menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo

zoeken in:
avatar van Alicia
Dus ik moet alleen een cross-over prog lijstje inleveren, dus geen neo prog nog? Ik ben in elk geval bezig!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Alicia schreef:
Dus ik moet alleen een cross-over prog lijstje inleveren, dus geen neo prog nog?
Nouja, dat mag op zich ook al. Hooguit mis je dan al het moois wat de komende circa een week nog aan neoprog in dit theater geplaatst wordt!

avatar van Alicia
Okay, ik snap!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het werd al een beetje aangekondigd, maar Alicia brengt het aantal ingediende lijstjes op 5!

avatar van Jacoto
Voordat dit neo progdraadje gesloten wordt (ik weet niet precies wanneer dat is) wil ik graag nog
The Dame met Losing Sight of What You Want eraan toevoegen.

Ik vind het een fraai debuut van deze Haagse neo progband, die via crowdfunding dit album in eigen beheer heeft kunnen uitbrengen.
Ik heb ergens gelezen dat ze hun muziek graag willen beschrijven als de sexy versie van de progressieve rock.
Misschien een idee voor Casartelli om ook dit subgenre eens een kans te geven?

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze band pas een maandje geleden op het spoor ben gekomen. Vandaar dat deze cd op dit moment nog mijn aandacht heeft.
De meeste tracks liggen (althans bij mij) prettig in het gehoor, zo nu en dan aangevuld met een vleugje pittige rock.
Gezegd moet worden, dat The Dame herself, Marian van Charante, met haar bekoorlijke zang de progressieve muziek een paar 'sensuele tintjes grijs' meegegeven heeft.




The Dame - Losing Sight of What You Want

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
For Absent Friends: best een mooi nummer, doet mij alvast meer dan hun laatste poging in de Prog Ladder. Strangers on a Train sneuvelt helaas op de zang. Ik vermoed dat voor beide wel een beetje geldt dat het helpt om 'erbij geweest te zijn'.

Dat sneuvelen op de stem geldt dan weer niet voor Lonely Robot, ook hier heeft John Mitchell wel een streepje voor. Een heel album Lonely Robot vond ik (laatste keer dat ik het probeerde) wel wat veel van het goede, maar aangezien dit maar één liedje was, had ik daar dan weer geen last van.

avatar van meesterdch
meesterdch schreef:
Misschien wel een mooie gelegenheid om in het kader van neo-prog weer eens te luisteren naar een band waar ik als student altijd veel plezier aan beleefde: Citizen Cain....


Ik was met mijn neo-prog lijstje bezig toen ik ontdekte dat de wijzen van PA dit geen neo-prog vinden .
Schiet mij maar lek..... Het klinkt als een combi van twee van de meest neo-prog bands van de eeuw, Marillion en IQ, maar het is symphonic prog en geen neo-prog. Ach, ik zal maar luisteren naar die wijze heren. Heb ik nog een nummertje of wat over voor die categorie.

avatar van vigil
Tja, Nad Sylvan staat ook bij cross over en War of the Worlds is natuurlijk een rockopera maar ik vind Jeff Wayne ook toch echt Neo

avatar van Bonk
Hoewel ik wat achterloop met beluisteren van alle (vast) mooie muziek die hier geplaatst is en ik ook nog moet gaan werken aan mijn Crossover-lijstje (hoop maar dat Casartelli zijn handen eerst vol heeft aan de Rainbow-lijstjes en ik nog even respijt krijg ), toch maar alvast mijn (eerste) neo-progbijdrage.
In 2017 bracht Gandalf's Fist een alleraardigst conceptalbum uit, vond ik. Eerlijk gezegd ben ik niet bekend met het overige werk van deze band en vind ik eigenlijk ook niet dat je nummers uit hun concept moet halen, maar om toch een indruk te geven van een heel prettig (en mooi vormgegeven) conceptalbum, deze clip. Wat ij betreft niet het mooiste wat het album te bieden heeft, maar hier was een clip van en is zeker ook goed genietbaar!



avatar van Jacoto
Net als hun debuut Evership I wil ik hier hun tweede album Evership II even 'omhoog houden'.
Volgens de bazen van PA valt deze Amerikaanse band onder neo-prog. Weer zo'n twijfelgeval, denk ik dan maar....
Deze tweede cd van de band, die zeker geen herhalingsoefening is, lijkt me eerder een mengeling van progressieve rock dan van de genoemde neo-prog.
Als muziekje met beeld wilde ik de laatste track van de cd, het mooie epic dat uit 6 delen bestaat aanbieden, helaas kan ik het niet op YT vinden.
Dan maar eentje van hun debuut.



avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Symphonic Prog

"Vroeger noemden we prog gewoon symfo". Het is een kwestie van tijd voordat iemand het opmerkt in een aan prog gewijd topic, spelletje, etc. Als symfo dan ook nog (in het Nederlands foutief) met ph gespeld wordt, is de morele bingo helemaal compleet. In Progarchives-termen is Symphonic Prog 'gewoon' een subgenre.

Daarin komen we toch wel veel grote prognamen van weleer tegen, uit de tijd waarin met veel ambitie, progressiviteit ende pretentie getracht werd de wereld van de rock ('n'roll) met die van de klassieke symfonie te vermengen (Genesis, Renaissance, Yes). Omdat het allemaal niet in 1976 ophield, doen er eveneens recentere namen mee die evolutionair vrij direct op de oude symfonische namen teruggrijpen en niet de afslag van een andere bloedgroep genomen hebben (Änglagård, Spock's Beard, The Flower Kings).

De Prog Top 300 heeft 47 Symphonic Prognummers - al met al nog niet eens echt veel eigenlijk. Soit, per saldo is nu toch wel ruim de helft van de lijst toegewezen.

Nu in de Prog Top 300
Änglagård
Anima Mundi
Camel
Earth and Fire
Focus
Genesis
Harmonium
Moon Safari
Neal Morse
Renaissance
Spock's Beard
The Flower Kings
Transatlantic
Yes

Ooit in de Prog Top 300
Bacamarte
Discipline.
Kansas
Karmakanic
MandalaBand
Mona Lisa
Neuschwanstein
Sinkadus
Trace
Traumhaus
White Willow

Ooit bijna in de Prog Top 300
Anderson / Stolt
Ange
Anthony Phillips
Aphrodite's Child
Asia Minor
Atmosphera
Cast
Cellar Noise
Chris Squire
Citizen Cain
Clearlight
Crack
Cressida
Discipline
Emerson, Lake & Palmer
Finch
Fruupp
Grobschnitt
Isildurs Bane (& Steve Hogarth)
IZZ
Kaipa
Kotebel
Moongarden
Novalis
Pentacle
Refugee
Rick Wakeman
Seven Reizh
Skryvania
Solaris
The Enid
The Gift
The Neal Morse Band
Triumvirat
Wobbler

Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Daarmee mogen er ook lijstjes Neo-Prog ingediend worden (vigil heeft dat overigens al gedaan). Alicia, Jacoto en meesterdch mogen bijvoorbeeld nog, terwijl ik van 50tracks, Bonk, Brunniepoo, chevy93, Finidi, meneer en Papartis ook nog wel op een Crossover Prog lijstje hoop. (En misschien van nog wel meer mensen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben).

avatar van Alicia
Ha, dat lijstje gaat er, denk ik, wel komen morgen of maandag! Ik heb toch wel wat hele aardige neo-prog ontdekt de laatste twee jaar. ?

avatar van meesterdch
Mijn neoprog lijstje komt er komende week aan. Al druk mee bezig, maar de laatste keuzes nog aan het maken. Dan ga ik beginnen aan het Symphonic prog lijstje, want dat wordt heel lastig, als ik zie dat zo’n 75% van mijn progmuziekcollectie onder dat kopje blijkt te vallen ?.

avatar van Bonk
Ach. Ik wist wel dat ik iets vergeten was bij de voorbereiding van de vakantie...
Ik wil me met alle liefde buigen over lijstjes voor crossover en neo-prog. Maar de komende twee weken gaan die niet komen, want om dat nu op een mobiel vanuit Normandië te doen, gaat me weer wat te ver. Dus als je nog ruim twee weekje geduld hebt...

avatar van Jacoto
Mijn lijstje gaat er ook komen.
Al vind ik in dit intermezzo weinig terug van inleverdatums, deadlines en dat soort dingen.
Ben ik eigenlijk niet zo gewend van Casartelli.
Tot wanneer kan ik het lijstje Neo inleveren?
Ik hoop dat ik voor de komende dagen wat respijt krijg want ik zit met de redactie en opmaak van een kerkblad, waar ik alle aandacht bij nodig heb.
Kan dan ook geen prog aan mijn hoofd hebben, of het zou het laatste nummer van het recentste album van Oak moeten zijn.

avatar van Brunniepoo
Een neoproglijstje gaat wel lukken. Crossoverprog vind ik zo'n raar subgenre, daar begin ik niet aan.

avatar van Jacoto
Laat ik het Symphonic Progbal maar eens openen.
Nieuwsgierig geworden wat er bij PA aan Symphonic Prog ingedeeld staat, fronste ik al gelijk de wenkbrauwen bij het zien van de naam van Echolyn.
Hoort die niet bij Jazz Rock/Fusion, was mij eerste gedachte?
Nee, dus... De band wordt duidelijk genoemd in de bands/artist list.
De muzikale koers van Echolyn, vind ik moeilijk te omschrijven. Het is best een hele klus om hun muziek goed te doorgronden. Al hebben ze mij met dit album uit 1995 gelijk positief weten te verrassen.
Hun sound doet mij sterk denken aan de jaren ’80 Amerikaanse jazzy pop-rock-band Steely Dan. Bekend van albums zoals Aja (1984) en Can’t Buy A Thrill (1986).
Het album van Echolyn wat ik hier wil inbrengen is ‘As The World’ uit 1995, waarop als laatste track het aanstekelijke Never The Same staat en daaronder ook een speciale versie daarvan.





avatar van Brunniepoo
Jacoto schreef:
Laat ik het Symphonic Progbal maar eens openen.
Nieuwsgierig geworden wat er bij PA aan Symphonic Prog ingedeeld staat, fronste ik al gelijk de wenkbrauwen bij het zien van de naam van Echolyn.
Hoort die niet bij Jazz Rock/Fusion, was mij eerste gedachte?
Nee, dus... De band wordt duidelijk genoemd in de bands/artist list.


Prachtig nummer van een uitstekend album inderdaad. Jazz rock / fusion is het nou ook weer niet, maar dit staat toch ook wel mijlenver af van Genesis en Yes...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Oeh Echolyn. Het onderliggende album heb ik niet zo lang geleden tot 4½* opgehoogd, prachtig. Wel bij uitstek een band waar ik de albums van moet horen, terwijl het met losse nummers minder werkt.

Het laat zich, kort door de bocht, wel een beetje duiden als een minder bombastische (en eerdere, maar dat terzijde) versie van Spock's Beard. En aangezien die ook onder Symphonic Prog geschaard werd... (voorname invloedsbron van beide, Gentle Giant, dan weer niet)

avatar van Brunniepoo
Ik associeer symphonische prog toch vooral met vloeiende melodieën. Echolyn vind ik juist erg staccato, met veel abrupte overgangen. Spock's Beard heeft dat veel minder, Gentle Giant dan weer wel.

avatar van Alicia
Neo-Prog lijstje komt ietsje later... morgen, hoop ik!

Edit: en in welk hokje stop je nou Antimatter?

avatar van Jacoto
Alicia schreef:

Edit: en in welk hokje stop je nou Antimatter?

Ik wil hier niet de spelleider uithangen maar even 'ter leering ende vermaeck'.
PA vermeldt dat Antimatter in het hokje Experimental/Post Metal thuishoort. Dat genre zal vast nog een keer langskomen, vermoed ik.
Devin Townsend hoort daar volgens PA ook in. Of DT nou de man is om in een hokje te stoppen... ?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Jacoto schreef:
Al vind ik in dit intermezzo weinig terug van inleverdatums, deadlines en dat soort dingen.
Ben ik eigenlijk niet zo gewend van Casartelli.
Tot wanneer kan ik het lijstje Neo inleveren?
Voorlopig is het motto nog even: iedereen die de tijd wil nemen, doe dat vooral. Naar het eind toe vallen eventuele deadlines dan wellicht wat dichter op elkaar, maar ik kan me voorstellen dat de inlijstbaarheid van de laatste subgenres ook wel wat tegen gaat vallen. En zo niet, dan heeft men tegen die tijd als het goed is in elk geval het ritme te pakken.

Verder kan ik melden dat Experimental / Post Metal inderdaad nog op de agenda staat.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Ik associeer symphonische prog toch vooral met vloeiende melodieën. Echolyn vind ik juist erg staccato, met veel abrupte overgangen. Spock's Beard heeft dat veel minder, Gentle Giant dan weer wel.
Ergens heb ik dezelfde associatie, maar ik vroeg me af of dat wellicht louter in het woord zit. Een Yes of een Änglagård is nou ook niet altijd even vloeiend. En het Spock's Beard van de eerste drie albums (wat in de Progarchives-filosofie vermoedelijk maatgevend is), vind ik ook behoorlijk hoekig.

Soit, een blik op de rest van de artiestenlijst geeft inderdaad wel weer de indruk van overwegend vloeiende melodieën terug.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Als je een toplijst hebt die - althans in de mainstream - al redelijk compleet is en je er bovendien al 4 ladderedities met bijbehorende nominatierondes op hebt zitten (en die laatste altijd ook redelijk systematisch benaderd hebt), houd je niet heel veel onbekende pareltjes over om hier mee de boer op te gaan (althans, geen onbekende pareltjes die je al eens eerder onder de aandacht gebracht hebt).

Toch struikelde ik nog over een band die (volgens mij) een jaar of tien terug toch een behoorlijke cultstatus had, maar die op nog geen enkele manier in onze Prog Ladder gefigureerd heeft. Gebabbel over bands die meer of minder als Spock's Beard klinken, heeft ook nog niemand genoopt er een liedje van te plaatsen, dus dan doe ik het zelf wel. Weer een (te) lang (maar natuurlijk wel erg fijn) nummer, excuus:

avatar van Alicia
Jacoto schreef:


'ter leering ende vermaeck'.


Mooi! Dan leg ik Antimatter in het laatje 'Experimental/Post Metal'. Vind het soms moeilijk, dat categoriseren van muziek. Gevoelsmatig zou ik Antimatter een ander plekje geven. Goed, dat we dan een site als PA hebben.

Fijn dat ik ook geen haast hoef te hebben met een lijstje. Met dit weer krijg je toch meer zin in reggae (en heel veel ijs) dan in neo-prog.

Toch?

avatar van vigil
Symphonic Prog...

Alleen van de naam wordt ik al nerveus. Vanaf nu dus gewoon Symfo. Zoals wel vaker een beetje een vaag genre en de toewijzing sub voelt ook al niet zo goed. Maar goed, jaren 70 prog dus of modernere progbands (qua jaartal dan) die op de jaren 70 geschoeide symfonische maken. Ook veel bands die niet bepaald bij elkaar horen. Van Camel naar Neal Morse is toch een flinke stap net zoals van Kansas naar Anthony Phillips. Van Yes naar Starcastle dan weer niet maar dit slechts ter zijde.

Als bescheiden tip zit ik Rain in:

Rain- The Silver Apples of the Moon - YouTube

avatar van meesterdch
Nu we bij de symphonic prog zijn beland, dan toch maar een keer Citizen Cain naar voren schuiven. Ik had dat al, achteraf onterecht, bij de neo-prog gedaan, maar de wijze mensen van PA hebben mij duidelijk gemaakt dat het volgende nummer echt symfo is. Prima dan, ik vind het een heerlijk nummer.....

Citizen Cain - Serpents In Camouflage - YouTube

avatar van meesterdch
En als we dan toch bezig zijn, wil ik ook het nieuwe, tamelijk briljante album van IZZ even noemen. Ik kan elk nummer hier zetten, maar ga maar voor het nummer dat de temperatuur vandaag het dichts benaderde: 42

42 - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 18:05 uur

geplaatst: vandaag om 18:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.