MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Pre-Historic Meter; De Jaren 1916 t/m 1949

zoeken in:
Kees-Jan schreef:
Is er eigenlijk ook belangstelling voor een echte prehistorische meter? Alles van voor de jaren 50?
Marzipaintree schreef:
Bij mij wel. En als niemand die opstart voordat ik klaar ben met de jaren 50 dan start ik die op.
Maar het aantal deelnemers is wel belangrijk voor mij om het vol te houden.
Dit schreef ik in de jaren 60-62 meter.

wibro schreef:
Het probleem is dat er weinig animo hiervoor is en ik achteraf er toch te weinig van weet. Dat is gebleken toen ik het eindklassement zag van de Singles top 20 per jaar <1951
Dat topic kende ik niet. Ben niet door zaaf getagd. Dit zou een ideaal topic voor mij kunnen zijn, Maar zaaf heeft mij blijkbaar tegen mijzelf in bescherming genomen.
Het punt voor mij is momenteel dat er zo ontzettend veel topics zijn die leuk zijn. Dat kan ook een reden zijn waarom we soms weinig deelnemers zien.
zaaf schreef:
dit is bij uitstek een topic voor fijnproevers. En per nummer meer dan 10 stemmen is echt niet gek hoor. Vind ik persoonlijk althans. En er zijn nog veel nummers uit deze tijd (welke niet eigenlijk) waarvan ik benieuwd ben wat mijn genoten er van vinden bij aandachtige beluistering.
Dat is waar. Aandachtige beluistering vergt bij mij minstens drie keer luisteren op verschillende momenten. Uit welke tijd dan ook. Een ook voor nummers die ik niet goed vind.

Wat we ook nog kunnen overwegen is om alles bij elkaar te vegen en een nieuw prehistorisch topic op te starten. Alles voor 1963. Nemen we alles mee uit dit topic, jaren 50-topic en 60-62 topic. En dan nemen we alles voor 1916 uiteraard ook nog mee.
Eventueel kan je dan ook de scheiding leggen in periodes. Dan doen we om de beurt een periode. Bijvoorbeeld tot 1927. 1928-1936. 1937-1945. 1946-1954. 1955-1962.
wibro schreef:
het volgende nummer wordt geplaatst door Kees-Jan, dan volgt Remodulac en vervolgens ik weer.
Dan kan je mij er ook nog tussen plaatsen. En met vijf periodes wissel je alles vanzelf. En dan hoef ik me maar op 1 topic te richten in plaats van 3.

Maar als jullie alles willen handhaven zoals het nu is dan wil ik op een andere manier ook mijn bijdrage wel leveren.

Ik kom trouwens nog met waarderingen voor de nummers die ik nog niet becijferd heb. Eerst minstens drie keer luisteren.

wibro schreef:
Lijkt me een goed idee. het volgende nummer wordt geplaatst door Kees-Jan, dan volgt Remodulac en vervolgens ik weer.
De nieuwe volgorde wordt: Kees-Jan, daarna Remcodulac, vervolgens Marzipaintree en dan wibro.

Artie Shaw & His Orchestra - Frenesi is zelfs al van 1940.
B-kantje toen nog.

Opmerkelijk hoe de klarinet vanaf de jaren daarna langzaam aan populariteit inboet en we deze koning van de klarinet bijna aan het vergeten zijn. Geweldig spel.
7,3

Johnny Preston & His Prestonians - Rock this Joint (1949)
Dit genre ligt mij erg goed.
8,0

The Carter Family - Burry Me Under the Weeping Willow Tree (1927)
Dit genre ligt mij minder goed.
6,5
Een top 10 notering in 1928 in de VS, Kees-Jan.

Shaky schreef:
nét echt die beelden

Daar heb ik me dan weer lekker in laten tuinen

Maar het countrygenre ligt mij goed en the Carter Family is wat mij betreft buitencategorie. Hun repertoire bevat wel veel (veel) betere nummers, maar ook hun eersteling smaakt mij goed:

8

Marzipaintree schreef:
Wat we ook nog kunnen overwegen is om alles bij elkaar te vegen en een nieuw prehistorisch topic op te starten. Alles voor 1963. Nemen we alles mee uit dit topic, jaren 50-topic en 60-62 topic. En dan nemen we alles voor 1916 uiteraard ook nog mee.
Eventueel kan je dan ook de scheiding leggen in periodes. Dan doen we om de beurt een periode. Bijvoorbeeld tot 1927. 1928-1936. 1937-1945. 1946-1954. 1955-1962.

Dit kan, al blijkt wel dat hoe dichter we bij half jaren '60 komen de animo hier flink omhoog schiet. Dus ik begrijp wel dat we meters hebben uit de jaren '60 die slechts enkele jaren overbruggen en dan een decade in de jaren '50 en één meter voor alles van voor 1950. Wat mij betreft laten we het dus zo.
In de titel van deze meter staat inderdaad 1916 als beginjaar. Dat zou wat mij betreft weggehaald kunnen worden en dat we gewoon alles van voor 1950 nemen (en anders zouden we hier ook stiekem oudere nummers voorbij kunnen laten komen ) .

5,5

Nog niet heel veel stemmers, maar het is wel tijd voor de volgende lijkt me.
Waar Kees-Jan meteen een gigant in het genre country aandroeg, zal ik datzelfde doen voor de jazz. Niemand minder dan Duke Ellington is de oude meester waar jullie nu op mogen stemmen.

Dit nummer stamt uit 1935, was meteen erg populair, met verschillende uitvoeringen en wordt tot op de dag vandaag nog wel als tune gebruikt. Zelf heb ik het nummer leren kennen als de herkenningsmelodie bij de Kronkels zoals ze door Simon Carmiggelt zelf op tv werden voorgelezen.

De oorspronkelijke versie is deze:

Duke Ellington kan bij mij weinig fout doen. Ook dit is zo'n heerlijk relaxt nummer.

8,8

Zeker niet de ergste jazz om aan te horen.
Vooruit, het is ook nog eens lekker weer buiten en het is het begin van het weekend, we geven een keer geen onvoldoende :

5,5

wibro schreef:
Duke Ellington kan bij mij weinig fout doen

Mee eens.

7,5

8

The Carters nog een 7,5

Hm, ik moet zelf natuurlijk ook stemmen.

9,5

Misschien is het leuk om ook de tussenstand er weer eens bij te geven, Duke pakt de top 3.

1 Johnny Preston & His Prestonians - Rock this Joint (1949) (1949) 7,685 (13 stemmen)
2 Nat "King" Cole - Nature Boy (1960) 7,673 (11 stemmen)
3 Duke Ellington - In a sentimental mood (1935) 7,610 (10 stemmen)
4 Fats Domino - The Fat Man (1949) 7,608 (13 stemmen)
5 Artie Shaw & His Orchestra - Frenesi (1941) (1940) 7,000 (11 stemmen)
6 The Carter Family - Burry Me Under the Weeping Willow Tree (1927) 6,864 (11 stemmen)

Deze week komt een nieuwe film van Dumbo uit. Dit is de trailer.
Ik ben vooral benieuwd naar mijn lievelingscene uit de film. De psychedelische roze olifantscene.

In de oorspronkelijke film kwam deze op het dieptepunt van Dumbo's jonge leven. Bespot door zijn soortgenoten, zijn moeder gevangen en clowns die hem vernederden. Van het daaruit voortvloeiende enorme verdriet krijgt Dumbo spontaan de hik.
Daarom gaat hij samen met zijn kleine vriendje water drinken. In de waterton hadden de clowns echter een fles champagne laten vallen.
Dat leidt tot deze dronkenschap scene.

En vervolgens leiden de bubbles tot een vrolijk bellenblaasfestijn.

En die leiden uiteindelijk weer tot een olifant in de boom scene. Interessant is hoe we kijken naar deze prehistorische scene met de bril van nu. Dan bedoel ik niet alleen dat alcohol hier meer goed maakt dan je lief is. Het geeft immers een goed gevoel en vleugels.
Maar ik bedoel ook de zwarte kraaien die veel weg hebben van Afro-Amerikaanse karikaturen.

Het echte oordeel gaat echter naar de scene tussen de bubbles en de boom. De surrealistische scene met de roze olifantjes.

Mel Blanc, Thurl Ravenscroft and The Sportsmen - Pink Elephants on Parade (1941)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:44 uur

geplaatst: vandaag om 14:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.