MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Earth & Fire: 7
Tee Set: 6,5

Earth & Fire: 6,5
Tee Set: 7,5

Wild and exciting: 8.5
She likes weeds: 8

Earth & Fire: 8.5
Tee Set: 8

Earth & Fire: 9.2
Tee Set: 7.6

Earth & Fire: 7,25
Tee Set: 7

Earth & Fire: 7,3
Tee Set: 7,25

Earth and Fire wint deze ronde van de Tee Set alhoewel ik ze wel wat hoger had ingeschat.
Want ook zonder de lage beoordeling van Shaky halen ze maar net de top 60.
Nu staan ze op nr. 77 met een 7,216.
De kruidige Tee Set staan 10 plaatsen lager met een 6,947.

We waren gebleven bij die scene uit "Funeral in Berlin". Waarom houdt die Mr. Ross van (on)kruid?
"Omdat een tuin moet zijn als een country lane, een landweggetje,
Niet met van die bloembedden zoals op een kerkhof".
We gaan vandaag de country en de kerkhoven bezoeken.

Ik heb vaak met country en western dat je niet krijgt wat je verwacht.
Dat begon al vroeg in de jaren 60 met het begrip cowboys. Rhawide was de enige TV-serie waarin ze aardig wat koeien voorbij lieten komen. Maar heel vaak zag je geen koe. Die jongens deden veel meer met paarden.
Bonanza, Smokegun, The Big Valley, Cheyenne, Daniel Boone, The Guns of Will Sonnett. The Wild Wild West en Death Valley Days zaten vol met paarden. Wat mij betreft hadden ze die jongens beter horseboys kunnen noemen.

De nu volgende zangeres, Lynn Anderson, is een echte horsegirl. Ze was een hele goede paardenracer. Toch heette ook één van haar laatste CD's "Cowgirl".

Maar haar bekendste nummer en grootste hit dateert uit 1970, een nummer van Joe South.
Ik heb je nooit een rozentuin beloofd.
Helaas is Lynn niet oud geworden. Ze stierf na een reis door Italie aan een longontsteking. Geen China virus / COVID-19, het was 2015.

Maar ook hier krijg je wat je niet verwacht. Ze kwam haar niet beloofde rozentuin belofte toch nog na. Op haar kerkhof.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Lynn_anderson_memorial_rose_garden.jpg/170px-Lynn_anderson_memorial_rose_garden.jpg

107 Lynn Anderson - Rose garden
Genre Country Pop

Nog een geval van wat je niet zou verwachten.
Tammy Wynette maakte in 1968 haar Stand by your man. Een vurig betoog voor het monogame huwelijk, zo leek het. Totdat de dood ons scheidt.
En dan verwacht je niet dat het haar vijf keer niet lukt om bij haar man te blijven.

Nummer drie van die mannen waar het liedje ook feitelijk voor bestemd was, is vandaag aan de beurt.

George Jones. Ook hij had wat met paarden. Dat is uiteraard niet bijzonder voor Country and Western artiesten maar George had daarbij ook nog iets extra's: hij is geboren in 1931, het jaar van het paard. Volgens de Chinese astrologie.
In 2020 zitten we in het jaar van de rat. George werd zelf weer vergeleken met een rat. Een "Possum", dat is een rattensoort. Hij leek sprekend op die rat.

Uiteindelijk maakte hij van het jaar 1970 het jaar van de rozen. In de jaren 70 had ik nog wel een versie van Elvis verwacht maar uiteindelijk gaat een andere Elvis er in de jaren 80 er een grote hit mee in Nederland scoren. En dat had ik eind jaren 70 niet zien aankomen, getuige het soort muziek wat die Elvis destijds maakte.

Terug naar George. Ook George leeft niet meer. Op wikipedia staat een heel bescheiden graf met een vaas met bloemen en zonder rozen en het opschrift "Possum".
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Grave_of_George_Jones_Woodlawn_Cemetery_Nashville_TN_2013-07-20_006.jpg/350px-Grave_of_George_Jones_Woodlawn_Cemetery_Nashville_TN_2013-07-20_006.jpg
Zo'n bescheiden graf had ik bij deze ster ook weer niet verwacht.
Maar ook hier wordt ik weer op het verkeerde been gezet.
We kijken slechts naar een heel klein deel van een heel groot praalgraf. Alles bij elkaar lijkt het nog groter dan de tuin van Mr. Ross met veel possums en vazen met rozen. Dat gaat elke verwachting te boven.

108 George Jones - Good year for the roses
Genre Country Pop

Lynn Anderson 7,5
George Jones 6,5

Lynn Anderson - 8
George Jones - 6.5

Rose Garden 9.5
Good year for the roses 7.5

Lynn Anderson 7
George Jones 5,5

Lynn Anderson 5.8

George Jones 5.5
(Elvis' versie vind ik mooier)

E&F: 6.5

Tee-Set: 6.6

Lynn: 6.8

George: 7

Lynn Anderson 8
George Jones 5

Lynn: 7.3
George: 7.3

Lynn: 7,5
George: 8 ( die cover van E.C. gaat daar ruim overheen).

Kijk dit vind ik nu mooie muziek...

Lynn Anderson - 9,2
George Jones - 10 (op het moment krijgt alles van George Jones een 10 van me, elke avond jank ik wel uurtje mee met zijn muziek)

Lynn Anderson: 10
George Jones: 9

Beiden country op hun best.

Lynn Anderson 8
George Jones 7.5

Lynn Anderson: 9,0
George Jones: 7,0

George Jones heeft beter, Lynn Anderson niet.

Lynn Anderson: 7,0
George Jones: 6,0

Rose Garden: 6,8
Good Year for the Roses: 7,3

Rose Garden: 6,9
Good Year for the Roses: 6,9

Edgar18 schreef:
George Jones heeft beter, Lynn Anderson niet.

Bedoel je met 1970-materiaal, Edgar?

George Jones verliest deze ronde van Lynn. George eindigt op 82 met 7,094.
Lynn eindigt op 27 met 7,769.

Over 27 gesproken, we gaan naar de club van 27.
Daarmee blijven we vandaag nog een beetje rond het kerkhof hangen.
Twee artiesten die het einde van 1970 niet hebben gehaald. Allebei zo'n 2,5 week van elkaar overleden.

De artiestenkeuze was makkelijk maar de bijhorende nummers heb ik langer over moeten nadenken.
Toch heeft de eerste artiest die overleed op 18 september 1970 de nummer 1 van de toplijst RYM 1970 van de singles te pakken.
Alleen betreft dit een nummer wat we al kennen van de Elpee Electric Ladyland uit 1968.
En dat nummer past voor mij persoonlijk meer bij de 1968-meter. Hoewel die door wendyvortex niet werd meegenomen in haar meter. Als er ooit weer een 1968-meter komt of een vervolg erop dan mag deze er wat mij betreft in.

Of toch in de 1970-meter? Hij haalde er in 1970 ook de eerste plek mee in Groot-Britannie. En waarom wel Tears of a clown in de 1970-meter, een LP-track uit 1967 en ook nummer 1 in Groot-Britannie, en niet Voodoo Chile?
Omdat "Electric ladyland" in 1968 succesvoller en daarom bekender was dan "Make it happen" in 1967?

Laten we dan Voodoo Chile nemen in een 1970-jasje. Live-optredens waren hot, dat kwam ook door Woodstock en menige band in 1970 werd daarom ook in kranen en tijdschriften beoordeeld op hun publieke performance.
Vandaag komen er twee dode artiesten live.

Dit zijn prachtige nieuwe oude beelden uit juli 1970 waarvan de DVD (Live in Maui) volgende maand, november 2020 uitkomt.

Jimi Hendrix - Voodoo Child (Slight Return) (Live In Maui, 1970)
Genre Blues Rock

Deze tweede behoort weer meer bij 1971. Het werd haar eerste hit in Nederland in 1971. Postuum. Ze overleed op 4 oktober in 1970. Ze had het in 1970 opgenomen enkele weken voor haar dood.
Dus de studioversie kan in de 1970-meter maar dan kan je ook bijvoorbeeld What's going on van Marvin Gaye meenemen in de 1970-meter. 21 september 1970 werden die opnames ook al afgerond.

Daarom kiezen we ook hier voor de live-performance. Cry baby deed Janis al tijdens optredens in 1970. Origineel van Garnet Mimms & The Enchanters uit 1963.
Dit optreden is van Toronto uit juli 1970.

Janis Joplin - Cry Baby (live in toronto 1970)
Genre Blues Rock

Jimi Hendrix 5
Janis Joplin 7,5

Ze hebben allebei wel betere

Beide niet echt mijn ding

Jimi Hendrix 5
Janis Joplin 5

Jimi : 9,5
Janis: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.