door een bandje genaamd 'beatles'

Oh komt dat hier vandaan, dat wist ik inderdaad niet. En the Beatles waren toen nog wel zelf een beetje een boy(s)band.

zaaf
5. Dave Brubeck Quartet - Take Five / Blue Rondo a la Turk (1959)
http://images.45cat.com/dave-brubeck-quartet-take-five-columbia-s.jpg

Punten : 281
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : vigil, Manfield, remcodulac

RYM's #1 voor 1959
Cool Jazz

Mooi hoor. Salonjazz, beetje te lafjes voor mij (wel lekkere drums). De live-versie hieronder bevalt me beter. Werd twee jaar na release een grote hit, "biggest selling jazz-single ever!!" De vijfkwart gaf de titel.

Dave Brubeck Quartet - Take Five / Blue Rondo a la Turk (1959)

Bij mijn beoordeling heb ik de B-kantjes ook laten meewegen. Het is tenslotte de Singles Top 20, niet de Songs Top 20. Veel goede A-kantjes hebben daar onder geleden, maar in mijn top 3 zijn de B-kantjes gewoon nog sterker dan de A-kantjes. En dit is daar een heel goed voorbeeld van. Take Five op zich is natuurlijk al een geweldig nummer, voor mij niet te lafjes, maar wel een beetje grijsgedraaid. Blue Rondo echter stijgt daar nog in ruime mate bovenuit.

Take Five had ik toch hoger verwacht, zelfs een kandidaat nummer 1.
Ik dacht dit een van de bekendste en meest gedragen tunes van deze periode was. Nummer 5 is natuurlijk ook niet slecht.

zaaf
4. Etta James - At Last / I Just Want to Make Love to You (1961)
http://images.45cat.com/etta-james-at-last-argo-s.jpg

Punten : 302
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #4 voor 1961
Soul, Rhythm & Blues

Geschreven voor de film Sun Valley Serenade (1941) en in '42 een hit voor Glenn Miller. B-kant is ook niet te versmaden (nummer van Muddy) en mede bekend van Diet Coke 'Break' - YouTube Ik stoor me vrij dikwijls aan de schreeuw van de leeuwin, op deze single vind ik hem wel fijn.

Etta James - At Last / I Just Want to Make Love to You (1961)

Nee, nummers 6, 5 en 4 heb ik niet.
Top 3 dan maar

Toppertje (en toch niet op 1 gezet, ditmaal). Mijn nummer 1 verwacht ik eigenlijk ook nog wel.

Tot nog toe heb ik er 8. Met een beetje goede wil moet de 10 mogelijk zijn, zolang de top 3 niet volledig uit jazzzzz bestaat

Toch al 9 nummers van mij tegengekomen, en de top 3 moet nog komen.
Bij Etta James ben ik duidelijk voor de A-kant gegaan, sommigen zullen hier denkelijk de B-kant gekozen hebben.

01. Ray Charles - What'd I say (1959)
04. Art Blakey - Moanin' (1959)
06. Edith Piaf - Non, je ne regrette rien (1960)
07. Dave Brubeck Quartet - Take Five (1959)
09. The Shirelles - Will you love me tomorrow (1960)
10. Etta James - At last (1961)
12. The Shadows - Apache (1960)
13. Elvis Presley - His latest flame / Little sister (1961)
20. The Marvelettes - Please Mr. Postman (1961)

Ik had Etta helemaal niet, maar achteraf had ik wel een plekje voor haar moeten inruimen. De b-kant wint het hier wel voor de a-kant wat mij betreft.

Ze heeft nog wel mooiere, dus wie weet haalt ze mijn lijst nog.

Ik ben toch wel verrast na de album top 20 per jaar, dat jullie johan de witt en herman wel girl groups hebben en niet zangeres Etta James. Aan de andere kant, is een verrassing ook wel weer leuk.

En het wordt nog gekker: Onthoudt (het goed)! In 1962-1964 heb ik zelf een girl group in mijn top 30.
https://st2.depositphotos.com/3327389/8398/v/600/depositphotos_83980102-stockvideo-vrouw-wandelen-langs-het-zand.jpg

Zit ik inmiddels toch al op 7 nummers uit mijn top 20:

23 Ray Charles - Hit the Road Jack (1961)
19 The Isley Brothers - Shout (1959)

13 Dave Brubeck Quartet - Take Five (1959)

12 Sam Cooke - Wonderful World (1960)

11 Etta James - At Last (1961) (achteraf net te laag in mijn lijst gezet: wat een mooi nummer toch!)

10 Ray Charles - What'd I Say (Part 1) / What'd I Say (Part 2) (1959)
4. Édith Piaf - Je ne regrette rien (1960)/(1959)
2. Art Blakey - Moanin' (Part I) / Moanin' (Part II) (1959)

zaaf
3. Ben E. King - Stand By Me (1961)
http://images.45cat.com/ben-e-king-stand-by-me-atco-s.jpg

Punten : 304
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : GrafGantz, motel matches

RYM's #1 voor 1961
Pop Soul

Mooi nummer met bijbelse citaten. Ben had na Spanish Harlem nog wat studiotijd over en droeg een stukje van Stand By Me (wat hij had gemaakt voor The Drifters, die pasten) voor aan Leiber/Stoller. Gezamenlijk maakten ze deze versie.

Ben E. King - Stand By Me (1961)

Uitstekend nummer, uitstekende film en uitstekende cover van Lennon. Wat wil een mens nog meer?

Etta op 2 hier

west schreef:
Ik ben toch wel verrast na de album top 20 per jaar, dat jullie johan de witt en herman wel girl groups hebben en niet zangeres Etta James. Aan de andere kant, is een verrassing ook wel weer leuk.

En het wordt nog gekker: Onthoudt (het goed)! In 1962-1964 heb ik zelf een girl group in mijn top 30.
(afbeelding)

Ik vind Etta niet echt een girl op een of andere manier

Ben E King heb ik op 6, blijft geweldig

De nummers 1 en 2 heb ik op 2 en 1 denk ik zo, of 1 of 2.

johan de witt schreef:
(quote)

Ik vind Etta niet echt een girl op een of andere manier

She's a powerwoman en ook nog een man uit Groningen, niet waar EttaJamesBrown?

Ik heb als ook soulliefhebber Ben E. King's Stand By Me maar op 27 staan. Bij mij is dit nummer nooit helemaal aangeslagen. Moeilijk om de vinger op te krijgen, maar ik vind het in ieder geval iets te zoet.

west schreef:
(quote)

James Brown doet het ook niet voor me

3.
4. Sam Cooke - Chain Gang
7. Ben E. King - Stand By Me
8.
18. The Isley Brothers - Shout
19. Sam Cooke - Wonderful World

Daar is dan eindelijk het vierde nummer uit mijn lijstje. Fijn dat Stand By Me het in ieder geval gered heeft. Mijn nummers drie en acht zullen de top twintig gaan volmaken, zonder twijfel. Dat betekent o.a. geen John Coltrane, Nina Simone of Bobby Bland. Ook mijn countrynominaties hebben het geen van allen gered.

johan de witt schreef:
(quote)

James Brown doet het ook niet voor me

Probeer het nog eens eind jaren '60/begin jaren '70. Dan heeft 'ie wel heel veel moois voor je in petto.

west schreef:
(quote)

Man??? Genderneutrale muziekliefhebbert! En dijkbewa(a)k(st)er aan de Waddenzee.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:29 uur

geplaatst: vandaag om 19:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.