Muziek / Muziekgames / Ooit in ... De Afrekening
zoeken in:
0
geplaatst: 13 november 2019, 03:14 uur
Oftewel, de alternatieve TOP 30.
Bijna had ik de thread "Nooit in de TOP 40" genoemd, maar dat zou zeker niet altijd kloppen.
Wat is De Afrekening?
De Afrekening, ontstaan in 1985, is een radioprogramma uitgezonden door de Vlaamse (BE) radiozender Studio Brussel. Een wekelijkse TOP 30 wordt door de luisteraars bepaald door middel van stemmen. De klemtoon bij deze hitlijst ligt op alternatieve muziek. In deze TOP komen voornamelijk platen aan bod die zelden of niet op de commerciële zenders gedraaid worden of niet toegankelijk genoeg klinken om reguliere hitparades echt te gaan veroveren.
De Afrekening bleek vaak ook de leidraad voor wat in de komende zomer op de affiche zou staan van kleine en grote rock-/alternatieve festivals. De laatste 10 jaar is dat hokjesdenken (gelukkig) wat vervaagd, maar de lijst is nog steeds een goede indicatie.
Jaarlijks is er ook De Eindafrekening (ook wel De Afvaardiging genoemd), waarbij een lijst wordt gemaakt van de meest populaire platen van het voorbije jaar, berekend op het aantal stemmen dat ze kregen toen ze in De Afrekening stonden.
De huidige lijst van De Afrekening kan je hier vinden: De Afrekening (StuBru)
Wekelijks stemmen op jouw Afrekening-favorieten: Stem op De Afrekening
In de geest van threads als "Ooit in de TOP 40", "Nu in de TOP 40", etc. zal ik hier regelmatig een nummer posten waar punten tegenaan gegooid kunnen worden.
Bij elke nieuwe post zal de TOP en FLOP 20 lijst aangevuld worden. (in spoilertags)
We kunnen plukken uit maar liefst 35 jaar muziek die in de lijst verschenen is.
Bijna had ik de thread "Nooit in de TOP 40" genoemd, maar dat zou zeker niet altijd kloppen.
Wat is De Afrekening?
De Afrekening, ontstaan in 1985, is een radioprogramma uitgezonden door de Vlaamse (BE) radiozender Studio Brussel. Een wekelijkse TOP 30 wordt door de luisteraars bepaald door middel van stemmen. De klemtoon bij deze hitlijst ligt op alternatieve muziek. In deze TOP komen voornamelijk platen aan bod die zelden of niet op de commerciële zenders gedraaid worden of niet toegankelijk genoeg klinken om reguliere hitparades echt te gaan veroveren.
De Afrekening bleek vaak ook de leidraad voor wat in de komende zomer op de affiche zou staan van kleine en grote rock-/alternatieve festivals. De laatste 10 jaar is dat hokjesdenken (gelukkig) wat vervaagd, maar de lijst is nog steeds een goede indicatie.
Jaarlijks is er ook De Eindafrekening (ook wel De Afvaardiging genoemd), waarbij een lijst wordt gemaakt van de meest populaire platen van het voorbije jaar, berekend op het aantal stemmen dat ze kregen toen ze in De Afrekening stonden.
De huidige lijst van De Afrekening kan je hier vinden: De Afrekening (StuBru)
Wekelijks stemmen op jouw Afrekening-favorieten: Stem op De Afrekening
In de geest van threads als "Ooit in de TOP 40", "Nu in de TOP 40", etc. zal ik hier regelmatig een nummer posten waar punten tegenaan gegooid kunnen worden.
Bij elke nieuwe post zal de TOP en FLOP 20 lijst aangevuld worden. (in spoilertags)
We kunnen plukken uit maar liefst 35 jaar muziek die in de lijst verschenen is.
0
geplaatst: 13 november 2019, 03:38 uur
Beginnen doen we met twéé platen, een uniek moment uit de geschiedenis van De Afrekening. 19 april 2006: Twee bands hadden precies evenveel stemmen gekregen. A Brand en Placebo bekleedden respectievelijk met Hammerhead en Song to Say Goodbye gezamenlijk de eerste plaats. Dat is voor en na deze datum nooit meer voor gekomen.
A Brand had hun eerste hit te pakken in 2004 met hun tweede single, Riding Your Ghost. Na 13 singles en 5 albums, hield de band het voor 2013 voor bekeken. Ze waren door de jaren heen wel vaste gasten in De Afrekening en hebben meerdere hits gehad, dus we zullen ze zeker nog tegenkomen.
Song to say goodbye stond welgeteld 1 week in de UltraTop, op 49. De hoogste positie die Placebo tot dan toe gehaald had sinds het ontstaan van de band. In De Afrekening scheerde deze echter hoge toppen.
In de lente van 2006 hebben A Brand en Placebo 10 weken lang gevochten om die eerste plaats. A Brand haalde hem 7 keer, Placebo 3 keer. Waarvan 1 keer gezamenlijk dus.
In De Eindafrekening van heel 2006, veroverde Hammerhead zowaar de eerste plaats. Song to Say Goodbye stond op 7.
Stemmen maar.
A Brand had hun eerste hit te pakken in 2004 met hun tweede single, Riding Your Ghost. Na 13 singles en 5 albums, hield de band het voor 2013 voor bekeken. Ze waren door de jaren heen wel vaste gasten in De Afrekening en hebben meerdere hits gehad, dus we zullen ze zeker nog tegenkomen.
Song to say goodbye stond welgeteld 1 week in de UltraTop, op 49. De hoogste positie die Placebo tot dan toe gehaald had sinds het ontstaan van de band. In De Afrekening scheerde deze echter hoge toppen.
In de lente van 2006 hebben A Brand en Placebo 10 weken lang gevochten om die eerste plaats. A Brand haalde hem 7 keer, Placebo 3 keer. Waarvan 1 keer gezamenlijk dus.
In De Eindafrekening van heel 2006, veroverde Hammerhead zowaar de eerste plaats. Song to Say Goodbye stond op 7.
Stemmen maar.

0
geplaatst: 13 november 2019, 05:54 uur
Van Hammerhead ben ik nooit zo'n grote fan geweest. Goed nummer, dat wel, maar ze hebben toch wel sterkere singles afgeleverd. Deze Placebo zou toch wel in mijn TOP 100 van 2006 staan. Ook altijd een ietwat ontroerende clip gevonden.
A Brand : 6.5
Placebo : 7.5
PS:Misschien voelen LucM, JoaMuse, arcade monkeys, 2MY, herman, ... er ook wel iets voor om hier deel te nemen? Het is een iets anders opzet dan voorheen.
A Brand : 6.5
Placebo : 7.5
PS:Misschien voelen LucM, JoaMuse, arcade monkeys, 2MY, herman, ... er ook wel iets voor om hier deel te nemen? Het is een iets anders opzet dan voorheen.
1
geplaatst: 13 november 2019, 17:56 uur
Leuk topic! En dat er ooit twee songs tegelijk op 1 stonden is meteen een leuk weetje. Ik luister sinds 2010 naar StuBru en De Afrekening heb ik daarna ook wel min of meer gevolgd. De meeste grote Afrekeninghits zal ik dus wel kennen, maar ik verwacht ook wel wat onbekende nummers en herontdekkingen.
A Brand: 7,5
Placebo: 9,5
Die clip van Song to Say Goodbye vind ik ook wel ontroerend, ik wist trouwens niet dat er een extended version van was.
A Brand: 7,5
Placebo: 9,5
Die clip van Song to Say Goodbye vind ik ook wel ontroerend, ik wist trouwens niet dat er een extended version van was.
0
geplaatst: 15 november 2019, 00:38 uur
TOP / FLOP :
Placebo - A Song to Say Goodbye (7,87 - 9 votes)
A Brand - Hammerhead (6,45 - 9 votes)
We maken een sprong van 10 jaar terug in de tijd voor de volgende stemronde. In 1996 waren deze twee kandidaten graag geziene gasten in de alternatieve hitlijst. Je kan ze beide terugvinden op de 2de Afrekening-compilatie CD van dat jaar. Over de posities en de lengte van hun aanwezigheid in de lijst, is helaas weinig terug te vinden.
Black Fuel van Channel Zero was een single van het gelijknamige (4de) album, dat werd opgedragen aan de voormalige gitarist van de groep Patrice Hubloux, die stierf in 1995. Black Fuel eist sinds 2010 onafgebroken zijn plaats op in de TOP 10 van De Zwaarste Lijst, in 2014 en 2015 stonden zij zelfs op de eerste plaats. De Belgische band liet hiermee de meest geliefde nummers van bands als Metallica, AC/DC, Motörhead, Slayer, SOAD, Tool, Sabaton en Iron Maiden achter zich.
Nada Surf haalde met hun allereerste single nooit de reguliere hitlijsten, maar was wel popular in De Afrekening. (flauw hé, ik weet het)
Placebo - A Song to Say Goodbye (7,87 - 9 votes)
A Brand - Hammerhead (6,45 - 9 votes)
We maken een sprong van 10 jaar terug in de tijd voor de volgende stemronde. In 1996 waren deze twee kandidaten graag geziene gasten in de alternatieve hitlijst. Je kan ze beide terugvinden op de 2de Afrekening-compilatie CD van dat jaar. Over de posities en de lengte van hun aanwezigheid in de lijst, is helaas weinig terug te vinden.
Black Fuel van Channel Zero was een single van het gelijknamige (4de) album, dat werd opgedragen aan de voormalige gitarist van de groep Patrice Hubloux, die stierf in 1995. Black Fuel eist sinds 2010 onafgebroken zijn plaats op in de TOP 10 van De Zwaarste Lijst, in 2014 en 2015 stonden zij zelfs op de eerste plaats. De Belgische band liet hiermee de meest geliefde nummers van bands als Metallica, AC/DC, Motörhead, Slayer, SOAD, Tool, Sabaton en Iron Maiden achter zich.
Nada Surf haalde met hun allereerste single nooit de reguliere hitlijsten, maar was wel popular in De Afrekening. (flauw hé, ik weet het)
0
geplaatst: 15 november 2019, 11:42 uur
Channel Zero: 4, nooit liefhebber van geweest
Nada Surf: 7.4, leuk om terug te horen
Nada Surf: 7.4, leuk om terug te horen
0
geplaatst: 15 november 2019, 15:28 uur
Ik ben nu niet bepaald een fervente metal-liefhebber. Maar van de platen die ik binnen dat genre wél kan waarderen, staat Black Fuel zeker in de top 5. En Nada Surf kan ik zeker waarderen, maar dan wel om 'Always Love' en 'Blonde on Blonde'. Bovenstaande single is gewoon OK.
Channel Zero : 9
Nada Surf : 6
Channel Zero : 9
Nada Surf : 6
0
geplaatst: 15 november 2019, 17:02 uur
even inhalen:
6,5 / Placebo - A Song to Say Goodbye
Placebo na het jaar 2000 is eigenlijk alleen nog maar een herhalingsoefening. Goed nummer dit, maar destijds had ik het inmiddels wel gehoord.
4,5 / A Brand - Hammerhead
Zei me niets meer... irritant nummer. Dat was ook gelijk het manco van StuBru: ze draaien ook veel middelmaat uit eigen land (gelukkig zit er ook wel wat kaf tussen het koren).
6,0 / Channel Zero - Black Fuel
Niet echt mijn ding, maar wel leuk weer eens terug te horen. Stond volgens mij ook op 1 van de eerste Werchters die ik bezocht.
8,5 / Nada Surf - Popular
Was ik destijds helemaal gek van, singletje helemaal stukgedraaid. Later pas ontdekt dat het wel erg veel lijkt op een nummer van Scars' Author! Author! The Plan en Deeper Well (wat ik hun beste nummer vind) waren trouwens nog eerdere singles.
6,5 / Placebo - A Song to Say Goodbye
Placebo na het jaar 2000 is eigenlijk alleen nog maar een herhalingsoefening. Goed nummer dit, maar destijds had ik het inmiddels wel gehoord.
4,5 / A Brand - Hammerhead
Zei me niets meer... irritant nummer. Dat was ook gelijk het manco van StuBru: ze draaien ook veel middelmaat uit eigen land (gelukkig zit er ook wel wat kaf tussen het koren).
6,0 / Channel Zero - Black Fuel
Niet echt mijn ding, maar wel leuk weer eens terug te horen. Stond volgens mij ook op 1 van de eerste Werchters die ik bezocht.
8,5 / Nada Surf - Popular
Was ik destijds helemaal gek van, singletje helemaal stukgedraaid. Later pas ontdekt dat het wel erg veel lijkt op een nummer van Scars' Author! Author! The Plan en Deeper Well (wat ik hun beste nummer vind) waren trouwens nog eerdere singles.
Over de posities en de lengte van hun aanwezigheid in de lijst, is helaas weinig terug te vinden.
Is er uberhaupt een (online) archief van de Afrekening? Ik heb wel eens gezocht, maar nooit zoiets gevonden.
0
geplaatst: 16 november 2019, 13:37 uur
herman schreef:
Dat was ook gelijk het manco van StuBru: ze draaien ook veel middelmaat uit eigen land (gelukkig zit er ook wel wat kaf tussen het koren).
Dat vind ik ook al jaren. Om 1 voorbeeld te geven: Ik heb op Studio Brussel al vaker een nummer van Customs gehoord dan van de genregenoten van Interpol. Ik snap wel dat ze een sterke focus op Belgische muziek hebben, maar dat heeft tot gevolg dat ze veel goede internationale muziek links laten liggen.Dat was ook gelijk het manco van StuBru: ze draaien ook veel middelmaat uit eigen land (gelukkig zit er ook wel wat kaf tussen het koren).
Channel Zero - Black Fuel: 6
Nada Surf - Popular: 7,5
0
geplaatst: 17 november 2019, 03:49 uur
Omdat het topic nog nieuw is en MM-leden het nog moeten vinden, zal ik bij de eerste rondes de stemmen die "te laat" komen nog mee verrekenen. 

1
geplaatst: 17 november 2019, 04:37 uur
herman schreef:
(quote)
Is er uberhaupt een (online) archief van de Afrekening? Ik heb wel eens gezocht, maar nooit zoiets gevonden. Eén volledig en duidelijk overzicht is er helaas niet. Het is vooral puzzelen met de informatie die wel terug te vinden is.
De eindafrekening 1985 - Wikipedia - nl.wikipedia.org
^ Onderaan deze Wikipedia, kan je de resultaten van De Eindafrekening gedeeltelijk terugvinden. Van 1985 tem 1991 en van 2006 tem 2014. Jammer van het gat van 15 jaar.
De Afrekening 2000 - Wikipedia - nl.wikipedia.org
^ Dit is De Eindafrekening van het decennium. (2000-2009)
Lijst van nummer 1-hits in De Afrekening in 2000 - Wikipedia - nl.wikipedia.org
^ Onderaan deze Wikipedia, kan je doorklikken naar lijsten met de wekelijkse #1 van de jaren 2000 tem 2011 én de wekelijkse TOP 3 van 2012 tem 2014.
Welkom | Stubru
^ Onderaan kan je doorklikken tot de uitslag van 5 jaar terug. (pagina 16)
De Afrekening | Wat stond er op nummer 1 - extra.stubru.be
^ Hier kan je bekijken wat op #1 stond op een bepaalde datum. Al lijkt deze momenteel niet meer te werken.
De Afrekening Label | Releases | Discogs
^ Hier kan je alle 66 (voorlopig) verzamel CD's terugvinden, waarvan er verschillende per jaar verschijnen. Op MusicMeter ontbreken er nog heel wat.
Er zijn ook nog vele 'oude' pagina's van StuBru die online terug te vinden zijn en waar je informatie kan terugvinden. Vooral handig vanaf 2014, want daar stopt de Wikipedia-informatie. Bij de Nederlandstalige Wikipedia van individuele nummers of artiesten, staat soms ook wat deze in De Afrekening gedaan hebben.
0
geplaatst: 17 november 2019, 12:45 uur
De Eindafrekening-lijsten van 1991-2006 had ik afgedrukt en heb ik nog steeds (op papier).
In het begin (jaren '80) stond daar vooral de betere hitparadepop. Alternatieve gitaarbands kwamen geleidelijk op maar waren hier nog weinig bekend buiten The Smiths. De Amerikaanse rock werd toen gedomineerd door de AOR (Toto en Asia bv. verkochten in de VS meer albums dan U2 en Simple Minds) maar is in Europa nooit echt populair geweest op enkele uitzonderingen na (Bryan Adams).
Eind jaren '80 werden alternatieve gitaarbands (uit de VS) populairder (R.E.M., Pixies) en vanaf 1991 werd de Afrekening vrijwel volledig gedomineerd door alternatieve rock waardoor de kloof met de hitparade veel groter en definitief werd.
Aanvankelijk stonden ook weinig Belgische artiesten in de Afrekening, nu is zowat de helft van Belgische makelij. Ik ben het volledig eens met herman dat er ook veel middelmaat bij was (A Brand, Janes Deth ...) maar The KIllers bv. vind ik nauwelijks beter.
In het begin (jaren '80) stond daar vooral de betere hitparadepop. Alternatieve gitaarbands kwamen geleidelijk op maar waren hier nog weinig bekend buiten The Smiths. De Amerikaanse rock werd toen gedomineerd door de AOR (Toto en Asia bv. verkochten in de VS meer albums dan U2 en Simple Minds) maar is in Europa nooit echt populair geweest op enkele uitzonderingen na (Bryan Adams).
Eind jaren '80 werden alternatieve gitaarbands (uit de VS) populairder (R.E.M., Pixies) en vanaf 1991 werd de Afrekening vrijwel volledig gedomineerd door alternatieve rock waardoor de kloof met de hitparade veel groter en definitief werd.
Aanvankelijk stonden ook weinig Belgische artiesten in de Afrekening, nu is zowat de helft van Belgische makelij. Ik ben het volledig eens met herman dat er ook veel middelmaat bij was (A Brand, Janes Deth ...) maar The KIllers bv. vind ik nauwelijks beter.
0
geplaatst: 17 november 2019, 22:31 uur
Klopt helemaal, dat eerste stuk. In de beginjaren was er ook al een verschil, maar die kloof is met de jaren groter en groter geworden. Dankzij de luisteraar.
Aanvankelijk weinig Belgische artiesten in De Afrekening, je hebt natuurlijk geen ongelijk, maar ik zou dat niet helemaal zo stellen. Toen De Afrekening echt vorm begon te krijgen, waren die al goed vertegenwoordigd. In 1990 stonden er 10 Belgische artiesten in De Eindafrekening, in 2006 (bijvoorbeeld) 8. Het is wel zo dat er énorm veel bands uit eigen land bijgekomen zijn in de laatste 10 jaar, wat er dan automatisch voor zorgt dat ze meer aanwezig zijn. En het publiek wil ze daar ook, zo blijkt.
Verder maakt dat voor mij niet uit. Ja, er zijn middelmatige bands (Janes Deth is er zo één, imo) ... Maar dat is niet anders dan bij de artiesten uit andere gebieden. Ook tussen de Amerikaanse, Britse, enz. bands die De Afrekening halen zit er pure middelmaat. Er zijn ook tal van goede Belgische bands die terecht zeer gewaardeerd worden. En verder is het allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
Hey, LucM, waarom post jij niet eens de nieuwe ronde?
Dit hoeft niet persé "mijn" topic te zijn. Dat zorgt voor de nodige afwisseling. 
Aanvankelijk weinig Belgische artiesten in De Afrekening, je hebt natuurlijk geen ongelijk, maar ik zou dat niet helemaal zo stellen. Toen De Afrekening echt vorm begon te krijgen, waren die al goed vertegenwoordigd. In 1990 stonden er 10 Belgische artiesten in De Eindafrekening, in 2006 (bijvoorbeeld) 8. Het is wel zo dat er énorm veel bands uit eigen land bijgekomen zijn in de laatste 10 jaar, wat er dan automatisch voor zorgt dat ze meer aanwezig zijn. En het publiek wil ze daar ook, zo blijkt.
Verder maakt dat voor mij niet uit. Ja, er zijn middelmatige bands (Janes Deth is er zo één, imo) ... Maar dat is niet anders dan bij de artiesten uit andere gebieden. Ook tussen de Amerikaanse, Britse, enz. bands die De Afrekening halen zit er pure middelmaat. Er zijn ook tal van goede Belgische bands die terecht zeer gewaardeerd worden. En verder is het allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
Hey, LucM, waarom post jij niet eens de nieuwe ronde?
Dit hoeft niet persé "mijn" topic te zijn. Dat zorgt voor de nodige afwisseling. 
1
geplaatst: 18 november 2019, 18:45 uur
Twee bands die nu wat in de vergetelheid zijn geraakt maar begin jaren '90 populair waren in alternatieve kringen.
0
geplaatst: 18 november 2019, 22:17 uur
Deze Smithereens uit 1991 was ik inderdaad al vergeten. OK-song voor mij. The Breeders uit 1993 ... Eigenlijk ook al een eeuwigheid niet meer op de radio gehoord, maar wel een song die al eens in films en series opduikt. Nooit écht wild van geweest, maar slecht is het in geen geval.
The Smithereens - 6
The Breeders - 6
The Smithereens - 6
The Breeders - 6
* denotes required fields.