Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo
zoeken in:
0
geplaatst: 28 februari 2020, 10:54 uur
RPI en Avant Prog volgden nogal snel op elkaar, waardoor ik nu een achterstand in moet lopen...
Dat gaat natuurlijk het snelste door de twee subgenres te combineren:
Area maakt(e) redelijk avontuurlijke muziek in een tijd dat de Italiaanse bands weliswaar hele mooie, maar wel erg gelijkgeluidende muziek afleverden. De prog van Area is veel meer geworteld in de Jazz, zonder daarmee op het terrein van de jazzrock te komen. Lekker avontuurlijk. Dit is wel meteen hun beste plaat overigens.
Stormy Six was er ook al vrij vroeg bij, met in de beginne een rpi waarin ook redelijk wat folk-elementen. Un Biglietto del Tram geldt voor mij als het beste werk uit die beginperiode. Daarna ging het roer om en kreeg de muziek meer een eigen smoel. Stormy Six de Italiaanse vertegenwoordiging bij RIO. L'apprendista is voor mij een van de absolute hoogtepunten uit de RIO-beweging.
Dat gaat natuurlijk het snelste door de twee subgenres te combineren:
Area maakt(e) redelijk avontuurlijke muziek in een tijd dat de Italiaanse bands weliswaar hele mooie, maar wel erg gelijkgeluidende muziek afleverden. De prog van Area is veel meer geworteld in de Jazz, zonder daarmee op het terrein van de jazzrock te komen. Lekker avontuurlijk. Dit is wel meteen hun beste plaat overigens.
Stormy Six was er ook al vrij vroeg bij, met in de beginne een rpi waarin ook redelijk wat folk-elementen. Un Biglietto del Tram geldt voor mij als het beste werk uit die beginperiode. Daarna ging het roer om en kreeg de muziek meer een eigen smoel. Stormy Six de Italiaanse vertegenwoordiging bij RIO. L'apprendista is voor mij een van de absolute hoogtepunten uit de RIO-beweging.
1
geplaatst: 28 februari 2020, 11:09 uur
Dit millennium zijn veel van de grote namen uit de jaren '70-RPI weer aan het touren en soms zelfs nieuw werk aan het uitbrengen. Kwalitatief soms best in orde, maar weinig vernieuwend allemaal. Wat overigens eigenlijk wel van het hele subgenre gezegd kan worden, ook de hedendaagse bands hebben nogal de neiging om zich heel erg te houden aan de stijl die een halve eeuw geleden tot ontwikkeling kwam. Dit is ook wel de belangrijkste reden dat ik er tegenwoordig nog zo weinig naar luister: na een tijd heb je het allemaal al zo vaak voorbij horen komen in de rpi...
De klassieke jaren '70-bands lagen - net als hun vakbroeders uit andere landen - in de jaren '80 volledig op hun gat. Als er al platen verschenen dan betrof dit vaak niet geheel geslaagde popmuziek. Rond 1990 kwamen er enkele nieuwe namen op, die ook weer flink teruggrepen op het klassieke geluid, maar die wel probeerden de neoprog-invloeden hierin in meer (Nuova Era) of mindere (Malibran) in mee te nemen. Ik ben zelf meer gecharmeerd van die tweede, al kan ik Nuova Era's Il Passo del Soldato iedereen aanbevelen.
Malibran maakte veelvuldig gebruik van de dwarsfluit, zoals het reeds eerder hier geposte Quella Vecchia Locanda dat eerder ook al deed. Ik heb het idee dat deze band live behoorlijk de moeite waard moet zijn geweest, maar heb ze helaas nooit aan het werk gezien...
en ten slotte nog maar eentje uit de oude doos. Klassieke RPI, niet heel bijzonder, wel goed.
De klassieke jaren '70-bands lagen - net als hun vakbroeders uit andere landen - in de jaren '80 volledig op hun gat. Als er al platen verschenen dan betrof dit vaak niet geheel geslaagde popmuziek. Rond 1990 kwamen er enkele nieuwe namen op, die ook weer flink teruggrepen op het klassieke geluid, maar die wel probeerden de neoprog-invloeden hierin in meer (Nuova Era) of mindere (Malibran) in mee te nemen. Ik ben zelf meer gecharmeerd van die tweede, al kan ik Nuova Era's Il Passo del Soldato iedereen aanbevelen.
Malibran maakte veelvuldig gebruik van de dwarsfluit, zoals het reeds eerder hier geposte Quella Vecchia Locanda dat eerder ook al deed. Ik heb het idee dat deze band live behoorlijk de moeite waard moet zijn geweest, maar heb ze helaas nooit aan het werk gezien...
en ten slotte nog maar eentje uit de oude doos. Klassieke RPI, niet heel bijzonder, wel goed.
1
geplaatst: 28 februari 2020, 23:38 uur
Mooie en aparte bijdragen van Brunniepoo hierboven, (ik had eigenlijk niks anders van hem verwacht). 
Het nummer L'apprendista van de band Stormy Six sprak me wel het meest aan van zijn kwartet RIO/RPI.
Dat Stormy Six met folk-invloeden was begonnen en het zelfs binnen de Italiaanse progscene een buitenbeentje was, zoals ik ergens las, doet er niet toe. Het klinkt best lekker!

Het nummer L'apprendista van de band Stormy Six sprak me wel het meest aan van zijn kwartet RIO/RPI.
Dat Stormy Six met folk-invloeden was begonnen en het zelfs binnen de Italiaanse progscene een buitenbeentje was, zoals ik ergens las, doet er niet toe. Het klinkt best lekker!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 maart 2020, 22:26 uur
Jazz Rock/Fusion
We vervolgen onze ontdekkingstocht met iets zwoelers dan al die oppositie: Jazz Rock/Fusion, een stijl waar we allicht eerder al wat aan geroken hebben, vooral bij de Canterbury Scene.
Progarchives zou Progarchives niet zijn als ze bij een subgenre met een (met name in de jaren '70) aantal behoorlijk iconische en onomstreden vertegenwoordigers enerzijds zou stellen dat "Only the most progressive of nu jazz, jazz-rock and fusion artists are listed on Progarchives", om vervolgens Miles Davis stijf bovenaan hun toplijst te zetten.
Mede met behulp van de klassiekernominaties is het spectrum van het subgenre redelijk gedekt met de oud-nominaties.
Ooit in de Prog Top 300
Colosseum
Ooit bijna in de Prog Top 300
Billy Cobham
David Sancious
Jean-Luc Ponty
Kraan
Miles Davis
Return to Forever
Solution
The Mahavishnu Orchestra
Uzva
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
Rock Progressivo Italiano
RIO/Avant-Prog
We vervolgen onze ontdekkingstocht met iets zwoelers dan al die oppositie: Jazz Rock/Fusion, een stijl waar we allicht eerder al wat aan geroken hebben, vooral bij de Canterbury Scene.
Progarchives zou Progarchives niet zijn als ze bij een subgenre met een (met name in de jaren '70) aantal behoorlijk iconische en onomstreden vertegenwoordigers enerzijds zou stellen dat "Only the most progressive of nu jazz, jazz-rock and fusion artists are listed on Progarchives", om vervolgens Miles Davis stijf bovenaan hun toplijst te zetten.
Mede met behulp van de klassiekernominaties is het spectrum van het subgenre redelijk gedekt met de oud-nominaties.
Ooit in de Prog Top 300
Colosseum
Billy Cobham
David Sancious
Jean-Luc Ponty
Kraan
Miles Davis
Return to Forever
Solution
The Mahavishnu Orchestra
Uzva
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 maart 2020, 22:32 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes RIO/Avant-Prog ingediend worden.
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
Prog Folk
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meesterdch
Papartis
uffing
Alicia heeft aangegeven geen lijstje Prog Folk in te dienen. Ze mag zich uiteraard nog bedenken.
Canterbury Scene
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Post Rock/Math Rock
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Mssr Renard
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Mssr Renard
Noordpool
Papartis
uffing
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline Prog Folk: vrijdag 6 maart 23:59
Deadline Canterbury Scene: vrijdag 13 maart 23:59 (bij deze vastgesteld; ja, we gaan er maar eens wat vaart achter zetten)
Prog Folk
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meesterdch
Papartis
uffing
Alicia heeft aangegeven geen lijstje Prog Folk in te dienen. Ze mag zich uiteraard nog bedenken.
Canterbury Scene
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Post Rock/Math Rock
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Mssr Renard
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Mssr Renard
Noordpool
Papartis
uffing
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline Prog Folk: vrijdag 6 maart 23:59
Deadline Canterbury Scene: vrijdag 13 maart 23:59 (bij deze vastgesteld; ja, we gaan er maar eens wat vaart achter zetten)
1
geplaatst: 6 maart 2020, 08:59 uur
Casartelli schreef:
Wellicht heb ik nog wat moeite met begrijpend lezen op de vroege ochtend, maar wat is hier vreemd aan?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 maart 2020, 10:02 uur
Het leverde hier indertijd in elk geval veel onbegrijpende reacties op toen Miles Davis via de klassiekers instroomde in de Prog Ladder. Voorts schiet mijn kennis van zowel de klassieke jazz als alle opvolgingen volstrekt tekort voor een door eerste waarneming onderbouwd oordeel, maar ik dacht toch dat Davis 'gewoon' tot de klassieke jazz gerekend wordt en niet tot een onder de progparaplu vallende crossover.
3
geplaatst: 6 maart 2020, 12:01 uur
Nou, de algehele consensus is toch wel dat Miles Davis met In a Silent Way en Bitches Brew de basis heeft gelegd voor de jazz-rock, dus om die platen terug te zien op nummer 3 en 9 is niet zo vreemd (had van mij nr 2 en 1 mogen zijn, maar dat terzijde...). Eigenlijk valt zo'n beetje al zijn werk vanaf 1968 tot in ieder geval midden jaren '70 wel onder die paraplu
Vervolgens hebben we natuurlijk wel weer het bekende PA-euvel: als een artiest tot een bepaald subgenre behoort, dan behoort meteen al zijn werk tot dat subgenre, en Kind of Blue heeft naar mijn mening werkelijk op geen enkele manier iets met progressieve rock te maken.
Vervolgens hebben we natuurlijk wel weer het bekende PA-euvel: als een artiest tot een bepaald subgenre behoort, dan behoort meteen al zijn werk tot dat subgenre, en Kind of Blue heeft naar mijn mening werkelijk op geen enkele manier iets met progressieve rock te maken.
1
geplaatst: 6 maart 2020, 19:34 uur
Toch wel aardig dat in dit subgenre een paar ‘oude bekenden’ van me te vinden zijn.
Ik heb het dan over Blood Sweat & Tears en Chicago.
Voor wat mijn eigen favoriet van Chicago betreft, die houd ik nog even geheim voor mijn toplijstje.
Maar hier nu alvast een aardig optreden wat ik vond op YT met een van de mooiste nummers dat Chicago ooit opnam, o.a. door de blazers, de herkenbare stem van Peter Cetera (tot 1986) en het strakke gitaarrifje. Het nummer 25 Or 6 To 4.
Chicago - 25 Or 6 To 4.
Ik heb het dan over Blood Sweat & Tears en Chicago.
Voor wat mijn eigen favoriet van Chicago betreft, die houd ik nog even geheim voor mijn toplijstje.
Maar hier nu alvast een aardig optreden wat ik vond op YT met een van de mooiste nummers dat Chicago ooit opnam, o.a. door de blazers, de herkenbare stem van Peter Cetera (tot 1986) en het strakke gitaarrifje. Het nummer 25 Or 6 To 4.
Chicago - 25 Or 6 To 4.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2020, 23:04 uur
Hoewel Progarchives de paraplu behoorlijk ruim gespannen heeft (ik kwam best wat namen tegen die ik zelf op gevoel elders ingedeeld zou hebben), valt er al met al nog steeds betrekkelijk weinig onder wat echt van mijn gading is. Ik zal binnenkort een volgend subgenre openen, maar omdat het hier anders ook zo stil is, toch even een muziekje van Jaga Jazzist.
0
geplaatst: 23 maart 2020, 09:25 uur
Ik ga deze week mijn lijstje Jazzrock fabriceren maar had nog geen voorwerk gedaan. Zojuist de link aangeklikt maar wat een enorme lijst zeg, de langste genrelijst tot nu toe?
Misschien daardoor toch meer bekende namen tegen gekomen dan ik op voorhand dacht. Ook wel fronsmomenten gehad, de grootste bij Cozy Powell eigenlijk.
Misschien daardoor toch meer bekende namen tegen gekomen dan ik op voorhand dacht. Ook wel fronsmomenten gehad, de grootste bij Cozy Powell eigenlijk.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 maart 2020, 22:42 uur
Krautrock
Kosmische Musik… beter bekend als Krautrock en dan is de geografische afbakening wel weer min of meer een feit, al is Krautrock niet zo exclusief Duits als Canterbury Brits of RPI Italiaans was.
Andermaal hebben we hier een subgenre bij de kop waar conventionele songstructuren het regelmatig afleggen tegen nadruk op ritme en sfeer. Dat hebben we eerder gezien, er zijn allicht ook weer raakvlakken met andere subgenres, maar de zuurkool heeft toch wel zijn eigen lucht.
Echt groot is Krautrock in de Prog Top 300 nooit geworden. Met een enkele (inmiddels oud-)notering van Amon Düül II en nog een handvol dappere Duitse pogingen hebben we het scorebord wel benoemd.
Ooit in de Prog Top 300
Amon Düül II
Ash Ra Tempel
Can
DOM
Neu!
Popol Vuh
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Kosmische Musik… beter bekend als Krautrock en dan is de geografische afbakening wel weer min of meer een feit, al is Krautrock niet zo exclusief Duits als Canterbury Brits of RPI Italiaans was.
Andermaal hebben we hier een subgenre bij de kop waar conventionele songstructuren het regelmatig afleggen tegen nadruk op ritme en sfeer. Dat hebben we eerder gezien, er zijn allicht ook weer raakvlakken met andere subgenres, maar de zuurkool heeft toch wel zijn eigen lucht.
Echt groot is Krautrock in de Prog Top 300 nooit geworden. Met een enkele (inmiddels oud-)notering van Amon Düül II en nog een handvol dappere Duitse pogingen hebben we het scorebord wel benoemd.
Ooit in de Prog Top 300
Amon Düül II
Ash Ra Tempel
Can
DOM
Neu!
Popol Vuh
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 maart 2020, 22:45 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Jazz Rock/Fusion ingediend worden.
Post Rock/Math Rock
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Deadline Post Rock/Math Rock stel ik bij deze vast op vrijdag 27 maart 23:59
Post Rock/Math Rock
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Deadline Post Rock/Math Rock stel ik bij deze vast op vrijdag 27 maart 23:59
1
geplaatst: 25 maart 2020, 10:21 uur
Mijn lijstje Post Rock/Math Rock komt er aan.
Ik heb 22 kandidaten, er moeten er dus nog 2 afvallen. Daar ga ik vandaag eens diep over nadenken.
Anders ligt het bij Krautrock, als ik daar de longlist van zie…? Over een eigen luchtje gesproken.
Alsof een mens in deze tijd nog niet genoeg geteisterd wordt.
Ik heb 22 kandidaten, er moeten er dus nog 2 afvallen. Daar ga ik vandaag eens diep over nadenken.

Anders ligt het bij Krautrock, als ik daar de longlist van zie…? Over een eigen luchtje gesproken.

Alsof een mens in deze tijd nog niet genoeg geteisterd wordt.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 maart 2020, 10:33 uur
Wacht maar tot ik met Rosenkohlrock op de proppen kom...
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 maart 2020, 12:21 uur
Zojuist kreeg ik ook mijn vierde Post Rock/Math Rock lijstje binnen. Maar daar kunnen er nog wel een paar bij, toch? Deadline is wel vanavond (of morgenochtend, Bonk)
Krautrock nu. Daar zit ik niet zo diep in. Maar buiten de kernperiode en buiten het kerngebied, is daar uit Düsseldorf:
Krautrock nu. Daar zit ik niet zo diep in. Maar buiten de kernperiode en buiten het kerngebied, is daar uit Düsseldorf:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 april 2020, 22:38 uur
Zeuhl
Je zou zeggen dat ik in tijden van Corona zeeën van tijd over heb om het Prog Ladder Intermezzo even af te werken en nog overactief zelf te participeren ook. Op een of andere manier werkt dat toch anders. En kennelijk niet alleen bij mijzelf
Enfin, de beurt is aan Zeuhl, wat in het Kobaiaans hemels betekent. Deze muziek had, zoals aldaar al besproken, ook wel RIO/Avant-Prog ingedeeld kunnen worden, maar dat is niet gebeurd. Dus doen we nu nog even een dedicated Zeuhl-weekje. Of iets langer.
Ook Zeuhl lijkt toch vooral iets voor de fijnproevers. Maar de oer-Zeuhlband, Magma, heeft zich toch ooit nog eens in een Prog Top 300 notering kunnen verheugen.
Ooit in de Prog Top 300
Magma
Dün
Eskaton
Offering
Weidorje
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
Je zou zeggen dat ik in tijden van Corona zeeën van tijd over heb om het Prog Ladder Intermezzo even af te werken en nog overactief zelf te participeren ook. Op een of andere manier werkt dat toch anders. En kennelijk niet alleen bij mijzelf

Enfin, de beurt is aan Zeuhl, wat in het Kobaiaans hemels betekent. Deze muziek had, zoals aldaar al besproken, ook wel RIO/Avant-Prog ingedeeld kunnen worden, maar dat is niet gebeurd. Dus doen we nu nog even een dedicated Zeuhl-weekje. Of iets langer.
Ook Zeuhl lijkt toch vooral iets voor de fijnproevers. Maar de oer-Zeuhlband, Magma, heeft zich toch ooit nog eens in een Prog Top 300 notering kunnen verheugen.
Ooit in de Prog Top 300
Magma
Dün
Eskaton
Offering
Weidorje
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 april 2020, 22:41 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Krautrock ingediend worden.
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
vigil
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Deadline Rock Progressivo Italiano stel ik bij deze vast op vrijdag 24 april 23:59
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
vigil
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Deadline Rock Progressivo Italiano stel ik bij deze vast op vrijdag 24 april 23:59
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 april 2020, 20:55 uur
Dün heb ik vandaag ook nog gehoord, maar Eskaton vind ik (hoewel ooit al eens vruchteloos genomineerd geloof ik) toch een maatje deelbaarder. Dans dans!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 mei 2020, 17:29 uur
Progressive Electronic
We gaan verder met een muziekstroming waarvan de inclusie bij de prog niet geheel onomstreden is.
Progressive Electronic had zijn hoogtijdagen in, daar zijn ze weer, de jaren '70. Enkele bekende namen uit Duitsland waren aardig beeldbepalend voor de scene, maar het is verder bepaald geen geografisch afgebakend verhaal. Meer dan eerdere substromingen is het terug te voeren op bepaalde takken van modern klassiek.
Hoewel er een aantal behoorlijk grote namen meedoet, heeft Progressive Electronic in de Prog Ladder nooit potten kunnen breken.
Klaus Schulze
Nemesis
Takehisa Kosugi
Tangerine Dream
Zanov
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
Zeuhl
We gaan verder met een muziekstroming waarvan de inclusie bij de prog niet geheel onomstreden is.
Progressive Electronic had zijn hoogtijdagen in, daar zijn ze weer, de jaren '70. Enkele bekende namen uit Duitsland waren aardig beeldbepalend voor de scene, maar het is verder bepaald geen geografisch afgebakend verhaal. Meer dan eerdere substromingen is het terug te voeren op bepaalde takken van modern klassiek.
Hoewel er een aantal behoorlijk grote namen meedoet, heeft Progressive Electronic in de Prog Ladder nooit potten kunnen breken.
Klaus Schulze
Nemesis
Takehisa Kosugi
Tangerine Dream
Zanov
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
Zeuhl
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 mei 2020, 17:34 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Zeuhl ingediend worden.
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
vigil
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
Krautrock
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Deadline RIO/Avant-Prog stel ik bij deze vast op vrijdag 8 mei 23:59.
En omdat ik het gevoel heb dat enerzijds de interesse in het deelnemersveld (en daarmee de werkdruk van de presentatie mijnerzijds) wat af begint te nemen en anderzijds de haven ook bijna in zicht is, ook meteen maar het volgende:
Deadline Jazz Rock/Fusion stel ik bij deze vast op vrijdag 15 mei 23:59.
RIO/Avant-Prog
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
vigil
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
Krautrock
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Deadline RIO/Avant-Prog stel ik bij deze vast op vrijdag 8 mei 23:59.
En omdat ik het gevoel heb dat enerzijds de interesse in het deelnemersveld (en daarmee de werkdruk van de presentatie mijnerzijds) wat af begint te nemen en anderzijds de haven ook bijna in zicht is, ook meteen maar het volgende:
Deadline Jazz Rock/Fusion stel ik bij deze vast op vrijdag 15 mei 23:59.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 mei 2020, 11:15 uur
Ik zat nog te dubben over welk Tangerine Dreamnummer ik hier zou plaatsen en toen overleed Florian Schneider deze week. Dus daar kwam met recht even iets tussen. Ik laat het plaatsen van een meer politiek correct Kraftwerknummer aan de rest over. Autobahn is onderdeel van de soundtrack van mijn jeugd. Het album had ook nog een B-kant, met daarop onder andere
Vanavond trouwens deadline RIO/Avant-Prog. Ik verwacht eigenlijk nog wel enkele lijstjes, bijvoorbeeld van Brunniepoo?
Vanavond trouwens deadline RIO/Avant-Prog. Ik verwacht eigenlijk nog wel enkele lijstjes, bijvoorbeeld van Brunniepoo?
0
geplaatst: 8 mei 2020, 11:23 uur
Oh ja, de wil is er wel, maar moet nog even kijken of ik er de tijd voor heb.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 mei 2020, 14:02 uur
Casartelli schreef:
Ik zat nog te dubben over welk Tangerine Dreamnummer ik hier zou plaatsen
Officieel alweer in blessuretijd van de Progressive Electronicweek, maar goed, zo dadelijk eerst de RIO/Avant-Prog toplijst.Ik zat nog te dubben over welk Tangerine Dreamnummer ik hier zou plaatsen
Enfin, uitgedubt. Dit is toch wel heel magisch.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 mei 2020, 21:40 uur
Indo-Prog/Raga Rock
Het eind is in zicht. Met deze voorlaatste subcategorie is de obscuriteit echter wel compleet.
Ergens is dat vreemd. We hebben het hier kennelijk over de progvoortzetting van ragamuziek, de traditionele muziek uit de grootste democratie ter wereld. De jaren '60 brachten de Indische invloeden ook in de westerse popmuziek. De (niet al te lange) artiestenlijst is ook een behoorlijk internationaal gebeuren.
De vertegenwoordiging van deze muziek in de Prog Ladder beperkt zich strikt tot wat jaarlijks via de Klassiekers instroomde (en stelselmatig in Ronde 1 weer uitstroomde). Alle welwillendheid ten spijt was het ook in mijn oren vaak vooral repetitief...
Andre Fertier's Clivage
Codona
Shakti with John McLaughlin
Wulf Zendik
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
Zeuhl
Progressive Electronic
Het eind is in zicht. Met deze voorlaatste subcategorie is de obscuriteit echter wel compleet.
Ergens is dat vreemd. We hebben het hier kennelijk over de progvoortzetting van ragamuziek, de traditionele muziek uit de grootste democratie ter wereld. De jaren '60 brachten de Indische invloeden ook in de westerse popmuziek. De (niet al te lange) artiestenlijst is ook een behoorlijk internationaal gebeuren.
De vertegenwoordiging van deze muziek in de Prog Ladder beperkt zich strikt tot wat jaarlijks via de Klassiekers instroomde (en stelselmatig in Ronde 1 weer uitstroomde). Alle welwillendheid ten spijt was het ook in mijn oren vaak vooral repetitief...
Andre Fertier's Clivage
Codona
Shakti with John McLaughlin
Wulf Zendik
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Prog Related
Tech/Extreme Prog Metal
Prog Folk
Canterbury Scene
Post Rock/Math Rock
RIO/Avant-Prog
Jazz Rock/Fusion
Krautrock
Zeuhl
Progressive Electronic
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 mei 2020, 21:45 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Progressive Electronic ingediend worden.
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
Krautrock
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Zeuhl
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Omdat ik nog wat weinig Jazz Rock/Fusion lijstjes binnengekregen had (en er dit weekend verder ook niet echt tijd voor heb), verleng ik de inzendtermijn met een week. Volgende deadlines ook maar vast:
Deadline Jazz Rock/Fusion stel ik bij deze vast op vrijdag 22 mei 23:59.
Deadline Krautrock stel ik bij deze vast op vrijdag 29 mei 23:59.
Deadline Zeuhl stel ik bij deze vast op vrijdag 5 juni 23:59.
Jazz Rock/Fusion
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Papartis
uffing
Krautrock
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
Zeuhl
50tracks
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Omdat ik nog wat weinig Jazz Rock/Fusion lijstjes binnengekregen had (en er dit weekend verder ook niet echt tijd voor heb), verleng ik de inzendtermijn met een week. Volgende deadlines ook maar vast:
Deadline Jazz Rock/Fusion stel ik bij deze vast op vrijdag 22 mei 23:59.
Deadline Krautrock stel ik bij deze vast op vrijdag 29 mei 23:59.
Deadline Zeuhl stel ik bij deze vast op vrijdag 5 juni 23:59.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 mei 2020, 15:10 uur
Casartelli schreef:
Omdat ik nog wat weinig Jazz Rock/Fusion lijstjes binnengekregen had (en er dit weekend verder ook niet echt tijd voor heb), verleng ik de inzendtermijn met een week.
Maar dat is dan toch ook alweer vanavond Omdat ik nog wat weinig Jazz Rock/Fusion lijstjes binnengekregen had (en er dit weekend verder ook niet echt tijd voor heb), verleng ik de inzendtermijn met een week.
. Moet ik nog met een lijstje rekening houden, Brunniepoo, Jacoto?* denotes required fields.