MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Van Morrison - Moondance: 8,5
Van Morrison - Into the mystic: 7

Moondance: 8
Into The Mystic: 8.5

Moondance: 6
Into The Mystic: 6

Duidelijk geen Van the Man man ik.

Moondance: 8

Into The Mystic: 8.5

Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) 8
Van Morrison - Moondance 9
Van Morrison - into the mystic 9

Van Morrison - Moondance: 9
Van Morrison - into the mystic: 6,5

Van Morrison - Moondance: 8,2
Van Morrison - Into the mystic: 7,4

Van Morrison - Moondance: 8,2
Van Morrison - Into the mystic: 7,3

Moondance: 8,0
Mystic: 8,5

De top 3:
1 Moondance - Van Morrison - 7,921 (19 stemmen)
2 Into the mystic - Van Morrison - 7,626 (19 stemmen)
3 Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) - 6,743 (20 stemmen)

Eigenlijk kwam de band met het volgende nummer al in 1969 uit in Amerika maar dat was op 30 december. Het nummer is in andere landen pas in 1970 uitgebracht.

Dat nummer stond toch ook al op het debuutalbum van Santana uit augustus 1969?
Ja, maar dat album begon pas goed te lopen nadat Evil Ways op single werd uitgebracht. En dat was in 1970. En Evil Ways werd pas een top 40 hit in de VS in februari 1970. En in Nederland werd de single pas in maart 1970 de allereerste hit voor Santana.

Maar ze speelden het toch ook al op Woodstock in 1969?

Ook dat is waar. Maar pas vanaf maart 1970 werden de gemonteerde beelden van Santana vrijgegeven. Zo konden we een half jaar later eindelijk genieten van Woodstock (klik). En dat gaan we vaker doen in 1970. Want niet iedereen behoorde tot die gelukkige 400.000.

En Santana zette daarmee ook een nieuw genre neer: de latin rock. Een mengeling van rock met psychedelische invloeden en Latijns / Afro Amerikaanse ritmes. Deze ritmes leggen de nadruk op percussie en de psychedelische invloeden horen we vooral terug in orgel en gitaar.

Santana - Evil ways
Genre: Latin Rock

Moondance - Van Morrison 7
Into the mystic - Van Morrison 9.5
Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) 6.5
Santana - Evil ways 7

Marzipaintree schreef:
En in Nederland werd de single pas in maart 1970 de allereerste hit voor Santana.

Jingo (Jin-go-lo-ba) kwam in januari 1970 al in de top 40 en was dus de eerste hit. Ik weet het nog als de dag van gisteren, want ik was helemaal ondersteboven van dat nooit eerder gehoorde opzwepende latin-rock geluid.

8,5

heicro schreef:
Jingo (Jin-go-lo-ba) kwam in januari 1970 al in de top 40 en was dus de eerste hit. Ik weet het nog als de dag van gisteren, want ik was helemaal ondersteboven van dat nooit eerder gehoorde opzwepende latin-rock geluid.
Klopt helemaal, terechte verbetering. Evil ways was de tweede hit voor Santana. In Nederland scoorde Jingo zelfs beter dan Evil ways.
Ik had dat moeten weten want ik heb de originele gedrukte exemplaren van de Veronica top 40 nog thuis liggen en heb 1970 zelf ook bewust meegemaakt. En de hitnoteringen van de Hilversum 3 top 30 wijken hier nauwelijks van af dus hier lul ik mij niet uit.

In Belgie was Jingo helemaal een knaller want daar haalde die zelfs de 1e plaats. Volgens mij flopte daar Evil ways.

Wat ik destijds niet wist en daar ben ik pas sinds enkele jaren achter dat Jingo al origineel is van Babatunde Olatunji uit 1959.
Evil ways is origineel van Willie Bobo uit 1967. .

Heerlijk wakker worden altijd met Santana.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 11:16 uur

geplaatst: vandaag om 11:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.