Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
1
geplaatst: 26 april 2020, 20:38 uur
Nou, de gehele top 3 had ik dus niet 
Maarre idd, Koen is echt een baas, geweldige presentatie, hoop dingen geleerd!

Maarre idd, Koen is echt een baas, geweldige presentatie, hoop dingen geleerd!

0
geplaatst: 26 april 2020, 20:47 uur
Shit! Helemaal vergeten te stemmen, maar zeer tevreden over de top 3!
2
geplaatst: 26 april 2020, 21:57 uur
Fijn om te lezen dat de presentatie zo goed in de smaal viel. Ik heb de stukjes met liefde geschreven.
Haha, dat wist ik, maar die versie had mijn verhaal iets minder leuk gemaakt natuurlijk.
Dit is wel 1 van de mooiste complimenten die je kan krijgen, daar toe je het toch een beetje voor.
Masimo schreef:
Eerlijk gezegd kende ik het Footprints-festival niet, totdat jij erover sprak - en toen had ik al afgesproken om naar Grauzone te gaan.
Eerlijk gezegd kende ik het Footprints-festival niet, totdat jij erover sprak - en toen had ik al afgesproken om naar Grauzone te gaan.
Haha, dat wist ik, maar die versie had mijn verhaal iets minder leuk gemaakt natuurlijk.

Simon77 schreef:
Wat een fijne presentatie Koen. Je slaagt er in om me geboeid een finale te laten beleven die mij muzikaal in de verste verte niet kon bekoren!
Wat een fijne presentatie Koen. Je slaagt er in om me geboeid een finale te laten beleven die mij muzikaal in de verste verte niet kon bekoren!
Dit is wel 1 van de mooiste complimenten die je kan krijgen, daar toe je het toch een beetje voor.

1
geplaatst: 27 april 2020, 00:02 uur
Ja, dat was een uiterst vermakelijke en informatieve finalepresentatie, erg tof om allemaal te lezen. Petje af, Koenr!
Laat april nu maar komen! =)
Laat april nu maar komen! =)
5
geplaatst: 27 april 2020, 14:04 uur
Nu Q1 2020 achter de rug is en er wat ademruimte ontstaan is, kunnen wij in de tussentijd het eerste tussen-overzicht generen!
Allereerst onze medaillewinnaars waar in het zonnetje zetten. Hartstochtig zijn de volgende 3 podia bij elkaar gestemd:
Januari - 22 deelnemers:
1. Celeste - Stop This Flame [Choconas]
2. Eefje de Visser - De Parade [Releases]
3. Billie Eilish - No Time To Die [Catdog]
Februari - 24 deelnemers:
1. Yves Tumor - Gospel for a New Century [RYM]
2. Against All Logic - Deeeeeeefers [Releases]
3. Jessy Lanza - Lick in Heaven [Edgar18]
Maart - 31 deelnemers:
1. Bicep - Atlas [yeahyeahyeah]
2. Yves Tumor - Kerosene! [RYM]
3. Disclosure feat. Eko Roosevelt - Tondo [yeahyeahyeah]
hoi123 schreef ooit:
Waarna Masimo nog toevoegde dat er vaak een stuivertjewissel plaats vond tussen jazz en hiphop.
De maandfinales beschouwend zijn de exotisch deuntjes en de vrouwelijke vocalen -en vooral de combinatie van beide- nog steeds volop vertegenwoordigd. Een andere belangrijke conclusie die we kunnen trekken is dat Elektronische muziek aan een opmars bezig is, waar vooral de house/dance aanzienlijk meer vertegenwoordigd is in de maanfinales in vergelijking met vorig jaar. Jazz en Hiphop maken af en toe nog eens een sporadisch verschijning, maar vooral Rock is de afgelopen 2 maanden de grote afwezige gebleken. Metal viel zelfs nog helemaal niet te bespeuren in de buurt van een maandfinale.
Against All Logic -Het house project van Nicolas Jaar- heeft al 3 keer een top 20 notitie weten te behalen. Eefje de Visser zag ook 3 nominaties in de top 20 verschijnen en daar komt nog bij dat Eefje in 2019 ook al met 2 nominaties in de Grand Finale zat. Waxahatchee en Yves Tumor volgen met 2 nominaties in een maandelijkse top 20, maar Tumor belandde met zijn nominaties 2 keer op het podium.
De Nominatie-koning van Q1 is met ferme afstand yeahyeahyeah gebleken, die tot nu toe bijna elke keer raak wist te schieten. Het wordt spannend of yeahx3 de titel weet vast te houden, aangezien het warme weer hem in de zomer van zijn computerscherm weglokt. Ook de nominaties van Choconas en stardust_be gaan als zoete broodjes over de toonbank.
De maandfinale verdeling onder de users:
(Tussen haakjes staan het aantal nominaties op plek 13 t/m 20, die dus nog via de voorronde kans maken op de Grand Finale)
yeahyeahyeah: 5
Choconas: 3
Stardust_be: 3 (2)
Aerobag: 2 (2)
Edgar18: 2 (1)
Simon77: 2 (1)
Arcade Monkeys: 2
Koenr: 2
123poetertjes: 1
Ataloona: 1 (2)
Catdog: 1
Hoi123: 1
Titmeister: 1
Arno (2)
Arrie (1)
Ploppesteksel (1)
Het aantal automatische nominaties dat een finale bereikte is eerlijk verdeeld:
Maak Kennis Met-topic: 3 (5)
RYM: 3 (1)
MuMeAfrekening: 2 (5)
Releases: 2 (1)
Wat statistiekjes voor de leuk:
Hoogst behaalde stempercentage: Pottery - Texas Drums, Pt. I & II (25,26% - Januari - Voorronde ladder 6)
Laagst behaalde stempercentage: Pet Shop Boys - Will-o-the-wisp (2,00% - Januari - Voorronde ladder 8 )
Hoogste aantal deelnemers: 33 (Maart - Halve finale ladder 2)
Laagste aantal deelnemers: 15 (Februari - Voorronde ladder 7)
Grootste winnaar in een maandfinale: Celeste - Stop This Flame (Januari - Van virtueel 10de naar 1ste)
Grootste verliezer in een maandfinale: Sex Swing - Valentine’s Day at the Gym (Januari - Van virtueel 1ste naar 8ste)
Allereerst onze medaillewinnaars waar in het zonnetje zetten. Hartstochtig zijn de volgende 3 podia bij elkaar gestemd:
Januari - 22 deelnemers:
1. Celeste - Stop This Flame [Choconas]
2. Eefje de Visser - De Parade [Releases]
3. Billie Eilish - No Time To Die [Catdog]
Februari - 24 deelnemers:
1. Yves Tumor - Gospel for a New Century [RYM]
2. Against All Logic - Deeeeeeefers [Releases]
3. Jessy Lanza - Lick in Heaven [Edgar18]
Maart - 31 deelnemers:
1. Bicep - Atlas [yeahyeahyeah]
2. Yves Tumor - Kerosene! [RYM]
3. Disclosure feat. Eko Roosevelt - Tondo [yeahyeahyeah]
hoi123 schreef ooit:
De Song van het Jaar-formule heeft altijd toch een paar vaste componenten: een exotisch deuntje, een ambitieus electronica-experiment en, niet te vergeten, een softrockerd met een vrouwelijke zangeres
Waarna Masimo nog toevoegde dat er vaak een stuivertjewissel plaats vond tussen jazz en hiphop.
De maandfinales beschouwend zijn de exotisch deuntjes en de vrouwelijke vocalen -en vooral de combinatie van beide- nog steeds volop vertegenwoordigd. Een andere belangrijke conclusie die we kunnen trekken is dat Elektronische muziek aan een opmars bezig is, waar vooral de house/dance aanzienlijk meer vertegenwoordigd is in de maanfinales in vergelijking met vorig jaar. Jazz en Hiphop maken af en toe nog eens een sporadisch verschijning, maar vooral Rock is de afgelopen 2 maanden de grote afwezige gebleken. Metal viel zelfs nog helemaal niet te bespeuren in de buurt van een maandfinale.
Against All Logic -Het house project van Nicolas Jaar- heeft al 3 keer een top 20 notitie weten te behalen. Eefje de Visser zag ook 3 nominaties in de top 20 verschijnen en daar komt nog bij dat Eefje in 2019 ook al met 2 nominaties in de Grand Finale zat. Waxahatchee en Yves Tumor volgen met 2 nominaties in een maandelijkse top 20, maar Tumor belandde met zijn nominaties 2 keer op het podium.
De Nominatie-koning van Q1 is met ferme afstand yeahyeahyeah gebleken, die tot nu toe bijna elke keer raak wist te schieten. Het wordt spannend of yeahx3 de titel weet vast te houden, aangezien het warme weer hem in de zomer van zijn computerscherm weglokt. Ook de nominaties van Choconas en stardust_be gaan als zoete broodjes over de toonbank.
De maandfinale verdeling onder de users:
(Tussen haakjes staan het aantal nominaties op plek 13 t/m 20, die dus nog via de voorronde kans maken op de Grand Finale)
yeahyeahyeah: 5
Choconas: 3
Stardust_be: 3 (2)
Aerobag: 2 (2)
Edgar18: 2 (1)
Simon77: 2 (1)
Arcade Monkeys: 2
Koenr: 2
123poetertjes: 1
Ataloona: 1 (2)
Catdog: 1
Hoi123: 1
Titmeister: 1
Arno (2)
Arrie (1)
Ploppesteksel (1)
Het aantal automatische nominaties dat een finale bereikte is eerlijk verdeeld:
Maak Kennis Met-topic: 3 (5)
RYM: 3 (1)
MuMeAfrekening: 2 (5)
Releases: 2 (1)
Wat statistiekjes voor de leuk:
Hoogst behaalde stempercentage: Pottery - Texas Drums, Pt. I & II (25,26% - Januari - Voorronde ladder 6)
Laagst behaalde stempercentage: Pet Shop Boys - Will-o-the-wisp (2,00% - Januari - Voorronde ladder 8 )
Hoogste aantal deelnemers: 33 (Maart - Halve finale ladder 2)
Laagste aantal deelnemers: 15 (Februari - Voorronde ladder 7)
Grootste winnaar in een maandfinale: Celeste - Stop This Flame (Januari - Van virtueel 10de naar 1ste)
Grootste verliezer in een maandfinale: Sex Swing - Valentine’s Day at the Gym (Januari - Van virtueel 1ste naar 8ste)
0
geplaatst: 27 april 2020, 15:29 uur
Ik mocht willen dat er nog een record verbroken was
, maar ik kom niet verder dan max. 25 deelnemers voor een Ronde 1-ladder.
1
geplaatst: 28 april 2020, 08:07 uur
aerobag schreef:
maar vooral Rock is de afgelopen 2 maanden de grote afwezige gebleken. Metal viel zelfs nog helemaal niet te bespeuren in de buurt van een maandfinale.
maar vooral Rock is de afgelopen 2 maanden de grote afwezige gebleken. Metal viel zelfs nog helemaal niet te bespeuren in de buurt van een maandfinale.
Ik zal goeie nominaties hiervoor in de gaten houden, geen probleem. Al garandeert dat zeker nog niks qua maandfinales, zeker aangezien ik nu heel erg geniet van die nieuwe van The Chats, haha. Ach, krijg ik in ieder geval een taart van onze vriend Bart.
https://i.ytimg.com/vi/9HIlNhuFgb0/hqdefault.jpg
1
geplaatst: 30 april 2020, 22:34 uur
Mosterd na de enorme maaltijd.
Gewoon dit topic helemaal uit het oog verloren.
Maar damn wat een puike presentatie, Koenr.
Hulde. Ook voor mezelf
om die lappen tekst en info in een geheel tot me te nemen. Dit is niet meer te overtreffen.
Gewoon dit topic helemaal uit het oog verloren.
Maar damn wat een puike presentatie, Koenr.
Hulde. Ook voor mezelf
om die lappen tekst en info in een geheel tot me te nemen. Dit is niet meer te overtreffen.
2
geplaatst: 1 mei 2020, 11:12 uur
Vanavond zet ik editie April 2020 op, ga maar vast broeden over die nominaties
0
geplaatst: 1 mei 2020, 11:53 uur
Mooi, ik heb een heel blik aan kansloze, obscure nominaties, die ik graag over jullie heen strooi 

1
geplaatst: 1 mei 2020, 19:10 uur
aerobag schreef:
schiet op, ik ga zo aan het bier en dan wordt nomineren niets meer
3
geplaatst: 1 mei 2020, 20:18 uur
We hebben er even op moeten wachten, maar we mogen weer los! Editie april staat weer op het programma. De volgende 24 nummers zijn automatisch genomineerd:
-De 6 hoogst genoteerde singles op RYM t/m 30 april:
Charli XCX - Forever
Gorillaz feat. Peter Hook & Georgia - Aries
Rina Sawayama - XS
Charli XCX - Claws
The 1975 - If You're Too Shy (Let Me Know)
Gupi & Fraxiom - Thos Moser
-De 6 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand April uit het topic Maak kennis met... 2020
Sevdaliza - Lamp Lady
Majid Bekkas Magic Spirit Quartet - Aicha
Fiona Apple - Newspaper
Nicolas Jaar - Mud
Chris McCarthy - Bury Me In Times Square [Underneath the M&M Store]
Nicola Cruz - Levanta Muertos
-Vervolgens de 6 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2020:
The Slow Show - Mountbatten
The Strokes - Brooklyn Bridge to Chorus
Phoebe Bridgers - Kyoto
Porridge Radio - Circling
The Lounge Society - Generation game
Laura Marling - Held Down
-En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 6 meest populaire albums op MusicMeter van april. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Katatonia - Untrodden
Other Lives - Sound of Violence
Nightwish - Shoemaker
The Strokes - The Adults Are Talking
Dool - Sulphur & Starlight
EOB - Shangri-La
Alfabetische lijst:
Charli XCX - Claws
Charli XCX - Forever
EOB - Shangri-La
Fiona Apple - Newspaper
Katatonia - Untrodden
Nicolas Jaar - Mud
Nightwish - Shoemaker
Phoebe Bridgers - Kyoto
Rina Sawayama - XS
Sevdaliza - Lamp Lady
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag in eerste instantie één nummer nomineren, een volgende nominatie ronde volgt na 24 uur. De voorwaarden:
1) Een nummer moet in 2020 officieel zijn uitgebracht, als Single/EP/Album/Mixtape etc.
2) Het nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
NB. Een heruitgave/remaster van een eerder uitgegeven nummer kan niet genomineerd worden, herinterpretaties/remixen/covers van bestaande nummers mogen wel genomineerd worden.
Nominaties graag aanleveren met een spotify-uri (In de spotify-app, cursor over nummer verplaatsen. Drie puntjes verschijnen naast de speelduur, klikken op puntjes dan Delen > Spotify-URI's kopieren en achter je nominatie plakken) . Indien nummer niet aanwezig is op spotify, gaarne een bandcamp-link/youtube-link/soundcloud-link etc.
Lijst van nummers die in 2019 of 2020 al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020
-De 6 hoogst genoteerde singles op RYM t/m 30 april:
Charli XCX - Forever
Rina Sawayama - XS
Charli XCX - Claws
-De 6 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand April uit het topic Maak kennis met... 2020
Sevdaliza - Lamp Lady
Fiona Apple - Newspaper
Nicolas Jaar - Mud
-Vervolgens de 6 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2020:
Phoebe Bridgers - Kyoto
-En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 6 meest populaire albums op MusicMeter van april. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:
Katatonia - Untrodden
Nightwish - Shoemaker
EOB - Shangri-La
Alfabetische lijst:
Charli XCX - Claws
Charli XCX - Forever
EOB - Shangri-La
Fiona Apple - Newspaper
Katatonia - Untrodden
Nicolas Jaar - Mud
Nightwish - Shoemaker
Phoebe Bridgers - Kyoto
Rina Sawayama - XS
Sevdaliza - Lamp Lady
Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag in eerste instantie één nummer nomineren, een volgende nominatie ronde volgt na 24 uur. De voorwaarden:
1) Een nummer moet in 2020 officieel zijn uitgebracht, als Single/EP/Album/Mixtape etc.
2) Het nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
NB. Een heruitgave/remaster van een eerder uitgegeven nummer kan niet genomineerd worden, herinterpretaties/remixen/covers van bestaande nummers mogen wel genomineerd worden.
Nominaties graag aanleveren met een spotify-uri (In de spotify-app, cursor over nummer verplaatsen. Drie puntjes verschijnen naast de speelduur, klikken op puntjes dan Delen > Spotify-URI's kopieren en achter je nominatie plakken) . Indien nummer niet aanwezig is op spotify, gaarne een bandcamp-link/youtube-link/soundcloud-link etc.
Lijst van nummers die in 2019 of 2020 al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020
0
geplaatst: 1 mei 2020, 20:19 uur
123poetertjes, aerobag, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Barney Rubble, Cervantes, Choconas, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18 Gretz, herman, hoi123, jassn, JB7x, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Masimo, MVW, musicfriek, panjoe, Ploppesteksel, SBube, Simon77, sj0n88, stardust_be, Titmeister, yeahyeahyeah
Er mag genomineerd worden!
Belangrijk!
Eerst dus één nominatie per persoon. Morgenavond 2 mei om 21:00 gaat de tweede nominatie ronde in en mogen users een tweede nominatie toevoegen.
Er mag genomineerd worden!
Belangrijk!
Eerst dus één nominatie per persoon. Morgenavond 2 mei om 21:00 gaat de tweede nominatie ronde in en mogen users een tweede nominatie toevoegen.
0
geplaatst: 1 mei 2020, 20:19 uur
25. Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism spotify:track:1GBndnQdvudOKChB1mFpEC
0
geplaatst: 1 mei 2020, 20:24 uur
26. Skinshape - Sua Alma (feat. D'Alma) spotify:track:0X08uOUo8CAXyAZR1l2rAA
0
geplaatst: 1 mei 2020, 20:25 uur
27. Tom Misch & Yussef Dayes - Lift Off spotify:track:6yvTddeHmEiYG7FN8a5frz
jordidj1 doet die andere wel, neem ik aan
jordidj1 doet die andere wel, neem ik aan

5
geplaatst: 1 mei 2020, 20:25 uur
28. Fiona Apple - Fetch The Bolt Cutters spotify:track:4SdubskbLiOkpsIjRVVsya
IEMAND MOET HET DOEN
IEMAND MOET HET DOEN
1
geplaatst: 1 mei 2020, 20:26 uur
29. Car Seat Headrest - There Must Be More Than Blood spotify:track:0DodvoV40rsxLewqzzWEeb
1
geplaatst: 1 mei 2020, 20:26 uur
30. Melt Yourself Down - Born in the Manor 
Chris McCarthy was mijn obvious jazznominatie geworden, dus mooi dat ie al doorstroomt.

Chris McCarthy was mijn obvious jazznominatie geworden, dus mooi dat ie al doorstroomt.
1
geplaatst: 1 mei 2020, 20:27 uur
Simon77 schreef:
29. Car Seat Headrest - There Must Be More Than Blood
29. Car Seat Headrest - There Must Be More Than Blood
Nice, was nog aan het twijfelen tussen Fiona en deze!

Bijhorende linkje (het album staat hier nu toch op): spotify:track:6rzEpM0KgMNOqttCrifcY3
0
geplaatst: 1 mei 2020, 20:33 uur
25. Rina Sawayama - STFU! spotify:track:0HKr9aqzHBsVNnsUCdH4bw
Deze heeft in 2019 al meegedaan!
3
geplaatst: 1 mei 2020, 20:35 uur
32. Rina Sawayama - Comme des Garçons (Like the Boys) spotify:track:43bYs8QkPdCdy5esfnmU1T
* denotes required fields.