MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Shaky schreef:
Langzamerhand beginnen veel van dit soort topics wat dood te bloeden, dus laten we deze levend houden
Niet alleen voor Shaky maar voor wie het leuk vindt start ik de 1970meter.
Een niet zo'n populair jaar, zo lijkt het, waarin van alles wat leek dood te bloeien. Ik heb het jaar wel eens als volgt beschreven:
Marzipaintree schreef:
Jimi Hendrix dood (27 club), Janis Joplin dood (27 club), Alan Wilson dood (27 club), Eddie Cole dood, Lawrence Dixon dood, Bill Gaither dood, Michael Gorman dood, Cliff Jackson dood, Lonnie Johnson dood, Red Nelson dood, Mary Ann Ganser dood, Billy Stewart dood, Tammi Terrell dood, Slim Harpo dood, The Beatles dood.
Je hebt het gevoel dat je van de ene naar de andere begrafenis/crematie gaat.

Voor mij is het een tamelijk onderschat jaar, mede vanwege al die ellende. Maar het is verder een meer dan uitstekend muziekjaar.
Ik ben van plan om het jaar door te nemen zoals dat ook al loopt in dit topic: Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug . Dat betekent dat ik van plan ben om net als in dat topic een heel jaar 1970 te gaan volgen.
Alleen pakken we naast de singles hier ook LP-tracks mee.

We beginnen met een single. Een door Tony Burrows gezongen popliedje en die verscheen begin 1970 maar liefst drie keer in een uitzending van Top of the Pops omdat hij wel drie keer een hit had ingezongen.
Deze single stond 5 weken nummer 1 in Engeland.
Rosemary staat voor het meisje dat groei gaf in de koude winter van 1970.
Hoe groeit deze bij jullie?

Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes)
Genres: Bubblegum, sunshine pop, baroque Pop

Inderdaad een pretentieloos nummer, wel leuk.

7

5 (mij net ff te teveel bubblegum)

Behoorlijk foute plaat, maar nog wel okay.

6,3

Mee eens met Marzipaintreeeen meer dan uitstekend muziekjaar leuke meter

7.5

7.5
Op de een of andere manier heb ik er wel iets mee. Jeugdsentiment? Ik was toen 11

1970! Mooi jaar.

Voor deze vanwege de aanstekelijkheid een 7.25

Rosemary scoort een 6,554 uit 12 stemmen.
Maar deze kan nog groeien als die langs meer mensen gaat. Alle stemmen worden meegerekend zolang dit topic blijft bestaan.

Laat ik daarom meteen maar wat extra mensen taggen voor een mogelijk wat grotere response.
herman, johan de witt, wendyvortex, Edgar18, zaaf, thelion, Poeha, Kees-Jan, brajoapau, remcodulac, Choconas, heicro, Poek, Rufus, Rudi S en 50tracks.

Het is de bedoeling om het jaar chronologisch zoals het 50 jaar geleden ook ging.
Een nadeel daarvan is wel dat je geconfronteerd wordt met geweldige langspeelplaten die minstens 5 tracks bevatten die je allemaal zou willen laten beoordelen.

Begin 1970 kwam zo'n LP uit.
Opvallend is hoe deze LP in de loop der jaren door de pers beoordeeld wordt. Jan van der Plas vergeleek in de Oor van december 2013 de platenhoes van Van Morrison met een zelfportret van Van Gogh.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/483.300.jpg
Jan zag ook nog een andere overeenkomst tussen Vincent en Van: hun beider dwarsheid.
Jan eindigde met: Astral Weeks is de klassieker volgens de geschiedenisboekjes maar Moondance bevat de meeste klassiekers.

Die klassiekers zijn wat mij betreft vooral op de A-kant van de LP te vinden. Alle vijf deze nummers worden op MM het hoogst beoordeeld van de LP. Van deze vijf heb ik de twee best beoordeelde uit gekozen ter beoordeling hier.

De eerste zien we nog steeds elk jaar weer in de Nederlandse top 2000 van Radio 2. Het maanthema is na de bemande maanlanding van 1969 tamelijk populair hoewel we de maan veelvuldig terugzien in de muziekgeschiedenis. Maar misschien kan je er nog het best een schilderij van van Gogh bij nemen.
https://storage.pubble.nl/d9c7ad83/content/2019/2/13f12d32-76fe-4ce8-8392-624e5091fa91_thumb840.jpg

Van Morrison - Moondance
Genre: Jazz pop

De liefhebbers van Van Gogh kunnen bij het volgende nummer het best door het schetsboek "mist van Arles" bladeren, alhoewel het nog steeds een mysterie is of die echt van Van Gogh is.

Into the mystic blijkt ook niet meer echt van Van Morrison te zijn maar dat komt omdat gewiekste managers hem op mysterieuze wijze zijn rechten hebben afgenomen.
Mystic is eveneens een veelvuldig terugkerend thema in de muziek. Ook bij Van zelf. Them kwam in 1965 al met het fraaie Mystic eyes. En op Brown eyed Girl meende ik de mystic morning fog te herkennen. Het bleek de misty morning fog te zijn.
Maar de mystic fog vinden we wel duidelijk terug in deze klassieker.

Van Morrison - into the mystic
Genre: Soul jazz

Rosemary: 7

Ah, da's al meteen zo'n nummer, als ik het al eens voorbij hoor komen, dat ik dan niet weet welke artiest daarbij hoort. Nu wel
Woodstock/flower power sfeer all over the place.

Ik vergeet helemaal zelf op Rosemary te stemmen: 7,1.

Moondance - 6
Into The Mystic - 7

Moondance: 7.8
Into The Mystic: 8.2

Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) 7,5
Van Morrison - Moondance 6,5
Van Morrison - into the mystic 6

Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) 7
Van Morrison - Moondance 8
Van Morrison - into the mystic 6,5

Heb altijd een beetje moeite met Van Morrison solo, maar ooit een keer een hele goede straatmuzikant Moondance horen uitvoeren in een Londense metrogang en sindsdien heb ik wel een zwak voor dat nummer.

Een afschuwelijke kwal van een vent, waardoor ik hem als persoon de voldoendes niet gun. Als ik de nummers los van de persoon zie kom ik toch echter gewoon tot nette cijfers:

Van Morrison - Moondance: 7
Van Morrison - into the mystic: 6

Moondance: 7,3
Mystic: 8,5

Rosemary 7,5

Van Morrison - Moondance: 9,5
Van Morrison - into the mystic: 7,8

Beiden tijdloze en heerlijke jazzy pop dat ik vooral 's avonds graag wil horen.

Van Morrison - Moondance: 9
Van Morrison - into the mystic: 8,5

Edison Lighthouse: 6,6
Van Morrison - Moondance: 9
Van Morrison - Into the mystic: 9

Edison Lighthouse: 5,5
Van Morrison - Moondance: 7,5
Van Morrison - Into the mystic: 9

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.